Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Vape-batterier bakom ökning av bränder

Permalänk
Melding Plague

Vape-batterier bakom ökning av bränder

Över en miljard elektroniska cigaretter kasseras varje år runt om i världen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt absurt att en produkt såsom en engångs-vape med inbyggt batteri och elektronik tillåts existera. Inte bara de som ligger bakom ovan såklart, men helt absurt.

Permalänk
Medlem

Sämsta skiten för miljön någonsin.

Tvinga tillverkarna att få fram ett pantsystem för det, sätt 100-200kr i pant på varje vape så kommer det nog göra att folk lämnar in dem istället för skickar i närmsta buske..

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvillen:

Sämsta skiten för miljön någonsin.

Tvinga tillverkarna att få fram ett pantsystem för det, sätt 100-200kr i pant på varje vape så kommer det nog göra att folk lämnar in dem istället för skickar i närmsta buske..

Mvh

Eller säljförbud.

Permalänk
Medlem

Plockat upp typ fem batterier från naturområden de senaste åren.

Vill man bli bedrövad fort så kan man ju kika på den eventuella närspridningsgraden kring ens närmsta batteriholk.

Sånt, plast och glas kan man ju nästan få för sig vore toppen för natur & djur.

Chip.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Problemet verkar vara "kapslade" engångs vapes
Artikeln: Visar bild på tankar från flergångvapes för enthusiaster

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Problemet verkar vara "kapslade" engångs vapes
Artikeln: Visar bild på tankar från flergångvapes för enthusiaster

Precis, problemet är inte att vapes existerar, problemet är engångsprodukterna som är gjorda att slängas direkt.

Bilden i artikeln, som du skriver, är påfyllnadstankar som tillhör vapes man kan använda hur många gånger som helst.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Precis, problemet är inte att vapes existerar, problemet är engångsprodukterna som är gjorda att slängas direkt.

Bilden i artikeln, som du skriver, är påfyllnadstankar som tillhör vapes man kan använda hur många gånger som helst.

och oftast enthusiast tankar/"mods"(delen med batteri"), så säljs oftast vidare. cloudchasers och sånt. det är inte billiga prylar.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Hela idén är ju efterbliven.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

När jag jobbade i ett annat lag som städar ute på stan och, stränder och lite diverse områden så hittade jag en hel ica påse med säkert 40 st olika vapes.
Som var kastat nära en strand där bilarna parkerar på sommaren, var i vårkanten när det skulle börja redas upp inför sommar säsongen.
Knappt 400 meter bort så finns det en återvinnings station också som vårt jobb städar och även skottar under vintern.

Har säkert 10 st olika batterier från ett gäng såna också hemma som jag plockat när jag väntat på bussen hemåt och på en parkering som är populär för epa nissarna var enda sommar eller helg på den varmare sidan av året.
Var på väg att höra av mig till en av deras föräldrar då de dumpat rester av post från zalando med sitt namn på när det såg ut som 3 - 4 st epor dumpat ut en vecka av McDonalds förpackningar.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Hela grejen med engångselektronik är ju sinnessjuk.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Gissar att batterihaveri trots allt åtminstone kommer orsaka färre bränder än sängrökare av vanliga analoga rökverk. Så ändå säkrare på sikt när dessa generationer börjar bli dementa kanske.

Det verkliga problemet är kanske den närmast okontrollerade marknaden av skräpprodukter sim krängs av oseriösa pop-up-butiker, "affiliate-handlare" i dessa eller på Tradera mfl.

Skrivet av mini-z1994:

Har säkert 10 st olika batterier från ett gäng såna också hemma som jag plockat när jag väntat på bussen hemåt och på en parkering som är populär för epa nissarna var enda sommar eller helg på den varmare sidan av året.
Var på väg att höra av mig till en av deras föräldrar då de dumpat rester av post från zalando med sitt namn på när det såg ut som 3 - 4 st epor dumpat ut en vecka av McDonalds förpackningar.

Hoppas du inte på riktigt förväntar dig att föräldrar som bekostat dessa miljövidriga fordon för okynneskörning och föder upp avkomman på McD kommer förfäras över deras nedskräpning...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Antar att bilden i fråga i artikeln är missvisande, då det antagligen handlar om engångsvapes och inte såna som man använder 18650 batterier till som faktiskt har en hel del säkerhet i sig.

Man kan väl åtminstone använda en proper bild för problemet i sig? Eller är man för lat för det på redaktionen.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Samtiden är lite lustig, den generation som nu ska vara så klimat och miljömedveten, är sannolikt den generation som dels konsumerar mest av "kvalificerade" engångsprodukter samt är allra värst på att grisa ned allmänna ytor, som gator, torg och parker.

Ja gnällgubbe här, uppväxt med Håll Sverige rent.

Permalänk
Skrivet av Falistar:

Samtiden är lite lustig, den generation som nu ska vara så klimat och miljömedveten, är sannolikt den generation som dels konsumerar mest av "kvalificerade" engångsprodukter samt är allra värst på att grisa ned allmänna ytor, som gator, torg och parker.

Jag ser ironin men värst på att grisa ned allmänna ytor vet jag inte.. Nära där jag bor finns ett strandparti där allmänheten avråds från att bada pga glasbitar från när nån dumpat ett helt växthus i vattnet för massa år sen. Samma vatten där kvaliteten på vattnet debatteras och testas om det är hälsofarligt fortfarande sen folk brukade kasta bilbatterier kring området. Den lokala pulkabacken är också från början en bokstavlig sophög. Om detta är skrönor eller sanning får nån annan avgöra men jag har funnit fler bevis som styrker än dementerar det.

On topic: laddningsbara batterier nämns i artikeln, vad för batterier har engångs-vapes?
Är problemet fler batterier eller att de inte återvinns korrekt?
Som jag förstått det är brandrisken främst i litiumjon batterier, vilka är uppladdningsbara. Borde inte lösningen gå att finna i större ansvar hos producenten, om problemet blir vid återvinningen? Exempelvis tvinga fram konstruktioner som förenklar separation av batteri från enhet

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Samma generation, nödvändningsvis inte samma personer.

Permalänk
Medlem

Kunde man förbjuda engångsgrillar kan man väl förbjuda engångsvapes också. Jag visste inte ens att sånt fanns, trodde alla var flergångs, men jag är väl obildad inom området.

Hela konceptet är ju förresten oerhört märkligt, när jag gick på högstadiet och gymnasiet var rökning verkligen på väg ut. Rökrutan för 15 klasser användes av typ 15 personer, och i min gymnasieklass var det 1 som rökte och det sågs som ganska sunkigt. Nu verkar läget vara helt annorlunda, trots att vi fått förbud på krogen, fler alternativ i form av diverse snus (inte heller helt bra), etc. Ser många unga på jobbet som röker, blir lika förvånad varje gång. Att cigaretten skulle ersättas av elektronik hade jag verkligen inte kunnat gissa för 30 år sedan.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pirum:

Kunde man förbjuda engångsgrillar kan man väl förbjuda engångsvapes också. Jag visste inte ens att sånt fanns, trodde alla var flergångs, men jag är väl obildad inom området.

Fast... Man förbjöd aldrig engångsgrillen, men väldigt många butiker slutade sälja runt 2019 av miljöskäl. Men de finns fortfarande att köpa och är lagliga att inneha och använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Fast... Man förbjöd aldrig engångsgrillen, men väldigt många butiker slutade sälja runt 2019 av miljöskäl. Men de finns fortfarande att köpa och är lagliga att inneha och använda.

Miljöskälet var väll även i det fallet mer av risken för brandspridning. Vilket såklart är ett problem för miljön, även om det också är bra ibland. Men tanken går nog oftast till nedskräpning när det nämns.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Nu verkar läget vara helt annorlunda, trots att vi fått förbud på krogen, fler alternativ i form av diverse snus (inte heller helt bra), etc. Ser många unga på jobbet som röker, blir lika förvånad varje gång. Att cigaretten skulle ersättas av elektronik hade jag verkligen inte kunnat gissa för 30 år sedan.

Influencers och Twatch-streamare har gjort ett bra jobb.

Visa signatur

Permalänk
Sötast
Skrivet av Arzei:

Hela grejen med engångselektronik är ju sinnessjuk.

Ja men vi betalar skatt på våra plastpåsar så det jämnar ju ut sig.... det är ju för miljöns skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ja men vi betalar skatt på våra plastpåsar så det jämnar ju ut sig.... det är ju för miljöns skull

Vi betalar ingen plastpåseskatt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vi betalar ingen plastpåseskatt längre.

Det som tidigare var skatt är nu ytterligare vinst för dom flesta butiker.

Visa signatur

press nu1mlock