Permalänk
Medlem

Köpråd - Headset

Hej SC,

Tiden har börjat ta sin rätt på mitt nuvarande "Corsair Virtuoso SE" headset, så nu letar jag efter ett nytt.

Köpte den nya "Corsair Virtuoso Max" varianten idag, men har redan lämnat tillbaka den då ljudkvaliteten var sämre trots £280 (3600 SEK) prislappen, som redan är lite på det dyra hållet enligt mig. Kortfattat kan jag bara säga att ljudet lät "avlägset", som om det vore surround istället för stereo, tyvärr inget som går att fixa bara med en equalizer.

Ljudkvalitet är en subjektiv sak, men är det någon som har förslag på trådlösa headsets som har en "nära" ljudprofil?

Har sett många recensioner för "Arcits Nova Pro" och "Audeze Maxwell", men det verkar vara lite delade menigar, någon som har några erfarenheter med dom?

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

jag gillade inte steelseries arctis pro för några år sedan, väldigt komprimerat och kasst ljud (kör sennheiser hd650 själv) och tyckte astro a40 eller a50 för wireless har betydligt mycket bättre ljud

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - xfx 9070 xt - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - lg 34gs95qe - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, ska kolla in dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Audeze Maxwell har väl i nästan bäst ljud av alla trådlösa headsets. Är nöjd med mina förutom att de är ganska jobbiga att ha på sig över tid. Tunga. Men det varierar väl från huvud till huvud. Jag har dock bytt både öronkuddar och huvudband till mjukare/större.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Kul att höra att du har haft ganska bra erfarenheter av Audeze Maxwell, dom är definitivt ett alternativ jag tittar på. Var har du hittat öronkuddarna osv? Är det third-party grejer eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vicinity:

Kul att höra att du har haft ganska bra erfarenheter av Audeze Maxwell, dom är definitivt ett alternativ jag tittar på. Var har du hittat öronkuddarna osv? Är det third-party grejer eller?

Enligt RTINGS har Corsair VIRTUOSO PRO bäst ljud av alla testade spelheadset. Här har du en jämförelse med Maxwell.

https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/corsair-virtu...

Permalänk
Medlem

Tack för länken Alastor, dock är ju Virtuoso PRO inte trådlöst, vilket var något jag nämnde i OP. Men kan vara en bra hemsida att ha i åtanke om jag vill jämföra headsets

(Verkar även som att Maxwell:en också har ett "avlägset" sound, om jag har förstått "Passive Soundstage" saken rätt, så kanske inte hade varit ett bra val häller.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!

Det är bra om man tittar på de tekniska specifikationerna, men gör inte det misstaget att ta dom som en fullkomlig "sanning", för då kan man alltför lätt gå i fällan! Detta gäller inte minst just när det gäller högtalare och mikrofoner!

Det finns flera orsaker till detta:
1: Vissa högtalare och mikrofoner kan faktiskt låta bättre än vad de tekniska specifikationerna avslöjar. Det här är faktiskt ganska vanligt. En "dålig" högtalare/mick kan alltså låta bättre än högtalaren/micken som på papperet "borde" låta bättre.

Varför är det så kan man ju undra? Jo....
2: det finns en specifikation på högtalare och mikrofoner som tillverkaren aldrig avslöjar och skriver ut.....och det är hur högtalaren/mikrofonen är EQ:ad från fabrik! (Denna information är superhemlig.) Och just hur den är EQ:ad gör en jättestor del av ljudet/klangen. Det är alltså därför som de tekniska specifikationen aldrig ger hela bilden.
Och utöver detta, så tillkommer 3: ens personliga tycke och smak.

Kontentan av ovanstående blir då enligt mig....köp alltid högtalare/mickar på öppet köp. Annars är risken ganska stor att man inte blir lika nöjd som man kanske skulle kunna vara.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Hej Trum-Petaren! Tack för ditt långa svar och all info.

Nej, jag går inte bara på specifikatinerna, brukar även kolla både video och skrivna recensioner. Men som jag märkte när jag köpte "Corsair Virtuoso Max" som många sa bra grejer om, så är det inte alltid recensionerna nämner hur pass "avlägsen" ljudprofilen är, vilket jag tydligen är väldigt känslig för. Som tur var så hade jag öppet köp (Amazon här i England har iallafall alltid det) och kunde lämna tillbaka dom.

Och som du sa på punkt 3, så är det så svårt att fråga om råd när ljud är så subjektivt. Men nu har jag lärt mig att det är viktigt för mig att ha ett "stereo sound", så att saker låter som att dom kommer från inne i huvudet, och inte från två distanta högtalare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vicinity:

Hej Trum-Petaren! Tack för ditt långa svar och all info.

Nej, jag går inte bara på specifikatinerna, brukar även kolla både video och skrivna recensioner. Men som jag märkte när jag köpte "Corsair Virtuoso Max" som många sa bra grejer om, så är det inte alltid recensionerna nämner hur pass "avlägsen" ljudprofilen är, vilket jag tydligen är väldigt känslig för. Som tur var så hade jag öppet köp (Amazon här i England har iallafall alltid det) och kunde lämna tillbaka dom.

Och som du sa på punkt 3, så är det så svårt att fråga om råd när ljud är så subjektivt. Men nu har jag lärt mig att det är viktigt för mig att ha ett "stereo sound", så att saker låter som att dom kommer från inne i huvudet, och inte från två distanta högtalare.

Kanon och tack själv!
Ja, det är ju rätt svårt att köpa skor eller byxor till den lätt överviktiga grannen, ha ha!
Det bästa är om grannen frår prova plaggen själv, men i Newcastle så bör det väl finnas några bra butiker som du kan prova i på plats. Gissar jag i varje fall.

Du tycks ju ha en klar bild vilket slags ljud du är ute efter och vad du inte vill ha. Det underlättar ju otroligt mycket, för många upptäcker ju inte detta förrän det är "för sent". Du kommer nog att hitta helt rätt, är jag helt säker på!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Kanon och tack själv!
Ja, det är ju rätt svårt att köpa skor eller byxor till den lätt överviktiga grannen, ha ha!
Det bästa är om grannen frår prova plaggen själv, men i Newcastle så bör det väl finnas några bra butiker som du kan prova i på plats. Gissar jag i varje fall.

Du tycks ju ha en klar bild vilket slags ljud du är ute efter och vad du inte vill ha. Det underlättar ju otroligt mycket, för många upptäcker ju inte detta förrän det är "för sent". Du kommer nog att hitta helt rätt, är jag helt säker på!

Jo visst kan man gå och testa i butiker, problemet är bara att dom alltid har dom satta på "default" och man kan inte ändra på EQ:n. Men vi får hoppas att jag hittar rätt snart, jag letar vidare så länge

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror det har kommit som förslag tidigare i tråden.
Men jag hade helt klart kollat in Astro A50. Inte ofta gaminglurar får beröm av ljudnördarna på youtube

Tror det är Gadgetrytech som gör ett hyfsat test av dom.

mvh

Visa signatur

360hz Oled, Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vicinity:

Jo visst kan man gå och testa i butiker, problemet är bara att dom alltid har dom satta på "default" och man kan inte ändra på EQ:n. Men vi får hoppas att jag hittar rätt snart, jag letar vidare så länge

Den typ av EQ som jag talar om här, är en frekvensinställning som enbart tillverkaren kan göra i fabrik. Ingenting som slutanvändaren kan göra alltså. Det betyder att det som (i detta sammanhang) kan uppfattas som "default" (dvs. ofärgat/neutralt/default ), är alltså inte ett neutralt ljud.

Jag känner inte till några små högtalare (t.ex. hörlurar) som har ett neutralt (ofärgat) ljud.
Men lite bättre och dyrare studiomonitorer har alltid detta. Där är dock syftet och användningssättet helt annorlunda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Tror det har kommit som förslag tidigare i tråden.
Men jag hade helt klart kollat in Astro A50. Inte ofta gaminglurar får beröm av ljudnördarna på youtube

Tror det är Gadgetrytech som gör ett hyfsat test av dom.

mvh

Hej och tack för förslaget.

Ja dom har kommit som förslag tidigare och jag har faktiskt sett videon som jag tror att du syftar på. (Den där han jämför A50x och A50). Om man bortser från att dom har en väldigt "gaming" look, så verkar dom faktiskt riktigt bra, speciellt mikrofonen. Är definitivt på min top lista

Skrivet av Trum-Petaren:

Den typ av EQ som jag talar om här, är en frekvensinställning som enbart tillverkaren kan göra i fabrik. Ingenting som slutanvändaren kan göra alltså. Det betyder att det som (i detta sammanhang) kan uppfattas som "default" (dvs. ofärgat/neutralt/default ), är alltså inte ett neutralt ljud.

Jag känner inte till några små högtalare (t.ex. hörlurar) som har ett neutralt (ofärgat) ljud.
Men lite bättre och dyrare studiomonitorer har alltid detta. Där är dock syftet och användningssättet helt annorlunda.

Jaha, men då kanske det är värt att åka och testa några trots allt. Tack för att du förklarade

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vicinity:

Hej och tack för föslaget.

Ja dom har kommit som förslag tidigare och jag har faktiskt sett videon som jag tror att du syftar på. (Den där han jämför A50x och A50). Om man bortser från att dom har en väldigt "gaming" look, så verkar dom faktiskt riktigt bra, speciellt mikrofonen. Är definitivt på min top lista

Jaha, men då kanske det är värt att åka och testa några trots allt. Tack för att du förklarade

Ja, att prova är det enda sättet att veta. Annars gissar man bara.

En anledning till att jag berättar allt detta, är för att många produkter, t.ex. lurar, mycket ofta beskrivs tokfel i beskrivningarna. Det gäller både från tillverkare, grossister och återförsäljare/butiker. Direkt lögnaktiga PR-trick helt enkelt! Om man då inte är väldans insatt, så blir man lätt lurad.

Jag tror att du är ganska vaken av dig, men någon annan läsare av den här tråden kanske inte är det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Ja, att prova är det enda sättet att veta. Annars gissar man bara.

En anledning till att jag berättar allt detta, är för att många produkter, t.ex. lurar, mycket ofta beskrivs tokfel i beskrivningarna. Det gäller både från tillverkare, grossister och återförsäljare/butiker. Direkt lögnaktiga PR-trick helt enkelt! Om man då inte är väldans insatt, så blir man lätt lurad.

Jag tror att du är ganska vaken av dig, men någon annan läsare av den här tråden kanske inte är det.

Jag hoppas att det hjälper någon annan läsare också

Visa signatur