Googles extrema tilltag för att undvika konkurrens

Permalänk
Melding Plague

Googles extrema tilltag för att undvika konkurrens

Anställda som säger upp sig får upp till ett års lön för att inte jobba för konkurrenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning till att inte jobba hos dessa jättar. Google vet mycket väl att talangfulla utvecklare som är utanför branschen i t.ex. 12 mån missar mycket och kommer ha svårare att hitta en utmaning efter det.

Synd bara att jättarna är "endgame" för många talangfulla utvecklare (och så är det väl, I guess).

Permalänk
Medlem

Om man skriver på nåt, bör man förstå vad det är man skriver på.

Samtidigt kan det vara en fråga om konkurrens och avvägningen finns i hur lång perioden är för exklusivitet.

Inget nytt under solen dock att aktörerna försvarar sina egna intressen så långt de bara kan, speciellt innom spjutspetsområden.

Detta är ytterligare en förlängning av helheten som är inställningen till det värde AI förväntas delge marknaden, man är villig att betala extra för att få fördelar i utvecklingen av sina egna tjänster.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Musikälskare

Inget ovanligt, det har hänt på mitt företag också för några år sen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

En del branscher i Sverige har väl 6 månader som standard, så även om det är dubbelt så lång tid så sticker det nog inte ut lika mycket som många kanske tror.

Med det sagt så stämmer det ju att man inom just detta område nog förlorar mer på att inte vara med och göra framsteg på området under en period än exempelvis finansbranschen m.fl. som annars kör med liknande upplägg.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Detta är varken extremt eller ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

hitta en utmaning

Jobb. Det är faktiskt inte okej att kalla det utmaning.

Permalänk
Medlem

Detta får ju våra svenska politiker hela tiden?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Hade en gång en visstid där det var 12 månader non-compete. Tror företaget hade det som standard för alla anställda. Lyckades dock argumentera mig ur det då det var idiotiskt med tanke på min position i företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Hade en gång en visstid där det var 12 månader non-compete. Tror företaget hade det som standard för alla anställda. Lyckades dock argumentera mig ur det då det var idiotiskt med tanke på min position i företaget.

Även i Sverige är dessa klausuler i princip ogiltiga för arbetare, så vet inte hur mycket argumentation som krävs

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jobb. Det är faktiskt inte okej att kalla det utmaning.

Kan du utveckla? Jag bor inte i Sverige och inser att jag måste ha missat något. Jag förstår att utmaning och jobb inte är synonymer, men varför är det inte okej att säga så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Kan du utveckla? Jag bor inte i Sverige och inser att jag måste ha missat något. Jag förstår att utmaning och jobb inte är synonymer, men varför är det inte okej att säga så?

Jag kan ju inte svara för DasIch, men det är viktigt att kalla saker för vad de är.
Om man låter alla jävla LinkedIn-psykon glida på orden så man letar efter en passionerad familjemedlem som vill ha en ny utmaning så glömmer man snart den faktiska dynamiken.

En arbetsgivare betalar dig som arbetstagare för arbete du utför (eller inte, som i artikeln).

För arbete finns regler, lagar, rättigheter och så vidare, vilket späs ut för de yngre när de blir charmade med massa jävla tramsspråk och glömmer gå med i facket och se till att inte bli utnyttjade.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Det är politiker- och management-språk där man ändrar på orden för att det ska låta finare.

Jag är med på om man säger att man vill ha ett utmanande jobb, men det är just ett jobb vi pratar om. På samma vis är problem just problem, inte utmaningar. Om tågen står stilla så jag inte kan ta mig till jobbet säger jag inte till chefen att jag står inför en utmaning. Hoppar de anställda ut genom fönstren är det också ett problem. Inget blir bättre av att vi byter ord på saker och ting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Jag kan ju inte svara för DasIch, men det är viktigt att kalla saker för vad de är.
Om man låter alla jävla LinkedIn-psykon glida på orden så man letar efter en passionerad familjemedlem som vill ha en ny utmaning så glömmer man snart den faktiska dynamiken.

En arbetsgivare betalar dig som arbetstagare för arbete du utför (eller inte, som i artikeln).

För arbete finns regler, lagar, rättigheter och så vidare, vilket späs ut för de yngre när de blir charmade med massa jävla tramsspråk och glömmer gå med i facket och se till att inte bli utnyttjade.

Skrivet av DasIch:

Det är politiker- och management-språk där man ändrar på orden för att det ska låta finare.

Jag är med på om man säger att man vill ha ett utmanande jobb, men det är just ett jobb vi pratar om. På samma vis är problem just problem, inte utmaningar. Om tågen står stilla så jag inte kan ta mig till jobbet säger jag inte till chefen att jag står inför en utmaning. Hoppar de anställda ut genom fönstren är det också ett problem. Inget blir bättre av att vi byter ord på saker och ting.

Jag kanske fallit offer för tramset, omedvetet, för visst håller jag med er. Ska tänka på mitt ordval i såna sammanhang i framtiden. Tack!

Permalänk
Medlem

Googles huvudsakliga affärsmodell håller ju på att rämna. Deras andel av sökningar har varit så hög att de egentligen haft ett monopol. Med AI sjunker det nu snabbt. Och AI är paradoxalt en teknik för att sno teknik av andra eftersom de som byggt upp modeller har stulit information för att få ihop modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Jag kanske fallit offer för tramset, omedvetet, för visst håller jag med er. Ska tänka på mitt ordval i såna sammanhang i framtiden. Tack!

Härligt!

Permalänk

Ok.

Skriv inte på sånt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Ännu en anledning till att inte jobba hos dessa jättar. Google vet mycket väl att talangfulla utvecklare som är utanför branschen i t.ex. 12 mån missar mycket och kommer ha svårare att hitta en utmaning efter det.

Vettefan om jag köper det. Har man varit borta ett år behöver man kanske lite tid att komma på banan, men det behöver man alltid, även om man precis kommer från något annat företag. Inte så att man slutar kunna lära sig snabbt bara för man varit borta en sväng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Detta får ju våra svenska politiker hela tiden?

Det får de för att de besitter en sådan skatt av oomkullrunkelig djup kompetens.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Det får de för att de besitter en sådan skatt av oomkullrunkelig djup kompetens.

"oomkullrunkelig"

Älskar det ordet.