Anmäl dig till Roborock Challenge!

Ubisoft insisterar: Du äger inte spelen du köper

Permalänk
Medlem

Alla spel borde tvingas ha en EoL-strategi. Det kan vara att mjukvara för att hosta servrar släpps open source när de stänger ner, eller ännu hellre att man som på den gamla goda tiden tillåter self hosting redan från start. Borde inte vara svårt, alls.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Valve har väl sagt samma sak att du inte äger spelen du köper på Steam

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om det är lagligt är det okej annars är det inte okej enligt lagen. Du får se om du hittar något kryphål eller så får du prata med de som styr landet. Och se ifall de vill ändra lagarna så att du kan pirata datorspel lagligt.

Finns absolut kryphål, t.ex faller alla streamingtjänster under privatkopieringslagen sett hur den är formulerad.
Så du har legal rätt (min tolkning) att spela in vad du tittar på via dem

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Tänk om vi skulle ha denna inställning gällande böcker. Vi har skrifter från tusentals år sedan. Tänk om vi istället inte hade tillgång till en enda. Ok från innan år 2000.

Man kan se gamla filmer och lyssna på gammal musik.

Många spel är klassiker som påverkat andra spel eller kulturen i helhet. De påverkar de som växer upp med dem.

Spel är inte bara något som ska fördriva tiden för stunden. Visst är många spel så. Men det finns även sådana som bör upplevas om 10,20, 30 år.

Sedan har vi principen med att kunna äga något. Inte ha något där någon bestämmer att de drar tio ska vår licens när som helst. Själva ägarrätten i sig urholkas av alla dessa tjänster. Inte bara spel. De kan stänga av smarta högtalare via en uppdatering. De kan stänga av din bil via uppdatering. Urholkningen har skett gradvis under lång tid och de flesta tycker inte det är något problem. När vi sedan står där och undrar varför vi inte kan äga något överhuvudtaget är det för sent.

"You will own nothing and you will be happy."

Det är en mycket läskig framtid vi stormar mot. Det är därför viktigt att man bevarar så mycket man kan av spel, skydd osv går alltid att komma runt, och finns det tillräckligt många eldsjälar så kan man utveckla serverprogramvara etc. Men svårt att göra nåt av det om originalspelet inte längre finns tillgängligt.

Den dagen vi streamar alla spel den dagen har vi riktigt stora problem... för då bestämmer vi inget längre av vad vi får spela eller vad vi vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Den dagen vi streamar alla spel den dagen har vi riktigt stora problem... för då bestämmer vi inget längre av vad vi får spela eller vad vi vill behålla.

Först en streamtjänst med billiga priser, sen poppar tiotals med höga hutlösa priser. "du får ju en snabb hårdvaaaraaaaa pååå köööpeeet"

Äger ingenting, är ingenting...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

"Life as a service".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Först en streamtjänst med billiga priser, sen poppar tiotals med höga hutlösa priser. "du får ju en snabb hårdvaaaraaaaa pååå köööpeeet"

Äger ingenting, är ingenting...

Fast du får ju ingen snabb hårdvara, utan en kinabox som kostade dem 59kr att köpa in. Hårdvaran sitter ju datacentret.

Givetvis kommer du ju sedan få betala olika tiers beroende på om du vill spela i 1080p, 1440p eller 2160p. Extra pålägg varje månad om du vill ha lull som raytracing och pathtracing. Multiplayer? Absolut, men bara med Gold Subscription. Givetvis kommer ju som du säger bolagen sätta upp egna servrar vilket innebär att du behöver abbonnera på 9 olika spel-streamingtjänster då spelet du vill köra just nu inte finns på de 8 du redan betalar för.

Whaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!

Permalänk
Medlem

De släpper inget av värde ändå så det blir ju bojkott per automatik.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nu riskerar vi att hamna utanför reglerna, men kan företagen omdefiniera vad köp och ägande är, kan vi allt omdefiniera vad "stöld" och "illegalt användande" är

De har inte omdefinierat vad köp och ägande är. De säljer en licens att använda deras mjukvara.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Om piratandet inte har någonting med ägande att göra, så är det inte heller stöld.
Det är användning av mjukvaran utan tillåtelse.

Det Ubisoft pysslar med är stöld eftersom ägandeskapet upphör.

Licensen att använda mjukvaran öpphörde.

Om ägandeskapet öpphört hade de återkrävt alla de ettor och nollor som mjukvaran upptagit på våra lagringsmedium. Mjukvaran finns kvar på våra system men vi har inte längre tillåtelse att använda den. Givetvis kommer folk att komma runt detta på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem

Och så går det som det går för Ubisoft.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Okej. Så problemet är inte att spelet säljs på licens egentligen, utan snarare att ubisoft stänger ner servar som gör spelet ospelbart? Detta hade kunnat ske även om ni "ägde" spelet.

Permalänk
Medlem

Man har alltid köpt en licens till spelet. Om jag köpte Mario till NES så ägde jag inte Mario och kunde börja skapa egna spel baserat på karaktären eller börja sälja kopior av spelet.
Men, vad köp av mjukvara alltid betytt är att du köper en "perpetual" licens till att nyttja din kopia. Dvs Nintendo kunde inte helt plötsligt bestämma sig för att "stänga ner" Mario och tvinga alla att skicka in sina kasetter.

Detta började man göra lite luddigare i och med digital distribution. Inte för att förhållandet mellan säljare och köpare förändrats eller vad man sålde egentligen gjorde det. Men nu fick distributören helt plötsligt möjligheten att stänga av din access.

Detta har testats kring annan typ av mjukvara innan där EU-domstolen funnit att en licens (även digital) skall hanteras på samma sätt som tidigare när du tex fick en CD-skiva.
Men det har aldrig testats på just spel.

Självklart kan en ny aktör välja att ha en affärsmodell där du "hyr" spel eller en existerande börja erbjuda den tjänsten (ex Game Pass osv). Men de som idag existerar har under många, många, många år marknadsfört att du köper spel, "buy" har det stått på knappen osv. Så skulle det testas så hade det nog funnits många själ till att hävda att konsumenterna har mer rättigheter än man idag verkar ge dem.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Borde alltid få ett fysiskt ex av spelet, blir många skivor med dagens size men detta med hyra en licens är galet. Som föregående nämt i tråden så har gamla titlar inte krav på internet och hela spelet ligger på skivan. Men vill man lira nya med maxad grafik så hyr vi, även fysiska ex på konsol är en illusion..Ligger en liten fil på skiva som pekar till en server för nedladdning. När servern släcks så är dessa bara fodral med omslag. Trist verklighet och utveckling

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyOlse:

Borde alltid få ett fysiskt ex av spelet, blir många skivor med dagens size men detta med hyra en licens är galet. Som föregående nämt i tråden så har gamla titlar inte krav på internet och hela spelet ligger på skivan. Men vill man lira nya med maxad grafik så hyr vi, även fysiska ex på konsol är en illusion..Ligger en liten fil på skiva som pekar till en server för nedladdning. När servern släcks så är dessa bara fodral med omslag. Trist verklighet och utveckling

I det avseendet tycker jag GOG gör en rimlig kompromiss(?), man kan ladda ned en offline-installer som man kan spara var man vill (på sin NAS kanske, vad som nu passar).
En trave DVD-skivor vet jag inte om det skulle hjälpa mer på något sätt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

I det avseendet tycker jag GOG gör en rimlig kompromiss(?), man kan ladda ned en offline-installer som man kan spara var man vill (på sin NAS kanske, vad som nu passar).
En trave DVD-skivor vet jag inte om det skulle hjälpa mer på något sätt.

Offline-installer är ju snarare bättre då det är betydligt enklare att köra back uper på.

Spelar ingen roll i övrigt om ettorna och nollorna är på en DVD, kassett eller NAS.

Sen håller jag med en tidigare talare att det borde vara krav på att släppa server koden när man släcker servrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

If buying aint owning then pirating aint stealing

Precis....
Men om man har spelet på datorn och dom tar bort spelet från deras server och klient så det inte går att starta, så finns ju m*******s.*o* så behövs ju inte klienten.
Jag betalar för dom spel och program jag önskar äga sedan 20 år tillbaka, men skulle spelen bli ostartbara skulle jag använda denna sida för att få spela det jag redan betalat för utan klient och online, för det blir svårt mede online baserade spel.
Nu har inte detta inträffat med nåt spel på någon klient för mig än så länge, så jag är inte speciellt brydd.

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Offline-installer är ju snarare bättre då det är betydligt enklare att köra back uper på.

Spelar ingen roll i övrigt om ettorna och nollorna är på en DVD, kassett eller NAS.

Ja, de är helt klart mer praktiska förutsatt att man har möjlighet att lagra saker någonstans, oberoende av sin speldator helst då.

Det är väl där det blir en avvägning beroende på vad man tycker. En DVD-skiva håller ju inte för alltid den heller, men så länge den håller så kan den ju bara ligga där och finnas utan att man behöver lösa det själv riktigt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Så om du tittar på en film på Netflix via abonnemang så är det fritt fram att kopiera den så att den kan ses efter att abonnemanget är slut? Ingen mjukvara ägs, utan den är alltid licensierad. Hur skulle det ens gå till att äga en mjukvara? Upphovsmannen äger ju koden och binären per definition. Det enda gången du äger mjukvara är om du utvecklar den själv, för upphovsrätten kan du aldrig sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Så om du tittar på en film på Netflix via abonnemang så är det fritt fram att kopiera den så att den kan ses efter att abonnemanget är slut? Ingen mjukvara ägs, utan den är alltid licensierad. Hur skulle det ens gå till att äga en mjukvara? Upphovsmannen äger ju koden och binären per definition. Det enda gången du äger mjukvara är om du utvecklar den själv, för upphovsrätten kan du aldrig sälja.

Privatkopiering av hyrd media är helt ok

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Privatkopiering av hyrd media är helt ok

Beroende på skrivningar i eventuella T&C's man måste godkänna, eller?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Beroende på skrivningar i eventuella T&C's man måste godkänna, eller?

Inte alls, T&C är oftast inte legalt bindande på samma sätt som "riktiga" avtal.
Möjligen kan det leda till hävning av din tjänst, men inga legala reprisalier.

Edit för att förtydliga: det som legaliserar att du får privatkopiera hyrmedia är alltså skrivet i upphovsrättslagstiftningen, och bör således inte vara så lätt att avtala bort

Visa signatur

Permalänk

Tänkte mer att de lägger spelen på en Blu ray skiva/or. Betalar för det digitalt och kan välja att köpa till fysiskt ex i form av Blu ray eller samt så är det en offline version man kan köra fast servrarna stänger ned som man har rätt till göra sin backup på denna och den funkar alltid i offline läge. Men det öppnar upp för mer pirat kopierade spel men nåt borde de för lista ut, helt för mycket pengar i sitt Steam bibliotek som är meningslöst om Steam säljs och byter ägare och namn.. Mardröm. Licenserna dör med plattformen..

Permalänk
Skrivet av jolu:

Nej inte äga men du äger ett fysiskt ex av denna mjukvara. Tänker på hur spel släpptes förr och som funkar än idag utan internet krav osv..Borde väl ha rätt att äga det fysiska ex som du köpt. Sen att ändra och dela osv bryter ju den delen och blir olagligt. Men köper du en film fysiskt så äger du det exet, borde vara samma med spel.

Permalänk

Tycker spontant Ubisoft har rätt. Ingen kan väl klaga när de höll igång The Crew i tio år typ. Förväntar sig spelare att företag ska bekosta driften av spel för evigt när de bara betalar en gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Inte alls, T&C är oftast inte legalt bindande på samma sätt som "riktiga" avtal.
Möjligen kan det leda till hävning av din tjänst, men inga legala reprisalier.

Edit för att förtydliga: det som legaliserar att du får privatkopiera hyrnedia är alltså skrivet i upphovsrättslagstiftningen, och bör således inte vara så lätt att avtala bort

Hmm, alright. Jag tänkte på vad de skriver här (: https://lawline.se/answers/tillatet-att-kringga-en-digital-sp...
T&C kanske var fel term att anv.

Citat:

Det är därefter en annan fråga om du får kringgå en digital eller analog spärr (dess DRM) för att kopiera den genom 12 §. 52 d § lagen sätter nämligen ett förbud på att utan samtycke från upphovsmannen eller rättsinnehavarna kringgå en sådan spärr som hindrar kopiering av verket. Undantaget till denna regel är ifall du lovligen har tillgång till ett exemplar av verket och behöver kringgå kopieringsskyddet för att kunna se på det. Det osäkert huruvida detta undantag gäller om du vill kringgå ett DRM för att sedan kopiera det för privat bruk, men det är sannolikt också tillåtet.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

<Uppladdad bildlänk>
Och så går det som det går för Ubisoft.

Detta är inget nytt så om det påverkat deras aktier är det lite fånigt imo.

Man äger inte sitt Steam konto eller WoW konto heller, just därför är det ej tillåtet att sälja sina konton. Sen håller jag inte med om att det ska vara så förstås..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Jag säger då bara en sak: GOG <3

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Ubisoft vill tydligen inte ha mina pengar, ok med mig.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hmm, alright. Jag tänkte på vad de skriver här (: https://lawline.se/answers/tillatet-att-kringga-en-digital-sp...
T&C kanske var fel term att anv.

Som sagt, nu är vi långt ute i gråzonen av vad som är ok att diskutera här på forumet, men jag har läst hela upphovrättslagstiftningen, och den biten de nämner är mycket vagt skriven kring vad det specifikt innebär "för att kunna se den", och det finns väldigt få rättsfall som prövat detta, eller liknande "oklarheter" runt detta; ex gäller det om jag vill se en blu-ray jag köpt på min mobil som ju inte går att koppla till en BR-spelare? Vissa vill hävda att BR inte är inräknade i inskränkningen, men lagtexten säger inget om att den är formatsbegränsad.

Texten om att inneha/använda program för att bryta DRM är skriven på ett sätt som gör att innehav och användande privat inte är olagligt, så länge du inte distribuerar den (mjukvaran) eller Verket; alltså spridning av DRM-brytande mjukvara, eller innehav och användande i kommersiellt bruk är förbjudet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är så trött/besviken på ubisoft efter att mitt Far cry 6 inte funkar på mina 8 datorer förutom 1 (low fps bug) som ubisoft fortfarande inte åtgärdat. 600kr i sjön!

Jag kommer aldrig mer handla från ubisoft, kör väl klart ghost recon: breaking point, sen avinstallerar jag ubish*t. Nu får jag bara hejja på att de konkar!

Steam är den enda speltjänst jag gillar, epic games samlar jag bara på gratis spel men man använder den tjänsten aldrig ju STEAM FTW!!!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME