Ny plattform för nationella prov kraschade

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Ja det går såklart att misslyckas med båda. Men vad jag menade var att ett "modernt" UI ofta är en snabb väg till både tillkrånglad användning och läsbarhet.

Många blir fortfarande betydligt mer förvirrade av modern stilren design än just de gamla hypertydligt definierade ramar och boxar som minner om eran runt 98.

Att det även inom den ramen kan vara kass utformning med bristande användbarhet är såklart fullt möjligt ändå.

Jag håller inte med. Man kan sätta en surfplatta i händerna på en treåring utan att förklara nåt men det hade inte funnits en chans med Windows 98. Mycket har hänt.

Permalänk

Här är länk för upphandlingen
https://se.openprocurements.com/tender/2018-national-digital-...

Där vinner SoNET Systems Pty Ltd från Australien.
Också det som står längst ner i provplattformen.

Sen är det väl rm.com i bakgrunden på något vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Underlättar ju för läraren att rätta och söka osv om det är digitalt istället för en hög papper på bordet.

Har vart enormt mycket extra jobb för alla lärare inför att detta skulle i föras. Blev många sura miner när det jobbat så många timmar/dagar i onödan.

Har kostat långt över 700 miljoner om man räknar in lärarnas tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Har vart enormt mycket extra jobb för alla lärare inför att detta skulle i föras. Blev många sura miner när det jobbat så många timmar/dagar i onödan.

Ja men när det är infört och fungerar är det troligtvis enklare. Syftet är ju inte att göra det sämre.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Journalsystem Millennium och Skolplattformen i Stockholm var och är det sämsta skit 🤢 jag någonsin använt.. 🤮
Nuff said...slött som sirap och hårt som...constipation...för att inte vara allt för oförglömlig i denna kategori av kommentar...fy fan...kräks 🤮 på **censur**

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Det jag inte kan förstå är vad lärarna har gjort. Hur svårt kan det vara? Borde vara ett väldigt simpelt gränssnitt som inte kräver mycket av användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känner flera som är upphandlare och enligt dem är lagen inte så bra på mycket men kan kringås av företaget som man tar in och dessutom vilken typ av entrepenad man tar in? Ska man själv planera och tex rita ett hus blir det dum gör som dum säger och det är nog det största bekymret istället för att låta företaget man tar in för allt. Tror det kallas total enrepenad.
Många lagar som behöver ändras som helt enkelt är för gamla och daterade.

I grunden är ju lagen bra och nödvändig så offentlig verksamhet inte blir så påverkbar av jäv och ren korruption. Men den kommer också med en del problem. Det är lättare att köpa in enklare produkter och jobb som ska utföras. Ju mer komplicerat det blir desto bökigare blir det få till en bra upphandling.

Och när det gäller system så passar tyvärr sättet väldigt dålig. Det blir antingen en kravlista in i absurdum eller så har man lösa kriterier och ber till gudarna att ett bra företag också lägger lägsta anbudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Varför anställa en ny amatör?

För att det är det du får med lönen, villkoren och arbetssituationen som erbjuds.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk

De borde nog inte köpa in ett system som de ska anpassa och förvalta i några år för att sedan eventuellt byta.
I detta fall borde de ha egna anställda som utvecklar och sedan förvaltar.
Om det nu inte finns ett system som redan passar som man kan få direkt från hyllan så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

I grunden är ju lagen bra och nödvändig så offentlig verksamhet inte blir så påverkbar av jäv och ren korruption. Men den kommer också med en del problem. Det är lättare att köpa in enklare produkter och jobb som ska utföras. Ju mer komplicerat det blir desto bökigare blir det få till en bra upphandling.

Och när det gäller system så passar tyvärr sättet väldigt dålig. Det blir antingen en kravlista in i absurdum eller så har man lösa kriterier och ber till gudarna att ett bra företag också lägger lägsta anbudet.

Det är ett stort problem vilka som lägger lägsta anbudet...undrar om det kommit lagar som hindrar kriminella att vinna upphandlingar än, måste jag kolla upp med de upphandlare jag känner vid tillfälle. Det var ett stort problem för några år sedan vet jag.

Skrivet av olga32:

För att det är det du får med lönen, villkoren och arbetssituationen som erbjuds.

Då är det inget man ens bör överväga...som detta bevisar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Det är exakt så som han professorn säger. Dom har inte kompetensen att förstå vad det är som upphandlas och sen följa arbetet under gången med tillräcklig insyn och förståelse.

Det beror dels på hur lagen om offentlig upphandling fungerar.

Dels på att processen tar så sjukt lång tid. Det är en investering för ett konsultbolag att ens välja att vara med i upphandlingen överhuvudtaget.

Dels beror detta på att myndigheterna har svårt att attrahera spetskompetens- det är för låga löner och för omoderna arbetsprocesser och tekniska plattformar för att locka till sig de bästa inom tech. De flesta inom kommun, region, myndighet som jobbar med utveckling har oftast gjort karriär inom det statliga hela vägen från dag ett. Eller så är dom konsulter som hyrts in för dyra pengar. Så det finns inte perspektivet hur man gör bra produktutveckling.

Säg att tex Spotify skulle bygga en lösning för alla anställda att kunna göra prov och sen sammanställa resultatet och att lösningen skulle vara tillgänglig och datasäker osv. Tror ni det skulle ta 7 år ?! Inte chans 🤣 skulle gissa på att första prototypen är ute inom 3-6 månader och slutgiltig version efter 1 år. Och kosta 1/10 så mycket.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Det jag inte kan förstå är vad lärarna har gjort. Hur svårt kan det vara? Borde vara ett väldigt simpelt gränssnitt som inte kräver mycket av användaren.

Tyvärr inte. För eleverna är det ett bra gränssnitt, men för provansvariga och provadministratörer är det en jävla massa pill bara för att se till att det är rätt elever i en digital provgrupp. Det går att filtrera på (utan överdrift) tresiffrigt antal saker i en dropdown-lista där de mest relevanta som exempelvis kursgrupp inte ligger överst. Språk blandas hela tiden, en del inställningar är på engelska, andra på svenska. För att exempelvis pausa eller lämna in för enskilda elever kan man tycka att det borde finnas en enkel box att klicka i, men nej, då skall det filtreras igen på x antal saker för att få fram rätt elev, trots att man sitter med en lista över eleverna framför sig. I små kursgrupper blev det helt absurt, en lista på fyra elever och så behöver man leta fram kursgrupp, sal, etc, för att istället för att bara checka av i befintlig lista hitta eleven i en dropdown. Maximalt kontraintuitivt och omständigt.

Jag hann bara jobba med det under ett par utbildningsdagar, men för skolans skull är jag glad att det aldrig blev skarpt läge. Även hyggligt digitalt kompetenta kollegor hade fått problem, för att inte tala om yrkeslärare som fortfarande bangar google classroom och inte ser skillnad på svara och svara alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då är det inget man ens bör överväga...som detta bevisar.

Inte överväga vadå? Att sparka personen från början? Eller att köpa tjänster man behöver?

Allt är naturligtvis oändligt mer komplicerat än dessa grova generaliseringar, men att sparka en syndabock kommer inte lösa några problem. Organisationen för upphandling av stora IT-tjänster måste göras om från grunden på nationell eller till och med EU-nivå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av knivhippie:

Tyvärr inte. För eleverna är det ett bra gränssnitt, men för provansvariga och provadministratörer är det en jävla massa pill bara för att se till att det är rätt elever i en digital provgrupp. Det går att filtrera på (utan överdrift) tresiffrigt antal saker i en dropdown-lista där de mest relevanta som exempelvis kursgrupp inte ligger överst. Språk blandas hela tiden, en del inställningar är på engelska, andra på svenska. För att exempelvis pausa eller lämna in för enskilda elever kan man tycka att det borde finnas en enkel box att klicka i, men nej, då skall det filtreras igen på x antal saker för att få fram rätt elev, trots att man sitter med en lista över eleverna framför sig. I små kursgrupper blev det helt absurt, en lista på fyra elever och så behöver man leta fram kursgrupp, sal, etc, för att istället för att bara checka av i befintlig lista hitta eleven i en dropdown. Maximalt kontraintuitivt och omständigt.

Jag hann bara jobba med det under ett par utbildningsdagar, men för skolans skull är jag glad att det aldrig blev skarpt läge. Även hyggligt digitalt kompetenta kollegor hade fått problem, för att inte tala om yrkeslärare som fortfarande bangar google classroom och inte ser skillnad på svara och svara alla.

Kan bara hålla med. Helt klart en av de värsta UI jag varit med om. Förutom det du sagt tycker jag det var helt fantastiskt att under provet så ska provledaren hålla koll att ingen elev loggar ut från provplattformen. Det gör provledaren genom att logga in på egen dator i provplattformen, dock så autouppdateras inte sidan utan provledaren får sitta och spamma refresh själv för att se om något fuffens händer. Skulle provledaren missa att någon elev loggat ut och sen in igen finns inga loggar alls på att det har hänt. Fint vad man kan få för 700 miljoner....

Permalänk
Skrivet av Galef:

Kan bara hålla med. Helt klart en av de värsta UI jag varit med om. Förutom det du sagt tycker jag det var helt fantastiskt att under provet så ska provledaren hålla koll att ingen elev loggar ut från provplattformen. Det gör provledaren genom att logga in på egen dator i provplattformen, dock så autouppdateras inte sidan utan provledaren får sitta och spamma refresh själv för att se om något fuffens händer. Skulle provledaren missa att någon elev loggat ut och sen in igen finns inga loggar alls på att det har hänt. Fint vad man kan få för 700 miljoner....

Så långt hann jag inte, men jag är inte förvånad över att det fanns fler helt vansinniga problem med plattformen. Nej, gör om gör rätt.
Jag tror fortfarande på grundidén med en digitalisering och centralisering av proven, även om mitt intresse för att knyta betygssättningen så tätt till provresultatet som föreslaget är svalt för att inte säga iskallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Inte överväga vadå? Att sparka personen från början? Eller att köpa tjänster man behöver?

Allt är naturligtvis oändligt mer komplicerat än dessa grova generaliseringar, men att sparka en syndabock kommer inte lösa några problem. Organisationen för upphandling av stora IT-tjänster måste göras om från grunden på nationell eller till och med EU-nivå.

Köra på det system man redan har. Vet man inte vad man upphandlar och gör bort sig gång på gång så får de flesta tillslut sparken. Så fungerar det på alla de jobb jag haft.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför har vi inte en statlig IT myndighet som sköter all utveckling.

Eller så får myndigheter köpa in privata lösningar.

Att myndigheter ska agera beställare är helt orimligt när de inte går att jobba agilt och allt ska planeras 10 år innan.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3dgrafiker:

Kontraktets/lottens totala värde: SEK 87 720 000 💰

Men... Nu är man uppe i 10 ggr budget snart utan en fungerande produkt!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

I grunden så är det ju bara att lite mer avancerat quiz-program som de har utvecklat och det finns väl miljarder med färdiga sådana, hade ju varit enklare, snabbare och billigare att bara välja ut en lämplig kandidat från säg GitHub och så erbjuda typ 100k SEK för att få till de där sista detaljerna som man vill ha, och så nån peng till för support mm.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Köra på det system man redan har. Vet man inte vad man upphandlar och gör bort sig gång på gång så får de flesta tillslut sparken. Så fungerar det på alla de jobb jag haft.

Jag ger upp. Inser att grundorsaksanalys är inget du jobbar med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Jag ger upp. Inser att grundorsaksanalys är inget du jobbar med.

Allt görs av människor, alltid är det någon eller fleras fel. Saker händer inte av sig självt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3dgrafiker:

Som enligt dem själva då sålt in ett befintligt system som redan borde klarat av den mängd som nu då krashade systemet:

Citat:

SoNET will provide its internationally renowned Assessment Master™ software platform that delivers an end to end solution for running large scale assessments including item and test creation, student and test delivery management, online and offline test delivery options, automated and manual scoring, reporting and use of AI. SoNET will provide implementation, enhancements to the solution based on Skolverkets’ needs, maintenance, ongoing support and hosting services for this exciting project.

SoNET brings over 14 years of experience in provisioning of digital assessments at an international level and across Australia. Over that period, together with partners, customers and industry experts, SoNET has developed a robust web-based assessment platform that is provided as Software as a Service (SaaS). The system is highly scalable, secure and proven to deliver tests servicing thousands of students concurrently utilizing the near unlimited capacity provided by Amazon Web Services.

Man kan ju undra vad som kostat 700M och tagit 8 år när de sålt in en existerande produkt som redan används av skolor i Australien...

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Som enligt dem själva då sålt in ett befintligt system som redan borde klarat av den mängd som nu då krashade systemet:

Man kan ju undra vad som kostat 700M och tagit 8 år när de sålt in en existerande produkt som redan används av skolor i Australien...

En administrativ blåsning. Jag kan inte se att det är något annat... :/

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem

Det hade gått med 3 kodare och 1 miljon kronor på 4 månader, snudd på landsförräderi detta, igen(!).

Visa signatur

adm radio 3110

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag håller inte med. Man kan sätta en surfplatta i händerna på en treåring utan att förklara nåt men det hade inte funnits en chans med Windows 98. Mycket har hänt.

För de särbegåvade treåringar som nu kommer göra högskoleprovet så tror jag inte ett arkaiskt designat gränssnitt kommer utgöra ett massivt problem.

Däremot kan man ju alltid fråga sig om det inte ligher något i spekulationerna om att folk mest har blivit allt mer tekniskt illitterata av moderna UI och system. Kort och förenklat sagt, surfplattorna gjorde alla mer korkade. Även treåringar kommer det antagligen visa sig på sikt.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja men när det är infört och fungerar är det troligtvis enklare. Syftet är ju inte att göra det sämre.

Sagt om nästan allt som blivit sämre.

Skrivet av BrottOchStraff:

Säg att tex Spotify skulle bygga en lösning för alla anställda att kunna göra prov och sen sammanställa resultatet och att lösningen skulle vara tillgänglig och datasäker osv. Tror ni det skulle ta 7 år ?! Inte chans 🤣 skulle gissa på att första prototypen är ute inom 3-6 månader och slutgiltig version efter 1 år. Och kosta 1/10 så mycket.

Spotify som utvecklat för "HiFi" i tio år sen konkurrensen redan hade det..?

Hursomhelst, med Spotify som ideal så skulle upphandlingen iof behöva göras om och vinnas av samma konsult varje år för att ta in nytt kapital till plattformen som inte bär sig. Och någonstans på vägen så förvandlas ändå den avsedda funktionen till att skolorna köpt in Joe Rogan som stående gästföreläsare i alla ämnen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Sagt om nästan allt som blivit sämre.

Men blir det sämre än det de hade innan när/om det kommer igång skarpt?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

De har inte läst boken "Jävla skitsystem", skrattretande. Men sorgligt för någonstans är det våra skattepengar. Hjälp, sa dom, till fel personer.
Ibland låter det så dumt, att man tror att organiserad brottslighet ligger bakom. 😅

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Stämmer inte helt. Vissa kryssfrågor rätta automatiskt men bedömningssvar måste rättas manuellt.

ChatGPT läser det

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warder:

Jag brukade jobba inom IT-branschen med inriktning mot offentlig verksamhet, och jag instämmer till punkt och pricka med att upphandlingarna allt som oftast var helt sanslösa. Vi kunde få skallkrav på sådant som "produkten ska fungera på alla nuvarande och framtida webbläsare" eller detaljerade krav på hur funktioner tekniskt skulle fungera i backend snarare än vad funktionernas syfte för slutanvändare egentligen var. En hel del upphandlingar var anpassade med smådetaljer i skallkraven för att ett speciellt företag skulle kunna svara ja och inga andra, men de allra flesta av dem hade skallkrav som var så märkliga att ingen aktör på marknaden kunde svara ja på dem.

Slutresultatet blev att alla aktörer - vi var väl tre-fyra stycken - svarade ja på exakt allt och förhandlade bort saker sedan. Det gjorde ont i mig hur skattepengar bara slösades bort och det finns en anledning att jag aldrig vill återvända till den branschen.

Jo, har ju jobbat i konsultbranchen i början av karriären och kontentan verkar vara att den konsult som räknar mest fel får jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

https://www.vilarare.se/nyheter/digitala-nationella-prov/kons...

- Vi Lärare har undersökt vilka konsultföretag som under perioden 2017–2024 arbetade med Skolverkets plattform för digitala nationella prov och vad som hör till den, till exempel provisionering och inloggning.

- Enligt verket handlar det om cirka 35 konsultföretag förutom leverantören av själva provplattformen – Sonet Systems (som idag ägs av det brittiska företaget RM plc).

Sonet Systems har fakturerat Skolverket 59 505 095 kronor (2019–2024).

Av konsultföretagen har Magello Group AB debiterat mest, 48 983 437 kronor. På sin hemsida beskriver företaget sig som att man ”förser marknaden med den kompetens som behövs för att skapa värde i den digitala omvärlden – på plats hos kund, i åtagandeform från något av våra kontor eller kompletterar via våra partners. Vårt mål är att hjälpa människor och verksamheter att förverkliga sina ambitioner. Och att utvecklas själva under tiden.”
<Uppladdad bildlänk>

Huga, detta tar ju upp det till en helt ny nivå. The mytical man-month tar upp hur försenade projekt blir ännu mer försenade om man ökar bemanningen över en viss nivå.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Mythical_Man-Month

Citat:

The Mythical Man-Month: Essays on Software Engineering is a book on software engineering and project management by Fred Brooks first published in 1975, with subsequent editions in 1982 and 1995. Its central theme is that adding manpower to a software project that is behind schedule delays it even longer. This idea is known as Brooks's law, and is presented along with the second-system effect and advocacy of prototyping.

... så hur blir det inte då med dessutom många olika bolag som kan skylla på varandra?