Ska börja ta kortet nu i maj samt börja träna på manöverbanorna, Är det någon som har några bra tips på lågfarten? Förutom Blick och benen mot tanken? Även om ni har några bra tips på högfarten!
Hur många timmar tog det för er på dessa moment innan ni började känna er bekväm och självsäker inför provet? Misstänker att jag kommer känna mig värdelös första timmarna jag testar...
Håller också på att ta kortet nu. Tog mig 3 lektioner innan det kändes som att jag äntligen fick ordentlig koll på vad jag gör på högfarten. Det är viktigt att lyssna på körskoleläraren och försöka följa de tipsen som hen ger.
Något som hjälpte mig mycket var att luta mig lite mer fram så armbågen inte är så rak och slappna av i armarna och händerna. Då blev det som att motorcykeln bara gled som smör igenom konerna.
Träna på att motstyra aktivt och planera körningen, växlingen och vändningen. Håll jämn fart när du väl är framme, det behövs inte alls så mycket gaspådrag. Håll knäna mot tanken och fötterna inne mot motorn. Placera vänster fot bekvämt på mitten av fotpinnen så du har snabb beredskap med växelspaken.
Lågfarten kändes omöjlig första gången men efter att ha nött på lite känns det easy peasy. Behöver nog öva lite mer för att bli självsäker. Försök att inte luta motorcykeln åt samma håll som du svänger för då tippar den. Balansera med höften istället.
När du stannar, peka styret åt det håll du vill åka så får man en bra start.
I början tycker man att det är svinsvårt men den känslan släpper ganska fort när man har övat lite.
Lycka till med MC-kortet!