MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Ska börja ta kortet nu i maj samt börja träna på manöverbanorna, Är det någon som har några bra tips på lågfarten? Förutom Blick och benen mot tanken? Även om ni har några bra tips på högfarten!

Hur många timmar tog det för er på dessa moment innan ni började känna er bekväm och självsäker inför provet? Misstänker att jag kommer känna mig värdelös första timmarna jag testar...

Håller också på att ta kortet nu. Tog mig 3 lektioner innan det kändes som att jag äntligen fick ordentlig koll på vad jag gör på högfarten. Det är viktigt att lyssna på körskoleläraren och försöka följa de tipsen som hen ger.
Något som hjälpte mig mycket var att luta mig lite mer fram så armbågen inte är så rak och slappna av i armarna och händerna. Då blev det som att motorcykeln bara gled som smör igenom konerna.
Träna på att motstyra aktivt och planera körningen, växlingen och vändningen. Håll jämn fart när du väl är framme, det behövs inte alls så mycket gaspådrag. Håll knäna mot tanken och fötterna inne mot motorn. Placera vänster fot bekvämt på mitten av fotpinnen så du har snabb beredskap med växelspaken.

Lågfarten kändes omöjlig första gången men efter att ha nött på lite känns det easy peasy. Behöver nog öva lite mer för att bli självsäker. Försök att inte luta motorcykeln åt samma håll som du svänger för då tippar den. Balansera med höften istället.
När du stannar, peka styret åt det håll du vill åka så får man en bra start.

I början tycker man att det är svinsvårt men den känslan släpper ganska fort när man har övat lite.

Lycka till med MC-kortet!

Permalänk
Medlem

Har vi några grusåkare på sweclockers? 😁 Jag har kört mycket sport tidigare, ägt både GSXR-750 och 1000. Sadlade om för ett par år sen och gick ifrån galna farter till trixiga stigar och långa grusvägar. Är vi fler här som njuter av två hjul hellre i skogen än på en krokig asfaltväg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Har vi några grusåkare på sweclockers? 😁 Jag har kört mycket sport tidigare, ägt både GSXR-750 och 1000. Sadlade om för ett par år sen och gick ifrån galna farter till trixiga stigar och långa grusvägar. Är vi fler här som njuter av två hjul hellre i skogen än på en krokig asfaltväg?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Det ena utesluter inte det andra...

Jag har 4 hojar i garaget, 2 för asfalt och 2 för grus/skog
De som rullar mest är en CB1000R samt en XR400

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Det ena utesluter inte det andra...

Jag har 4 hojar i garaget, 2 för asfalt och 2 för grus/skog
De som rullar mest är en CB1000R samt en XR400

Vissa har det bra! Kul, vad föredrar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Vissa har det bra! Kul, vad föredrar du?

Omöjligt att svara på!
Inte ens med en pistol mot huvudet skulle jag kunna välja - båda är skitkul, men på helt olika vis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Omöjligt att svara på!
Inte ens med en pistol mot huvudet skulle jag kunna välja - båda är skitkul, men på helt olika vis...

Alright! Jag tycker det är skoj att köra gata och med en välbalanserad sporthoj är det riktigt roligt! Men enligt mig slår inget känslan efter en trixig och utmanade stig och att man där efter kan blåsa på lite på en skogsväg/grusväg!

Permalänk
Skrivet av Gx rade:

När man tvättar hojen, finns det risk att det blir rost om man inte torkar av den noga? Eller har alla moderna hojar bra rostskydd? Har en MT07 2024. Är ju omöjligt att torka av på alla småställen.

Finns det färg kvar så ska det inte rosta, men samtidigt så brukar du torka hojen efter regn? Det ska inte vara några större bekymmer med vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Självklart, rullar en T7, grus/skog är enligt mig den bästa körningen.
Har blivit en del TET/TST körning och andra roliga spår
Går under @advSwede på YT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncc1701e:

Men kul att du också hänger här! Kollat lite på dina filmer, senaste året har varit riktigt bra kvalité, keep it up!

Bor i Växjö så inte superlångt ifrån dig, vi får köra någon dag i vår/sommar 😎👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Men kul att du också hänger här! Kollat lite på dina filmer, senaste året har varit riktigt bra kvalité, keep it up!

Bor i Växjö så inte superlångt ifrån dig, vi får köra någon dag i vår/sommar 😎👍

Aha, vad roligt
Ja, men det tycker jag, är inte så långt upp.
Är det en 890r eller 790r du rullar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Fett cool motorcykel. Vilken modell KTM är det? Visste inte ens att man fick köra i terräng i Sverige. Är det speciellt område avsett för MC och hur hittar man såna platser att åka på?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av lolrazz:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Jag har siktet inställt på att göra grus i sommar här, håller på att leta efter hoj för ändamålet.
Siktet är inställt på en Honda CRF300L alt. 250L men vi får se. Även KTM 390 Adv. R ser ju kul ut
Just nu har jag redan två hojar så minst en utav dem måste åka för att få plats (och ekonomi) att köpa en annan.

Din hoj ser väldans trevlig ut, kanske lite dyrare än vad jag tänkt mig - men min första hoj när jag skulle ta kortet var en KTM LC640 med terrängdäck. Riktigt kul och å lät så gott med

Vad är det för nån du har ?

Skrivet av ncc1701e:

Jag satt och tänkte på så sent som igår "vad hette nu fortkortningen för att hitta trails att köra på istället för vägar..."
Tack
Men vad är det TET vs. TST står för?, och vad är skillnaden ?

Skrivet av xSean145:

Fett cool motorcykel. Vilken modell KTM är det? Visste inte ens att man fick köra i terräng i Sverige. Är det speciellt område avsett för MC och hur hittar man såna platser att åka på?

Nej men precis!, lite så är det som jag har fått känslan av också att terräng i Sverige är no-no typ.
Det är om man känner nån som har skog så kan man upp där å burna annars är de svårt, men samtidigt måste de finnas lite vägar att utforska i vårt avlånga land...

Nu har vi ju några andra grus-tomtar här som vi kan fråga!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Tack! Det är en KTM 890 Adventure R från 2023!

Man får åka i stort sätt överallt där det är väg och inte skyltat eller bommat. Finns sen stor communitysom sätter upp långa stärckor som sträcker sig igenom flera länder, TET. Går igenom hela Sverige exempelvis. Sen finns det också en relativt ny app som heter Stegra där man kan lägga rutter som prioriterar grus och skogsvägar. Bilderna tagna ovan är körda på rutter skapade med just Stegra

Kör du själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

TET - Trans Euro Trail
TST - Trans Sweden Trail

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har siktet inställt på att göra grus i sommar här, håller på att leta efter hoj för ändamålet.
Siktet är inställt på en Honda CRF300L alt. 250L men vi får se. Även KTM 390 Adv. R ser ju kul ut
Just nu har jag redan två hojar så minst en utav dem måste åka för att få plats (och ekonomi) att köpa en annan.

Din hoj ser väldans trevlig ut, kanske lite dyrare än vad jag tänkt mig - men min första hoj när jag skulle ta kortet var en KTM LC640 med terrängdäck. Riktigt kul och å lät så gott med

Vad är det för nån du har ?

Jag satt och tänkte på så sent som igår "vad hette nu fortkortningen för att hitta trails att köra på istället för vägar..."
Tack

Nej men precis!, lite så är det som jag har fått känslan av också att terräng i Sverige är no-no typ.
Det är om man känner nån som har skog så kan man upp där å burna annars är de svårt, men samtidigt måste de finnas lite vägar att utforska i vårt avlånga land...

Nu har vi ju några andra grus-tomtar här som vi kan fråga!

TET är trans european trail vet jag iaf, folk har hjälpts åt att mappa ut stigar,grusvägar osv som man kan ta sig genom hela europa på i princip, har kikat rätt mycket på när nomad sweden kört en massa sträckor, ser fantastiskt ut!
TST kan jag då tänka mig är trans sweden trail eller något liknande

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

TET är trans european trail vet jag iaf, folk har hjälpts åt att mappa ut stigar,grusvägar osv som man kan ta sig genom hela europa på i princip, har kikat rätt mycket på när nomad sweden kört en massa sträckor, ser fantastiskt ut!
TST kan jag då tänka mig är trans sweden trail eller något liknande

TST är mindre officiella vägar som hittas i FB gruppen "TuR Norden". Sen erbjuder TST lite mindre spår än vad TET gör (iaf i sverige)

Permalänk
Medlem

Man får köra överallt där det inte är skyltat/bommat.. Sen skall man ju inte göra åverkan på marken om det är privat mark och inte skyltat. Kan vara svårt ibland.

Men i övrigt får du ta hojen på alla ställen du Får köra bil. Så köra one-trails i skogen är lugnt så länge det inte finns förbudskylt.

Permalänk
Skrivet av lolrazz:

Man får köra överallt där det inte är skyltat/bommat.. Sen skall man ju inte göra åverkan på marken om det är privat mark och inte skyltat. Kan vara svårt ibland.

Men i övrigt får du ta hojen på alla ställen du Får köra bil. Så köra one-trails i skogen är lugnt så länge det inte finns förbudskylt.

Nej, man får verkligen inte köra överallt där det inte är bommat.
Man får inte ens köra på sin egen mark!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Terr%C3%A4ngk%C3%B6rningslagen.

Permalänk
Medlem

Är ute efter mitt första par MC-kängor. Beställde hem Forma Adventure Dry och testade men hade gärna haft lite bredare tåbox och så känns det som att mina vader kanske inte är riktigt så stora som kängan är gjord för. Vad finns det för andra adventure-kängor i ungefär samma prisklass, ~2500kr, med bred tåbox? Finns det ens mc-kängor med bred tåbox?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Nej, man får verkligen inte köra överallt där det inte är bommat.
Man får inte ens köra på sin egen mark!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Terr%C3%A4ngk%C3%B6rningslagen.

Ajaj 😬

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Är ute efter mitt första par MC-kängor. Beställde hem Forma Adventure Dry och testade men hade gärna haft lite bredare tåbox och så känns det som att mina vader kanske inte är riktigt så stora som kängan är gjord för. Vad finns det för andra adventure-kängor i ungefär samma prisklass, ~2500kr, med bred tåbox? Finns det ens mc-kängor med bred tåbox?

Har du provat Alpinestar adventure boots ? De är ganska rymliga. Hade de innan jag köpte mina Tech 7.
Provat även sidi crossfire, men dessa var tajta över foten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

jajemen! det är ju fint att slippa alla bilar...

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

jajemen! det är ju fint att slippa alla bilar...
<Uppladdad bildlänk>

Vad är det för hoj, honda ?

Här kommer min hoj, lite gammal bild, men den är fortfarande blå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Ska börja ta kortet nu i maj samt börja träna på manöverbanorna, Är det någon som har några bra tips på lågfarten? Förutom Blick och benen mot tanken? Även om ni har några bra tips på högfarten!

Hur många timmar tog det för er på dessa moment innan ni började känna er bekväm och självsäker inför provet? Misstänker att jag kommer känna mig värdelös första timmarna jag testar...

Kan slå ett slag för Mcjakten på youtube samt kolla liknande videos som kan vara lärorika inför uppkörningen.

Ett annat tips är att boka upp fler lektioner på en gång så att det inte hinner gå för lång tid mellan lektionerna, om du inte har möjlighet att köra privat.

Jag har också kommit igång och börja sprätta lite grus.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kan slå ett slag för Mcjakten på youtube samt kolla liknande videos som kan vara lärorika inför uppkörningen.

Ett annat tips är att boka upp fler lektioner på en gång så att det inte hinner gå för lång tid mellan lektionerna, om du inte har möjlighet att köra privat.

Jag har också kommit igång och börja sprätta lite grus.
https://i.imgur.com/Lic6Klz.jpeg

Helt rätt, var försiktig nu bara när de har grusat om vägarna, kan vara lagom halt och stora stenar kan hittas på vägen.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Idag är dagen då jag köpte min drömhoj 😎

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

https://i.ibb.co/60YFD7tp/IMG-8836.jpg

Grattis!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

https://i.ibb.co/60YFD7tp/IMG-8836.jpg

Grattis, snygg hoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Kör en helt underbar Tenere 700 på grus- och skogsvägar (förr TST/TuR, men nu nästan bara Stegra.io)
Har även en fantastisk Street Triple 675R som jag kör på bana med SMC och några asfaltsutflykter. Båda väldigt roliga hojar. Började med street triple och har ägt den i 7-8 år men skall nog sälja den till våren och satsa helt på Tenere. Kanske med dubbla uppsättningar hjul, så man slipper kompromissa med däck. Underbar hobby!

Visa signatur

Det finns inga dåliga kläder, endast dåligt väder.