Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Ja jag delade upp inehållet på 3st webläsare FF Floorp och Opera och än så länge så funkar det. Jag har 8Gb minne i min Laptop.
Jag kör senaste versionen av Ubuntu LTS

Varför inte köra Waterfox med uBlock Origin samt NoScript? Är både snabbare och resurssnålare än vanliga Firefox. Har enbart 8GB RAM i min laptop här, men aldrig några problem i varken Ubuntu 24.04 LTS eller Windows 10. På sin höjd kräver kanske Windows totalt 0,5GB mer RAM än Linux för samma uppgift hos mig.

Hur mycket minne använder Firefox hos dig normalt?

Permalänk
Medlem

Nyss öppnat FF med 35 flikar så tar det 250mb.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Nyss öppnat FF med 35 flikar så tar det 250mb.

Då är nog inte flikarna aktiva/inlästa. Firefox läser bara in en flik när du trycker på den, förutom fästa flikar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Ja jag delade upp inehållet på 3st webläsare FF Floorp och Opera och än så länge så funkar det. Jag har 8Gb minne i min Laptop.
Jag kör senaste versionen av Ubuntu LTS

Du behöver inte dela upp innehållet på flera webbläsare, du kan istället köra med olika profiler i Firefox (om det då är den webbläsaren du föredrar), du startar profilhanteraren för Firefox genom att köra firefox -P

Permalänk
Medlem

Jag har skapat 3 st profiler ,men hur skiftar jag mellan dom är det genom profilhanteraren eller kan jag göre det i ff?

Visa signatur

Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
NAS Qnap 4 bays

Permalänk

Jag dök lite djupare i Firefox och kollade hela noden.

När jag kör igenom (laddar om) 33 flikar är belastningen på systemet 5,3GB, men det virtuella minnet för firefox är 19.9 GB. Processad datamängd var 108GB.
Systemets cache är på 4 GB. swap 128GB. (Dels för att dumpa RAM vid hibernate).

Funderar på om 8GB är för lite helt enkelt, eller för lite swap. 8GB eller lägre rekommenderar alltid dubbel swap.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Hur gör jag för att öka swappen då?

Visa signatur

NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Hur gör jag för att öka swappen då?

Hur mycket swap har du då?
Kolla med:

sudo fdisk -l

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ryssen:

Det går att byta minnesmoduker i laptpoen men funkar inte med än 8Gb Laptoppen är väl lite föråldrad.....

Vad innebär "föråldrad" i form av kapacitet för hårdvaruacceleration av webbläsare ?
Många sidor vill ju använda grafikdelen för att snabba upp rendering av innehåll så en del moderna sidor går helt enkelt inte att köra på äldre hårdvara i normala browsers.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad innebär "föråldrad" i form av kapacitet för hårdvaruacceleration av webbläsare

Nej jag menari begränsningen av minnesmängd.Vad är det för browsers som stöder detta då?
Enligt detta så har jag ingen swap alls...men det finns ju att ta av...
Kan jag gå in i Windows och ,dual boot.. göra en swap partion samt hur får man linux att använda den?

tillägg
Visa signatur

NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ryssen:

Nej jag menari begränsningen av minnesmängd.Vad är det för browsers som stöder detta då?
Enligt detta så har jag ingen swap alls...men det finns ju att ta av...
Kan jag gå in i Windows och ,dual boot.. göra en swap partion samt hur får man linux att använda den?<Uppladdad bildlänk>

De flesta har numera hårdvaruacceleration aktivt för det krävs för dagens sidor om man inte ska begränsa dem, har inte koll på gamla webbläsare då det inte är så användbart utan man bör hålla sig borta från internet med gamla hård och mjukvaror pga säkerhetsriskerna.
Vet inte hur man ska aktivera swap i efterhand men har du verkligen ett opartitonerat utrymme så lär det gå att göra och nån som är bättre på mer avancerade linuxsaker kan kanske guida dig om hur man gör det i efterhand.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Kan jag gå in i Windows och ,dual boot.. göra en swap partion samt hur får man linux att använda den?

Du kan skapa en swap-partition i Gparted.
Makera det oallokerade utrymmet och välj "Ny". Där väljer du hur stor swap ("Ny storlek (MiB)). En regel när det kommer till storlek på swap, brukar vara den dubbla minnesmängden,i ditt fall blir det 16 GiB, men det finns inget som hindrar att man har större än så. I samma ruta väljer du "linux-swap" (Vid Filsystem). Sedan klicka på "Lägg till". Därefter klickar du på Verkställ (grön bock).

När du gjort det klart måste du lägga till din swap-partiton i fstab.

Jag vet inte hur Windows reagera på detta eftersom Windows ligger på samma disk....

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem

Du får en bra överblick över minnesåtgången om du ger kommandot "free -wm". Så länge Swap-Used är 0 eller en minimal stabil mängd så är det inget tryck att tala om. Men jag vet att vissa flikar drar iväg ibland (minnesläckor i javascript?) och då syns det tydligt här.

total used free shared buffers cache available Mem: 15938 2378 11891 28 180 1488 13357 Swap: 32767 0 32767

Available: Vad systemet kan omfördela till en applikation om den slänger ut andra saker.
Cache : Page cache and slabs (kernel memory).
Buffers : Kernel buffers related to "page cache" and much more.
Shared : tmpfs filesystem contents and other shared resources. (df -T)

Överkurs:
Kommandot "slabtop". Tänk också på att om något är 100% så behöver det inte betyda problem, det är snarare ett tecken på effektivt nyttjande av tillgängliga resurser.
Du kan också frigöra minne manuellt för att felsöka, nackdelen är att systemet måste hämta in nödvändiga uppgifter från din SSD igen.

# echo 1 > /proc/sys/vm/drop_caches # free pagecache # echo 2 > /proc/sys/vm/drop_caches # free dentries and inodes # echo 3 > /proc/sys/vm/drop_caches # free pagecache, dentries and inodes

Läs gärna lite om "vfs_cache_pressure" parametern också, den kan ökas om du vill ha en mer aggressiv prioritering av minne på bekostnad av inoder (rättigheter,storlekar,pekare), directory entries (namn->inoder) och cachad fildata (innehåll)..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Du kan skapa en swap-partition i Gparted.
Makera det oallokerade utrymmet och välj "Ny". Där väljer du hur stor swap ("Ny storlek (MiB)). En regel när det kommer till storlek på swap, brukar vara den dubbla minnesmängden,i ditt fall blir det 16 GiB, men det finns inget som hindrar att man har större än så. I samma ruta väljer du "linux-swap" (Vid Filsystem). Sedan klicka på "Lägg till". Därefter klickar du på Verkställ (grön bock).

När du gjort det klart måste du lägga till din swap-partiton i fstab.

Jag vet inte hur Windows reagera på detta eftersom Windows ligger på samma disk....

Om inte gparted gör detta automatiskt på kör du dessa kommandon för stunden: Mkswap behöver du bara köra en gång, det motsvarar formateringen av ett nytt filsystem på en ny partition.

# mkswap --label Swap /dev/..... # swapon /dev/.....

Min swap-rad i /etc/fstab (jag kör zswap också, därav prioritetsparametern, så länge du bara har en swap-volym så spelar det ingen roll.) Jag föredrar också att använda label, det känns tydligare än partitionsnummer! (lsblk -f)

/dev/...... none swap sw,pri=1 0 0 ELLER LABEL=Swap none swap sw,pri=1 0 0

Permalänk
Medlem

När jag väljer ny,så får jag:Det är inte möjligt att skapa fler än 4 Primära partioner.
Sedan föreslås det att jag kan ta bort en,men det kan jag ju inte..

Visa signatur

NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

När jag väljer ny,så får jag:Det är inte möjligt att skapa fler än 4 Primära partioner.
Sedan föreslås det att jag kan ta bort en,men det kan jag ju inte..

Brasklapp: Det är inget fel att ha några GB swap, jag har det och antagligen flera som skrivit i den här tråden, men:
1. Jag tror inte att det kommer att hjälpa dig.
2. OM datorn är tvungen att använda swap blir datorn lååångsam.

Det finns två sätt att skapa swap.
Antingen dedikerar man en hel partition till swap.
Eller så skapar man bara en swapfil på en redan existerande partition.
I ditt fall är det enklare att bara skapa en swapfil.

Här är instruktioner:
https://help.ubuntu.com/community/SwapFaq

Kort sammanfattning av länken ovan:

Först förklaras vad swap är.
Swap är ett sätt för datorn att använda hårddisken som extra RAM-mine när det vanliga RAM-minnet tar slut. Eftersom hårddiskar är långsammare än RAM-minne blir datorn lååångsam om den är tvungen att använda swap - men den kraschar inte.

Sedan förklaras hur stor swap du behöver.
Du kan googla och hitta hundra olika sidor som ger hundra olika förslag. Med 8 GB RAM kommer du se förslag på allt mellan 2 GB - 4 GB swap. Använd Ubuntus förslag på 3 GB, det fungerar utmärkt.
Du ska INTE använda Hibernate. det är för avancerade användare som vet vad de gör och vet hur swap fungerar.

Sist instruktioner hur man gör (skrolla förbi sektionen om swap partition).
1. Först skapar man en fil.
2. Sedan talar man om att den skapade filen ska användas som swap.
3. Sist lägger man in swap i fstab så datorn bootar med swap när man slår på datorn.

Sidan föreslår att man skapar filen med kommandot:

sudo dd if=/dev/zero of=/mnt/1GiB.swap bs=1024 count=1048576

Det kan se lite komplicerat ut så vi går igenom steg för steg:
dd är kommandot "data duplicator" och används för att kopiera filer.
if är "input file", d.v.s. den ursprungliga filen man vill kopiera.
of är "output file", d.v.s. vart man vill kopiera filen.
Eftersom vi inte har någon urspunglig swap file, säger vi att det inte finns någon fil att kopiera från.
if=/dev/zero
Sedan talar vi om vad vi vill att den nya filen ska heta och var den ska ligga. Jag föreslår att du lägger den direkt på roten "/" och du döper den till något enkelt och självklart, t.ex. 3gb_swap:
of=/3gb_swap
Sedan måste man bestämma block size, 1000 fungerar bra:
bs=1000
Sedan måste vi tala om storleken på filen. I deras exempel har de valt 1 GB som är 1048576 bytes, Vill du ha 3 GB multiplicerar du 3 * 1024 * 1024 = 3145728.
count=3145728
Kommandot du ska använda är:

sudo dd if=/dev/zero of=/3gb_swap bs=1024 count=3145728

Sedan sätter vi rättigheter för den nyskapade filen:

sudo chmod 600 /3gb_swap

Sedan formaterar vi filen. olika Filer har olika format: textformat, bildformat, ljudformat, videoformat,... vår fil ska ha swapformat:

sudo mkswap /3gb_swap

Sedan talar vi om för linux att det kan börja använda vår nyskapade fil som swap:

sudo swapon /3gb_swap

Sedan lägger vi till en rad i fstab som säger åt linux att börja använda swap när linux startar:

echo '/3gb_swap swap swap defaults 0 0' | sudo tee -a /etc/fstab

Sist måste man bestämma hur ofta och mycket linux ska använda swap, så kallad swappiness. Se det som ett procentvärde mellan 0 och 100, där standard är 60.
För att se vilken swappiness datorn har:

cat /proc/sys/vm/swappiness

För att tillfälligt ändra swappiness:

sudo sysctl vm.swappiness=10

Tänk på att om man tillfälligt ändrar swappiness går det tillbaka till standardvärdet när man startar om datorn.
Det betyder att man kan leka och ändra swappiness hur mycket man vill för att se hur det fungerar, sedan är det bara att starta om datorn så är man tillbaka till standardvärdet 60.

Vill man ändra swappiness permanent, till exempel till 10, lägger man till raden:
vm.swappiness=10
sist i filen:
/etc/sysctl.conf

Avslutningsvis: glöm inte att strata om datorn efter att du skapat swap.