Anmäl dig till Roborock Challenge!

Testlabbet presenterar RAMverket

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

det finns liksom tester, gjorda av hw unboxed.

asus tuf brädan klarade sig utmärkt med en 7950x liksom å bara 3 mobos "faila" egentligen.

https://www.techspot.com/articles-info/2699/bench/2023-06-23-image-p.webp

Okej okej, kan det vara så att hela denna diskussion har vi tänkt på två helt olika moderkort? Pratar du om Asus brädan hela tiden?
Originalfrågan handlade om instegsdatorn tolkade jag det som. Moderkortet det handlar om då (som jag har haft i åtanke under hela denna diskussion) är MSI Pro B650M-B. Videon jag länkade var just HUB och innehöll denna bräda.

"The new MSI models failed miserably. The B650M-B is limited to a package power of just 90w while the B650M-P isn't much better at 135w. Even with a lot of voltage reduced from the 7950X, these boards still ran at over 90°C, and with strict power limitations, heavily throttled the Ryzen 9 part."

https://www.techspot.com/review/2828-amd-b650-motherboard-budget/

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Okej okej, kan det vara så att hela denna diskussion har vi tänkt på två helt olika moderkort? Pratar du om Asus brädan hela tiden?
Originalfrågan handlade om instegsdatorn tolkade jag det som. Moderkortet det handlar om då (som jag har haft i åtanke under hela denna diskussion) är MSI Pro B650M-B. Videon jag länkade var just HUB och innehöll denna bräda.

"The new MSI models failed miserably. The B650M-B is limited to a package power of just 90w while the B650M-P isn't much better at 135w. Even with a lot of voltage reduced from the 7950X, these boards still ran at over 90°C, and with strict power limitations, heavily throttled the Ryzen 9 part."

https://www.techspot.com/review/2828-amd-b650-motherboard-budget/

https://www.techspot.com/articles-info/2828/bench/2024-04-15-image.png

mm jag pratar om tuf:en. kanske lite luddigt där när jag svarade honom å han pratade om "instegsdatorn" men e ju det jag pratade/hade åtanke om från första ilägget jag gjorde i denna tråd. msi brädan hade jag inte ens liksom brytt mig om då det var ju ett av de nya b650 som var sådära.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Nej moderkortet kommer inte riktigt hantera några törstigare processorer tyvärr. Tror det är begränsat till 90 W..
Instegsmodellen överlag behöver kanske ses över en del som jag varit inne på tidigare.
https://youtu.be/naX-DnKekCM?si=WZWN2DvVwLkfaD_j

Kollade nyss på delar av videon och jösses vilket skräp till moderkort och Swec borde verkligen se över detta val av moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

mm jag pratar om tuf:en. kanske lite luddigt där när jag svarade honom å han pratade om "instegsdatorn" men e ju det jag pratade/hade åtanke om från första ilägget jag gjorde i denna tråd. msi brädan hade jag inte ens liksom brytt mig om då det var ju ett av de nya b650 som var sådära.

Haha nej det förstod jag inte, jag höll ju på att bli skogstokig här 🤣.
Då nollställer vi och är överens om att TUF-brädan klarar alla AM5-processorer och MSI brädan är sånär rent skräp.
Puss och kram

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Haha nej det förstod jag inte, jag höll ju på att bli skogstokig här 🤣.
Då nollställer vi och är överens om att TUF-brädan klarar alla AM5-processorer och MSI brädan är sånär rent skräp.
Puss och kram

men undra inte om de ändra, för har för mig att mobot fanns med i två datorpaket, insteg å mellan peketet, eftersom jag påpekade priserna var lite olika i tabellen på byggen men när man klickade på länken så var det samma pris ändå.

drömmer jag? för hade för mig att tuffen fanns med i båda förrens du började påpeka.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

men undra inte om de ändra, för har för mig att mobot fanns med i två datorpaket, insteg å mellan peketet, eftersom jag påpekade priserna var lite olika i tabellen på byggen men när man klickade på länken så var det samma pris ändå.

drömmer jag? för hade för mig att tuffen fanns med i båda förrens du började påpeka.

Nej det var MSI brädan som var där (åtminstone när jag skrev mitt inlägg) 😄
När jag kikade runt för eget bygge så fick den brädan en del kritik men TUF’en (som du tog upp) ska vara en bra pjäs.

Permalänk
Medlem

Jag kan väl börja med att säga att det är en uppskattad artikel, och nått som kanske passar bättre än nya vinterdatorn som led av blackfriday hype med utan rabatter.

Men iaf på de billigaste hade jag hoppats att se nått som vi inte kan göra, att faktiskt jämföra valen. Vi alla kan googla och läsa recensioner men det har gång på gång framkommit att test sätten inte alltid är representable för instegs datorer, både när det kommer till för kraftfulla cpuer men även för höga inställningar i spelen som ingen skulle spela i på denna typ av dator. Här hade jag gärna sett att ni testa FPS i de spel ni tänker att den är till. Och jämför med alternativen i pris klassen, så som B580, RX7600 men även på CPU sidan med ända ner till AM4 skulle jag säga med 5600. Och visa på att 8400f med 4060 är ett bra val, inte bara skriva det. Det behöver inte vara massa tester men tester som är relevanta med upplösning och detaljrikedom för den konfigurationen.

Men över lag mer av detta!