Vinn nätagg från Seasonic

RAMverket-uppdatering - juni 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

det finns liksom tester, gjorda av hw unboxed.

asus tuf brädan klarade sig utmärkt med en 7950x liksom å bara 3 mobos "faila" egentligen.

https://www.techspot.com/articles-info/2699/bench/2023-06-23-image-p.webp

Okej okej, kan det vara så att hela denna diskussion har vi tänkt på två helt olika moderkort? Pratar du om Asus brädan hela tiden?
Originalfrågan handlade om instegsdatorn tolkade jag det som. Moderkortet det handlar om då (som jag har haft i åtanke under hela denna diskussion) är MSI Pro B650M-B. Videon jag länkade var just HUB och innehöll denna bräda.

"The new MSI models failed miserably. The B650M-B is limited to a package power of just 90w while the B650M-P isn't much better at 135w. Even with a lot of voltage reduced from the 7950X, these boards still ran at over 90°C, and with strict power limitations, heavily throttled the Ryzen 9 part."

https://www.techspot.com/review/2828-amd-b650-motherboard-budget/

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Okej okej, kan det vara så att hela denna diskussion har vi tänkt på två helt olika moderkort? Pratar du om Asus brädan hela tiden?
Originalfrågan handlade om instegsdatorn tolkade jag det som. Moderkortet det handlar om då (som jag har haft i åtanke under hela denna diskussion) är MSI Pro B650M-B. Videon jag länkade var just HUB och innehöll denna bräda.

"The new MSI models failed miserably. The B650M-B is limited to a package power of just 90w while the B650M-P isn't much better at 135w. Even with a lot of voltage reduced from the 7950X, these boards still ran at over 90°C, and with strict power limitations, heavily throttled the Ryzen 9 part."

https://www.techspot.com/review/2828-amd-b650-motherboard-budget/

https://www.techspot.com/articles-info/2828/bench/2024-04-15-image.png

mm jag pratar om tuf:en. kanske lite luddigt där när jag svarade honom å han pratade om "instegsdatorn" men e ju det jag pratade/hade åtanke om från första ilägget jag gjorde i denna tråd. msi brädan hade jag inte ens liksom brytt mig om då det var ju ett av de nya b650 som var sådära.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Nej moderkortet kommer inte riktigt hantera några törstigare processorer tyvärr. Tror det är begränsat till 90 W..
Instegsmodellen överlag behöver kanske ses över en del som jag varit inne på tidigare.
https://youtu.be/naX-DnKekCM?si=WZWN2DvVwLkfaD_j

Kollade nyss på delar av videon och jösses vilket skräp till moderkort och Swec borde verkligen se över detta val av moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

mm jag pratar om tuf:en. kanske lite luddigt där när jag svarade honom å han pratade om "instegsdatorn" men e ju det jag pratade/hade åtanke om från första ilägget jag gjorde i denna tråd. msi brädan hade jag inte ens liksom brytt mig om då det var ju ett av de nya b650 som var sådära.

Haha nej det förstod jag inte, jag höll ju på att bli skogstokig här 🤣.
Då nollställer vi och är överens om att TUF-brädan klarar alla AM5-processorer och MSI brädan är sånär rent skräp.
Puss och kram

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Haha nej det förstod jag inte, jag höll ju på att bli skogstokig här 🤣.
Då nollställer vi och är överens om att TUF-brädan klarar alla AM5-processorer och MSI brädan är sånär rent skräp.
Puss och kram

men undra inte om de ändra, för har för mig att mobot fanns med i två datorpaket, insteg å mellan peketet, eftersom jag påpekade priserna var lite olika i tabellen på byggen men när man klickade på länken så var det samma pris ändå.

drömmer jag? för hade för mig att tuffen fanns med i båda förrens du började påpeka.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

men undra inte om de ändra, för har för mig att mobot fanns med i två datorpaket, insteg å mellan peketet, eftersom jag påpekade priserna var lite olika i tabellen på byggen men när man klickade på länken så var det samma pris ändå.

drömmer jag? för hade för mig att tuffen fanns med i båda förrens du började påpeka.

Nej det var MSI brädan som var där (åtminstone när jag skrev mitt inlägg) 😄
När jag kikade runt för eget bygge så fick den brädan en del kritik men TUF’en (som du tog upp) ska vara en bra pjäs.

Permalänk
Medlem

Jag kan väl börja med att säga att det är en uppskattad artikel, och nått som kanske passar bättre än nya vinterdatorn som led av blackfriday hype med utan rabatter.

Men iaf på de billigaste hade jag hoppats att se nått som vi inte kan göra, att faktiskt jämföra valen. Vi alla kan googla och läsa recensioner men det har gång på gång framkommit att test sätten inte alltid är representable för instegs datorer, både när det kommer till för kraftfulla cpuer men även för höga inställningar i spelen som ingen skulle spela i på denna typ av dator. Här hade jag gärna sett att ni testa FPS i de spel ni tänker att den är till. Och jämför med alternativen i pris klassen, så som B580, RX7600 men även på CPU sidan med ända ner till AM4 skulle jag säga med 5600. Och visa på att 8400f med 4060 är ett bra val, inte bara skriva det. Det behöver inte vara massa tester men tester som är relevanta med upplösning och detaljrikedom för den konfigurationen.

Men över lag mer av detta!

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Sådär! Nu är artikeln uppdaterad 2025-06-24 med ny hårdvara, priser, samt en helt ny persona - Rastermästaren! Denne är ute efter riktigt bra rastrerad prestanda i 4K UHD, och placerar sig någonstans mellan Min-maxaren och Ray-tracern i frågan prestanda per krona och premiumupplevelse.

Permalänk
Medlem

Jag har knappt vågat tänka på att bygga en ny PC med tanke på prisökningarna, men jag har ett chassi i källaren som jag skaffade i förhoppning.
Det här var jättekul som inspiration åtminstone och jag är glad att se att många komponenter inte behöver bli så dyra som jag var rädd för.
Ett hyfsat grafikkort har jag redan så det är framför allt processorn som kommer kosta!
Tack

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Sådär! Nu är artikeln uppdaterad 2025-06-24 med ny hårdvara, priser, samt en helt ny persona - Rastermästaren! Denne är ute efter riktigt bra rastrerad prestanda i 4K UHD, och placerar sig någonstans mellan Min-maxaren och Ray-tracern i frågan prestanda per krona och premiumupplevelse.

Helt rätt. Det är dessa 4 prisklasser vi vill ha. Tack swec!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det nämnts men det går att få ett Gigabyte 5080 för för 11 999kr på Proshop just nu, vilket är ännu lite billigare än de 12 490kr som INNO3D kostar. För mig är också Gigabyte lite större och kändare, men det kanske bara är okunskap av mig (som är en generell ASUS fanboy ska erkännas).

Länk här för den intresserade (max 1 köp per kund): https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-5080-W...

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 2 x 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE - LAPTOP - MacBook Air M2 (2022)

Permalänk
Medlem

Bra artikel. Dom exakta komponenterna är inte så viktiga, det ger ett hum om vart man skall lägga sig för att få en vettig upplevelse för det man vill göra. Tycker instegsgamern är den viktigaste och det visas att för ca 10.000 går det att plocka ihop något hyggligt.

Snyggt jobbat!

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Weestman:

Vet inte om det nämnts men det går att få ett Gigabyte 5080 för för 11 999kr på Proshop just nu, vilket är ännu lite billigare än de 12 490kr som INNO3D kostar. För mig är också Gigabyte lite större och kändare, men det kanske bara är okunskap av mig (som är en generell ASUS fanboy ska erkännas).

Länk här för den intresserade (max 1 köp per kund): https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-5080-W...

Inte ens 30 minuter senare finns bara "Meddela mig" tyvärr.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Inte ens 30 minuter senare finns bara "Meddela mig" tyvärr.

Otur! Men känns som att priserna kommer att pressas en del faktiskt. Sjunker priserna på 5090 blir det ju naturligt att de sänks för andra modeller också. Har man ingen stress att köpa nytt kan man nog få rätt så bra deals under sommaren.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 2 x 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE - LAPTOP - MacBook Air M2 (2022)

Permalänk

Skulle säga att det är bättre att köra på Thermalright Peerless Assassin 120 SE på alla setups. Kyler min 7800x3d utan problem

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Instegsgamern är ju sjukt intressant! Dels för priset och dels för att det inte är något Intel eller Nvidia I den

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem

Spontant trist att instegsgamern behöver lägga 10,5k + skärm + mus/tgb + headset.
Kostar att vara med!

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Amd81:

Spontant trist att instegsgamern behöver lägga 10,5k + skärm + mus/tgb + headset.
Kostar att vara med!

Jag förstår hur du tänker och håller till viss del med. Vi har lagt oss på ungefär samma pris som de flesta återförsäljarna har sina första speldatorer på, alltså från 9000 - 10000 kronor. De innehåller däremot allt som oftast RTX 3050, sämre proppar, hälften så mycket arbetsminne och lagring m.m. Så i mån av värde för pengarna är det natt och dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Skulle säga att det är bättre att köra på Thermalright Peerless Assassin 120 SE på alla setups. Kyler min 7800x3d utan problem

Njae, inte när Phantom Spirit 120 SE har 35W mer kylkapacitet och ibland är billigare. Vilka argument finns då kvar?

Det enda jag kan komma på är ifall valet påverkas av Inets viktbegränsningar på vad de monterar om datorn ska fraktas.

Kör själv Phantom Spirit 120 SE på 7800x3D.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Jag förstår hur du tänker och håller till viss del med. Vi har lagt oss på ungefär samma pris som de flesta återförsäljarna har sina första speldatorer på, alltså från 9000 - 10000 kronor. De innehåller däremot allt som oftast RTX 3050, sämre proppar, hälften så mycket arbetsminne och lagring m.m. Så i mån av värde för pengarna är det natt och dag

Jag skulle gärna se en "last gen gamer" som kan tänka sig hårdvara från förra generation som då kan lägga sig meningsfullt lägre än 10k. Det är ju ett segment som kedjorna inte alls har men är möjligt att bygga i.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är ett problem men DeepCool Matrexx 55 Mesh har inga fläktar.

Det har inte Corsair Frame 4000D heller.

Visa signatur

AMD & Linux.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra artikel! Vissa saker hade jag valt annorlunda men det är väl så för de flesta?

Enda jag kan gnälla lite på är att fläktkostnader borde finnas med i prisuträkningarna om inga ingår i chassit. Inga stora summor för två-tre stycken 120/140's men ingen höjdare att märka en sån detalj när bygget ska sättas ihop.

Edit: @Daniel H. hann före!

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Känns som man skulle kunna pressa fram en billigare, lite Hx20 eller liknande moderkort? Eller till och med AM4?

Men kanske lite sent på livscykeln att gå så långt ner? Jag tänker bara att för vanligt spelande tappar man nog inte så mycket jämfört med 8400F

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av varget:

Jag skulle gärna se en "last gen gamer" som kan tänka sig hårdvara från förra generation som då kan lägga sig meningsfullt lägre än 10k. Det är ju ett segment som kedjorna inte alls har men är möjligt att bygga i.

Skrivet av medbor:

Känns som man skulle kunna pressa fram en billigare, lite Hx20 eller liknande moderkort? Eller till och med AM4?

Men kanske lite sent på livscykeln att gå så långt ner? Jag tänker bara att för vanligt spelande tappar man nog inte så mycket jämfört med 8400F

Det låter ändå som en intressant målgrupp att spåna vidare på! Jag skriver upp det inför nästa RAMverk.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Njae, inte när Phantom Spirit 120 SE har 35W mer kylkapacitet och ibland är billigare. Vilka argument finns då kvar?

Det enda jag kan komma på är ifall valet påverkas av Inets viktbegränsningar på vad de monterar om datorn ska fraktas.

Kör själv Phantom Spirit 120 SE på 7800x3D.

I vilket fall så är båda bättre (säkrare/håller längre) och billigare än Arctic Liquid Freezer III Pro 360 i alla paket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För ray tracern och 4k. Hur stor skillnad är är det med an sämre CPU? Antar att den ska hålla med i några år när nya GPUs kommer. Hur långt kan man nedgradera utan att det påverkar prestandan i spel? Har känslan av att olika cpu i 4k alltid ger raka staplar och att man inte ens märker om man kör en sämre?

Permalänk
Medlem

Trevlig artikel och sannolikt mycket hjälpsam för dem som inte är så orienterade.

Kör man som jag, med pc som en "konsoll" dvs ansluten till tv och har den endast till spel. Så tycker jag man får rätt mycket prestanda med kombon Ryzen 5 7500f och Rx 9060 XT 16gb, om man som jag, nöjer sig med 60Hz/fps. Samtliga spel t o m Avowed rullar på fint om ca 60 fps 1440p och high settings.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av aholman:

För ray tracern och 4k. Hur stor skillnad är är det med an sämre CPU? Antar att den ska hålla med i några år när nya GPUs kommer. Hur långt kan man nedgradera utan att det påverkar prestandan i spel? Har känslan av att olika cpu i 4k alltid ger raka staplar och att man inte ens märker om man kör en sämre?

Oj, det beror verkligen på spel! Vissa är horribelt CPU-bundna, och du får en knappt märkbar prestandaboost trots att du hoppar två generationer mellan grafikkorten. Med en riktigt vass processor samt grafikkort är du dock täckt oavsett vilken del av hårdvaran just ditt favoritspel kräver mer av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

För ray tracern och 4k. Hur stor skillnad är är det med an sämre CPU?

För Cyberpunk 2077 så krävs minst 5700X3D (eller likvärdig) CPU för RT Ultra i dom mer krävande marknadsområdena med många NPCs för att hålla 60fps

Märkte detta när jag bytte över från 5800X som jag hade innan

5700X3D orkar nog sedan med 5080/4090 i dom flesta fall men när det kommer till 5090 så bör man starkt fundera på X3D från AM5 istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Skrivet av ZimpanX:

För Cyberpunk 2077 så krävs minst 5700X3D (eller likvärdig) CPU för RT Ultra i dom mer krävande marknadsområdena med många NPCs för att hålla 60fps

Märkte detta när jag bytte över från 5800X som jag hade innan

5700X3D orkar nog sedan med 5080/4090 i dom flesta fall men när det kommer till 5090 så bör man starkt fundera på X3D från AM5 istället.

Tror inte det spelar nog jätttestor roll för single player spel. 9800x3d kommer prestera mycket bättre i tunga mmo spel dock.
Dock ska man nog inte köpa en 5700x3d, bättre att köpa en 5800x3d om man sitter på am4, men det kanske inte heller spelar så stor roll?

Visa signatur