Oled tv som gamingskärm? ni som kört ett tag hur är dom?

Permalänk
Medlem

Köpte en LG 42C4 i mellandagarna och älskar skärmen. Kan inte tänka mig att gå tillbaka till en traditionell monitor. Används både för vanligt kontorsarbete och spel.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem

Har en odyssey neo G9 1440p (ej oled) och en LG 27GN950B 4k.

Börjat fundera på att sälja av dessa och istället gå för en oled-tv till datorn.

Tycker det verkar som om många väljer LGs apparater - vad är orsaken till det? Och vad är skillnaden på beteckningarna på LGs C1/C2/C3 osv?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Har en odyssey neo G9 1440p (ej oled) och en LG 27GN950B 4k.

Börjat fundera på att sälja av dessa och istället gå för en oled-tv till datorn.

Tycker det verkar som om många väljer LGs apparater - vad är orsaken till det? Och vad är skillnaden på beteckningarna på LGs C1/C2/C3 osv?

LG har bra storlekar, bra pris, bra bildkvalitet och bra funktioner. I SDR kan du få dem till referensnivå tack vare hårdvarukalibrering. HDR är bra men ännu inte i referensklass (ingen konsumentskärm är det). Motsvarande datorskärmar säljs till överpris med sämre funktioner. Andra TV-apparater tror jag inte finns i 42" eller 48", utan bara större. 42" är en rätt bra storlek i 4K då det motsvarar 27" QHD i pixeltäthet.

Det är i varje fall så mitt resonemang går.

C är modellbeteckningen och siffran anger vilken generation. Det är i varje fall så det funkar just nu. C4 är senaste generationen av C-modellen. C9 är däremot gammal som gatan (från 2019 har jag för mig). I vanlig ordning ska tillverkarna krångla till modellbeteckningarna för att göra det lätt att inte förstå vad som är vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

LG har bra storlekar, bra pris, bra bildkvalitet och bra funktioner. I SDR kan du få dem till referensnivå tack vare hårdvarukalibrering. HDR är bra men ännu inte i referensklass (ingen konsumentskärm är det). Motsvarande datorskärmar säljs till överpris med sämre funktioner. Andra TV-apparater tror jag inte finns i 42" eller 48", utan bara större. 42" är en rätt bra storlek i 4K då det motsvarar 27" QHD i pixeltäthet.

Det är i varje fall så mitt resonemang går.

C är modellbeteckningen och siffran anger vilken generation. Det är i varje fall så det funkar just nu. C4 är senaste generationen av C-modellen. C9 är däremot gammal som gatan (från 2019 har jag för mig). I vanlig ordning ska tillverkarna krångla till modellbeteckningarna för att göra det lätt att inte förstå vad som är vad.

Aaah, tack för svaret, det gav stor mening. Mkt bättre än vad mitt googlande lönlöst ledde till.

Ska börja kika på lg's 42-tummare. Några enstaka 2023-exemplar finns fortf till salu i övrigt är det de lite dyrare 2024 som det kan finnas lite nedsatta priser på.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TotalF:

Och vad är skillnaden på beteckningarna på LGs C1/C2/C3 osv?

Årets de lanserades, 2021, 2022, 2023, 2024 etc. De blir något bättre och bättre för varje år.

Övriga bokstäver indikerar oviktiga skillnader, likt nyansvariationer på baksidan och försäljningskanaler. Fortfarande samma paneler och bildegenskaper. Butiker gillar sådana variationer, samma TV med olika beteckningar eftersom de då kan då lättare ducka prisjämförelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Årets de lanserades, 2021, 2022, 2023, 2024 etc. De blir något bättre och bättre för varje år.

Övriga bokstäver indikerar oviktiga skillnader, likt nyansvariationer på baksidan och försäljningskanaler. Fortfarande samma paneler och bildegenskaper. Butiker gillar sådana variationer, samma TV med olika beteckningar eftersom de då kan då lättare ducka prisjämförelser.

Har tbh aldrig ens tänkt tanken att köpa en tv att ha till pcn. Det... ... existerar liksom inte. Men så berättade en kompis att han köpt en oled-tv och att det, enligt hanses högst subjektiva sunken cost fallacy-resonemang, var som grädde på pannkakan. Så då fick man ju söka här på swec och hittade den här tråden.

Nu känner jag bara mer att det här blir rätt väg att gå. 95% av tiden så spelas det på datorn, antingen jag själv eller nån av kidsen. Och företrädesvis single player spel med fokus på ögongodis.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

En avancerad spelskärm tillverkas i upplagor om kanske tiotusentals exemplar. TV-apparater produceras i miljonupplagor. Volymerna håller nere priserna.

Utvecklingen med tekniskt mer kapabla konsoler har också direkt förbättrad TV-apparaternas spelförmågor med 120 Hz, VRR, låg latens och numera också spelfunktioner. I takt med att fler PC-användare fått upp ögonen för TV-apparater börjar tillverkarna också addera funktioner för 144 Hz och 240 Hz i lägre upplösning, funktioner som inte spelar roll på en konsol. Istället kommer de av att det är fler och fler PC-användare ser sådana funktioner som viktiga finesser på en ny TV.

Där är ju 42-tummarna ofta mitt i venndiagrammet eftersom de kan fungera på ett skrivbord också vilket inte är lika enkelt med 55+ tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En avancerad spelskärm tillverkas i upplagor om kanske tiotusentals exemplar. TV-apparater produceras i miljonupplagor. Volymerna håller nere priserna.

Utvecklingen med tekniskt mer kapabla konsoler har också direkt förbättrad TV-apparaternas spelförmågor med 120 Hz, VRR, låg latens och numera också spelfunktioner. I takt med att fler PC-användare fått upp ögonen för TV-apparater börjar tillverkarna också addera funktioner för 144 Hz och 240 Hz i lägre upplösning, funktioner som inte spelar roll på en konsol. Istället kommer de av att det är fler och fler PC-användare ser sådana funktioner som viktiga finesser på en ny TV.

Där är ju 42-tummarna ofta mitt i venndiagrammet eftersom de kan fungera på ett skrivbord också vilket inte är lika enkelt med 55+ tum

Reklam och appar i TV-apparaterna kan också tilläggas, som påverkar priset.

Jag hoppas innerligt att den här utvecklingen fortsätter, mot högre upplösning och uppdateringsfrekvenser.

Om upplösningen var högre skulle jag lätt kunna tänka mig större än 42”. Enda problemet jag ser med det är att det blir svårt att kombinera med bra ljud (svårt med högtalare bredvid skärmen). Annars hade skärmen lätt kunnat ta upp hela synfältet. Ger ju liksom massor av yta att jobba på, och riktigt trevligt för film och spel (även om spel blir svårt att driva i hög upplösning).

Permalänk
Medlem

Noterar att Lg C4 42" kan vara nere ~10k ibland.

Ser också att Power har en Philips oled 809 nedsatt till 12k nu där den oftast verkar ligga på det dubbla. Länk

Att ge 10 eller 12 är inte hela världen - går det att säga något vettigt åt ena eller andra hållet apropå om någon av modellerna har en klar fördel?

Att philipsen har ambilight är för mig fullkomligt orelevant - skulle mest troligt stänga av den funktionen då jag skyr det mesta av sådant

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TotalF:

Att ge 10 eller 12 är inte hela världen - går det att säga något vettigt åt ena eller andra hållet apropå om någon av modellerna har en klar fördel?

LG:s 42-tummare är sedan flera år globalt bekräftad som bildskärm. Information om hur den fungerar är vida spridd och enkel att komma över. Detta till den grad att vi har utvecklare här på Swec som gör mjukvara för ändamålet

Philips 42-tummare bygger förstås på samma WOLED paneler men du blir rätt så ensam om att ta reda på hur, var och när allt fungerar och hur väl det faktiskt fungerar när den körs som bildskärm.

Permalänk
Medlem

Ett st Samsung S90D 48" beställd. Snackade med en från sverige igår som var nöjd med sin och ptja, har ju 14 dagars prövotid så får helt enkelt gå igenom den så gott jag kan. Med lite tur dyker den upp precis före påskledigheten så har man gott om tid.

Ville helst hålla mig under 10k om möjligt och just nu var det enda valet då lg c4 kostar 13.5 per idag.

Men men, vi får se. Har iaf fått upp ögonen för oledtv som gamingskärm, så långt allt väl

Och pcn funkar ju ok mot min samsung ust-projje så hoppas väl tvn ska vara lika smärtfri

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är i Trondheim idag på bilservice. Får notifikation att LGC4 har kampanj from idag. Lämnar in bilen och ser att det finns två ex i en Elkjöp bara 300m bort. Klickar hem en av dom för 9490 spänn, 42".

Så dagen som mest skulle bli ett långtråkigt verkstadsbesök har börjat ljusna

Får skicka tillbaka samsungen när den kommer.

Kampanjen gäller även i swe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Är i Trondheim idag på bilservice. Får notifikation att LGC4 har kampanj from idag. Lämnar in bilen och ser att det finns två ex i en Elkjöp bara 300m bort. Klickar hem en av dom för 9490 spänn, 42".

Så dagen som mest skulle bli ett långtråkigt verkstadsbesök har börjat ljusna

Får skicka tillbaka samsungen när den kommer.

Kampanjen gäller även i swe.

Japp, beställde en LG 42" C4 idag också när jag såg kampanjen, skall bli intressant o se om man blir nöjd av att gå ifrån 32" 4K IPS till 42" 4K OLED

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 ICE | NZXT Kraken Elite RGB V2 240mm | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Aero OC | Fractal Design North Chalk White TG | LG C4 42" | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ