Grillclockers - För oss som älskar att grilla kött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Funktionsmässigt sannolikt utmärkt.
Om storlek på den räcker beror på hur du grillar, den tar ju utan problem en köttbit som räcker och blir över till 5 pers plus gäster men ska du massor med tillbehör blir det trångt.
Såg inte ut som att den har galler i två våningar men det finns att köpa på t ex Amazon (var noga med att mäta bara, det är lite olika om det skrivs inner eller yttermått).

Däremot, när man ändå lägger så mycket, det verkar inte vara någon längre garanti och det är inte ovanligt med sprickor efter några år på en kamado.
För det priset hade jag lagt till lite mer och köpt en med ordentlig garanti.

Om man bara går på garanti verkar ju Kamado Joe trevlig med sin livstidsgaranti.

Det troliga är att dem flesta dyra grillarna verkar komma med få "tillbehör" och då kostar dem också givetvis också mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Det troliga är att dem flesta dyra grillarna verkar komma med få "tillbehör" och då kostar dem också givetvis också mer

AAQB grillen har ju ingenting som medföljer heller, inte ens delad deflektorplatta vilket man kan tycka är ett minimum som behövs.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

AAQB grillen har ju ingenting som medföljer heller, inte ens delad deflektorplatta vilket man kan tycka är ett minimum som behövs.

Går att köpa på Amazon också. AAQB är ju inte den dyraste grillen på marknaden men ja det saknas en del tillbehör som man får köpa på annat håll än om man t.ex köper ett grönt ägg eller en Kamado Joe.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Någon här som lirar elgrill och har några ord att säga? Aldrig ens sett en i person, men köpt lägenhet högst upp med inglasad balkong. Lite jobbigt att gå ner några våningar för att grilla och sen förvara en kolgrill också.

Funderar på t.ex Ninja, är dock tidigt i processen och öppen för förslag.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Går att köpa på Amazon också. AAQB är ju inte den dyraste grillen på marknaden men ja det saknas en del tillbehör som man får köpa på annat håll än om man t.ex köper ett grönt ägg eller en Kamado Joe.

Ja, absolut, jag har köpt där till min (billiga) kamado. De är rätt tunna men lägger dem dubbelt när jag använder dem och original deflektorn när jag ska täcka hela.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag slog till på en Weber Summit E6 igår. Och idag kom Netonnet med en kampanj #20832618

Ska bli kul men en riktigt bra grill! Tack för alla tips!

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att uppgradera mina grillprylar inför säsongen och vore supertacksam för tips från er i forumet! Både vad ni själva använder och vad ni tycker man ska undvika.

Jag letar främst efter:
Grilltång och stekspade – gärna hållbara och bekväma att använda. Någon som testat Weber Premium? De verkar tåliga och tål maskindisk, men är bara 35,5 cm långa – frågan är om det räcker?

Grillborste för rengöring – vad använder ni som verkligen funkar och håller ett tag?

Koltändare – är inne på en från Omberg, men är öppen för alternativ. Vad har ni för erfarenheter?

Alla tips uppskattas – både produkter ni rekommenderar och sådant ni testat men inte varit nöjda med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Jag funderar på att uppgradera mina grillprylar inför säsongen och vore supertacksam för tips från er i forumet! Både vad ni själva använder och vad ni tycker man ska undvika.

Jag letar främst efter:
Grilltång och stekspade – gärna hållbara och bekväma att använda. Någon som testat Weber Premium? De verkar tåliga och tål maskindisk, men är bara 35,5 cm långa – frågan är om det räcker?

Grillborste för rengöring – vad använder ni som verkligen funkar och håller ett tag?

Koltändare – är inne på en från Omberg, men är öppen för alternativ. Vad har ni för erfarenheter?

Alla tips uppskattas – både produkter ni rekommenderar och sådant ni testat men inte varit nöjda med!

Tång och spade är mycket en smaksak. Tången jag använder mest är en äldre Weber serie som inte tillverkas längre tyvärr. Inte testat design, 35 cm räcker nog om du inte ska ha mycket större bitar, ofta blir tängerna onödigt stora.
Jag vill ha en tång som går låsa/låsa upp med en hand.

Jag använder mest Webers borstar men tycker det mesta funkar bra. Det är ju en förbrukningsvara.

Looftlighter, googlade på Omberg och det verkar också vara en varmlufts tändare? Utmärkt till kol, men även om det fungerar till briketter också är det mer jobb att få igång, föredrar skorsten då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Jag letar främst efter:

Kör med Weber Premium, dom funkar fint. 35,5 cm räcker gott och väl, finns ingen anledning för längre tänger. Fick köpt mitt set på rea hos Amazon, men hade lika gärna kunnat köpa Weber icke premium tång och stekspade som också känns gedigna och bra.

Grillborse så kör jag Weber, men som ovanstående säger så är det en förbrukningsvara. Själv kör jag samma borste ett år, kanske lite längre ibland innan den byts ut.

Dom funkar säkert kanon!
Kör själv med skorsten och braständare, tycker det är väldigt smidigt, går snabbt och det bara sköter sig själv. Briketter och kol är igång och redo i skorstenen på ca 15 minuter. Så får rekommendera skorstenen

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett grillkit med OXO grilltång och stekspade efter en del jämförelser🙂. Till det blev det en grillborste från Weber.

Jag gillar skorstenen och har använt den en del, men är lite sugen på något snabbare sätt att komma igång. Såg några intressanta klipp där man använde en värmepistol och fick glöden klar på ungefär 7 minuter. En vanlig värmepistol kostar bara 100–200 kr, vilket känns som ett prisvärt alternativ jämfört med vissa "specialtändare" som kostar över 600 kr – och dessutom verkade ta snäppet längre tid.

Största fördelen med skorstenen är väl att den är den enda passiva lösningen, tänd på och kom tillbaka om 15 minuter

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Någon som testat Weber Premium?

Tog en titt på årets modeller och jag hade valt den som heter precision, jag gillar den låsmekanismen mycket bättre än att behöva vända tången upp och ner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Jag beställde ett grillkit med OXO grilltång och stekspade efter en del jämförelser🙂. Till det blev det en grillborste från Weber.

Jag gillar skorstenen och har använt den en del, men är lite sugen på något snabbare sätt att komma igång. Såg några intressanta klipp där man använde en värmepistol och fick glöden klar på ungefär 7 minuter. En vanlig värmepistol kostar bara 100–200 kr, vilket känns som ett prisvärt alternativ jämfört med vissa "specialtändare" som kostar över 600 kr – och dessutom verkade ta snäppet längre tid.

Största fördelen med skorstenen är väl att den är den enda passiva lösningen, tänd på och kom tillbaka om 15 minuter

Hoppas du blir nöjd med tången och stekspaden

Helt klart intressant med Looftlighter och vad alla nu heter, verkar som om att majoriteten av grillmärkena på marknaden har sin egna version men alla ser ju identiska ut. Ja, en värmepistol är ju en billigare lösning men frågan är om du kommer upp i samma temperatur lika snabbt. Verkar som om att folk får igång grillen på runt 1 minut med Looftlighter. Gillar dock inte att det yr så med gnistor, kollade på lite olika videos och folk som använde olika kol/briketter och det yrde en del när man tände grillen.

Sen har du ju gaständare också, köpte en från Biltema för 125kr inkl. Gasbehållare som jag använder för att tända braständarna med och har även använt för att starta kolen med vid något tillfälle. Finns ju dyrare och bättre men för det priset kan jag inte klaga

Minibrännare

Fördelen med skorstenen är som du säger, tända och gå iväg för att göra annat och sen är allt helt redo på 15 min med bra glöd. Yr när man häller ut kolen/briketterna.

Köper du en Looftlighter eller något annat får du gärna lämna en lite recension på produkten, kan vara intressant

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Gillar dock inte att det yr så med gnistor, kollade på lite olika videos och folk som använde olika kol/briketter och det yrde en del när man tände grillen.

Det beror mer på kolet än tändaren, men det kommer såklart yra mindre med annan tändmetod ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det beror mer på kolet än tändaren, men det kommer såklart yra mindre med annan tändmetod ändå.

Givetvis är det så! Vissa yr mer än andra, men skrev också att det testades på olika kol och yrde ungefär likadant.

Såg något test med matgeek som han gjorde förra året på olika kol, där är ju en bra referenspunkt för att hitta kol som inte yr. Ska själv testa ett kol från den videon som heter Storsjö kol och det yrde knappt något när han tände med en gasbrännare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Hoppas du blir nöjd med tången och stekspaden

Helt klart intressant med Looftlighter och vad alla nu heter, verkar som om att majoriteten av grillmärkena på marknaden har sin egna version men alla ser ju identiska ut. Ja, en värmepistol är ju en billigare lösning men frågan är om du kommer upp i samma temperatur lika snabbt. Verkar som om att folk får igång grillen på runt 1 minut med Looftlighter. Gillar dock inte att det yr så med gnistor, kollade på lite olika videos och folk som använde olika kol/briketter och det yrde en del när man tände grillen.

Sen har du ju gaständare också, köpte en från Biltema för 125kr inkl. Gasbehållare som jag använder för att tända braständarna med och har även använt för att starta kolen med vid något tillfälle. Finns ju dyrare och bättre men för det priset kan jag inte klaga

Minibrännare

Fördelen med skorstenen är som du säger, tända och gå iväg för att göra annat och sen är allt helt redo på 15 min med bra glöd. Yr när man häller ut kolen/briketterna.

Köper du en Looftlighter eller något annat får du gärna lämna en lite recension på produkten, kan vara intressant

Looftlighter verkar ju vara en värmepistol mer eller mindre så borde ju inte vara någon skillnad. Dem testerna jag såg var värmepistol aningen snabbare. Köpte en billig 2000w för 200 kr för att testa, tänkte man kunde kombinera med skorsten om man är lite försiktig så att det inte smälter

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Looftlighter verkar ju vara en värmepistol mer eller mindre så borde ju inte vara någon skillnad. Dem testerna jag såg var värmepistol aningen snabbare. Köpte en billig 2000w för 200 kr för att testa, tänkte man kunde kombinera med skorsten om man är lite försiktig så att det inte smälter

Gött gött! Kul och se hur det funkar för dig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Någon här som lirar elgrill och har några ord att säga? Aldrig ens sett en i person, men köpt lägenhet högst upp med inglasad balkong. Lite jobbigt att gå ner några våningar för att grilla och sen förvara en kolgrill också.

Jag bor på högsta våningen med och kör på Webers elgrill, den gör sitt jobb.

Visa signatur

Cpu : Amd 9800x3d, Moderkort: X870, Socket-AM5, Grafikkort: Geforce RTX 4080 super, Minne: Beast DDR5 6000MHz 64GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttey:

Jag bor på högsta våningen med och kör på Webers elgrill, den gör sitt jobb.

Det fungerar bra alltså?

Ordentlig yta, lite smak, har lite kapacitet för att bränna genom några kilo kött?

Kan du jämföra med t.ex en weber kolgrill eller någon billigare gasolgrill?

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det fungerar bra alltså?

Ordentlig yta, lite smak, har lite kapacitet för att bränna genom några kilo kött?

Kan du jämföra med t.ex en weber kolgrill eller någon billigare gasolgrill?

Jag kör också en Weber elgrill, modell Q2400.

Inte lika varm som gasol men när den väl får värme så värmer den på bra. Tyvärr saknar den sidoskydd så vinden tar snabbt bort värmen när jag öppnar locket. Min balkong är väl kanske också lite dåligt placerad, känns nästan som vindtunnel ibland.
Tyvärr har både regulatorn (byttes ut på garanti med några få dagar kvar) och värmeelementet (efter garanti, inte orkat köpa nytt än) gått sönder under mina 4 år jag haft den.

Så funderar faktiskt på att köpa ny elgrill. Lite inne på denna Austin and Barbeque Elgrill från Netonnet.

Om jag jämför dom på pappret:
+bättre vindskydd och lock
+värmehållningshylla
+Kunna styra två zoner separat
+något högre watt
+skåp för att förvara prylar
+ser stabilare ut än webers rangliga ben

-kvaliteten kanske inte är lika bra som weber?
-något mindre grillyta (men kunde inte använda yttersta delen av weber pga locket lutade in och tog emot på matvarorna)

Något du ska tänka på är att inte köpa grill som har för hög watt. Ett vanligt balkonguttag brukar vara 10A-säkring/kablage och då blir det max 2300 W (kan klara något högre watt vid tillfälliga toppar).

Men i övrigt är jag faktiskt riktigt överraskad över hur bra elgrillen funkat. Behöver aldrig köpa hem kol eller fylla på gasoltuber, bara plug n play. När jag visat bilder på grillränderna blir mina kompisar förvånade när jag säger att det gjordes på elgrill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Jag kör också en Weber elgrill, modell Q2400.

Inte lika varm som gasol men när den väl får värme så värmer den på bra. Tyvärr saknar den sidoskydd så vinden tar snabbt bort värmen när jag öppnar locket. Min balkong är väl kanske också lite dåligt placerad, känns nästan som vindtunnel ibland.
Tyvärr har både regulatorn (byttes ut på garanti med några få dagar kvar) och värmeelementet (efter garanti, inte orkat köpa nytt än) gått sönder under mina 4 år jag haft den.

Så funderar faktiskt på att köpa ny elgrill. Lite inne på denna Austin and Barbeque Elgrill från Netonnet.

Om jag jämför dom på pappret:
+bättre vindskydd och lock
+värmehållningshylla
+Kunna styra två zoner separat
+något högre watt
+skåp för att förvara prylar
+ser stabilare ut än webers rangliga ben

-kvaliteten kanske inte är lika bra som weber?
-något mindre grillyta (men kunde inte använda yttersta delen av weber pga locket lutade in och tog emot på matvarorna)

Något du ska tänka på är att inte köpa grill som har för hög watt. Ett vanligt balkonguttag brukar vara 10A-säkring/kablage och då blir det max 2300 W (kan klara något högre watt vid tillfälliga toppar).

Men i övrigt är jag faktiskt riktigt överraskad över hur bra elgrillen funkat. Behöver aldrig köpa hem kol eller fylla på gasoltuber, bara plug n play. När jag visat bilder på grillränderna blir mina kompisar förvånade när jag säger att det gjordes på elgrill.

Tackar för info

Kikat på t.ex denna https://ninjakitchen.se/produkt/ninja-woodfire-pro-xl-elektri...

Fördel att kunna röka lite och köra hela kycklingar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tackar för info

Kikat på t.ex denna https://ninjakitchen.se/produkt/ninja-woodfire-pro-xl-elektri...

Fördel att kunna röka lite och köra hela kycklingar.

Den verkar tyvärr mest vara en stekplatta med ränder. Blir inte riktigt samma som att ha på galler. Så det blir som att tillaga på grillpanna inomhus. Iaf vad jag själv känt. Öppna galler göra mycket.

Men annars verkar den trevlig att kunna röka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Annars kan jag tipsa om att skorsten + lövblås också är ett bra alternativ om man råkar ha en sån hemma. Brukar göra så om man är lite stressad. Låt ungefär halva kolen börja brinna i skorstenen och sen häll ut och kör med lövblåsen för att få fart på resten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Den verkar tyvärr mest vara en stekplatta med ränder. Blir inte riktigt samma som att ha på galler. Så det blir som att tillaga på grillpanna inomhus. Iaf vad jag själv känt. Öppna galler göra mycket.

Men annars verkar den trevlig att kunna röka med.

Okay, tänkte att typ alla som maxar ut på 2400W kommer bli ganska nära grillpanna. Fast kanske håller värmen bättre och klarar mer mängd mat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sällan det är tillåtet med elgrill på balkong. Kan vara värt att kolla upp med hyresvärden/föreningen.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Själv tittar man runt på gasolgrill för inbyggnad. Ska mura utekök i sommar. Tycker det är så jävla svårt att veta på förhand vad man ska satsa på. Känns som Broil King och Napoleon är de som dyker upp vid alla sökningar.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Själv tittar man runt på gasolgrill för inbyggnad. Ska mura utekök i sommar. Tycker det är så jävla svårt att veta på förhand vad man ska satsa på. Känns som Broil King och Napoleon är de som dyker upp vid alla sökningar.

Hade satsat på Napoleon, Broil King eller Weber, så du är helt rätt ute och kan inte bli fel med något av dessa märken. De gör helt klart de bästa gasolgrillarna på marknaden

Napoleon är kanadensiskt de andra två är amerikanska om det är av vikt för dig i ditt beslut också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Hade satsat på Napoleon, Broil King eller Weber, så du är helt rätt ute och kan inte bli fel med något av dessa märken. De gör helt klart de bästa gasolgrillarna på marknaden

Napoleon är kanadensiskt de andra två är amerikanska om det är av vikt för dig i ditt beslut också.

Kan helt klart slå ett slag för Napoelon. Bytte ut vår Weber-trotjänare förra sommaren till en Napoleon Rogue 525-1 SE, och kunde inte vara mer nöjd.

Känns lika gedigen som weber, men grymt skönt med individuella brännare och IR-brännare för att koka/steka/grilla.

Broil king skulle jag klassa som en nivå ned under Weber/Napoleon men fortfarande prisvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanb78:

Kan helt klart slå ett slag för Napoelon. Bytte ut vår Weber-trotjänare förra sommaren till en Napoleon Rogue 525-1 SE, och kunde inte vara mer nöjd.

Känns lika gedigen som weber, men grymt skönt med individuella brännare och IR-brännare för att koka/steka/grilla.

Broil king skulle jag klassa som en nivå ned under Weber/Napoleon men fortfarande prisvärda.

Vad roligt att du är så nöjd!
Funderar på att köpa en Napoleon Freestyle 425 som komplement till min kolgrill som också ska byta till en Napoleon PRO22K-C-3, varit och klämt mycket på dessa grillar de sista och dom känns riktigt trevliga!

Slår också ett slag för Napoleon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hade en Weber Q1400 när jag bodde i lägenhet och den gjorde jobbet. Blir het nog att antända eventuellt fett som droppar ner så grillsmak blir det.

Skrivet av johanb78:

Instämmer på Napoleon. Köpte en 525 XT för några år sedan, kompletterade med koltråget och stekplattan och är väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem

Tittar lite på en Napoleon BIG32 (Built-In 700 series). Men nästan 30k är mycket pengar...

Visa signatur

~John Moore