Permalänk
Medlem

Mörk fläck LG C2, sönder?

Vad är detta för mörk fläck jag fått i underkanten på min oled Tv?
Är displayen sönder?

Någon som vet vad detta är?

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ryzer:

Vad är detta för mörk fläck jag fått i underkanten på min oled Tv?
Är displayen sönder? <Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Någon som vet vad detta är?

Det är någon form av panelskada. En C2 kan vara uppemot 3 år gammal sedan inköp så där lär du vara inom reklamationstiden om du inte köpte den väldigt tidigt så fort den kom ut. Kontakta ÅF och använd bilderna du tagit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är någon form av panelskada. En C2 kan vara uppemot 3 år gammal sedan inköp så där lär du vara inom reklamationstiden om du inte köpte den väldigt tidigt så fort den kom ut. Kontakta ÅF och använd bilderna du tagit.

Hej!

Jag håller med Herr Laxpudding till fullo, även om inte jag kan sätta en mer specifik diagnos.

Jag tror att denna skada inte kommer att försvinna och inte heller förbli så som den är nu. Jag tror att skadan kommer att förvärras och till slut kommer den inte fungera alls.

Jag vet inte när du upptäckte skadan, men reklamera illa kvickt!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att foto-dokumentera regelbundet om det är så att "fläcken" blir större med tiden. Då kan du påtala att skadan är pågående.

Permalänk
Medlem

Tack snälla, den köptes under BF. Så två år har passerat, men reklamationsrätten bor vara kvar? Ska jag reklamera eller gå garantivägen om det är möjligt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Tack snälla, den köptes under BF. Så två år har passerat, men reklamationsrätten bor vara kvar? Ska jag reklamera eller gå garantivägen om det är möjligt?

Hos vilka är den inköpt? Vissa ÅF är mer "toleranta"/hjälpsamma än andra.

Uppdatera gärna i tråden, hur allt flyter på!

Permalänk
Medlem

Köptes i min lokala Elgigantenbutik. Ska åka dit efter jobbet och höra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var på Elgiganten och dom tyckte jag skulle ringa LG så dom skulle skicka en tekniker hem till mig. Anar odåd, någon reklamation ville dom inte prata om. Ska ringa LG imorgon och fråga om det går på garantin eller vad dena servicetekniker och displaybyte skulle kosta mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Var på Elgiganten och dom tyckte jag skulle ringa LG så dom skulle skicka en tekniker hem till mig. Anar odåd, någon reklamation ville dom inte prata om. Ska ringa LG imorgon och fråga om det går på garantin eller vad dena servicetekniker och displaybyte skulle kosta mig.

Det är nog ingen fara, på min Philips OLED krånglade PSU när den var helt ny. Webhallen rekommenderade mig att kontakta Philips direkt för att slippa RMA snurran hos ÅF, de skickade tekniker som lagade TVn på plats.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Det är nog ingen fara, på min Philips OLED krånglade PSU när den var helt ny. Webhallen rekommenderade mig att kontakta Philips direkt för att slippa RMA snurran hos ÅF, de skickade tekniker som lagade TVn på plats.

Problemet här är ju att den är över två år, vilket troligtvis betyder att garantin inte täcker det. Men ska ringa LG imorgon och höra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fick ungefär likadant på min skärm fast på högra sidan för någon månad sedan. Pratade med LG och dom hänvisade till att köra Oled panel care och det löste problemet för mig.

Men innan jag ringde så hittade jag detta inlägg som jag frågade supporten om också och det stämmer, panelen ska täckas av reklamationsrätten på 3 år även fast garantin på 2 år gått ut.

Permalänk
Medlem

Nu ikväll var det borta, och det såg bra ut, kan det komma och gå? Vill minnas att jag reagerade på detta för någon vecka sedan också. 🤔

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Når solen din tv? Tycker det ser ut som en fläck som kan orsakas av direkt solljus. De rensas bort automatiskt efter lite tv-tittande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Problemet här är ju att den är över två år, vilket troligtvis betyder att garantin inte täcker det. Men ska ringa LG imorgon och höra.

Hos LG har man iallafall 3 år på sig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

Man har 3 år på sig hos alla företag med reklamationsrätten, den kan dom inte förhandla bort.
https://www.konsumentverket.se/konsumentratt-process/reklamer...

Däremot är det lite krångligare efter 2 år:
"När det har gått mer än 2 år från köpet behöver du kunna visa att felet fanns i varan redan när du köpte den."

https://www.konsumentverket.se/konsumentratt-process/reklamer...