MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncc1701e:

Vad är det för hoj, honda ?

japp

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Yamato:

jajemen! det är ju fint att slippa alla bilar...
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av ncc1701e:

Vad är det för hoj, honda ?

Här kommer min hoj, lite gammal bild, men den är fortfarande blå

<Uppladdad bildlänk>

Ser ur en Honda CB500X ?
Hur funkar den offroad ?, ser mer anpassad ut efter stadstrafik men jag kan ha fel…

Hur är Tenere’n ?
Jag var inne på en sådan men tycker de känns lite väl enkla… alltså inte enbart på ett dåligt sätt, i skogen är det nog toppen men på vägen tänker jag.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Idag är dagen då jag köpte min drömhoj 😎

https://i.ibb.co/60YFD7tp/IMG-8836.jpg

Snyyyyggt! AT:n i den vit-blåa färgsättningen är riktigt fin! Ser inte riktigt på bilden men det är den vanliga manuella lådan på den va?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ser ur en Honda CB500X ?
Hur funkar den offroad ?, ser mer anpassad ut efter stadstrafik men jag kan ha fel…

Hej! Nej dina ögon sviker dig inte det är en CB500X ja och den är nog i sitt grundutförande mest lämpad för asfalt/grus. Det är många som kittat den med andra däck, kraschbågar och grejjer. Det finns både original och massa tredjeparts-tillbehör, typ fullt Rally-Raid kit. MEN... om man verkligen vill ha en hoj för både offroad och väg kanske det inte är så bra alternativ då det finns många konkurrenter som kommer mer lämpade för offroad direkt från start

Personligen kör jag inte offroad utan grus är mer min grej. Enklare stigar är inga problem men har märkt att däcken är verkligen ingen höjdare om det är det minsta blött så de ska jag nog byta ut så småningom iaf. Ska också montera på några handtagskåpor så det blir lite varmare när det är kyligt. Annars är jag väldigt nöjd med den. Den är ju baserad på deras "standard 500cc koncept" så den är väldigt bra på slingriga landsvägar och enkel och bra är den också. Just den äldre här (innan det blev NX500) har ingen traction control heller eller telefonanslutning och lull lull, bara det man behöver

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonestar:

Kör en helt underbar Tenere 700 på grus- och skogsvägar (förr TST/TuR, men nu nästan bara Stegra.io)
Har även en fantastisk Street Triple 675R som jag kör på bana med SMC och några asfaltsutflykter. Båda väldigt roliga hojar. Började med street triple och har ägt den i 7-8 år men skall nog sälja den till våren och satsa helt på Tenere. Kanske med dubbla uppsättningar hjul, så man slipper kompromissa med däck. Underbar hobby!

Fasen vad gött! Jag saknar en gathoj pch känner igen mig i att jag helst inte vill slita ner mina Mitas Endurotrail XT+ på asfalt

Stegra är en gamechanger. Kör uteslutande stegra när vi kör dagsutflykter!

T7 är en fin maskin, gött att du är nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Idag är dagen då jag köpte min drömhoj 😎

https://i.ibb.co/60YFD7tp/IMG-8836.jpg

Grattis!! Sjukt snygg den där alltså. Storebrorsan till min hoj. Kanske blir en sådan någon dag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det någon här som beställt från onebike.se tidigare? Beställde lite grejer 1a april, fick ingen orderbekräftelse på mail men på ''mina sidor'' på hemsidan står det att jag beställt, kan se ordernummer och pengarna har dragits. Men nu 15 dagar senare så har jag fortfarande inte fått mina grejer och dom har inte svarat på mail sedan 3 dagar tillbaka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ser ur en Honda CB500X ?

Hur är Tenere’n ?
Jag var inne på en sådan men tycker de känns lite väl enkla… alltså inte enbart på ett dåligt sätt, i skogen är det nog toppen men på vägen tänker jag.

Japp, väldigt enkel. Finns bara abs på min.
Men det är enkelheten som vinner på denna hoj. Inget som går sönder, inget som gör att du bli strandsatt på en skogsväg mitt i ingenstans. Inte massor med elektronik som gör hojen okörbar om något felar. Det är T7:s starkhet enligt mig, den bara går o går

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Fasen vad gött! Jag saknar en gathoj pch känner igen mig i att jag helst inte vill slita ner mina Mitas Endurotrail XT+ på asfalt

DMD2 GPX Editor fungerar galant oxå, samt är gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncc1701e:

DMD2 GPX Editor fungerar galant oxå, samt är gratis

Funkar den på likande sätt? Inte hört talas om den, skall kolla in. Tack för tipset! 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Funkar den på likande sätt? Inte hört talas om den, skall kolla in. Tack för tipset! 👍

Fungerar hur bra som helst.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Halogen:

Snyyyyggt! AT:n i den vit-blåa färgsättningen är riktigt fin! Ser inte riktigt på bilden men det är den vanliga manuella lådan på den va?

Tack 🤩
Ja den färgsättningen är killer alltså.. detta är en 2017 och jag tycker nog designen de hade då är en utav de bästa de gjort

Yes, manuella lådan!

Har en NC750X med DCT idag (skall dock säljas nu) och har verkligen prisat den dubbla kopplingslådan, speciellt i stadstrafik! Men nu efter 3år+ med den så börjar det rent ut sagt bli lite tråkigt att inte kunna lägga i valfri växel och ”dra på” i kurvor etc.

… visst, man ”kan” göra det med DCT’n också eftersom det egentligen är en manuell låda fast med dubbla kopplingar, men du har ju inget kopplingshandtag och får sköta växlingarna med paddlar isåfall… känns som ett tv-spel 😅

Skrivet av Yamato:

Grattis!! Sjukt snygg den där alltså. Storebrorsan till min hoj. Kanske blir en sådan någon dag

Tack tack 😃
Man lever bara en gång, sikta mot stjärnorna ! Hehe

Skrivet av ncc1701e:

Japp, väldigt enkel. Finns bara abs på min.
Men det är enkelheten som vinner på denna hoj. Inget som går sönder, inget som gör att du bli strandsatt på en skogsväg mitt i ingenstans. Inte massor med elektronik som gör hojen okörbar om något felar. Det är T7:s starkhet enligt mig, den bara går o går

Jag läste din kommentar både en och tre gånger och jag måste nog erkänna att du har en rätt bra poäng…

Tenere’n känns som att det är en maskin som är strippad på onödig skit och bara ”gör det den skall”, och det gör den förbannat bra.

Det är när man skall blanda in olika element i det hela och att den skall täcka hela specktrat som det blir en svår balansgång.

Det är en hög maskin dock, så en del potentiella kunder tittar ju bort… (innan man inser att det finns en sänkt modell att tillgå)

Men jag gillar utseendet på den, väldigt rått!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Så jag ska sälja min nuvarande mc och ska nog inte skaffa en ny på ett tag. Men vad skulle ni rekomendera för Mc till oss som är lite längre? Min nuvarande kan jag ej köra några längre sträckor utan att få ont i ryggen är 195 lång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Har kört stegra i en vecka nu men gillar det inte så mycket. Lägger man en rutt från punkt a till b så blir det helt konstiga rutter i cirklar, fram och tillbaka på samma ställe.
Man blir tvingad att försöka fixa rutten med massa "pins", då kommer nästa problem med att de hamnar i konstig följd och det finns ingen lista med alla pins så man kan inte justera dem. Så man får börja om från början.
Då går det snabbare att lägga upp samma rutt I Calimoto 😅

Skrivet av Tizzue:

Så jag ska sälja min nuvarande mc och ska nog inte skaffa en ny på ett tag. Men vad skulle ni rekomendera för Mc till oss som är lite längre? Min nuvarande kan jag ej köra några längre sträckor utan att få ont i ryggen är 195 lång.

Har du inte problem med knäna så förmodligen en äventyrshoj.
Annars en glidare med ryggstöd och framflyttade fotreglage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Vad kör du idag? De flesta adventure modeller är ganska höga. Jag är 189 och sitter som en kung på min 890. Även Tenere är höga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chade:

Har kört stegra i en vecka nu men gillar det inte så mycket. Lägger man en rutt från punkt a till b så blir det helt konstiga rutter i cirklar, fram och tillbaka på samma ställe.
Man blir tvingad att försöka fixa rutten med massa "pins", då kommer nästa problem med att de hamnar i konstig följd och det finns ingen lista med alla pins så man kan inte justera dem. Så man får börja om från början.
Då går det snabbare att lägga upp samma rutt I Calimoto 😅

Jag håller med till viss del. Jag har dock lärt mig "ful" lösa sånna problem sen stängd alpha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Adventure eller satsa på stort. Typ versys 1000 osv.

Cruiser funkar för de flesta. 1100 och uppåt får du satsa på.

Jag är 194cm

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Om jag vänder på det hela och frågar er alla vad det finns för "dirt bikes" för korta personer. Jag har en fru som är 160 cm lång (och dessutom har korta ben) och känner sig väldigt osäker på en hög MC. Tyvärr är ju alla "dirt bikes" över 900 mm i sitthöjd (förutom Honda CRF300). Kanske just en CRF300 går att sänka ytterligare så den kan passa henne?

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Adventure eller satsa på stort. Typ versys 1000 osv.

Cruiser funkar för de flesta. 1100 och uppåt får du satsa på.

Jag är 194cm

Just nu en Suzuki sv650s och den är väldigt låg. Jo man får ta och kolla på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Om jag vänder på det hela och frågar er alla vad det finns för "dirt bikes" för korta personer. Jag har en fru som är 160 cm lång (och dessutom har korta ben) och känner sig väldigt osäker på en hög MC. Tyvärr är ju alla "dirt bikes" över 900 mm i sitthöjd (förutom Honda CRF300). Kanske just en CRF300 går att sänka ytterligare så den kan passa henne?

Skaffa en Yamaha Tricker till frugan.
Löjligt lättkörd och dessutom låg.
Kruxet är att hitta en....
Hade blocket-bevakning i över 2 år innan jag fick napp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Just nu en Suzuki sv650s och den är väldigt låg. Jo man får ta och kolla på det.

Ja nej den går inte lätt för oss långa. Målgruppen är 70kg 170cm på de flesta hojar. Iaf japanska.

Cruisers kan du ha fötterna långt fram och ha en bra ställning även om hojen är låg.

Nakenhojar/adv får du nog kika upp mot 900+ kubik iaf.

Provkör är mitt tips. Ta hojen till en återförsäljare och kör. Olika modeller och olika former. Du hittar snabbt vilka som känns kasst eller bra. Och sen provar du vidare den "sorts" hojar till du köper en.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Det finns både sänkningskit och sadel med lägre höjd att köpa till CRF300L, frågan är väl om det räcker.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

börjar få upp suget något enormt för mc igen efter ca 7-8 år och är väldigt inne på en z900. finns det någon här som har en och kan berätta mer hur dom är? har provsuttit bara ett antal gånger men aldrig provkört. tanken är att sambon ska åka med första året för o se om hon vill skaffa egen eller ej (vet att alla sport/naked hojar är obekväma att sitta bakom på) av dom jag provat och som faller mig mest i smaken är z900 eller speed triple men förstnämna ligger flera steg framför i personligt val.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig skruvat på en hoj tidigare och är uppenbarligen helt efterbliven. Är det någon som skulle kunna förklara hur jag sätter fast dessa bar end speglar på min mt07a?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Jag har aldrig skruvat på en hoj tidigare och är uppenbarligen helt efterbliven. Är det någon som skulle kunna förklara hur jag sätter fast dessa bar end speglar på min mt07a? <Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Syns dåligt men är inte styrändarna gängade som på mt-09an? dvs du behöver inte använda dom där expanderande bitarna
annars så använder du så många expanders som behövs för att den ska tryckas in med lite friktion och drar åt bulten som i sin tur expanderar aluminium bitarna

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Jag har aldrig skruvat på en hoj tidigare och är uppenbarligen helt efterbliven. Är det någon som skulle kunna förklara hur jag sätter fast dessa bar end speglar på min mt07a? <Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Du behöver en speciel adapter. Hojstyling har den. Yamahas inner storlek till M6 förmodligen.

Du ska ABSOLUT inte spänna med spandex bulten inne i det styret, du kan ta kål på innergängorna

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Syns dåligt men är inte styrändarna gängade som på mt-09an? dvs du behöver inte använda dom där expanderande bitarna
annars så använder du så många expanders som behövs för att den ska tryckas in med lite friktion och drar åt bulten som i sin tur expanderar aluminium bitarna

Ja precis styrändorna är gängade, googlade lite och tydligen behöver jag köpa en adapter typ denna: https://www.hojstyling.se/mc-tillbehor/styrandsvikter/styrand...

Som jag gängar fast i styret och sedan fäster spegeln i den

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Du behöver en speciel adapter. Hojstyling har den. Yamahas inner storlek till M6 förmodligen.

Du ska ABSOLUT inte spänna med spandex bulten inne i det styret, du kan ta kål på innergängorna

Är det denna? https://www.hojstyling.se/mc-tillbehor/styrandsvikter/styrand...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Är det någon här som beställt från onebike.se tidigare? Beställde lite grejer 1a april, fick ingen orderbekräftelse på mail men på ''mina sidor'' på hemsidan står det att jag beställt, kan se ordernummer och pengarna har dragits. Men nu 15 dagar senare så har jag fortfarande inte fått mina grejer och dom har inte svarat på mail sedan 3 dagar tillbaka...

Japp! Några år sedan men fungerade galant då iaf.

Permalänk
Medlem

Ja mer eller mindre. Men Yamaha har bytt dimensioner nyligen. Så det beror helt på vilken MT-07 du har.

https://www.hojstyling.se/custom/backspegel/rizoma-adapter-st...

Jag hade dessa till MT-10 2017, som är samma gänga som du länka. Men min MT-09 2023 hade mindre har jag för mig.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs