Skrivet av sweisdapro:
Ska helt ärligt säga att jag inte har testat det.
För mig går det bort på att där jag skulle vilja använda det, vid lägre fps än 100, fungerar det som sämst (latency/input stannar som bäst kvar på samma som native FPS), samt att det inte stöds i de gamla spel jag skulle vilja använda det i som har låst framerate.
Samma med RT, det lilla jag testat gav mig inte wow-faktor motsvarande det prestandatapp det medförde, så därför stannar det avslaget i de spel jag har som är kompatibla med det
Nej man får ju liksom avgöra om det är värt det eller inte. Spelar man typ Counter-Strike 1.6 där det är optimalt att ha 2500 FPS och 1024x768 i upplösning så är det nog uppenbart att varken frame generation eller path tracing ger något värde. Men det är ju inte där riktigt som det visar upp sig från sin bästa sida heller. Du talar om latency och att använda det när det är optimalt, d.v.s. >100FPS och det talar ju för att vi har helt olika mål med att spela datorspel. Och då är det ju rimligt att vi väljer olika grafikkort.
Själv tycker jag att ray tracing och framförallt path tracing verkligen gör en stor skillnad i den visuella presentationen i ett spel, och jag spelar inga svettiga ligaspel där prestanda är det absolut viktigaste, så eventuellt ökad latency (som jag ändå inte direkt märker av) spelar ingen roll. Att däremot slå av ray tracing och path tracing i t.ex. Indiana Jones hade jag däremot helt klart märkt av. Notera t.ex. 3:35 in i videon.
https://www.youtube.com/watch?v=eJ6dIIzkWys
Och i ovan nämnda spel tycker jag absolut att det är trevligt att kunna ställa alla grafikinställningar på totalt jättemax och ändå ha en trevlig upplevelse m.h.a. framegen, mycket mer än vad jag hade uppskattat att ha bättre accuracy på mina HS i lägre upplösning på lägre grafik. Samma sak med t.ex. Alan Wake 2.
Half-Life 2 RTX är ju också ett annat bra exempel på hur path tracing verkligen gör skillnad i det visuella, och även om det (med tanke på namnet) så klart är optimerat för att funka på Nvidia så är ju skillnaden mellan prestandan på ett AMD-kort och ett Nvidia-kort tämligen extrem utan frame generation, och det skadar ju inte då att kunna dra på 3x eller till och med 4x frame generation för att få flyt (eftersom latency knappast är super-duper-viktigt i ett cinematiskt singleplayerspel som Half-Life 2 oavsett)
https://youtu.be/QHRS0TO89UI?si=vI0ePXaGiejGzFhy&t=1834
Och för att ytterligare påpeka varför path tracing är coolt tycker jag exemplet med hur skuggan av staketet speglar sig i metallen bakom är ganska så, ja, nice helt enkelt.
Jag har full förståelse dock för att allt jag säger nu är totalt ointressant för dig och det är helt okej. Jag vill bara ge ett exempel på varför saker som du suckar och rullar ögonen åt ändå är saker som folk betalar pengar för, för det du säger om latency är för det första inte speciellt märkbart för mig men även om det hade varit det så är det inte latency jag rankar högst när jag värderar features jag bryr mig om eftersom vi troligtvis spelar spel med helt olika mål av vilken upplevelse vi söker.