Sänka temperaturen inomhus i hyresrätt
Hej,
Jag bor i en hyresrätt som byggdes färdigt i början av 2023 som blir väldigt varm inomhus. Det största problemet är att jag har flera stora fönster i söderläge som solen ligger på hela dagarna. Redan nu i april när det bara varit ca 10 grader ute så har det stigit till ca 25 grader inne när solen ligger på och på sommaren kan det stiga uppåt 30 grader. Jag har persienner som jag brukar hålla neddragna under sommaren vilket gjorde någon enstaka grads skillnad men inte tillräckligt.
Jag vill nu därför hitta en bättre lösning som gör inomhustemperaturen mer behaglig hela sommaren. De två primära lösningarna som jag kollat på är att montera utvändig solfilm på fönstren och/eller att skaffa en portabel AC.
En AC borde ju bli effektivast men det är två saker som eventuellt blir problematiska med det. Det första är att lägenheten har en öppen planlösning så även fast lägenheten ”bara” är på 59 kvadrat så utgör det kombinerade köket och vardagsrummet en stor del av detta. Antar att jag därför behöver en ganska rejäl AC? Samt eventuellt en sekundär till sovrummet? Det andra problemet är att jag har en ganska kraftig pollenallergi och skulle behöva få det helt tätt mellan utblåset och fönstret så att pollen inte kommer in då jag har stora träd precis utanför. Finns det bra lösningar för dessa problem så att en AC fortfarande är ett bra alternativ?
Angående solfilm så funderar jag på hur mycket det gör temperaturmässigt samt hur mörk man behöver? När jag har tittat online så har jag hittat film som påstår minska värmestrålningen med 44-84% beroende på ljusgenomsläpp hos foliekniven. Tänker även kolla med mina lokala återförsäljare/montörer. Någon som har erfarenhet och vet vad det faktiskt innebär i temperatur?
Finns det några andra smarta lösningar som inte innebär permanenta montage eller liknande?
Tack på förhand!