Sänka temperaturen inomhus i hyresrätt

Permalänk
Medlem

Sänka temperaturen inomhus i hyresrätt

Hej,

Jag bor i en hyresrätt som byggdes färdigt i början av 2023 som blir väldigt varm inomhus. Det största problemet är att jag har flera stora fönster i söderläge som solen ligger på hela dagarna. Redan nu i april när det bara varit ca 10 grader ute så har det stigit till ca 25 grader inne när solen ligger på och på sommaren kan det stiga uppåt 30 grader. Jag har persienner som jag brukar hålla neddragna under sommaren vilket gjorde någon enstaka grads skillnad men inte tillräckligt.

Jag vill nu därför hitta en bättre lösning som gör inomhustemperaturen mer behaglig hela sommaren. De två primära lösningarna som jag kollat på är att montera utvändig solfilm på fönstren och/eller att skaffa en portabel AC.

En AC borde ju bli effektivast men det är två saker som eventuellt blir problematiska med det. Det första är att lägenheten har en öppen planlösning så även fast lägenheten ”bara” är på 59 kvadrat så utgör det kombinerade köket och vardagsrummet en stor del av detta. Antar att jag därför behöver en ganska rejäl AC? Samt eventuellt en sekundär till sovrummet? Det andra problemet är att jag har en ganska kraftig pollenallergi och skulle behöva få det helt tätt mellan utblåset och fönstret så att pollen inte kommer in då jag har stora träd precis utanför. Finns det bra lösningar för dessa problem så att en AC fortfarande är ett bra alternativ?

Angående solfilm så funderar jag på hur mycket det gör temperaturmässigt samt hur mörk man behöver? När jag har tittat online så har jag hittat film som påstår minska värmestrålningen med 44-84% beroende på ljusgenomsläpp hos foliekniven. Tänker även kolla med mina lokala återförsäljare/montörer. Någon som har erfarenhet och vet vad det faktiskt innebär i temperatur?

Finns det några andra smarta lösningar som inte innebär permanenta montage eller liknande?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av TS1997:

Hej,

Jag bor i en hyresrätt som byggdes färdigt i början av 2023 som blir väldigt varm inomhus. Det största problemet är att jag har flera stora fönster i söderläge som solen ligger på hela dagarna. Redan nu i april när det bara varit ca 10 grader ute så har det stigit till ca 25 grader inne när solen ligger på och på sommaren kan det stiga uppåt 30 grader. Jag har persienner som jag brukar hålla neddragna under sommaren vilket gjorde någon enstaka grads skillnad men inte tillräckligt.

Jag vill nu därför hitta en bättre lösning som gör inomhustemperaturen mer behaglig hela sommaren. De två primära lösningarna som jag kollat på är att montera utvändig solfilm på fönstren och/eller att skaffa en portabel AC.

En AC borde ju bli effektivast men det är två saker som eventuellt blir problematiska med det. Det första är att lägenheten har en öppen planlösning så även fast lägenheten ”bara” är på 59 kvadrat så utgör det kombinerade köket och vardagsrummet en stor del av detta. Antar att jag därför behöver en ganska rejäl AC? Samt eventuellt en sekundär till sovrummet? Det andra problemet är att jag har en ganska kraftig pollenallergi och skulle behöva få det helt tätt mellan utblåset och fönstret så att pollen inte kommer in då jag har stora träd precis utanför. Finns det bra lösningar för dessa problem så att en AC fortfarande är ett bra alternativ?

Angående solfilm så funderar jag på hur mycket det gör temperaturmässigt samt hur mörk man behöver? När jag har tittat online så har jag hittat film som påstår minska värmestrålningen med 44-84% beroende på ljusgenomsläpp hos foliekniven. Tänker även kolla med mina lokala återförsäljare/montörer. Någon som har erfarenhet och vet vad det faktiskt innebär i temperatur?

Finns det några andra smarta lösningar som inte innebär permanenta montage eller liknande?

Tack på förhand!

Kan du stänga av elementen?
solfim hjälper om du köper korrekt version och monter dessa korrekt. Inte någon teemu version 🤣

Portabel ac hjälper men att täcka 60kvm blir svårt då lägenheter har höga krav på luftcirkulation så lär din kyla försvinna relativt fort.

Bästa vore om du fick köra en luft luft, men det är ytterst tveksamt om du får i en lägenhet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Pollen och sånt där tror jag inte kommer vara ett problem, med fönsterkit så stängs det ju ut. Och slangen du sätter in suger ju ut värme. Det är liksom inget utifrån som släpps in av AC:n..

Den här klarar av din lägenhet. Såklart i det dyrare spannet, jag köpte iofs också en dyr efter att ha haft en bastu i två somrar. Såhär i efterhand är det värt varenda liten krona!!

Edit: är för övrigt själv pollenallergiker, kanske inte lika allvarlig som din men min allergi har inte blivit negativt påverkad av att ha en AC.

https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/inomhu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan du stänga av elementen?
solfim hjälper om du köper korrekt version och monter dessa korrekt. Inte någon teemu version 🤣

Portabel ac hjälper men att täcka 60kvm blir svårt då lägenheter har höga krav på luftcirkulation så lär din kyla försvinna relativt fort.

Bästa vore om du fick köra en luft luft, men det är ytterst tveksamt om du får i en lägenhet

Ja det kan jag men de är redan avstängda. Oavsett vad jag köper så tänker jag köpa något ordentligt och inte billig skit.

En luft luft vore ju helt klart bäst men tvivlar på att jag får det. Dessutom misstänker jag att det springer iväg i pris fort för vad man vill göra i en hyresrätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Pollen och sånt där tror jag inte kommer vara ett problem, med fönsterkit så stängs det ju ut. Och slangen du sätter in suger ju ut värme. Det är liksom inget utifrån som släpps in av AC:n..

Den här klarar av din lägenhet. Såklart i det dyrare spannet, jag köpte iofs också en dyr efter att ha haft en bastu i två somrar. Såhär i efterhand är det värt varenda liten krona!!

https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/inomhu...

Tack för tipset! Ska kolla djupare på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av TS1997:

Tack för tipset! Ska kolla djupare på den

Ett tips är att skaffa en enklare fläkt/golvfläkt på typ Jula som kan hjälpa till (tänk dig likande principen stafettpinne) som står typ utanför ditt sovrum och skickar in kall luft in dit från AC:n. Det funkar förvånansvärt bra.

Hade en från jula för typ 199kr och det funkade skitbra.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen portabel ac du kan montera utan att dra in stora mängder frisk (pollenfylld) luft

Solskyddsfilm är nog det bästa du kan göra om du även vill ha in lite ljus, men tänk på att även det kan ha väldigt begränsad effekt för det är inte bara via fönster som din bostad kommer värmas upp om sommaren. Tänk också på att fastighetsägaren kan ha synpunkter på solfilm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns ingen portabel ac du kan montera utan att dra in stora mängder frisk (pollenfylld) luft

Solskyddsfilm är nog det bästa du kan göra om du även vill ha in lite ljus, men tänk på att även det kan ha väldigt begränsad effekt för det är inte bara via fönster som din bostad kommer värmas upp om sommaren. Tänk också på att fastighetsägaren kan ha synpunkter på solfilm.

För en som är pollenallergiker och inte haft några besvär. På vilket sätt drar den in pollen? Slangen som hänger ut flyttar ju bara den varma luften ut?

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag tror att du bör ta detta i flera steg...
Om jag vore i dina kläder, så skulle jag be hyresvärden att göra ett hembesök hos dig.
Helst en solig eftermiddag när utomhustemperaturen är minst + 15° eller varmare.

Då kan ni kanske gemensat komma fram till en lösning, eller åtminstone vad du får/inte får göra själv.
Får du t.ex installera en luftvärmepump osv....

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Skrivet av TS1997:

Ja det kan jag men de är redan avstängda. Oavsett vad jag köper så tänker jag köpa något ordentligt och inte billig skit.

En luft luft vore ju helt klart bäst men tvivlar på att jag får det. Dessutom misstänker jag att det springer iväg i pris fort för vad man vill göra i en hyresrätt?

Rent krasst finns det en lag/rekommendation om hur varmt du får ha det i en hyresrätt

https://www.sverigesallmannytta.se/notis/nya-riktvarden-for-t...

Skrivet av Specias:

För en som är pollenallergiker och inte haft några besvär. På vilket sätt drar den in pollen? Slangen som hänger ut flyttar ju bara den varma luften ut?

Vad som åker ut måste ersättas av något. Precis som allt i världen.
Varm luft ut ersätts av ny luft utomhus

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Kanske går att göra rullgardiner med solfilm istället för tyg? Om det nu inte redan finns alltså. Värmen som buhhs upp mellan fönstren och gardinerna är visserligen också bidragande till rummets luft, men kommer såklart bli betydligt lägre än att diverse ytor inne i byggnaden värms upp.

Sen finns det såna där primitiva "AC" som laddas med is. Dessa är även luftfuktare som hjälper mot pollen genom det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Har du fått vakuum i rummet där ACn står? Eller kommer det in ny luft så ni kan andas?

En AC byter lätt ut all luft i hela lägenheten flera gånger i timmen och den luften kommer från alla ställen den kan, vilket oftast blir ute men ibland suger man också från trappan och köksfläkten mm.

Därför många lägenheter har förbud på sån AC, det kan förstöra flödet från köksfläktarna

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ja, det här är verkligen frustrerande. Kommunen ville bygga ut infartsparkeringen och försökte i princip snåla till sig vår BRF:s mark för en spottstyver. Som en del av det högg de ner alla träden som fanns där – träd som gav viktig skugga åt fasaden. Det är ingen liten grej heller, träd kan faktiskt sänka temperaturen med 2–4 grader. De där graderna saknar jag nu, för min lägenhet blir alldeles för varm.

Persienner gör lite nytta, men det hade nog krävts en ordentlig markis för att verkligen stoppa solen från att steka fasaden. Problemet? Jag bor högst upp och har hörnläge – inte en chans att nå ena ytterväggen utan en rejäl kranbil.

Redan nu börjar det krypa upp mot 23 grader inne, och det lär inte bli svalare förrän långt in på hösten. Jag ser verkligen fram emot ännu en sommar med över 30 grader i lägenheten. Solen värmer upp betongen och den hinner aldrig svalna – den bara lagrar värmen dag efter dag tills det vänder.

Jag har kört med en portabel AC i flera år nu, det går inte att sova utan den. Har tätning till fönstret som funkar riktigt bra, typ som den här:
https://www.amazon.se/AC-f%C3%B6nstert%C3%A4tning-luftkonditi...

Skulle såklart helst vilja ha en luft-luftvärmepump också. Det har tagits upp på flera årsmöten i föreningen, men det blir alltid stopp med argument som att de "låter för mycket" – vilket är rent nonsens. Sen har vi mekanisk ventilation i huset som komplicerar det lite, men ändå.

Med tanke på vart temperaturerna verkar vara på väg de kommande åren så känns det nästan oundvikligt att vi måste göra något för att få ner värmen inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Ja, det här är verkligen frustrerande. Kommunen ville bygga ut infartsparkeringen och försökte i princip snåla till sig vår BRF:s mark för en spottstyver. Som en del av det högg de ner alla träden som fanns där – träd som gav viktig skugga åt fasaden. Det är ingen liten grej heller, träd kan faktiskt sänka temperaturen med 2–4 grader. De där graderna saknar jag nu, för min lägenhet blir alldeles för varm.

Persienner gör lite nytta, men det hade nog krävts en ordentlig markis för att verkligen stoppa solen från att steka fasaden. Problemet? Jag bor högst upp och har hörnläge – inte en chans att nå ena ytterväggen utan en rejäl kranbil.

Redan nu börjar det krypa upp mot 23 grader inne, och det lär inte bli svalare förrän långt in på hösten. Jag ser verkligen fram emot ännu en sommar med över 30 grader i lägenheten. Solen värmer upp betongen och den hinner aldrig svalna – den bara lagrar värmen dag efter dag tills det vänder.

Jag har kört med en portabel AC i flera år nu, det går inte att sova utan den. Har tätning till fönstret som funkar riktigt bra, typ som den här:

Skulle såklart helst vilja ha en luft-luftvärmepump också. Det har tagits upp på flera årsmöten i föreningen, men det blir alltid stopp med argument som att de "låter för mycket" – vilket är rent nonsens. Sen har vi mekanisk ventilation i huset som komplicerar det lite, men ändå.

Med tanke på vart temperaturerna verkar vara på väg de kommande åren så känns det nästan oundvikligt att vi måste göra något för att få ner värmen inne.

Inomhusdelen på luft-luft brukar var väldigt tystlåtna vid normal användning. Däremot kan det låta en del om utomhusdelen. I synnerhet om den är väggmonterad.

Men om man kan ha den på avsedda golvstativ ståendes på t.ex. en balkong, så blir det betydligt tystare.

Hittar ni ingen bra lösning, så är väl kanske ett annat boende som gäller. Dessvärre.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Byggt 2023.
Sverige bygger så jävla sämst. Det borde införas nya standarder på att lägenheter ska vara svala på sommaren precis som dom ska vara varma på vintern.
Visst kanske inte att man måste bygga AC system i hela huset. Men materialvalen borde gå att justera o krav på IR ref på fönstrena bland annat.
Jag själv tycker det är 100 gånger värre att det är varmt inne på sommaren än att det är för kallt inne på vintern.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Byggt 2023.
Sverige bygger så jävla sämst. Det borde införas nya standarder på att lägenheter ska vara svala på sommaren precis som dom ska vara varma på vintern.
Visst kanske inte att man måste bygga AC system i hela huset. Men materialvalen borde gå att justera o krav på IR ref på fönstrena bland annat.
Jag själv tycker det är 100 gånger värre att det är varmt inne på sommaren än att det är för kallt inne på vintern.

Sedan några år tillbaka så sparar nan in på isolingsmaterialen till den milda grad att många av dagens hyreshus har urusel eller obefintligt brandskydd! Även i Sverige. Detta har brandinspektioner kommit fram till ett flertal gånger efter hyreshusbränder. Gäller även i många skyskrapor runt om i världen. Man är tydligen beredd att riskera liv för att hålla kostnaden nere!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Solen gör så himla mycket nu när man bor högt upp i söderläge, vi har toppat på 28-29 grader inomhus nu i april tills vi startade värmepumparna. Utedelen hörs inte på några meters avstånd och den påverkar inte ventilationen alls så de har ingenting att komma med av de anledningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har du fått vakuum i rummet där ACn står? Eller kommer det in ny luft så ni kan andas?

En AC byter lätt ut all luft i hela lägenheten flera gånger i timmen och den luften kommer från alla ställen den kan, vilket oftast blir ute men ibland suger man också från trappan och köksfläkten mm.

Därför många lägenheter har förbud på sån AC, det kan förstöra flödet från köksfläktarna

Haha ja jag får nog tillstå att jag gjorde en tankevurpa! Har ju haft halvöppet ut till den inglasade balkongen, och den är ju inte precis tätad. Så det har ju såklart kommit in luft därifrån. Men jag står fast vid att mina besvär med pollen knappast har ökat för att jag skaffat en portabel ac

Permalänk
Medlem

Hyresrätt, här. Hyresvärden har i åratal snålat med värmen, på vintern.
Men åter till ditt problem.. Tre-glasfönster hjälper mycket. Men betänk följande..som inte omnämnds..

Dina tunna väggar fungerar som värme-batterier. Vad du än gör med dina fönster.. hjälper lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Haha ja jag får nog tillstå att jag gjorde en tankevurpa! Har ju haft halvöppet ut till den inglasade balkongen, och den är ju inte precis tätad. Så det har ju såklart kommit in luft därifrån. Men jag står fast vid att mina besvär med pollen knappast har ökat för att jag skaffat en portabel ac

Om du hade fått ha luft-luftvärmepump hade du kunnat hålla alla fönster och balkongdörr stängda. Förstår givetvis att du förmodligen vädrade (men kanske inte TS?) och fick in det utan den portabla acn

Permalänk
Medlem
Skrivet av TS1997:

Hej,

Tack på förhand!

Ta det med Hyresvärden dom har ett visst ansvar i detta !!

Permalänk
Medlem

Tack för all input! Tog tyvärr upp detta med hyresvärden förra sommaren och de monterade då persiennerna i slutet av sommaren men när jag nämnde att det inte gjorde en betydande skillnad så sa de bara att de inte kunde göra något mer… Letar för tillfället hus vilket skulle möjliggöra värmepump eller liknande vid behov men vill ju helst komma undan 30 grader fram till dess. Vet dock inte vad jag borde satsa på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Inomhusdelen på luft-luft brukar var väldigt tystlåtna vid normal användning. Däremot kan det låta en del om utomhusdelen. I synnerhet om den är väggmonterad.

Men om man kan ha den på avsedda golvstativ ståendes på t.ex. en balkong, så blir det betydligt tystare.

Hittar ni ingen bra lösning, så är väl kanske ett annat boende som gäller. Dessvärre.

Jo, jag vet, problemet är att pensionärerna i styrelsen är... ja, tror de vet bäst? Och det var precis balkong med montering på dämpare som var på tal sist.

Skrivet av Aktsu:

Solen gör så himla mycket nu när man bor högt upp i söderläge, vi har toppat på 28-29 grader inomhus nu i april tills vi startade värmepumparna. Utedelen hörs inte på några meters avstånd och den påverkar inte ventilationen alls så de har ingenting att komma med av de anledningarna.

Precis, polarn har kört in luft-luft i sin lgh, funkar ypperligt. Vi har även AC på sommarhset och ytterdelen låter knappt.

Skrivet av TS1997:

Tack för all input! Tog tyvärr upp detta med hyresvärden förra sommaren och de monterade då persiennerna i slutet av sommaren men när jag nämnde att det inte gjorde en betydande skillnad så sa de bara att de inte kunde göra något mer… Letar för tillfället hus vilket skulle möjliggöra värmepump eller liknande vid behov men vill ju helst komma undan 30 grader fram till dess. Vet dock inte vad jag borde satsa på

Som jag nämnde i förbifarten i min post, markis kanske kan gå å få till. Går ju att montera på fasaden och om det sen är något så kan de ju plockas bort. Har ju kanske inte samma problem som jag som bort högst upp XD

Permalänk
Medlem

Börja med att prata med fastighetsägaren så du vet vad som är möjligt, kanske kan ni vara flera grannar som trycker på då dom också bör ha samma problem, i bästa fall kan det bli något fastighetsägaren får återgärda.
Bäst vore det om ni kunde få fasadpersienner eller något liknande i den stilen i mitt tycke, då stängs solen ute redan innan den kommer in genom fönstret.
Solfilm bör du prata med fastighetsägaren om i så fall, vissa filmer som reflekterar kanske inte är tillåtet. Nackdelen med dom är det är sämre effekt än något som är monterat på fasaden samt att det kan stänga ute ljus även fast det kallt.
Väljer du endast AC och det är varmt fortfarande så kan det vara värt att sätta draperier runt ytan där AC sitter, då får ni iallafall en zon där det är kallt.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Bor också i lägenhet, och har problem med värme så snart vårsolen börjar så letar sig temperaturen snabbt uppåt i lägenheten. Har en lägenhet på 100m2, så att kyla den med en portabel AC är inte realistiskt. MEN att kunna kyla av sig framför ACn en varm dag, eller kyla ner ett av de mindre rummen är ovärdeligt under sommaren när lägenheten i övrigt letar sig över 30-sträcket.
Värt att tänka på när man bor i lägenhet och funderar på mörkläggning etc. Bor man en bit upp i ett hus med många våningar så värms huset successivt upp, och värmen kommer leta sig uppåt. I mitt fall bor jag på översta våningen. Det spelar ingen roll hur mycket jag kyler ner, vädrar, eller släcker ner, husets värme kommer väldigt snabbt att värma upp min lägenhet igen.

Permalänk
Medlem

Portabel AC är verkligen förjäkligt tråkig kompromiss, de klarar bara av att kyla relativt små utrymmen, de är inte direkt smidiga att ställa upp på ett bra sätt då det är generellt sett en slang ut genom fönster/balkongdörr, de är extremt ineffektiva då de blåser ut varmluft vilket tvingar att ny luft måste komma in på nått annat ställe så man blir snabbt av med kylan det skapade. Det är även mycket el för relativt lite kylkapacitet jämfört med en ordentlig luftpump lösning, de är även obehagligt högljudda även fast vissa modeller försöker marketa sig själva som "tysta" men kompressorn i de kommer alltid låta en hel del hur man än gör.

Även med alla de nackdelarna så är de tyvärr en av de få alternativ man tillåts utnyttja i en lägenhet för att få temperaturer som inte är katastrofalt jobbiga, speciellt när ens lägenhet är i dåligt läge med sol på fönsterna stor del av dagen utan möjligheter att ventilera effektivt. Detta verkar inte direkt bli ett mindre problem med tiden heller utan man kan förvänta sig att det blir sämre och sämre.

Nått jag funderat på som jag tycker i teorin borde fungera är utnyttja element för lite kylning, skulle inte kunna vara så stark kylning då man måste undvika kondensation men finns det någon anledning till att man inte kan pumpa svalt vatten genom element för att påverka temperaturer lite? Eller skulle max effekten vara så liten då man inte kan ha för kallt vatten utan kondensation problem att det inte alls är värt besväret?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Bäst vore det om ni kunde få fasadpersienner eller något liknande i den stilen i mitt tycke, då stängs solen ute redan innan den kommer in genom fönstret.

Markiser.

Men det kostar förstås pengar och är knepigt att sätta upp. Det finns så klart företag som specialiserar sig på sådant. Kan fällas in/ut automatiskt beroende på vind/regn/sol.

Bra ljusinsläpp, men skugga. Teknisk livslängd upp till 20 år sa nasaren som ville sälja till vår BRF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Nått jag funderat på som jag tycker i teorin borde fungera är utnyttja element för lite kylning, skulle inte kunna vara så stark kylning då man måste undvika kondensation men finns det någon anledning till att man inte kan pumpa svalt vatten genom element för att påverka temperaturer lite? Eller skulle max effekten vara så liten då man inte kan ha för kallt vatten utan kondensation problem att det inte alls är värt besväret?

Det är för liten yta på radiatorn och för liten differens mot rumstemperatur för att det ska göra någon direkt skillnad. Du måste ligga över daggpunkt (med lite marginal) på vattnet som ska kyla, vilket gör nyttan rätt liten. Vi har labbat lite med kylda golv, dvs att man nyttjar en golvvärmeanläggning att kyla på sommaren, men det är inte helt 100.

Det bästa är en fläktkonvektor (fläktluftkylare/värmare), men det installeras inte i flerbostadshus. Kostnaden är hög, antalet dagar det faktiskt behövs är väldigt få på ett svenskt normalår.

Solavskärmning är det mest effektiva sättet att sänka temperaturen, men markiser på flerbostadshus kräver i regel bygglov, underhåll och annat som gör att hyresvärdar helt enkelt inte orkar. Det är enklare att hantera klagomålen under ett par veckor på sommaren.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

När jag bodde i hyresrätt så satte jag folie på utsidan av halva fönstren och det sänkte temperaturen rejält. Är man riktigt hardcore och dessutom hatar ljus sätter man på hela fönstret.
Nu jobbar jag natt och har satt folie bakom persiennerna på hela fönstret, ser mindre pundigt ut men hjälper rätt bra mot värme också. För bästa effekt är det folie utvändigt som gäller.

När jag var yngre och bodde hemma kopplade jag AC'n till en frånluftsdon, hörde aldrig något klagomål så jag tar för givet att husets ventilation klarade av det. Bäst är om du har ett friskluftsdon direkt ut du kan koppla det till, annars är det
Luft i hus/byggnader kan vara ganska bra om det är FT eller FTX system då de ofta har filter på till luften.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16