Permalänk
Medlem

Kenwood Multibeam från slutet av 90-talet. Vill minnas att den mest höll skivorna varma och inte hade speciellt mycket stöd för att läsa någon skiva alls.

Samt Philips Fidelio B97 på chansning efter @MORD inlägg : #19467811

Vilken jävla skit det var. @MORD kan inte haft höga krav eller så visste personen inte bättre.
=D

Finns garanterat fler exempel som jag helt enkelt inte kommer ihåg just nu.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

SteelSeries Arctic gamebuds.

Låter helt perfekt i annonseringen men så fel man kan ha.
Löra 2.4 GHz för inge latency, Bluetooth med 2 enheter typ mobil, laptop och det bara funkar.
Tyvärr är ANCn helt sämst och fysiskt pajjar lurarna. Jag har bytt ut dom 3 gånger nu för dom börjar tjuta och slutar fungera.
Hoppas att jag får pengarna tillbaka (2000) när det här paret går sönder.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Gammal tråd som väcks till liv. Sämta nya köp är en io-modul till en viss hårdvara, jag trodde jag skulle få den de visade i bild men fick en enklare version. Bilden var illustrativ, som salt i såret fick jag nyligen veta att tillverkaren nu för första gången på 15 år kommer byta layout på io-gångarna, varvid min pryl ej fungerar till dessa.

Minst använda pryl är en macmini M4, jag skulle ej säga ett dåligt köp då det var rea och den är inte dåligt, bara det att jag själv har svårt att hitta användningsområde till den. Den för klen för de större laster som jag ville testa, jag tänkte som en dator i molnet och kanske ha Adobes mjukvaror på den, men jag har inte haft behovet av detta just nu.

Kommande framtida dumma köp jag kommer göra är en 3D skrivare, jag stöter jämnt på saker som jag behöver ha utskrivet i 3D. Vi pratar om seriösa arbetsredskap, men sedan vet jag innan om att jag ej kommer ha tid att göra dessa utskrifter. Nej det är inte snabbt skissa upp något i cad, sedan printa ut och det passar och fungerar direkt.
Undra hur många som idag har 3D skrivare för att laga arbetsredskap, nog inte många privatpersoner.

Permalänk

Antagligen ett begagnat Gtx 1060 jag va tvungen att införskaffa då mitt Gtx 1070 dog precis när grafikkortsmarknaden va som värst.
Jag visste att den va ganska mycket sämre än det jag tidigare använde men att den skulle va så mycket sämre va jag inte direkt berädd på plus den sämsta kylar lösningen jag någonsinn sätt på ett grafikkort

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Zalmans passiva nätaggregat xD

Permalänk
Medlem

MSI K7T266 Pro-R med VIA KT266. Uselt chipset som knappt gav bättre prestanda än moderkort med VIA KT133A och dessutom ballade ur när jag försökte köra AGP 4X med mitt GeForce3. Bytte ut det mot ett ASUS A7V266-E med VIA Kt266A och det var betydligt bättre. Rätt stor skillnad i prestanda mellan olika chipset, i övrigt identisk hårdvara.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan min Vässla Pedal Pro elcykel. Ca 24 tusen ner i sjön. Önskar jag gjorde mer bakgrundskontroll på bolaget innan jag köpte. Cykeln var "smart" och styrdes via deras App. Appen funkade väldigt varierande. Vilket också gjorde att cykeln ibland inte gick att starta alls, för den var tvungen att ha appen för att kunna starta. Jättekul när man cykla in till jobbet för att sen inte komma hem för ett appen vägrade att starta cykeln... Jag började då undersöka att reklamera cykeln men innan jag hann det så gick Vässla i konkurs och någon reklamation var inte aktuellt längre. Nu har nya ägarna kastat appen i sjön och "nedgraderat" cykeln så att den funkar utan app, men då också utan all funktion så som GPS, olika stödlägen, se batteritid, se hastighet etc etc.

Nya ägarna ska ha creed för att ändå försöka lösa problemet men tidigare ägare levererade en icke färdig produkt som under ett kort tag bara var skrot trotts fullt fungerande komponenter.

Permalänk
Skrivet av ATRmayo:

Mmm, QMK ska kunna fungera på den men det går inte på min 🙄

Men det sämsta köp jag gjort och inte lämnat tillbaka är mitt Thermaltake Core x5 TG chassi

Thermaltake kan inte borra hål på rätt ställen så går inte att ha hårddiskvaggor plus nätaggregat.
För övrigt är gängorna dåliga på vissa hål.

Och vid rma process fick jag ny stomme som någon klant hade tappat i golvet så ena foten bak är sned.

Klåpare, hela bunten på företaget kanske??

(anledningen till att jag inte bytt är "vad ska man byta till?" och har inte hittat några vettiga alternativ då jag hade 280 radiator, 4st hdd och vill inte ha en "fishtank"-låda, dock vill jag ha TG sidopanel)

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Det va nog Iphone 3s när den va aktuell, den gick från 100% batteri till 10% på ca 3 timmar med släckt skärm. Sen så Samsung Galaxy Tab A8 4G är också ett riktigt dåligt köp, den slöaste surfplatta jag någonsin varit med om.

Det finns mer som varit dåliga köp men men...

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Måste nog vara när jag köpte min första ”egna” dator.
Vi hade haft en PC i ngr år och jag hade blivit lite biten av hela PC-spel grejjen.
In droppade ett reklamblad från Dell där dom gjorde reklam för deras high-end gaming PC.

Jag spenderade allt jag hade och datorn gick på 25 lax. En av få gånger efter jag fyllt 15 då morsan häll på o spöa skiten ur mig 😂😂

Tog ungefär 1 vecka innan jag snubblade över ngn sida som informerade mig att man kunde köpa ”off brand” datorer, eller tillomed bygga själv och få 3 gånger prestandan för en 3-del av priset.

Det var sista gången jag köpte en stationär PC från en kedja på det sättet.
Jag har byggt själv och nu blir min nästa PC ett monster som jag låter Inet bygga.

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

RTX 4090. Törs inte använda det fullt ut på grund av brandrisken.

Permalänk
Medlem

Kanske Lenovo Ideapad 3300s inköpt 2019 tror jag.
Bräcklig. Plastkroppen sprack lätt, vissa tangenter slutade fungera efter 1,5 år.

Jag har äldre laptops, en från 2012 som fortfarande fungerar helt och hållet.
Bara lite av ramen/panelen i plast runt skärmen är sprucken men Fujitsu gav mer för pengarna på den tiden.

Eller Motorola Moto Z som tydligen hade ett fabriksfel på batteriet som var nästan utslitet efter lite mer än ett år.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

En Asus GL504GS Gaming laptop för 24 000:-
Spelade väldigt lite på den, kollade mest på youtube/twitch på hotellet när man var ute på jobb.
Nu är den inte värd någonting.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Tempurkudde för 2500kr

Permalänk
Medlem

Helt klart de 2 Gigabyte moderkort samt ett Gigabyte graffe. Aldrig mer Gigabyte.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Schneider wiser hemautomationssystem. Deras elmätare kräver molnuppkoppling för att visa förbrukning, samt att det är rätt dyra grejer där samma prylar kostar en tredjedel av priset på AliExpress.
Skulle gått direkt på Home Assistant i stället, vilket jag använder nu.

Permalänk
Medlem

Indirekt köp, fick en Samsung Galaxy Young på köpet hos Telia för längesen. Fullständigt klappkass, dröjde länge innan man skaffade nåt från Samsung igen.

Permalänk
Medlem

En sådan portabel AC, svårt att göra luften sval, lät massa och annat skit. Använde en kväll och sedan dess stått hos mina föräldrar som använder den ytterst sporadiskt. 5000kr i sjön typ.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 2 x 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE - LAPTOP - MacBook Air M2 (2022)

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy Tablet A8.

Min första Samsung Tablet efter att ha använt en bättre begagnad iPad i några år.

Höll på i veckor att undersöka varför den tog nästan 2 minuter att starta och laggade, om det fanns mjukvara som segade ner den, om det kund vara värt besväret att köra in en annan firmware/rom på den. Inget verkade ge resultat så den hamnade på hyllan. Sedan testade jag en S9 och köpte en sån. Enorm skillnad.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

RTX 3090 ligger bra till. Inge fel på kortet i sig men så här efteråt skulle jag nöjt mig med ett 3080.

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 9 9950X3D/Noctua NH-D15 G2
Chassi/PSU: ASUS PA602/Seasonic-Noctua TX-1600 1600W
MB/RAM: ASUS ROG Strix X870E-E Gaming Wifi/Corsair Vengeance 64GB
SSD/GPU: Samsung 9100 Pro 2TB/ MSI RTX 5090 Suprim
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C4 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Medlem

Helium miner! Pengar rätt i sjön där.

Visa signatur

Intel i9-11900K | Asus GeForce RTX 5080 Prime OC | Jonsbo UMX4 Black | Gigabyte Z590 UD AC | Corsair Vengeance 32GB DDR4 4600MHz CL18 | Corsair RM850x | Zalman Alpha 2 A24 | Windows 11 Pro

https://www.sweclockers.com/medlem/80207/gallerier

Permalänk
Medlem

Gjort många dåliga köp över åren, för någonstans runt 15-20 år sedan köpte jag en begagnad 3com Superstack hub för att jag tänkte att det kan väl vara kul "om jag får för mig att skaffa ett rack att montera saker i någon gång", vilket givetvis aldrig hände, dessutom är jag rätt säker på att den var på 10Mbit, så hade inte varit så användbar de senare åren. För några månader sedan åkte den till slut till återvinningscentralen i samband med att jag röjde ut massa skräp vid en flytt.

Mer i nutiden så börjar jag känna mig väldigt skeptisk till den Wilfa Haze luftfuktare jag köpte häromdagen. Den gör sitt jobb och höjer fuktighetsnivån vilket är trevligt med tanke på hur extremt torrt jag har haft det här men efter bara ha kört den i några dagar så har det blivit helt vitt på maskinen runt där den matar ut ångan och är lite orolig huruvida den även kommer börja missfärga inte bara maskinen i sig utan även omgivningen om jag låter den gå för mycket. Kan givetvis växla till att köra destillerat vatten eller liknande i den istället för kranvatten men då blir ju kostnaden något helt annat

Permalänk
Medlem

switch, köpte den för att spela zelda och har inte rört konsollen sedan

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Det har blivit många genom åren, men den som jag kommer ihåg starkast och kanske är mest relevant för detta forum är gtx 670, fyfan vilket dåligt kort som snabbt blev utdaterat.

Visa signatur

Programmerar och spelar (inte samtidigt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Tempurkudde för 2500kr

Jag har gått igenom många kuddar genom åren pga nackproblem, men har kommit fram till att Jysk´s kuddar för 90:- är en av dom bättre jag använt.

Permalänk
Medlem

Jag köper mycket grejer jag aldrig använder, men en sak jag använder ibland men alltid, ALLTID stör mig på när jag använder är en mus, Logitech M720. Det är smidigt att man lätt kan byta enhet den är kopplad mot bara genom att trycka på en knapp, men musen går ner i något slags "sömn-läge" efter ~5 sekunders inaktivitet, och då funkar inte scroll-hjulet förrän man fysiskt flyttat musen någon millimeter eftersom den bara "vaknar" av det. Helt sanslöst jävla urbota korkat att göra en sådan mus. Jag kommer aldrig mer köpa något från Logitech, även om de så börjar sälja guld för samma pris som andra säljer plast.

Permalänk
Medlem

Har köpt tre olika fläkthubbar som alla har strulat, ibland slutade ett par fläktar å snurra å ibland inte...spenderat 500kr+ som kunde lagts på annat, idag körs fläktarna via splitters i moderkortet...hade kunnat lämna tillbaka men är för lat för det och tro mig jag har spenderat för mycket tid felsöka att jag helst bara vill glömma skiten 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Gjort många dåliga köp över åren, för någonstans runt 15-20 år sedan köpte jag en begagnad 3com Superstack hub för att jag tänkte att det kan väl vara kul "om jag får för mig att skaffa ett rack att montera saker i någon gång", vilket givetvis aldrig hände, dessutom är jag rätt säker på att den var på 10Mbit, så hade inte varit så användbar de senare åren. För några månader sedan åkte den till slut till återvinningscentralen i samband med att jag röjde ut massa skräp vid en flytt.

Mer i nutiden så börjar jag känna mig väldigt skeptisk till den Wilfa Haze luftfuktare jag köpte häromdagen. Den gör sitt jobb och höjer fuktighetsnivån vilket är trevligt med tanke på hur extremt torrt jag har haft det här men efter bara ha kört den i några dagar så har det blivit helt vitt på maskinen runt där den matar ut ångan och är lite orolig huruvida den även kommer börja missfärga inte bara maskinen i sig utan även omgivningen om jag låter den gå för mycket. Kan givetvis växla till att köra destillerat vatten eller liknande i den istället för kranvatten men då blir ju kostnaden något helt annat

Kalkavlagringar är vanligt på luftfuktare. Om du har en öppen variant där du kommer åt ultraljudshögtalaren så rekommenderar jag att du skrapar bort avlagringar bär du byter vatten.
Det finns ett annat sätt med att blanda i citronsyra för att lösa kalken, dock utlöste jag mina brandvarnare när jag gjorde det pga dimmbildning.

På tal om dåliga köp: Min dammsugare, dyr för att vara julaskit och köpte en robotdammsugare strax därefter.

Permalänk
Medlem

Harman Kardon SB26 sound bar.

Ljudet är väl okej men det är i övrigt en förskräcklig produkt. Fjärrkontrollen får slut på batteri en gång i halvåret och har inte mer än en meter räckvidd. Och så har den en bluetoothfunktion som inte går att stänga av, så förvirrade grannar kopplar på sig på den hela tiden av misstag och försöker spela musik, och när de inte hör något maxar de volymen så jag nästan blir döv.