Permalänk
Medlem

Samsung 850 Pro 1TB SSD vid lansering (-2013 ish?)

Inget fel på disken, den maxar sata-gränssnittet utmärkt. Däremot kostade den 5500kr.

Jag resonerade i att högt TBW är bra och ville byta ut min 1TB hdd i laptopen utan att gå ner i storlek.

Idag har nästan de sämsta ssd-diskarna både högre TBW, mer utrymme och kostar inte ens en tiondel.

Den har total TBW i skrivande stund på ca 10TBW. Så hade kunnat köpa något betydligt billigare.

Permalänk
Medlem

Nvidia 3D vision

Nvidia 3d vision är nog det sämsta köpet jag har gjort.
Köpte det i slutet av produktens livsspann pga. tvångtankar att jag borde nyttja 3d funktionen i min dåvarande skärm.

Använde den ett par gånger men insåg att jag blev yr utav det. Sen slutade nvidia med att tillåta 3d vision i nyare drivrutiner vilket gjorde att produkten var inte användbar.

Som tur finns det en community som försöker hålla liv på produkten via ett 3rd-party program men det är inte så kul att vara kvar på en äldre drivrutin samt att när jag bytte skärm försvann stödet. Pengar i sjön skulle jag kalla detta köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitmonLi:

Nvidia 3d vision är nog det sämsta köpet jag har gjort.
Köpte det i slutet av produktens livsspann pga. tvångtankar att jag borde nyttja 3d funktionen i min dåvarande skärm.

Använde den ett par gånger men insåg att jag blev yr utav det. Sen slutade nvidia med att tillåta 3d vision i nyare drivrutiner vilket gjorde att produkten var inte användbar.

Som tur finns det en community som försöker hålla liv på produkten via ett 3rd-party program men det är inte så kul att vara kvar på en äldre drivrutin samt att när jag bytte skärm försvann stödet. Pengar i sjön skulle jag kalla detta köp.

Är helt klart benägen att hålla med, tror jag spelade lite Far Cry 3 och tusan vad yr man blev efter ett tag...men snacka om en billig fylla.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

This is the way. Tror brännt mäst pengar på detta sätt. Köp 1 gång, köp årdentligt, om den används mycket.

Grejen är ju att man dels kanske inte vet hur mycket man kommer använda prylen och dels vet man inte hur mycket bättre kvalitén är om man betalar mer (ibland är den inte alls bättre!).

Som exempel så använder jag min dator typ halva min lediga tid. Självklart lägger jag mycket pengar på att köpa en bra dator som passar mig. Men jag använder min cirkelsåg väldigt sällan, så då känns det lämpligt att välja en billig variant. En hantverkare å andra sidan kanske har precis motsatt användningsmönster och borde nog köpa en dyrare cirkelsåg men att betala 40 000 kr för en dator att surfa och göra bokföringen med är bortkastade pengar.

Så om man inte vet med sig vad man behöver köper iaf jag hellre något billigare i första vändan. Sliter man ut prylen eller märker att den inte duger får man väl köpa något dyrare, men för min del iaf brukar den billiga ofta duga. Har massor med saker från Lidl och Biltema osv som funkar jättebra för mig.

Permalänk
Medlem

En Zalman kylare till mitt Nvidia 7600GS Märkte 0 skillnad. Men var ung och dum trodde man fick mer FPS bara för att Grafikkortet gick svalare. Den passade inte ens utan modifikation pga Leadtek inte körde med samma avstånd mellan hålen som på referensmodellen.

Skrivet av bärplockaren:

Är helt klart benägen att hålla med, tror jag spelade lite Far Cry 3 och tusan vad yr man blev efter ett tag...men snacka om en billig fylla.

Är väl motsatsen till billig fylla om man fick köpa extra dyr skärm och 3d glasögon samt ha kompatibel GPU. Istället för att gå till systemet och köpa sofiero eller vad som ger mest APK.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vallej:

Halloj!

Har varit intresserad att få en inblick i vad de sämsta produktköp av tekniska produkter har varit för personer, och varför. Om ni har införskaffat någon produkt som inte levde upp till förväntan så skulle det vara kul att veta mer om det.

Samsung Jet 75 dammsugare. Människohår fastnar på nolltid och batteritiden är usel. Sen suger den dåligt också.

Köpte en Dyson istället som var 10000 gånger bättre.

Permalänk
Medlem

Först en julklapp jag fick :
Vinöppnare som drevs med kolsyra. Kandidat till årets julklapp 2006 eller nåt sånt.
Man stack ner en lång nål genom korken, tryckte på en knapp och lät gastrycket pressa upp korken.
Smidigt minsann.
Följden blev tyvärr att innehållet i flaskan kolsyrades vilket resulterade i en fontän av vin några sekunder efter att korken lämnade flaskan. Ungefär halva volymen sprutade ut innan det lugnade sig.
Premiärtest med rödvin på nyårsafton med det beskrivna magplasket som resultat. Så förvånade vi blev.
Cervera (som hade sålt den) sa vid returen att produkten skulle återkallas. Vilket den också gjorde.
Matta och soffa gick som tur vad att får rena utan större besvär.

Det andra riktigt dåliga köpet var en förstärkare från McIntosh, den passade inte alls i min setup rent ljudmässigt. Hegeln den ersatte lät så in i helvete mycket bättre. Macen såldes efter något halvår.
Men den hade ju VU-metrar..
Med det sagt var det (nog) inte på något sätt en dålig produkt i sig men den köptes enkom baserat på lyssningsintryck hos dess säljare (som fick min Hegel i byte).
Där och då i hemmet när den kopplades upp var jag inte sugen på att byta
högtalarna (nästan nya) för att uppnå en bättre matchning, så utifrån den ståndpunkten var den ett dåligt köp.
Gick efter en del utförlig research och hemtest istället på Nad Masters vilket gjorde mig betydligt mer nöjd.
Senmoral : provlyssna i rätt miljö innan man köper hifi-prylar.

Permalänk

Sony True Wireless earbuds, WF-1000XM3, typ 2k rakt i toan. Sitter dåligt, stora, tunga, fick ont i öronen fysiskt trots alla olika kombinationer av silikonpluttar. Trillar ur öronen konstant. Värdelös ANC (pga att dom inte sitter bra). Kasst ljud i dom också.

Köpte en vanligt blåtands hörlur för 900kr istället och var toknökd. Mina buds ligger i nattduksbordet och får ruttna.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • MSI 5080 Vanguard SOC • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem

Köpte en LG 32" LCD (32lc42 om jag inte minns fel) på mellandagsrean 2007. Fick den för 5599kr på OnOff. Var så glad när jag körde hem.
Tog ett par timmar bara för mig att inse att det var ett dåligt köp. Den hade ok svärta (för tiden) men bilden var så grötig att alla detaljer försvann. Och då snackar vi ändå analog tv och DVD så det var inte så att man var van vid superskarp bild heller.
Hur mycket jag än pillade med inställningarna. Och menyerna? Herregud.. Tog flera sekunder från att man tryckte på fjärren tills något skedde på skärmen. Men visst, hade lagt pengarna redan så accepterade läget. Efter cirka ett år så hade flera tv loggor blivit inbrända i skärmen (speciellt TV4) och jag fick nog. Åkte raka vägen till tippen med den och köpte en ny Samsung på vägen hem.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag ska generalisera: det sämsta är när man lowballar och försöker spara in. Snålheten bedrar visheten. Man får mediokra produkter som inte fungerar tillfredställande.

Numera försöker jag minimera mina inköp, men när jag väl slår till på något så köper jag rejäl kvalité inom området.

Det värsta är när någon släkting kommer dragandes med någon dynga till teknikpryl de hittat på teemu/wish/annat som de vill ha konfigurerat och som alltid funkar skit.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av thewrulph:

Sony True Wireless earbuds, WF-1000XM3, typ 2k rakt i toan. Sitter dåligt, stora, tunga, fick ont i öronen fysiskt trots alla olika kombinationer av silikonpluttar. Trillar ur öronen konstant. Värdelös ANC (pga att dom inte sitter bra). Kasst ljud i dom också.

Köpte en vanligt blåtands hörlur för 900kr istället och var toknökd. Mina buds ligger i nattduksbordet och får ruttna.

Tänk vad olika man tycker
WF-1000XM3 Är mina favorit trådlösa plupplurar, XM4 dog batterierna i förtid, XM5 sitter inte bra.
Ljudmässigt är BT crap ändå

Permalänk

Någon billig Behringer mixer samt Seagate HDDs.

Behringer mixern fungerade bra till en början för ändamålet, dock så var byggkvalitén genomusel.
Efter ett tag började signalerna läcka till varandra och aggregatet för ström gav upp. Aldrig mer Behringer.

Hade flera Seagate HDDs tidigt 2000-tal och det är de enda HDDs jag någonsin haft som helt plötsligt bara har dött från en dag till en annan utan minsta antydan till problem. Aldrig mer Seagate.

Permalänk
Skrivet av Weestman:

En sådan portabel AC, svårt att göra luften sval, lät massa och annat skit. Använde en kväll och sedan dess stått hos mina föräldrar som använder den ytterst sporadiskt. 5000kr i sjön typ.

Samma här, använt kanske en handfull timmar sedan jag la 7 lax på en sådan för några år sedan. Låter fruktansvärt, svår att placera samt suger in varm luft utifrån.

Permalänk
Medlem

Har nog förträngt det mesta men jag blev väldigt missnöjd med min Corsair AIO kylare jag köpte för en massa år sedan. Märkte efter nåt år att CPU:n blev för varm, visade sig att det hade blivit nån grön gegga i kylaren.
Köpte en Noctua NH-D15 istället (första versionen), den fungerar fortfarande.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >