Testpilot: Asus ROG Strix Scar 18 – lyxigt kraftpaket för kompromisslösa gamers

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Asus ROG Strix Scar 18 – lyxigt kraftpaket för kompromisslösa gamers

Testpiloten Björn Endre testar ROG Strix Scar 18, en av marknadens mest maxade bärbara speldatorer just nu.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vill ha en sådan, men inte för spel. Det som hindrar är bara priset.
Angående Lagring upp till 4TB i raid 0. Så blir jag förvånad om den inte även stöder 2st 8TB ssd i inte någon raid alls, dock är det ingen konfiguration som man får från fabrik utan något man får göra själv.

Permalänk
Medlem

Känslan när en gaminglaptop kostar lika mycket som handpenningen på bostaden man just köpt

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Något jag inte är så förtjust i är att Asus har valt en delad returtangent. Den är bara en tangent hög och 2,5 tangenter bred, vilket gör att jag ofta råkar trycka på tangenten ovanför.

Varför håller de på såhär?

Jaja, just denna maskin hade inte varit aktuell för mig oavsett, är ju mer "desktop replacement" än faktiskt bärbar. Och priset då.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Riktigt läcker om man som jag är svag för ROG-estetiken. Och ja priset är vad det är haha.

Permalänk
Medlem

RTX 30xx serien laptops var den sista med rimliga priser. Enligt mig.
Har velat ha en länge. Men då laptops inte levereras med 5-års garanti så känns det som pengarna i sjön.
Särskilt nu.

Skulle vara otroligt intressant att se statistik på hur många laptops som sålts historiskt sett 10 år bakåt i tiden per generation fram tills nu. Och då med grafikkort i som 70(970m, 1070m etc)-klassen och uppåt. Kan tänka mig att det är katastrof detta år.

Permalänk
Medlem

65000 kronor. Jag menar…

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Målgrupp: skilsmässobarn

Visa signatur
Permalänk

Har föregående modell med i9 och 4080 , byggde ihopp en stationär med beg och nya delar för 22.000 , tråkiga vart att dom presterar nästan likvärdigt i dom spelen jag kör , kör laptopen på så silent mode för ljudnivå och värme. Laptopen vinner lite mer fps i Battlefield serien antar att dom nyttjar fler kärnor på ett optimerat sätt . Så står i tvist nu ska jag behålla laptopen eller den stationära . Fördelen med stationära kan uppgraderas i framtiden men samtidigt har laptopen all prestanda jag behöver och mindre energi förbrukning och lätta att flytta till tv:n och tillbaks till setuppen. Är det värt att sälja laptopen tro garantin har precis slutat gälla ?

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Har en laptop med i9 13980hx och RTX 4090(MSI GE78HX 13VI), skillnaden mot 275hx och RTX 5090 är mindre än 10%.
Har tex strax över 5800 poäng i steel nomad, runt 23200 i Time spy osv.

Betalade 32900:- för min...

Anledningen till att jag hoppar över denna generation, får se om dom får tummen ur till nästa generations kort.
För finns ju noll anledning till att byta, och man får en beggad laptop med RTX 4090 för en bit under 30.000:- nu.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av CrispVanDahl:

Riktigt läcker om man som jag är svag för ROG-estetiken.

Usch.
Eller vissa aspekter av den kan jag förstå. Fattar lite var de vill uppnå tror jag och gillar egentligen cyberpunk:iga saker, men tycker de inte sällan gör det på osmakligt sätt gällande ROG. Bara det där med loggan/ugglan som jag tycker känns helt ur balans.

Men det är ju så att vi tycker olika. Vissa gillar McDonald's och andra gillar … God mat.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av star-affinity:

Usch.
Eller vissa aspekter av den kan jag förstå. Fattar lite var de vill uppnå tror jag och gillar egentligen cyberpunk:iga saker, men tycker de inte sällan gör det på osmakligt sätt gällande ROG. Bara det där med loggan/ugglan som jag tycker känns helt ur balans.

Men det är ju så att vi tycker olika. Vissa gillar McDonald's och andra gillar … God mat.

Försöker du säga att det är något fel på donken?
Nämen såklart är smaken olika. Jag gillar Yngwe Malmsteens inställning: How can less be more? More is more.

Permalänk
Skrivet av CrispVanDahl:

Nämen såklart är smaken olika. Jag gillar Yngwe Malmsteens inställning: How can less be more? More is more.

Ja, de är tråkig smak på maten på donken jämfört med annat.

Med ”less is more menar” man väl att det kan bli för vräkigt när det är för mycket och att det därför är värt mer när det finns en balans och någon form av avvägning bakom.

Det finns ju ett begrepp som heter ”tacky” och det tror jag många skulle hålla med om är en passande benämning på designen på denna skärmen – tänker på den lilla hakan och foten:

Men jag får väl erkänna att det är en smaksak även där.
Tror inte den kommer vinna några designpris direkt, liksom maten från donken inte i första taget lär få så hög status som vällagad och smakrik mat.

Men jag ska vara tyst nu.
Ha en fin ledig dag i morgon!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

nice laptop

Permalänk
Datavetare
Skrivet av CrispVanDahl:

Yngwe har tydligen missat att:
"Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away."

Därför kan "less be more" och är oftare det än "more is more".

Vet inte om det finns tillgänglig statistik på enskilda datormodeller. Skulle vara kul att veta hur mycket en sådan här dator faktiskt säljer. Personligen skulle jag aldrig använda den, inte med mindre än att någon betalar mig för "nöjet".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det brukade vara 4k skärm på de bästa laptopsen 2024. Det går bakåt teknologiskt, jag gillar inte att gnälla men det är lite trist.

Visa signatur

rx6400 32 terrabyte ram acess minnes modul