9950x3d med luftkylning (NH-D15 g2) temps

Permalänk
Medlem

9950x3d med luftkylning (NH-D15 g2) temps

Installerade nyligen en 9950x3d cpu till denna köpte jag en NH-D15 g2 luftkylare (då jag haft dåliga erfarenheter av krånglande pumpar med AIOs tidigare).
Kör med alla inställningar default i bios, har endast slagit på expo1 för att få mina minnen att köra i 6000mhz. Moderkort är ett Asus 870e Hero.

Temperaturerna jag mäter på CPUn är dock klart högre än jag känner mig bekväm med. Är nyfiken vad ni andra (om det finns någon) mäter på era 9950x3d med luftkylning.
Relativt idle i windows (med normala bakgrundsprocesser) så har jag en cpu-package temp som pendlar mellan 58-60C. Kör jag något processor-intensivt som Cinebench så drar fläktarna igång på höga varv, och temperaturen tycks ligga på 89-90C. Dock aldrig högre. Däremot tror jag det är en hel del "throttle" av klockfrekvens när jag hamnar på den temperaturen, då jag jag får sämre resultat i Cinebench än jag borde. (hamnar på ~40000 multicore i r23 isf 42000 som jag borde). Kör jag cinebench "direkt" efter en uppstart av datorn ser jag också högre poäng då CPUn sannolikt är svalare.

Så innan jag plockar av och monterar om kylare/kylpasta. Vad får ni andra för temps? Är luftkylning en "omöjlig kamp" eller har jag troligtvis bara monterat kylaren som en 5åring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Installerade nyligen en 9950x3d cpu till denna köpte jag en NH-D15 g2 luftkylare (då jag haft dåliga erfarenheter av krånglande pumpar med AIOs tidigare).
Kör med alla inställningar default i bios, har endast slagit på expo1 för att få mina minnen att köra i 6000mhz. Moderkort är ett Asus 870e Hero.

Temperaturerna jag mäter på CPUn är dock klart högre än jag känner mig bekväm med. Är nyfiken vad ni andra (om det finns någon) mäter på era 9950x3d med luftkylning.
Relativt idle i windows (med normala bakgrundsprocesser) så har jag en cpu-package temp som pendlar mellan 58-60C. Kör jag något processor-intensivt som Cinebench så drar fläktarna igång på höga varv, och temperaturen tycks ligga på 89-90C. Dock aldrig högre. Däremot tror jag det är en hel del "throttle" av klockfrekvens när jag hamnar på den temperaturen, då jag jag får sämre resultat i Cinebench än jag borde. (hamnar på ~40000 multicore i r23 isf 42000 som jag borde). Kör jag cinebench "direkt" efter en uppstart av datorn ser jag också högre poäng då CPUn sannolikt är svalare.

Så innan jag plockar av och monterar om kylare/kylpasta. Vad får ni andra för temps? Är luftkylning en "omöjlig kamp" eller har jag troligtvis bara monterat kylaren som en 5åring?

kör du med alla fläktarna på D15, och utan dämpande adaptrar?
Jag kör min 9800X3D (som dock drar mindre, och i ett öppet chassi), med enbart mittenfläkten+LNA, och ligger på ~80-87 vid CB och P95 (kör CO -20 och PBO +200)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så thermal throttlar väl cpun först vid >95 grader. Ligger du på 90 ska det vara lugnt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 AORUS ELITE ICE | Gigabyte RTX 4070S | Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL30

Permalänk
Medlem

9950x3d ligger ju närmare 200W vid cinebench så börjar helt klart bli på gränsen för vad luftkylare klarar av.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-9950x3d/22.htm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stegdoza:

Vad jag har förstått så thermal throttlar väl cpun först vid >95 grader. Ligger du på 90 ska det vara lugnt.

Ja jag läste det också. Men min CPU tycks throttla tidigare än 95C. Kan man (ha råkat) ställa in det någonstans? För hur mycket jag än pressar sen så går det marginellt över 90. Definitivt inga 95. Varken på package eller individuella cores. I princip inget som når 90 heller. Kunde nästan svära på att den gick upp i 95-96C de första dagarna, och i högre klockfrekvenser. Men har inte gjort något medvetet som skulle påverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

kör du med alla fläktarna på D15, och utan dämpande adaptrar?
Jag kör min 9800X3D (som dock drar mindre, och i ett öppet chassi), med enbart mittenfläkten+LNA, och ligger på ~80-87 vid CB och P95 (kör CO -20 och PBO +200)

Ja jag kör med 2 fläktar och inga adaptrar.

Permalänk
Medlem

Sen är jag också lite nyfiken på varför ”package temp” tycks vara runt 10C högre temp än CCD0/1 och CCD i sin tur runt 10 grader högre än högsta core temp. Vad är det egentligen som värmer upp CPUn om inte dess cores?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

9950x3d ligger ju närmare 200W vid cinebench så börjar helt klart bli på gränsen för vad luftkylare klarar av.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-9950x3d/22.htm...

Ja, jag undrar vad det innebär att "klara" att kyla 205W vilket NH-D15G2 är spec:ad till. Antar att det är med 100% fans och marginellt klara max-temp? I så fall låter det som en tydlig förklaring. Jag behöver en ordentlig AIO istället :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Sen är jag också lite nyfiken på varför ”package temp” tycks vara runt 10C högre temp än CCD0/1 och CCD i sin tur runt 10 grader högre än högsta core temp. Vad är det egentligen som värmer upp CPUn om inte dess cores?

IOD chiplet drar väl en hel del och bidrar till package power.

Vad kör du för pasta? När jag byggde ihop min burk senast så körde jag med en gammal tub NT-H1 som jag sen kom på nog var minst 10 år gammal. Köpte hem en tub TG Duronaut och det gjorde typ ~6-8 graders skillnad.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

IOD chiplet drar väl en hel del och bidrar till package power.

Vad kör du för pasta? När jag byggde ihop min burk senast så körde jag med en gammal tub NT-H1 som jag sen kom nog var minst 10 år gammal. Köpte hem en tub TG Duronaut och det gjorde typ ~6-8 graders skillnad.

Använde kylpastan som kom med mitt nya NH-D15G2. (så gissningsvis "fräscht") Googlade lite kort, och stod att det skulle vara en kompetent kylpasta. Men jag kan ju absolut prova att köpa ny pasta, och montera om. Lite av tanken med min fråga här, var just att förstå om jag har "fel" på min kylare (montering/kylpasta/whatever) då köper jag ny pasta och monterar om. Eller om den helt enkelt är för dålig, då får jag köpa en ny kylning. :/

Borde googlat detta innan mitt CPU-köp... men verkar vara försvinnande få som kör 9950x3d utan vattenkylning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Använde kylpastan som kom med mitt nya NH-D15G2. (så gissningsvis "fräscht") Googlade lite kort, och stod att det skulle vara en kompetent kylpasta. Men jag kan ju absolut prova att köpa ny pasta, och montera om. Lite av tanken med min fråga här, var just att förstå om jag har "fel" på min kylare (montering/kylpasta/whatever) då köper jag ny pasta och monterar om. Eller om den helt enkelt är för dålig, då får jag köpa en ny kylning. :/

Borde googlat detta innan mitt CPU-köp... men verkar vara försvinnande få som kör 9950x3d utan vattenkylning..

Nej då ska det väl inte vara något fel på pastan i alla fall.

Vilken version av G2:an har du? Enligt Noctua så presterar LBC eller Standard med offset mount bäst på AM5:

Men skillnaderna bör väl inte vara enorma. I vilket fall så det är ju chip som går varma och där snabb värmetransport är viktigare än total kylkapacitet. Vatten kommer ju alltid vara effektivare på det, så det är ju en övervägning med pålitlighet/livslängd kontra lite lägre frekvenser osv.

CPU:n i sig är ju mer eller mindre designad för att ligga på tugga på TjMax så det är ju inget problem i sig egentligen.

Har du pillat något med Curve Optimizer? Kan finnas riktigt mycket att hämta där.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Nej då ska det väl inte vara något fel på pastan i alla fall.

Vilken version av G2:an har du? Enligt Noctua så presterar LBC eller Standard med offset mount bäst på AM5:

<Uppladdad bildlänk>

Men skillnaderna bör väl inte vara enorma. I vilket fall så det är ju chip som går varma och där snabb värmetransport är viktigare än total kylkapacitet. Vatten kommer ju alltid vara effektivare på det, så det är ju en övervägning med pålitlighet/livslängd kontra lite lägre frekvenser osv.

CPU:n i sig är ju mer eller mindre designad för att ligga på tugga på TjMax så det är ju inget problem i sig egentligen.

Har du pillat något med Curve Optimizer? Kan finnas riktigt mycket att hämta där.

Har standard-varianten Och nej, Curve Optimizer har jag inte vågat mig på än. Sett många guider, men i princip alla verkar ha fokus på undervolt + oc. Jag vill ju egentligen bara få ner temps så jag kan komma upp i "stock" performance. Behöver ingen som helst OC. Har du hittat någon guide att rekommendera så tar jag tacksamt emot tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Har standard-varianten Och nej, Curve Optimizer har jag inte vågat mig på än. Sett många guider, men i princip alla verkar ha fokus på undervolt + oc. Jag vill ju egentligen bara få ner temps så jag kan komma upp i "stock" performance. Behöver ingen som helst OC. Har du hittat någon guide att rekommendera så tar jag tacksamt emot tips

Det är lite saker att testa;
Boostar cpun till de frekvenser den ska eller throttlar den? (lätt att kolla med hwinfo64)
Nästa steg är att se hur den beter sig med curve Optimizer, generellt får man bäst resultat genom negativa siffror, vilket ger lägre spänning för givna frekvenser, i.e mindre värme
Bästa sättet är att arbeta sig neråt tills du hittar ett ställe som är instabilt och sen gå tillbaka lite från det (de flesta klarar (-10)-(-20))

Vad har du för chassi, det spelat givetvis också roll på temperaturen

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det är lite saker att testa;
Boostar cpun till de frekvenser den ska eller throttlar den? (lätt att kolla med hwinfo64)
Nästa steg är att se hur den beter sig med curve Optimizer, generellt får man bäst resultat genom negativa siffror, vilket ger lägre spänning för givna frekvenser, i.e mindre värme
Bästa sättet är att arbeta sig neråt tills du hittar ett ställe som är instabilt och sen gå tillbaka lite från det (de flesta klarar (-10)-(-20))

Vad har du för chassi, det spelat givetvis också roll på temperaturen

Hur avgör jag till vilka hastigheter CPUn skall boosta? :/ HWinfo kör jag redan dock.
Jag gav mig, helt nybörjare, på curve Optimizer nu, och satte (relativt godtyckligt) först -20 och nu -25. Provade sedan 10minuters rundor av Cinebench.
På -25 så får jag klart bättre poäng. (från knappa 40000 så fick jag nu 42700 vilket var en fin förbättring) Sen får jag väl se hur stabil dator faktiskt är med denna negativa offset.
Ser också att processorn verkar köra på 5100/5000 på alla cores i cinebench nu. Innan offset sänkning så låg jag på 4700mhz. Så definitivt "throttling" inblandat. Cpu-package-temp efter 10 minuter nådde maximalt 90,9C. Så fortfarande en bit kvar till 95C. Helt klart throttlar den av någon anledning tidigare. Dessutom noterar jag att VID(Max) vid full belastning går ner väldigt. Hamnar på 1.01-1.005 ungefär. Skall det verkligen gå ner så mycket?

Har ett stort chassi (~30kg plus) med 3x140mm framtill, 3x140mm upptill, en 140mm bak och perforerad undertill för att dra in "kall luft" underifrån.

Permalänk
Medlem

Kanske värt att läsa lite mer här?
https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/1jbahpn/9950x3d_own....

då kanske du får en aning vad som är normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Kanske värt att läsa lite mer här?
https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/1jbahpn/9950x3d_own....

då kanske du får en aning vad som är normalt.

Tack för tips.
Verkar som många har problem med väldigt höga temps om man inte har en monster AIO i stock. I mitt fall gav jag mig på curve optimizer och satte allt på -25. Gjorde underverk för både ljudnivå och prestanda. Så jag nöjer mig med detta Det som, väl, fortfarande är lite märkligt är att jag verkar max-temp på min CPU vid 90C isf 95C. Ingen aning vart det kan vara inställt.
I praktiken inte heller något problem dock, då jag gärna ser att den inte går så varmt ändå. Mest intressant att veta varför.

Det som nog drar upp mina temps lite extra också är att jag har ett 5090 Astral grafikkort som sitter rakt under cpu-kylaren. Det blir rätt varmt även i desktop(pendlar mellan 45-50C) by design. Fläktarna är avstängda tills man når ~55, och (naturligtvis) drar man igång det i full 600W blås, så värmer det upp både dator och rummet jag sitter i

Permalänk
Medlem

För att optimera prestandan kan du börja med att sänka värdena i Curve Optimizer, exempelvis till -40 eller -35, och därefter testa dig fram. Generellt är det inte under belastning som instabilitet uppstår, utan snarare i idle-läge – alltså vid låg systembelastning – där datorn ibland kan starta om sig. Om det händer, backa tillbaka med cirka fem steg och testa igen. Inom några dagar brukar man hitta sin stabila gräns för Curve Optimizer, vilket ofta även resulterar i lägre temperaturer.

Det går även att sätta en maxtemperatur, exempelvis 80 °C, om det känns tryggare. Det påverkar inte prestandan märkbart, då AMD-processorer tenderar att öka temperaturen relativt mycket för ganska små prestandavinster i slutet av skalan.

Ställ in fläktkurvan på kylaren till ett lugnt läge – exempelvis 800–1000 RPM – och sätt en maxtemperatur på 80 °C. Fokusera därefter på att finjustera Curve Optimizer så långt ner som möjligt utan att tappa stabilitet. Sätt även Scaler till X1.

För den mer avancerade användaren kan man även justera Load Line Calibration för att eventuellt kunna pressa Curve Optimizer ytterligare, men det kräver god förståelse för hur spänningsregleringen fungerar.

Sedan för Nvidia kolla igenom denna kanske är värt o sänka värmen lite https://www.youtube.com/watch?v=iZHyp0Ec4wI

Permalänk

Enligt HW monitor så ligger min CPU Package på 76 grader vid 118% (?) belastning av CPUn med NH-D15 G2 LBC varianten.

Visa signatur

Primary: X870E Aorus Elite, 9950X3D, 96 GB 6600MHz RAM, MSI 5090 Gaming Trio OC, 4x Samsung 4TB 9100 Pro, 1x Samsung 2TB 9100 Pro

Secondary: TRx40, Aorus Xtreme, Threadripper 3960x, 128GB 3600MHz RAM, Asus Astral 5090 OC, 2x Mp600 Pro 2TB, 1x Mp600 Pro 1TB, 2x Samsung 970 Pro 2TB, 4x WD Red 10TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Tack för tips.
Verkar som många har problem med väldigt höga temps om man inte har en monster AIO i stock. I mitt fall gav jag mig på curve optimizer och satte allt på -25.

Det är dock ytterst tveksamt att alla kärnorna klarar av -25, det brukar variera mellan 0 till -30. CoreCycler i 12 timmar är att rekommendera om man ändrar något. Då med pausfunktionen för att simulera idle lite då och då. Det är väldigt sällan alla kärnorna används och stressas, så man kan nog förvänta sig småfel lite då och då som man förmodligen kommer skylla på Windows 11, Unreal Engine 5, AMD eller Nvidia.

Här är min tabell för 5950x:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är dock ytterst tveksamt att alla kärnorna klarar av -25, det brukar variera mellan 0 till -30. CoreCycler i 12 timmar är att rekommendera om man ändrar något. Då med pausfunktionen för att simulera idle lite då och då. Det är väldigt sällan alla kärnorna används och stressas, så man kan nog förvänta sig småfel lite då och då som man förmodligen kommer skylla på Windows 11, Unreal Engine 5, AMD eller Nvidia.

Här är min tabell för 5950x:<Uppladdad bildlänk>

Har dock kört i 14 dagar nu på -25 (gick jag ner till -30 blev det krasch direkt). Men på -25 har jag (hittills skall jag väl säga) inte haft en enda krasch, varken i spel eller i desktop. Så tycker det borde vara rätt stabilt.
Men CoreCycler (aldrig använt) kan jag testa om det är att rekommendera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Har dock kört i 14 dagar nu på -25 (gick jag ner till -30 blev det krasch direkt). Men på -25 har jag (hittills skall jag väl säga) inte haft en enda krasch, varken i spel eller i desktop. Så tycker det borde vara rätt stabilt.
Men CoreCycler (aldrig använt) kan jag testa om det är att rekommendera!

Om du har riktigt tur så kan det ju fungera, jag har inte kollat vilken processor du har, ju fler kärnor desto större risk. Det behöver inte krasha, det kan klock-stretchas, dvs gå långsammare än normalt, youtube kan börja buffra, windows explorer kan stalla en stund, nätverket kan börja gå långsamt eller ev sluta fungera. Allt beror på vad som körs på tråden som gör fel.

Jag vågar nästan sätta 50 öre på att de flesta här som kör curve optimizer har ett ostabilt system (som skulle upptäckas med core cycler med paus/suspend aktiverat). Jag körde också aggressivare inställningar i tron om att det var stabilt, men på tabellen så kan man se att ett par kärnor fick gå tillbaks till +5/+10! med nuvarande load line calibration.

Om man har Excel eller liknande så kan man ju skriva upp siffrorna, just denna tabell sträcker sig över flera dagars körning.
Minus är positiv i detta fall, har bios inställt på negative så det blir flippat :).
De gula är kärnor jag skippade att testa, då för att kunna använda datorn eller för att snabba upp testningen på specifika.

Det kan vara snabbare att spara ihop flera felande kärnor, om några, istället för att starta om direkt man ser rött. Sedan går man in i bios och ökar på 5 på de felande kärnorna. Man kan testa de första 8/16 för att dra ned scopet lite, ifall man har felande kärnor där.