Inget vidare ljud i ett par nybyggda Discovery 861

Permalänk
Medlem

Inget vidare ljud i ett par nybyggda Discovery 861

Jag har precis blivit klar med ett par Discovery 861 (Troels Gravesen) men blev besviken över mellanregister och diskant. Det låter som att högtalaren står på andra sidan väggen, eller att man lyssnar genom ett avloppsrör. Jag vet, inte lätt att beskriva ljud men som att frekvenser saknas i mellanregister och diskant. Det låter inte nära och tydligt.

Det första jag misstänkte var att jag missat något i bygget av delningsfiltret, så jag lödde bort alla komponenter och gjorde om men exakt samma resultat som innan.

Jag har ett par Dynavoice sedan tidigare som låter bra mycket tydligare och klarare i mellanregister och diskant.

Kan det vara så enkelt att jag inte har spelat in dessa element tillräckligt?

Permalänk

låter som att du monterat ett lågpassfilter även på diskanten och mellanregistret som typ filtrerar bort typ allt utom bastonerna?

lite grundligare info hur sakerna är kopplade i högtalaren är nog lämpligt för low pass filtret ska nog till basen med mellanregister oftast kör full range och högpass till diskanten.

kan inte för livet få några träffar som ger någon info om hur delningsfiltret ska kopplas när man bygger dessa bara vilka komponenter man behöver...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

låter som att du monterat ett lågpassfilter även på diskanten och mellanregistret som typ filtrerar bort typ allt utom bastonerna?

lite grundligare info hur sakerna är kopplade i högtalaren är nog lämpligt för low pass filtret ska nog till basen med mellanregister oftast kör full range och högpass till diskanten.

kan inte för livet få några träffar som ger någon info om hur delningsfiltret ska kopplas när man bygger dessa bara vilka komponenter man behöver...

Det kan jag hålla med om även om detta inte är något jag har konstruerat själv utan komponenter och kopplingsschema följde med. Detta har jag nu följt två gånger, eftersom jag gjorde om det ena från början, men tyvärr med samma resultat.

För att utesluta att det inte är något med modellen av högtalarelement funderar jag på att koppla in ett element i taget direkt till förstärkaren. Jag vet, man ska inte mata t.ex. en diskant med alla frekvenser, utan delningsfilter, men tanken är att försöka avgöra om "saknade" frekvenser nu hörs? Är det ett dumt förslag som kanske inte ger något?

Kolla gärna på: http://www.troelsgravesen.dk/Discovery-861.htm
Kopplingsschema finns med och även (i mitt tycke) hur man inte bygger elektronik, på en träskiva...

Permalänk
Skrivet av klawal:

Det kan jag hålla med om även om detta inte är något jag har konstruerat själv utan komponenter och kopplingsschema följde med. Detta har jag nu följt två gånger, eftersom jag gjorde om det ena från början, men tyvärr med samma resultat.

För att utesluta att det inte är något med modellen av högtalarelement funderar jag på att koppla in ett element i taget direkt till förstärkaren. Jag vet, man ska inte mata t.ex. en diskant med alla frekvenser, utan delningsfilter, men tanken är att försöka avgöra om "saknade" frekvenser nu hörs? Är det ett dumt förslag som kanske inte ger något?

Kolla gärna på: http://www.troelsgravesen.dk/Discovery-861.htm
Kopplingsschema finns med och även (i mitt tycke) hur man inte bygger elektronik, på en träskiva...

kan inte nå sidan mitt antivirus säger bara att den innehåller infekterade länkar och kastar ut mig om jag försöker gå till den.

och orkar inte riktigt hota igång min sandlåda bara för att kolla en pdf eller vad den nu kan ha på sig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

kan inte nå sidan mitt antivirus säger bara att den innehåller infekterade länkar och kastar ut mig om jag försöker gå till den.

och orkar inte riktigt hota igång min sandlåda bara för att kolla en pdf eller vad den nu kan ha på sig.

Ok. Sidan innehåller allt kring själva bygget och även om jag inte tycker det känns jättebra att bygga elektronik på en träskiva så är allt ändå noggrant förklarat så att göra fel är lite svårt, eller klantigt...

Frågan är om det ger något att koppla in diskant eller mellanregister direkt till förstärkaren (utan delningsfilter) för att försöka avgöra om det låter bättre?

Alternativ 2 är att besöka HiFi Kit och se om samma element finns monterade i några andra högtalare?

Permalänk

Risken är ju stor att du bränner diskanten redan vid väldigt låg nivå ifall du spelar den utan delningsfilter inkopplat. Enda lösningen i så fall är ju att dela aktivt, dvs du har ett separat slutsteg som driver diskanten, som du kan koppla ett aktivt delningsfilter eller dsp till. Då kan du ju t.ex. laborera med att öka och minska nivån på diskanten men ändå ha kvar skyddet för den.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Risken är ju stor att du bränner diskanten redan vid väldigt låg nivå ifall du spelar den utan delningsfilter inkopplat. Enda lösningen i så fall är ju att dela aktivt, dvs du har ett separat slutsteg som driver diskanten, som du kan koppla ett aktivt delningsfilter eller dsp till. Då kan du ju t.ex. laborera med att öka och minska nivån på diskanten men ändå ha kvar skyddet för den.

Jag skrev lite slarvigt, för diskanten satte jag in 6.8 μF i serie och helt utan övrigt delningsfilter lät det riktigt bra, bra mycket bättre än innan!

Funderar på om jag ska köra vidare med enbart denna kondensator? Tjänar jag något på att laborera med delningsfilter?

Permalänk
Medlem

Du ska definitivt ha delningsfilter, inte bara en konding för diskanten. Har du verkligen rätt fas på allting? Inte råkat kastat om + och - någonstans? Har du någon mätmikrofon? I så fall är det enkelt att mäta med REW (Room EQ Wizard) och kolla vad som eventuellt är fel.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ta en bild på hur du gjort ditt delningsfilter, så kanske något kan se om något inte stämmer.
Det låter ju som boven i dramat.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Du ska definitivt ha delningsfilter, inte bara en konding för diskanten. Har du verkligen rätt fas på allting? Inte råkat kastat om + och - någonstans? Har du någon mätmikrofon? I så fall är det enkelt att mäta med REW (Room EQ Wizard) och kolla vad som eventuellt är fel.

Allt finns på hans hemsida: http://www.troelsgravesen.dk/Discovery-861.htm

Tre gånger har jag byggt ihop "hans" delningsfilter, nu senast byggde jag bara diskantdelen utan att bli nöjd, så frågan är om jag ska söka efter något annat delningsfilter då det är väldigt klarlagt var "felet" är och vad passar i så fall till dessa element när det gäller delningsfrekvenser, typ m.m.?

http://www.troelsgravesen.dk/Discovery-861/D2608-913000.pdf
http://www.troelsgravesen.dk/Discovery-861/18W-8434G00.pdf
http://www.troelsgravesen.dk/Discovery-861/22W-8534G00.pdf

Permalänk
Medlem

Jag skulle starkt avråda från att försöka knåpa ihop ett eget delningsfilter. Just delningsfiltret är nog det svåraste att designa korrekt och absolut ingenting för en nybörjare. Har du dessutom ingen mätmikrofon så kommer du aldrig kunna få till ett bra delningsfilter.

Troels är ingen amatör, och han har högst sannolikt gjort ordentliga mätningar med elementen i fråga och i just den lådan. Har han nog även testat sig fram med flera olika versioner av filtret då simuleringarna inte alltid blir som man tänkt sig i verkligheten. Att ta fram ett bra delningsfilter är kostsamt och tidskrävande.

När jag byggde mina första flervägshögtalare, efter design av Halland Audio Design, så hade jag råkat fasvända diskanten. Det lät okej ändå men jäklar vilken skillnad det blev något år senare när jag vände den rätt. Det var faktiskt först vid en mätning med mätmikrofon som jag insåg att det var fel. Jag ser på Troels hemsida att diskanten ska vara fasvänd eftersom den har ett andra ordningens delningsfilter och dom andra elementen har första ordningens filter. Det blir olika fasvändningar med dom olika sorterna av filter så därför måste diskanten fasvändas för att matcha resten.

Citerar Troels här: Both the 22W and 18W drivers feature 1st order roll-off profiles, where the tweeter has a standard LR2 filter. With inverted tweeter polarity this ensures proper summation from the stepped baffle alignment.

Skulle även rekommendera dig att skriva på www.diyaudio.com för där finns det otroligt kunnigt folk som kan hjälpa dig mer.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ta en bild på hur du gjort ditt delningsfilter, så kanske något kan se om något inte stämmer.
Det låter ju som boven i dramat.

Instämmer. Ta bilder på allt. Hela delningsfiltret, enskilda komponenter samt polariteten på elementen.

Något är felbyggt, men verkar lite som att ts inte riktigt vill hjälpa till med det folk frågar efter, av anledningar i alla fall inte jag kan förstå. En hänvisning till kopplingsscheman hjälper endast om man kan se hur det är byggt och kopplat rent fysiskt. Kan man inte se vad som byggts fås heller ingen hjälp, tyvärr.

Permalänk
Medlem

För övrigt är det lätt att hitta fasfel med room eq wizard även utan mätmikrofon. Räcker med en mikrofon, nära på vilken som helst. Det blir inte "rätt" men det gör jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Instämmer. Ta bilder på allt. Hela delningsfiltret, enskilda komponenter samt polariteten på elementen.

Något är felbyggt, men verkar lite som att ts inte riktigt vill hjälpa till med det folk frågar efter, av anledningar i alla fall inte jag kan förstå. En hänvisning till kopplingsscheman hjälper endast om man kan se hur det är byggt och kopplat rent fysiskt. Kan man inte se vad som byggts fås heller ingen hjälp, tyvärr.

Jodå, det är bara det att bygge 1,2,3 finns inte kvar.
Bygge 1 var hela filtret. Bygge 2 var hela filtret. Bygge 3 var enbart diskant-delen, varje gång lät det dovt, som att frekvenser saknades, eller som att högtalaren stod på andra sidan väggen. Har inge bättre liknelser. Sista försöket, med bara diskant-delen byggd/inkopplad (endast 5 komponenter) lät det svagt och fortfarande som att frekvenser saknades. Bredvid stod den andra högtalaren, med bara kondingen från HiFi Kit och lät klockrent, tydligt, detaljerat.

Permalänk
Rekordmedlem

Det ljudfenomen du beskriver låter ungefär som beskrivningen på symptomen av ett fasfel.
Vad som är felfasat vet jag inte men jag hade i vart fall börjat med att felsöka utifrån det.
Det kan vara fel på ett element eller nån felkoppling, svårt att höra "direkt" men man kan nog labba sig fram för att hitta det om man inte kan mäta vad som händer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ljudfenomen du beskriver låter ungefär som beskrivningen på symptomen av ett fasfel.
Vad som är felfasat vet jag inte men jag hade i vart fall börjat med att felsöka utifrån det.
Det kan vara fel på ett element eller nån felkoppling, svårt att höra "direkt" men man kan nog labba sig fram för att hitta det om man inte kan mäta vad som händer.

Att diskanten är fasvänd noterade jag dag 1 så det har jag inte missat, sen kan jag tycka att det inte är så svårt att göra fel med bara 5 komponenter, om jag bara koncentrerar mig på diskanten. Fel värden på komponenterna kan det inte vara heller då ganska många har byggt just denna modell av högtalare, detta borde rimligen ha rättats till kan jag tycka. Nu kommer själva värdena inte från Troels hemsida utan från Jantzen Audio när man köper sitt kit inkl. komponenter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klawal:

Att diskanten är fasvänd noterade jag dag 1 så det har jag inte missat, sen kan jag tycka att det inte är så svårt att göra fel med bara 5 komponenter, om jag bara koncentrerar mig på diskanten. Fel värden på komponenterna kan det inte vara heller då ganska många har byggt just denna modell av högtalare, detta borde rimligen ha rättats till kan jag tycka. Nu kommer själva värdena inte från Troels hemsida utan från Jantzen Audio när man köper sitt kit inkl. komponenter.

Hade du kopplat diskanten fel eller var den fasvänd med avsikt pga delningsfiltrets konstruktion ?
Hur som helst tänk på att element kan vara felfasade från fabrik, basar är ju enkla att kolla med ett batteri men diskanter är svårare utan att mäta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hade du kopplat diskanten fel eller var den fasvänd med avsikt pga delningsfiltrets konstruktion ?
Hur som helst tänk på att element kan vara felfasade från fabrik, basar är ju enkla att kolla med ett batteri men diskanter är svårare utan att mäta.

Jag har varje gång kopplat in diskanten som det var ritat i kopplingsschemat, d.v.s. fasvänd. En gång råkade jag koppla in diskanten "rättvänd" av misstag (för att jag vänt på färgerna på kablarna med flit för att inte missa fasvändningen) men det gjorde ingen större skillnad ljudmässigt så det förklarar inte det dåliga ljudet.

Som jag har förstått det är det bara diskanten man kan förstöra utan delningsfilter och nu har jag min konding i serie med + på diskanten och det låter riktigt bra, kanske ska låta det vara så och strunta i att det kan låta lite bättre med ett korrekt delningsfilter. Det enda jag funderar på är den totala impedansen? Nu kommer alla tre element vara kopplade parallellt + då kondingen i serie med plus på diskanten, så vad händer med den totala impedansen i förhållande till förstärkaren?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klawal:

Jag har varje gång kopplat in diskanten som det var ritat i kopplingsschemat, d.v.s. fasvänd. En gång råkade jag koppla in diskanten "rättvänd" av misstag (för att jag vänt på färgerna på kablarna med flit för att inte missa fasvändningen) men det gjorde ingen större skillnad ljudmässigt så det förklarar inte det dåliga ljudet.

Som jag har förstått det är det bara diskanten man kan förstöra utan delningsfilter och nu har jag min konding i serie med + på diskanten och det låter riktigt bra, kanske ska låta det vara så och strunta i att det kan låta lite bättre med ett korrekt delningsfilter. Det enda jag funderar på är den totala impedansen? Nu kommer alla tre element vara kopplade parallellt + då kondingen i serie med plus på diskanten, så vad händer med den totala impedansen i förhållande till förstärkaren?

Har du ett filter så blir det inte en "vanlig" parallellkoppling eftersom filtret delar upp frekvenserna, det har hög impedans för frekvenser det ska dela bort, exakt hur impedansen blir kan du räkna på i ett filterprogram eller så får man mäta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du ett filter så blir det inte en "vanlig" parallellkoppling eftersom filtret delar upp frekvenserna, det har hög impedans för frekvenser det ska dela bort, exakt hur impedansen blir kan du räkna på i ett filterprogram eller så får man mäta.

Diskant (med konding) och mellanregister parallellt har jag testat utan problem och det låter mycket bra, det bör inte vara någon problem för förstärkaren. Återstår hur jag ska göra med baselementet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klawal:

Diskant (med konding) och mellanregister parallellt har jag testat utan problem och det låter mycket bra, det bör inte vara någon problem för förstärkaren. Återstår hur jag ska göra med baselementet?

Hur många förstärkarkanaler har du tillgång till ? (tänkte aktiv delning)
Man kan ju också göra ett eget passivt filter eller ta hjälp med att göra ett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur många förstärkarkanaler har du tillgång till ? (tänkte aktiv delning)
Man kan ju också göra ett eget passivt filter eller ta hjälp med att göra ett.

Just det, vad smart du är, att jag inte tänkte på det Jag har en "A" och en "B" på förstärkaren.
Diskant (med konding) + mellanregister parallellt vet jag funkar. Om jag ansluter dessa till "A" och enbart baselementet till "B".

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klawal:

Just det, vad smart du är, att jag inte tänkte på det Jag har en "A" och en "B" på förstärkaren.
Diskant (med konding) + mellanregister parallellt vet jag funkar. Om jag ansluter dessa till "A" och enbart baselementet till "B".

Är det en stereoförstärkare så har den bara 2 kanaler men hembiomaskiner har ju fler än 2 kanaler.
A och B på stereo är bara så man kan växla mellan 2 olika högtalarpar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det en stereoförstärkare så har den bara 2 kanaler men hembiomaskiner har ju fler än 2 kanaler.
A och B på stereo är bara så man kan växla mellan 2 olika högtalarpar.

Det är en 5-kanals surroundförstärkare som inte används som en 5-kanals surroundförstärkare utan bara som en stereoförstärkare, det är därför jag har "A" och "B" kanaler vilket löser mitt problem nu, för stunden i alla fall. Längre fram får jag sätta mig in i ett riktigt delningsfilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klawal:

Jodå, det är bara det att bygge 1,2,3 finns inte kvar.
Bygge 1 var hela filtret. Bygge 2 var hela filtret. Bygge 3 var enbart diskant-delen, varje gång lät det dovt, som att frekvenser saknades, eller som att högtalaren stod på andra sidan väggen. Har inge bättre liknelser. Sista försöket, med bara diskant-delen byggd/inkopplad (endast 5 komponenter) lät det svagt och fortfarande som att frekvenser saknades. Bredvid stod den andra högtalaren, med bara kondingen från HiFi Kit och lät klockrent, tydligt, detaljerat.

Ok, då är ju någonting fel. Gissar på felkopplat på ett eller annat sätt men det kommer vi nog inte få reda på som det verkar.
Varför inte bygga upp filtret igen, fota allt och lägga upp? Så kan vi se vad som blivit galet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klawal:

Det är en 5-kanals surroundförstärkare som inte används som en 5-kanals surroundförstärkare utan bara som en stereoförstärkare, det är därför jag har "A" och "B" kanaler vilket löser mitt problem nu, för stunden i alla fall. Längre fram får jag sätta mig in i ett riktigt delningsfilter.

Om den har slutstegsingångar så kan du skaffa nån Minidsp https://www.minidsp.com/ eller liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eller så godkänner du bara sajten i ditt antivirus som ger ett falskt alarm.
Testa igen eller byt antivirus, webbläsare, dator osv.
http://www.troelsgravesen.dk/Discovery-861.htm

Åter till ämnet, jag bygger oxå ett par Discovery 861 och jag har för mig att filtret blir fasvändande och därför fasvänds diskanten för att bli korrekt. Men låter båda högtalarna så här dåligt? Jag har en del kvar tills det är dags för mig att provköra. Men du får gärna titta på mina högtalare om dina krånglar. Om mina nu fungerar som de ska dvs.

Jag bygger Level 2, vilken version bygger du?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klawal:

Delningsfiltret som följer med byggsatsen väger 2,2 kg per högtalare och är i hög klass. Kika på min fråga om det är level 1 eller 2 på mitt föregående inlägg.

Troel har mycket noga testat ut detta delningsfilter så det bör inte vara några problem här tänker jag. Dessutom är det rätt dyrt, bara komponenterna kostar 2000-2500 kr i byggsatsen som utgör delningsfiltret. Så det är inget fel på de tänker jag. Det måste vara något helt annat som gått fel.

Kan du lägga upp högupplösta bilder på dina delningsfilter här i tråden så kan jag jämföra med mina och se om något skiljer sig?

Tänk på att det finns två versioner av kopplingschema som är lite udda, en med ett kors X där ledningarna ska vara ansluta och en med ett kors med en punkt i. Även där är de korsande ledningarna anslutna. Något förvirrande.

Sedan finns denna mycket eminenta tips och trix endast för delningsfilter.
http://www.troelsgravesen.dk/tips.htm#CONSTRUCTION_OF_CROSSOV...

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en fundering, du har väl inte försökt löda på den lackade tråden på spolen? Den leder inte ström. Kanske kändes fånligt men nu måste vi utesluta allt som kan gått fel.

Visa signatur