Permalänk

All-around PC på 10k

Halloj!

Det börjar bli dags att dyka in i PC-letandet för mig, då jag börjar känna att min "hemmadator" (en laptop på ca 5 år) börjar spela på sina sista noter så att säga.

Jag är en digital konstnär för det mesta, men jag spelar också en del spel emellanåt (ex. Minecraft, Powerwash Sim, Slime Rancher) och det vore finfint om min nya maskin skulle kunna klara av att köra lite mer krävande spel utan att jag behöver använda mig av en emulator (använde Gforce Now ett bra tag för att spela lite tyngre spel, som Shadow of the Tomb Raider, A Plague Tale, Assassin's Creed).

Min budget ligger på ~10k, men jag kan sträcka mig upp till 15k. (Obs! Jag har inte räknat in en skärm i summan.)

Jag är också en helt nybörjare när det kommer till datorbygge, så färdigbyggda rekommendationer är helt ok.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

För närmre 15k funkar det medans 10k blir troligen dumsnålt nytt ifall den ska vara helt färdigbyggd och du inte kan tänka dig eg. köpa grafikkortet begagnat och sätta in själv.

Kan du tänka dig sätta ihop delar i vilket fall? Någon gång måste ju vara första gången, även om man kan börja med billigare/begagnade delar. Tar kanske några timmar max första gången med någon guide i bakgrunden, sparar över 1000kr. Är inte någon stor risk förutom att man ska vara försiktigt när man sätter på cpu:n i moderkortssockeln så att pinsen inte böjs.

För 11-12k får du då något helt ok nytt om du bygger själv. Att spendera mer än detta vore antingen för eg. lite större chassi eller c.a 300kr för en lite bättre modulär nätaggregat för att ha det enklare att bygga, eller spendera mer på grafikkort för att få mer prestanda.

Även om detta ser ok ut så rekommenderar jag att vänta till slutet av veckan då 9060 XT lanseras för att se hur dens priser är, kanske blir bättre val än RTX 5060.

Permalänk
Medlem

Otrolig spelprestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem

för just 10 000kr får du inte mycket.