Permalänk

All-around PC på 10k

Halloj!

Det börjar bli dags att dyka in i PC-letandet för mig, då jag börjar känna att min "hemmadator" (en laptop på ca 5 år) börjar spela på sina sista noter så att säga.

Jag är en digital konstnär för det mesta, men jag spelar också en del spel emellanåt (ex. Minecraft, Powerwash Sim, Slime Rancher) och det vore finfint om min nya maskin skulle kunna klara av att köra lite mer krävande spel utan att jag behöver använda mig av en emulator (använde Gforce Now ett bra tag för att spela lite tyngre spel, som Shadow of the Tomb Raider, A Plague Tale, Assassin's Creed).

Min budget ligger på ~10k, men jag kan sträcka mig upp till 15k. (Obs! Jag har inte räknat in en skärm i summan.)

Jag är också en helt nybörjare när det kommer till datorbygge, så färdigbyggda rekommendationer är helt ok.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

För närmre 15k funkar det medans 10k blir troligen dumsnålt nytt ifall den ska vara helt färdigbyggd och du inte kan tänka dig eg. köpa grafikkortet begagnat och sätta in själv.

Kan du tänka dig sätta ihop delar i vilket fall? Någon gång måste ju vara första gången, även om man kan börja med billigare/begagnade delar. Tar kanske några timmar max första gången med någon guide i bakgrunden, sparar över 1000kr. Är inte någon stor risk förutom att man ska vara försiktigt när man sätter på cpu:n i moderkortssockeln så att pinsen inte böjs.

För 11-12k får du då något helt ok nytt om du bygger själv. Att spendera mer än detta vore antingen för eg. lite större chassi eller c.a 300kr för en lite bättre modulär nätaggregat för att ha det enklare att bygga, eller spendera mer på grafikkort för att få mer prestanda.

Även om detta ser ok ut så rekommenderar jag att vänta till slutet av veckan då 9060 XT lanseras för att se hur dens priser är, kanske blir bättre val än RTX 5060.

Permalänk
Medlem

Otrolig spelprestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem

för just 10 000kr får du inte mycket.

Sen du säger att du är digital konstnär? Använder du då verktyg där du har nytta av CUDA? (belastar du grafikkortet i dom mjukvaror då arbetar i?)

Hade själv kört på något likt det Alstom Moody valt (men med några modifikationer för att få ner priset)

Om du använder dig av mjuvara med stöd för Cuda så är det Nvidia som gäller.

Ska du promt ha en färdig dator så hade jag kört något i stil med denna (avsevärt mycket sämre än tidigare två alternativ dock), Windows måste fortfarande installeras men kostar 100-200kr för en nyckel och tar en timme och du förbereder drivrutiner osv.
https://www.inet.se/datorbygge/b1663004/dator

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

https://www.proshop.se/Chassi/DUTZO-C321-Mesh-TG-ARGB-Chassi-...
Samt ett RX9060 XT 16GB för 4189Kr som släpps i morgon.

Totalt: 10244Kr

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Ja, jag rekommenderar också 9060 XT 16GB för 4189kr istället för Rtx 5060/5060ti, om du inte vill gå upp i kostnad med Rtx 5070.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

För närmre 15k funkar det medans 10k blir troligen dumsnålt nytt ifall den ska vara helt färdigbyggd och du inte kan tänka dig eg. köpa grafikkortet begagnat och sätta in själv.

Kan du tänka dig sätta ihop delar i vilket fall? Någon gång måste ju vara första gången, även om man kan börja med billigare/begagnade delar. Tar kanske några timmar max första gången med någon guide i bakgrunden, sparar över 1000kr. Är inte någon stor risk förutom att man ska vara försiktigt när man sätter på cpu:n i moderkortssockeln så att pinsen inte böjs.

Jag är helt okej med att att försöka sätta ihop datorn själv, även om det är en smula skrämmande – speciellt när det handlar om ömtåliga saker så som teknik. Men det är också sant som du säger; någon gång måste ju vara den första.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Sen du säger att du är digital konstnär? Använder du då verktyg där du har nytta av CUDA? (belastar du grafikkortet i dom mjukvaror då arbetar i?)

Tror inte program som Clip Studio Paint eller Paint Tool SAI är särskilt belastande. Kanske endast om 3D-verktygen i CSP används, men ritprogram brukar annars vara väldigt "lightweight".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ananananasen:

Tror inte program som Clip Studio Paint eller Paint Tool SAI är särskilt belastande. Kanske endast om 3D-verktygen i CSP används, men ritprogram brukar annars vara väldigt "lightweight".

Ja nej i sånt fall skulle jag utan tvekan säga att 9070 xt är det ända rimliga valet i dagsläget.

Visa signatur

here we go!