Därför stiger bredbandspriserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Missade det,tänker mest på tre regionnäten där 3 finns

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Sötast
Skrivet av Patrik356b:

Jag har alltid tyckt att det är märkligt att vi inte har en buffert från dusch/handfat som sedan används av toastolen.

Att förvara smuts, bakterier, virus, giftiga ämnen, ecoli etc i en behållare för att sedan spola den och skapa flygande vattenpartiklar med dessa kontamineringar i ett litet stängt utrymme är jag väldigt glad för att slippa!

Pesten har vi haft tillräckligt många gånger i historian 😂🥹

Permalänk
Medlem

Jag har läst tråden och jag håller med alla. Alla har rätt på sitt sätt.

Jag är för lat för att orka citera alla...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken är Ärlig med sin: "Jag skiter i detta" -politik, Det Hurrar, Det hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Jag har alltid tyckt att det är märkligt att vi inte har en buffert från dusch/handfat som sedan används av toastolen.

Det är många goda tankar vid nybygge, s.k gråvatten. Dock blir ansvarsfrågan för kvalitet svår, man kan ju spy eller spotta snus tappa medicin o.s.v i ett handfat/dusch, får ju inte vara för kontaminerat OM någon får i sig det via toa, typ djur/barn. Alla risker är hyfsat enkla att bygga bort. Men där skon alltid klämmer som värst, det är förbannat dyrt.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag har läst tråden och jag håller med alla. Alla har rätt på sitt sätt.

Jag är för lat för att orka citera alla...

Kungligt svar mer sådant!!!

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Att förvara smuts, bakterier, virus, giftiga ämnen, ecoli etc i en behållare för att sedan spola den och skapa flygande vattenpartiklar med dessa kontamineringar i ett litet stängt utrymme är jag väldigt glad för att slippa!

Pesten har vi haft tillräckligt många gånger i historian 😂🥹

Njae, det var inte riktigt så jag tänkte. Mer att du har någon filtrering först.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk

Jag håller med om att det vore trevligare om bredbandet (och allt man köper egentligen) vore billigare.

Men varför reagerar vi så starkt på att bredbandspriserns höjs när tex en höjning av andra avgifter såsom - VA taxan, elnätsavgiften och elen, renhållningsavgiften eller förskole/fritidsavgiften inte genererar mer än möjligtvis en notis i lokalblaskan?

Och av alla samhällsviktiga tjänster vi betalar för varje månad, så är väl bredbandet i den lägre prisskalan? Ändå förväntar vi oss samma (eller högre) upptid på tjänsten.

Hade jag fått välja vad jag helst inte skulle vara utan en dag, hade det nog varit bredbandet. Vatten klarar jag mig utan en dag, sophämtning likaså. (Vi glömmer att elen behövs för att hålla igång tekniken 🫣😂)

2015 kostade en 100Mbit runt 250kr i nationella KO nät. Idag kostar det typ 200kr mer?

Jämför gärna vad elen och vattnet gått upp under samma tid..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Jag håller med om att det vore trevligare om bredbandet (och allt man köper egentligen) vore billigare.

Men varför reagerar vi så starkt på att bredbandspriserns höjs när tex en höjning av andra avgifter såsom - VA taxan, elnätsavgiften och elen, renhållningsavgiften eller förskole/fritidsavgiften inte genererar mer än möjligtvis en notis i lokalblaskan?

Och av alla samhällsviktiga tjänster vi betalar för varje månad, så är väl bredbandet i den lägre prisskalan? Ändå förväntar vi oss samma (eller högre) upptid på tjänsten.

Hade jag fått välja vad jag helst inte skulle vara utan en dag, hade det nog varit bredbandet. Vatten klarar jag mig utan en dag, sophämtning likaså. (Vi glömmer att elen behövs för att hålla igång tekniken 🫣😂)

2015 kostade en 100Mbit runt 250kr i nationella KO nät. Idag kostar det typ 200kr mer?

Jämför gärna vad elen och vattnet gått upp under samma tid..

Kanske för att fiber inte har något speciellt underhåll?
Massor om nyheter om el priser/avgifter och hur detta slår.

VA och sophämtning går ju ut på noll vinst%, så där är man inte lika utsatt, samt att de priserna är sjukt låga mot nyttan

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

kan säga att det blir vanligare och vanligare att stora fastighetsägare har förstått att det finns pengar att tjäna, vet exempel lokalt som vil ha flera hundra per anslutning av ko / leverantör per månad vilket självklart kommer påverka konsumenten.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Förstatliga all nödvändig infrastruktur!
(Är inte alls vänster men ibland så).

Du vet att det var apdyrt att ringa när Telia (Televerket) hade monopol? Statliga/kommunala verksamheter har precis som privata ingen anledning eller incitament att hålla låga priser.

Permalänk
Medlem

Jag kan glädja alla förbannade med att PTS håller på att kolla på reglering av villafiber-marknaden. Besked på nästa steg väntas nu under Q2. Snacket i branschen är att PTS kommer tvinga nätägarna att ge virtuell tillgång till sina nät, vilket öppnar upp för konkurrens på nätägar-delen.

https://pts.se/internet-och-telefoni/konkurrensreglering/regl...

https://pts.se/nyheter-och-pressmeddelanden/pts-samrader-inte...

Nedan från ett nyhetsbrev jag inte hittar just nu

"2.1.1.3 Kommande reglering av marknader för lokalt tillträde till fibernät
PTS har under år 2024 fortsatt arbetet med att analysera marknaden för lokalt
tillträde i syfte att ta fram förslag till ny reglering avseende lokalt tillträde till fibernät
som ansluter enfamiljshus. Innan PTS kan fatta beslut ska myndigheten fastställa vilka
nätägare som har betydande marknadsmakt (SMP) samt bedöma vilka skyldigheter
som bör åläggas dessa. PTS förslag till beslut ska samrådas med såväl marknaden
(marknadsaktörer) som Europeiska kommissionen (EU-kommissionen). Sannolikt
kommer PTS beslut innebära att ett större antal nätägare blir föremål för reglering.

PTS planerar att fatta beslut under första halvåret 2025 och sedan följer i de flesta fall
en implementeringsperiod. Under år 2025 kommer det därför i första hand endast
vara aktuellt att utöva tillsyn över Telias nät, med stöd av befintlig reglering."

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Sötast
Skrivet av Patrik356b:

Njae, det var inte riktigt så jag tänkte. Mer att du har någon filtrering först.

Jag skulle tro att ett sådant heltäckande filter hade kostat rejält mycket mer i underhåll och regelbundet utbyte än vattenkostnaden....

Tänk hur det ser ut i duschbrunnen. Hade varit ett rent helvete

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Kanske för att fiber inte har något speciellt underhåll?
Massor om nyheter om el priser/avgifter och hur detta slår.

VA och sophämtning går ju ut på noll vinst%, så där är man inte lika utsatt, samt att de priserna är sjukt låga mot nyttan

Fetade. 4-500kr i månaden för att du, oavsett om du bor ute på landsbygden eller inne i city, 24/7/365 kan ta del av internet och därmed samhället och all världens information på ett robust sätt är väl inte så dyrt? Eller?

Klart att fiber kräver underhåll. Och dessutom har hela Sverige nyligen fibrerats för bra många miljarder som kostar nätägarna i avskrivningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har 100/100 via Bahnhof
Betalar 329 kr per månad samt 495 kr var tredje för fiber. Kommer bägge höjas?

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Jag skulle tro att ett sådant heltäckande filter hade kostat rejält mycket mer i underhåll och regelbundet utbyte än vattenkostnaden....

Tänk hur det ser ut i duschbrunnen. Hade varit ett rent helvete

"ignorance is bliss" eller något. jag håller inte på med V/A så jag har dålig koll på hur högt i pris du måste gå innan det blir användbart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Du vet att det var apdyrt att ringa när Telia (Televerket) hade monopol? Statliga/kommunala verksamheter har precis som privata ingen anledning eller incitament att hålla låga priser.

fast det stämmer juh inte alls, statliga/kommunala verksamheter får inte vara vinstdrivande

Permalänk
Medlem

Prisutvecklingen för mitt Bahnhof-abonnemang på "blygsamma" 100/100 Mbit sedan nätoperatören Open Universe gick upp i GlobalConnect:

2022-XX: 299:- (Open Universe)
2023-XX: 299:- (Open Universe)
2024-03: 439 kr (GlobalConnect tar över)
2024-11: 469 kr
2025-04: 519 kr
2025-??: 569 kr*

*Nya kunder betalar redan 569 kr och jag räknar kallt med en höjning till det priset i höst även för befintliga kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Fetade. 4-500kr i månaden för att du, oavsett om du bor ute på landsbygden eller inne i city, 24/7/365 kan ta del av internet och därmed samhället och all världens information på ett robust sätt är väl inte så dyrt? Eller?

Klart att fiber kräver underhåll. Och dessutom har hela Sverige nyligen fibrerats för bra många miljarder som kostar nätägarna i avskrivningar.

Vad för underhåll kräver fiber? I min brf är det orginal switchar och fiber från 95.
I anläggningen jag jobbar i är det orginal switchar och fiber från 72.

Samma kabel, samma switch enda som byts är omvandlarens nätdel.

Enligt Global connect gäller kabeln i ca 100 år... O
ch dagens switchar är mer och mer passiva utan ström

Edit
Och sen har de inte förlagt näten för egna pengar heller utan varje hushåll pröjsar för anslutning samt att staten går in med mängder av pengar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

"ignorance is bliss" eller något. jag håller inte på med V/A så jag har dålig koll på hur högt i pris du måste gå innan det blir användbart.

Med tanke på att vatten kostar typ 30kr/1000L..... Och ett bra filter lär kosta 1000kr så kommer den inte klara den mängden vatten för att Break even.

Titta bara på brunnar och deras flockningsmedel de måste använda

Visa signatur

Permalänk

Med tanke på att vatten kostar typ 30kr/1000L..... Och ett bra filter lär kosta 1000kr så kommer den inte klara den mängden vatten för att Break even.

Titta bara på brunnar och deras flockningsmedel se måste använda

Ah. då förstår jag bättre. vad jag hört tidigare har varit att det faller på "för krånglig installation", men inget om service.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Kungligt svar mer sådant!!!

Yes Du ser att 📎 jag hade rätt när jag sa att alla har rätt... Det vittnar citatet om inte minst.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken är Ärlig med sin: "Jag skiter i detta" -politik, Det Hurrar, Det hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊

Permalänk

Vad för underhåll kräver fiber? I min brf är det orginal switchar och fiber från 95.
I anläggningen jag jobbar i är det orginal switchar och fiber från 72.

Samma kabel, samma switch enda som byts är omvandlarens nätdel.

Enligt Global connect gäller kabeln i ca 100 år... O
ch dagens switchar är mer och mer passiva utan ström

Edit
Och sen har de inte förlagt näten för egna pengar heller utan varje hushåll pröjsar för anslutning samt att staten går in med mängder av pengar

Kul att era grejer fortfarande funkar. I nät med flera hundra tusentals kunder och många mil stamfiber över hela Sverige (och andra länder) händer det lite mer 😊

Bara några exempel på underhåll,
Utöver diverse förbyggande insatser kring switchar och annan teknisk utrustning behöver det uppgraderas med jämna mellanrum. Det går också sönder och behöver bytas.

Grejerna sitter inplacerade i datahallar som de antingen betalat dyra pengar för själva, eller hyr in sig i. Elen att driva kostar pengar.

Tjänstefördelare går sönder. Stamkablar längs stora vägar går sönder och behöver lagas. Utbyggnad och annan nätförändring krävs planering och utförande tekniker och sen dokumentation.

Personal för NOC/övervakning dygnet runt, tekniker i beredskap, diverse annan personal som kan nätet , m.m m.m

Staten har finansierat stora delar av utbyggnaden av näten sista vägen ut till kunder på landsbygden (endast passiva nätet), men de större kostnaderna har nätägaren tagit själv.

Men visst, klart de tjänar pengar, inget snack om saken. Och det är väl egentligen själva syftet med att driva aktiebolag. Sen är det inte hållbart på sikt att ta ut omotiverat höga vinster (om de gör det?)

Vore kul att djupdyka i någon av de nationella KO'rnas rapporter och se hur stora kostnaderna faktiskt är och vad de består av, och vad marginalen blir.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Kul att era grejer fortfarande funkar. I nät med flera hundra tusentals kunder och många mil stamfiber över hela Sverige (och andra länder) händer det lite mer 😊

Bara några exempel på underhåll,
Utöver diverse förbyggande insatser kring switchar och annan teknisk utrustning behöver det uppgraderas med jämna mellanrum. Det går också sönder och behöver bytas.

Grejerna sitter inplacerade i datahallar som de antingen betalat dyra pengar för själva, eller hyr in sig i. Elen att driva kostar pengar.

Tjänstefördelare går sönder. Stamkablar längs stora vägar går sönder och behöver lagas. Utbyggnad och annan nätförändring krävs planering och utförande tekniker och sen dokumentation.

Personal för NOC/övervakning dygnet runt, tekniker i beredskap, diverse annan personal som kan nätet , m.m m.m

Staten har finansierat stora delar av utbyggnaden av näten sista vägen ut till kunder på landsbygden (endast passiva nätet), men de större kostnaderna har nätägaren tagit själv.

Men visst, klart de tjänar pengar, inget snack om saken. Och det är väl egentligen själva syftet med att driva aktiebolag. Sen är det inte hållbart på sikt att ta ut omotiverat höga vinster (om de gör det?)

Vore kul att djupdyka i någon av de nationella KO'rnas rapporter och se hur stora kostnaderna faktiskt är och vad de består av, och vad marginalen blir.

Att saker uppgraderas absolut,men det är små pengar kontra intäkterna och livslängden.
Tjanstefördelar kostar inte många kronor per månad i livstid.

Hur många stamkablar går sönder per år? Förmodligen mindre en ett dussin. Att svetsa fiber är inte speciellt dyrt heller.

Absolut att beredskap kostar men det är också små summor va intäkterna.

Jag skulle gissa att vinstmarginal är 50%

Edit

*In a year characterized by a turbulent global landscape with inflation and growing uncertainty, GlobalConnect Group’s recurring revenue grew by 11.4% compared to the previous year. The company’s total revenue grew by 6.2% to reach 7.6 billion SEK, while profitability (adjusted EBITDA) increased by 11% to 4.0 billion SEK with a 53.2% margin. GlobalConnect’s investments in digital infrastructure amounted to 5.8 billion SEK in 2023, which is approximately at the same level as 2022, accounting for inorganic investments. *

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Underhåll känns som en märklig post. Vem vet om ens samma bolag är vid liv när väl fibrerna ruttnat eller en switch switchat av för gott.

Någon form av fond som de som tar över driften, eller tillfälliga administrativa kan begära ut kanske vore en modell. Det ska såklart helst vara så krångligt som möjligt med optimalt utrymme för fiffel.

Skrivet av dool:

En sak jag tycker är orättvis är att de som har bostadsrätt kan få bra pris på bredbandet när föreningen förhandlar till sig det.
De som bor i hyresrätt har inte den möjligheten utan är utelämnade åt "marknadskrafterna" och ständiga prishöjningar.
Det behövs nån form av reglering här för att komma åt problemet.

Fast det har väll rinlgen inget med bostadsformen att göra? En förening liksom fastighetetsägare kan ju oavsett göra en gemensam upphandling. Men det känns ju troligare att den genomsnittliga bostadsrätten inte kommer gör det.

Kan inte påstå att jag upplevde någon fördel iaf. Kommer fortsätta på mobilt ett tag till trots att infrastrukturen givetvis kommer bekostas på framtida avgifter.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Att saker uppgraderas absolut,men det är små pengar kontra intäkterna och livslängden.
Tjanstefördelar kostar inte många kronor per månad i livstid.

Hur många stamkablar går sönder per år? Förmodligen mindre en ett dussin. Att svetsa fiber är inte speciellt dyrt heller.

Absolut att beredskap kostar men det är också små summor va intäkterna.

Jag skulle gissa att vinstmarginal är 50%

Edit

*In a year characterized by a turbulent global landscape with inflation and growing uncertainty, GlobalConnect Group’s recurring revenue grew by 11.4% compared to the previous year. The company’s total revenue grew by 6.2% to reach 7.6 billion SEK, while profitability (adjusted EBITDA) increased by 11% to 4.0 billion SEK with a 53.2% margin. GlobalConnect’s investments in digital infrastructure amounted to 5.8 billion SEK in 2023, which is approximately at the same level as 2022, accounting for inorganic investments. *

Hade du orkat läsa lite noggrannare hade du kunnat se av åredovisningen att av deras intäkter på 7,6 miljarder så har de kostnader i form av bla. 4 miljarder för avskrivningar, 2,6 miljarder finansiella poster (tex räntekostnader).

Kvar är alltså då tex driftskostnader som personal, system, underhåll och annat skoj på ungefär 4 miljarder vilket lämnade ett minusresultat på ungefär 2,6 miljarder 😂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att konkurrensutsätta stadsnäten då operatörerna inte har någon marginal alls i stadsnät.
Ställ krav att det på fakturan står hur mycket av pengarna du betalar som går till operatören jämfört med vad som går till nätägaren.
Det är viktigt att kommunen äger fibern och stadsnätet har ett avtal på X antal år, kommunen ska inte släppa kontrollen, tänk om de hade gjort det med vatten och hur dyrt det hade varit då.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Hade du orkat läsa lite noggrannare hade du kunnat se av åredovisningen att av deras intäkter på 7,6 miljarder så har de kostnader i form av bla. 4 miljarder för avskrivningar, 2,6 miljarder finansiella poster (tex räntekostnader).

Kvar är alltså då tex driftskostnader som personal, system, underhåll och annat skoj på ungefär 4 miljarder vilket lämnade ett minusresultat på ungefär 2,6 miljarder 😂

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

In a year characterized by a turbulent global landscape with inflation and growing uncertainty, GlobalConnect Group’s recurring revenue grew by 11.4% compared to the previous year. The company’s total revenue grew by 6.2% to reach 7.6 billion SEK, while profitability (adjusted EBITDA) increased by 11% to 4.0 billion SEK with a 53.2% margin.

https://globalconnectgroup.com/annual-report/ (2023)

Ja, fan va tråkigt med bara 53,2% EBITDA. Man är bara tvungen att öka priserna!

Permalänk
Medlem

vi äger våran nät själva. Är medlem i ett fiberförening. Vi grävde själva i mark och anslutit kunder. Tog 5-6 år att genomföra. Men nu har vi alla 1000/1000mbits ( går ej att välja lägre) plus 35 tv-kanaler för 189kr/mån. Men det viktigaste är att medlemmarna bestämmer och inte någon nätägare som kan göra vad den vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

De går + 4 miljarder innan avskrivningar.... De har Roi på sina investeringar på 3 år vad det verkar

Visa signatur