Anmäl dig till Roborock Challenge!

Raptor Lake säljer bättre än Arrow Lake

Permalänk
Melding Plague

Raptor Lake säljer bättre än Arrow Lake

Intel har kapacitetsbrist i sin 7-nanometerprocess eftersom Raptor Lake säljer så bra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad allt som hänt senaste tiden... Vad är "bra"?

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Skrivet av 925a:

Med tanke på vad allt som hänt senaste tiden... Vad är "bra"?

Säljer dom allt som produceras, och dessutom inte kan möta efterfrågan. Så säljer dom väl "bra". Sen vad vi små gamers i lilla Sverige, tycker om det är en annan fråga

Permalänk
Medlem

Kaka på kaka för Intel. Utöver de tidigare utmaningarna så har de, liksom många andra amerikanska bolag, plötsligt upptäckt att kunderna har börjat hålla i plånboken och ändrat sina köpmönster. Det är i dessa tider det är en överlevnadsfråga att ta rätt beslut i rätt tid inför morgondagen. Att sparka 20 tusen är nog helt nödvändigt inför vad som kan komma om man redan står i en sur gräsmatta.

Permalänk
Medlem

Det kan väl inte vara så att Intel är tvungna att fortsätta producera gen 13 och 14 för att kunna möta behovet pga skyhöga antalet RMA ärenden. Själv har jag skickat tillbaka mer än 50% av alla i9:or. Inte sällan behövt göra RMA på flera ggr på ”samma” CPU eftersom Intel skickar trasiga CPUer i retur.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av CrazyDriver:

Det kan väl inte vara så att Intel är tvungna att fortsätta producera gen 13 och 14 för att kunna möta behovet pga skyhöga antalet RMA ärenden. Själv har jag skickat tillbaka mer än 50% av alla i9:or. Inte sällan behövt göra RMA på flera ggr på ”samma” CPU eftersom Intel skickar trasiga CPUer i retur.

Givet att Intel i sin kommentar till detta ställer Raptor Lake mot Meteor Lake och Lunar Lake, båda plattformar som bara finns för bärbara, kombinerat med att Raptor Lake problematiken inte drabbade bärbar (väl?), så lär de handla om att just laptop-tillverkarna väljer fortfarande Raptor Lake.

Gissar att det ändå är lite mixed-feeling för Intel här givet att Raptor Lake trots allt tillverkas på Intel 7 medan de andra två tillverkas av TSMC.

Hade det handlat om stationära hade det nog inte orsakat någon brist givet hur pass liten andel av Intels CCG som utgörs av stationära. Just nu är väl det lite av en livboj för Intel, på laptop-sidan står de trots allt starkare mot AMD än vad de gör på desktop-sidan samtidigt som CCG fortfarande är Intels största grupp.

@mc68000 verkar slagit huvudet på spiken:

"And Raptor Lake is a great part. Meteor Lake and Lunar Lake are great as well, but come with a much higher cost structure, not only for us, but at the system ASP price points for our OEMs as well.""

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Om de planerar för att producera mindre volymer med tanke på tidigare generationer så är det ju inte så konstigt om de säljer slut… de säger ju nu upp 20k anställda så jag tror inte alls det går så bra som denna artikel verkar föreslå

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Säljer dom allt som produceras, och dessutom inte kan möta efterfrågan. Så säljer dom väl "bra". Sen vad vi små gamers i lilla Sverige, tycker om det är en annan fråga

Är mer att det är allt som produceras på Intels 7 nm node, när Intel har siktat och satsat på 4 nm och 3nm noderna.

Så det är egentligen som du skriver inget som små gamers i sverige ens tänker på, att en äldre node nu storknar, när intel har byggt om fabriker från 7 nm till att istället hantera 4 nm.

Varvid frågan blir, skall Intel återigen bygga om 4 nm till 7 nm och hoppas att det håller i sig, eller blir pengarna kastade i sjön?

Vilket jag förstår blev helt missat...

Edt: Om det nu går så bra för Intel, då förstår jag inte varför dom behöver säga upp 20000 medarbetare...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om de planerar för att producera mindre volymer med tanke på tidigare generationer så är det ju inte så konstigt om de säljer slut… de säger ju nu upp 20k anställda så jag tror inte alls det går så bra som denna artikel verkar föreslå

Med tanke på deras marknadsandel så går det nog hyffsat. Problematiken för de har varit dåliga beslut, framförallt inom foundry och andra kortlivade projekt.

Skrivet av Bengt-Arne:

Är mer att det är allt som produceras på Intels 7 nm node, när Intel har siktat och satsat på 4 nm och 3nm noderna.

Så det är egentligen som du skriver inget som små gamers i sverige ens tänker på, att en äldre node nu storknar, när intel har byggt om fabriker från 7 nm till att istället hantera 4 nm.

Varvid frågan blir, skall Intel återigen bygga om 4 nm till 7 nm och hoppas att det håller i sig, eller blir pengarna kastade i sjön?

Vilket jag förstår blev helt missat...
På.
Edt: Om det nu går så bra för Intel, då förstår jag inte varför dom behöver säga upp 20000 medarbetare...

Gissar vilt att många av de 20k är tidigarelägga pensioner etc samt att de nog är många som får gå från onödiga RnD projekt och HR
20k är ändå lika många som hela amd har anställda

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Well inte direkt konstigt då dom äldre CPUerna tillverkas i USA och dom nya hos TSMC, med osäkerheten angående tariffer så är det nog EXTREMT många som inte vågar ta in/beställa dom nya cpuerna då priserna extremt plötsligt kan sticka iväg helt utan att kunna göra något åt det.

Visa signatur

here we go!