Rykte: Spotify höjer priserna i veckan

Permalänk
Medlem

Använder Spotify flera timmar om dagen och brukar ha 150 000-200 000 minuter spealde om året enligt wrapped. Absolut den streamingtjänst som är värt mig mest för mig så tycker inte det blir så farligt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

nej det finns inget som någonsin vart billigare när det kommer till musik, det finns inga argument för att det är dyrt. en skiva som kosta 99kr förr låg i någon dammig plastback som inte sålt på 10 år... pirat kopiering är billigt men inte lagligt, och såhär i efterhand så är det otroligt att spotify finns, annars hade alla fortsatt köra på piratspåret...

Nej, men du får privatkopiera, och det ska man göra för det betalar vi avgifter för.

Permalänk
Medlem

Nästa steg är reklam mitt i låtarna i allt utom premium-prenumerationen för att få fler att betala mer. Du läste det här först.

Permalänk
Medlem

Tittar alldeles för mycket på Youtuben så Spotify är inte ens ett alternativ längre, hade Spotifys family abonnemang innan..
Kollar ni på youtube skippa Spotify och ge inga pengar till äpplet..

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Nej, men du får privatkopiera, och det ska man göra för det betalar vi avgifter för.

Visst får du det, men det förutsätter väl att du har polarens/brorsans/grannens fysiska media att rippa ifrån? Hur många köper musik på plastbit numera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Visst får du det, men det förutsätter väl att du har polarens/brorsans/grannens fysiska media att rippa ifrån? Hur många köper musik på plastbit numera?

https://lawline.se/answers/det-ar-lagligt-att-ladda-ner-for-p...

Permalänk
Medlem

200kr för familjeabb är egentligen rimligt. Men höjer samtliga streamingtjänster sina priser så kommer de flesta familjer att säga upp något som de har rullande. Drabbar det inte spotify så kanske Disney+ eller annat får stryka på foten. Det är nog få familjer som tycker om att ha en för hög streamingbudget varje månad.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Den intressanta frågan här är att du måste ha en legal förlaga och inte kringgå ett DRM. Annars tappar du "r"-et i Privat-kopieringen.

Vill du fylla din disk med Youtube-videos, som Lawline-svaret tar som exempel, visst, go ahead.

Permalänk
Medlem

Den intressanta frågan här är att du måste ha en legal förlaga och inte kringgå ett DRM. Annars tappar du "r"-et i Privat-kopieringen.

Vill du fylla din disk med Youtube-videos, som Lawline-svaret tar som exempel, visst, go ahead.

https://lawline.se/answers/tillatet-att-kringga-en-digital-sp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, ljud ("poddar"), men det ser jag som samma sak som musik. Inget som "kostar" extra. Ljudböcker och musikvideor kände jag inte till, och det låter dyrt.

Spotify betalade nästan tre miljarder för EN poddare (Joe rogan) för att han skulle vara exklusiv ett år. Sen kommer alla andra poddare. Dessa pengar ska in igen så nog betalar vi extra för podcasts.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Kan dom släppa ett abonnemang för oss som bara är intresserad av musiken. Inte det andra ”tramset”.

Jag tröttnade på det för några år sen. Jag vet inte hur det är nu, men när jag använde spotify så blaffade den på med poddar "in your face" så att säga så man fick klicka sig förbi det. Varför inte gömma dem bakom en egen flik för de som är intresserade av sånt? Det jag saknade när jag gick över till Deezer (som hade just det jag efterlyste) var spotify's överlägsna algoritm som levererar låtar utefter min smak.
Men märkte sedermera att Tidal har minst lika bra algoritm, den tycks förstå vilken stämning jag är ute efter till och med - och är helt fri från poddar och annat onödigt. Sen har den ju "HiFi" för de som kan höra skillnaden.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Kan dom släppa ett abonnemang för oss som bara är intresserad av musiken. Inte det andra ”tramset”.

Och jag lyssnar bara på poddar på Spotify så jag är för ditt förslag 🙂

Permalänk
Medlem

Idag är det ju rätt enkelt att sätta upp en NAS+ vpn och sen något system plex, jelluyfin eller andra system då kan du kolla och lyssna på vad du vill även amatörrporr och onkel kånkel utan att någon amerikansk jurist ska lägga sig i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

kan folk inte räkna längre? motivera varför det är dyrt på drygt 100kr i månaden för obegränsad mängd musik 24/7, sjukt irriterande att läsa kommentarer som denna, det är för billigt om något..

Det är ju ett genomgående tema här på Sweclockers att allt är för dyrt, nästan oavsett vad det gäller.

Permalänk
Medlem

Pivatkopiering?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Jag misstänker att kostnaden för det andra tramset är försvinnande låg, licenspeng för rättigheter & utbetalning till artister är nog de strösta kostnaderna de har, därefter driftkostnader.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Det är ju ett genomgående tema här på Sweclockers att allt är för dyrt, nästan oavsett vad det gäller.

Der är ett genomgående tema i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Folk som klagar över att streamingtjänster kostar 1-2 timmars arbete är antingen lata (vägrar säga upp tjänster som de inte använder) eller vill bara ha något att klaga på.

Man kan ju tänka lite, fundera vad det keävs för att tillhandahålla en tjänst som Spotify, men nejnej, några få kronor till, där drar man gränsen.

Allt är dyrt osv, men man måste faktiskt inte ha alla de där 5-10 streamingtjänsterna, det är ta mig tusan ingen rättighet (vilket verkar vara någon form av konsensus).

Det är otroligt vad energi folk lägger på att klaga över "dyra" tjänster, det finns viktigare saker att bry sig om. Säg upp & gå vidare så är ni klara. Men det är klart, allt det där jobbiga kan vara svårt att tackla. Det kanske är så enkelt att man behöver avreagera sig på vad man anser är lågt hängande frukt.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Tror de flesta missat temat som pågått ganska länge, att det mesta varit för billigt.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Tror de flesta missat temat som pågått ganska länge, att det mesta varit för billigt.

BS De vill bara ha mer vinst. 2024 (€1.14miljarder euro) kekw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jxnte:

BS De vill bara ha mer vinst. 2024 (€1.14miljarder euro) kekw

Vilket är i linje med varför bolaget existerar, ökat värdeskapande för dess ägare.

Men iom att kostnader ökar behöver bolaget hantera dessa, detta går då att göra via ex prishöjning. Sen om det blir mer vinst i samma veva så är det ingen nackdel, iaf ur bolagets perspektiv. Kanske är irriterande ur konsumentens perspektiv, men vilken tur då att man kan avsluta sina prenumerationer för att påvisa sitt missnöje.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Detta. Spotify funkar helt normalt på dator bortsett från reklam. Om man däremot lyssnar via telefonen får man bara shuffle-play vilket suger något. I de få fall jag vill lyssna på en väldigt specifik låt i bilen så blir det youtube. Annars shuffle-play eller som oftast en podcast.

Kommer aldrig betala för att lyssna på musik, isåfall byter jag tjänst alternativt får jag gå tillbaka till gamla tider med egna ljudfiler på telefonen.

Jag betalar för att spela Spotify offline, speciellt ifrån min klocka medan jag springer. Visst kan man köpa album, rippa, och ha en mp3-spelare så som för, men jag tycker detta är smidigare. En månadskostnad för priset vad ett album kostar tycker jag är fullt rimligt.

Permalänk
Medlem

Med alla höjningar som alla streamingtjänster gör så känner jag nog att Spotify är den som är mest värt det, iaf för mig. Har börjat rensa bort lite tjänster som inte används speciellt mycket men just Spotify kommer nog få vara kvar länge, sån liten kostnad sett till hur mycket jag använder tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

120 eller 130 kr för Spotify, jag kunde verkligen inte bry mig. Kommer inte märka någon skillnad öht, tjänsten är väldigt bra och har extremt mycket innehåll. Om det är något som har spårat ur är det sporträttigheter där det kostar säkert 2 000 kr i månaden om man vill kunna se ”allt”.

Permalänk
Medlem

De flesta hade nog inte laddat ner videon utan endast ljudet i mp3format - helt lagligt enligt länken.
Ljudböcker t.ex. har ju mindre spännande videos

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Jag har lagt ned sinnessjukt mycket mer pengar på musikstreaming än jag någonsin köpt skivor för, och personligen anser jag därmed att musikbranschen borde hålla käften.

Men det är väl det jag borde göra; sluta streama och istället börja köpa downloads (eller skivor) direkt från de artister jag gillar, varpå de kommer få en rejält mycket högre procentsats av pengarna. Särskilt om artisterna självpublicerar, utan att ha något attans musikmaffiabolag som mellanhand.

Kan inte påstå att jag är särskilt sugen på att göda Daniel Ek heller, semirövhatt som han är.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Njae, så enkelt är det inte. Det är tillåtet att kringgå DRM utan tillstånd från rättighetsinnehavaren om det krävs för att kunna se/lyssna på innehållet. Om det sedan kan förlängas till privatkopiering är väl lite av en gråzon, men så vitt jag har förstått det är det inte olagligt.

För övrigt inte bara kan, utan SKA, all förbannad helvetes jävla DRM brinna.

Dold text
Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

kan folk inte räkna längre? motivera varför det är dyrt på drygt 100kr i månaden för obegränsad mängd musik 24/7, sjukt irriterande att läsa kommentarer som denna, det är för billigt om något..

För att man inte lyssnar 24/7? För att man ganska snabbt hade kunnat köpa all musik man lyssnar på, om man hade lagt pengarna på det istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Tidal: högre kvalitet, mer eller mindre samma utbud och samma funktioner - 119 kr i månaden.

Inga poddar vad jag ser.

Permalänk
Medlem

Byter till Tidal igen

Vi går tillbaka till Tidal. Bättre ljud, billigare, samma utbud till 99,99 %. Det finns smarta tjänster, som låter dig flytta dina spellistor. Spotify Family kräver att alla bor i samma hushåll. Det gör inte Tidal.
Med Tidal får man 189 kr/mån delat på 6 pers. = 31,50 kr/person. En krona om dagen.

Visa signatur

Intel Core i9-9900K @ 4.7 GHz // ASUS TUF 3080 OC