Deklaration av enskild firma, bil?

Permalänk
Medlem

Deklaration av enskild firma, bil?

Hej alla glada..

Jag startade ett företag 2024 vid sidan av mitt arbete där jag skulle köra lite helger och kvällar. Eftersom omsättning är inte så hög så tänkte jag att jag skulle deklarera själv. Har läst en del samt jag tror jag förstår det mesta men ville se om kanske någon av er hittar något fel jag gjort. Köpt en bil och det är detta som gör mig osäker med avskrivning av bil samt andra regler. Vet att det finns en del konsulter på Sweclockers så förhoppningsvis kan någon av er ta en titt.

Bilen körs endast på företaget och har journal på varje km.

Siffror, allt är exkl moms.
Jag har fakturerat 138 011, jag hade kostnader på 108 828,50, bil 40 295. men om jag förstått rätt så är bil en tillgång så egentliga kostnader är 68 533,50.

Jag har fyllt i NE billagan som ni kan se på bild, har gjort avdrag på bilen med 20%. Hade varit riktig hjälpsam om ni kunde gå lite igenom, om jag gjort något fel.

Det jag har fyllt i är b4 på 32 235, dvs bilens inköpspris på 40 295-20%
B9: Vad som fanns den 31 dec 2024 på kontot.
R1: 138 011, fakturerat exkl moms.
R5: 68 533,50, dvs kostnader utan bilens kostnad..
B10: B9+b4, kassa och bank+ bilen värde?
R10: Bilens avskrivning på 20%, 40 295x0.2= 8059
R11: 61 418, fakturerat (138 011) - kostnader (68 533,50)- bilens avskrivning(8059)

Permalänk
Medlem

Hej!

Hoppas att du tänker på att allt du skriver här på denna site, blir helt offentligt!
För övrigt råder jag dig att anlita en revisor eller din bank som också kan hjälpa till.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Hoppas att du tänker på att allt du skriver här på denna site, blir helt offentligt!
För övrigt råder jag dig att anlita en revisor eller din bank som också kan hjälpa till.

Är inte alla skatteuppgifter offentliga ändå?

Ja, tänkt på det också men vill helst lära mig så mycket jag kan samt hålla ner kostnaderna så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Ja, tänkt på det också men vill helst lära mig så mycket jag kan samt hålla ner kostnaderna så klart.

Jag är lite osäker på exakt på millimetern vad som är offentligt och inte. Men jag skulle personligen ha synsättet att det är bäst att hantera sådana här uppgifter med stor säkretess, för då är man på den säkra sidan.

Visst vill man hålla kostnadern nere. Men faktum är att om du överlänar detta till ett behörigt proffs, så kan du faktiskt tjäna en liten slant på att göra det! Trots den avgift som han/hon tar för att göra jobbet! En orsak till detta är att dom vet exakt vilka lagliga kryphål det finns som halvproffset kanske, eller troligen. Det gäller bl.a. olika avdrag mm.

Du verkar dessutom ha en enkel deklaration (för ett proffs) så den är nog snabbt avklarad. Jag tror att du både kommer att lära dig lite, plus att det kommer att löna sig totalt sett för dig. Men visst kan jag ha fel...

Eller vänd på det: om du får felaktiga råd eller gör allt på egen hand, så kan det lätt uppstå problem i efterhand. Och ibland leder det till en onödig kostnad som du inte vill ha.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Ring Skatteverket och få hjälp av personer som har koll.
https://www.skatteverket.se/omoss/kontaktaoss/ringoss/ringska...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tack för er hjälp. Jag har pratat med skatteverket men ville se om det fanns något man missar. Listan är fylld med hjälp av dem.

Detta var mest om någon kan se lite med nya ögon så man inte missar något.

Permalänk

Jag har oxå en lite firma sen 2018. I snitt kostar min revisors 1600kr/mån. Då gör jag redovisning själv vare månad och hon gör bokslutet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk

Du borde kunna få mallar från ditt bokföringsprogram också som du kan ta till hjälp när du fyller i NE bilagan.
Skulle också rekommendera att ta hjälp av en revisor vid första bokslutet även om det svider lite i kassan, så vet du lite mer om hur du ska göra framöver och att du får rätt från början. Kan vara prisvärt om de vet några extra avdrag som du kanske missat annars.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Hej alla glada..

Testa årsredovisning online, bra stöd hela vägen genom deklarationen och 400kr är det absolut värt för att få det rätt ifyllt:
https://www.arsredovisning-online.se/enskild-firma/

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag har oxå en lite firma sen 2018. I snitt kostar min revisors 1600kr/mån. Då gör jag redovisning själv vare månad och hon gör bokslutet.

Låter ovärt när TS vinst var 60000 på ett helt år.

Permalänk
Medlem

Om du känner att du behöver mer tid så kan du begära anstånd via Min sida på Skatteverket, man får besked direkt och går att få upp till en månad om du i drop-downmenyn över anledningar väljer det som har med "Enskild firma - näringslivsbilagor" att göra.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Låter ovärt när TS vinst var 60000 på ett helt år.

Har man en vinst på 60000 första året så går firman jävligt bra. Man brukar säga förlust dom första 3 om man nu inte behöver göra massa inköp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har man en vinst på 60000 första året så går firman jävligt bra. Man brukar säga förlust dom första 3 om man nu inte behöver göra massa inköp.

Beror helt på vad man sysslar med, massor av enmansbolag (konsulter, hantverkare o.s.v.) gör vinst från dag 1. Men visst, är det en verksamhet som kräver större investeringar vid uppstart så kan det vara rimligt att gå med förlust initialt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Lägga 20k på revisor känns ovärt för mig. Ringde till skatteverket igen men dom vill knappast hjälpa med bokföring som han sa. Fick knappt någon svar av denna denna gången.

Ang vinst så hade jag verktyg sen innan privat, sen räknar man på alla timmar jag lagt så blir nog timmmlönen 50kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Testa årsredovisning online, bra stöd hela vägen genom deklarationen och 400kr är det absolut värt för att få det rätt ifyllt:
https://www.arsredovisning-online.se/enskild-firma/

Står 1600 kr. Hur får du till 400? Men kan vara värt det också. Inte så farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Står 1600 kr. Hur får du till 400? Men kan vara värt det också. Inte så farligt.

Kollar du AB?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av babgjyshi:

Hej alla glada..

Jag startade ett företag 2024 vid sidan av mitt arbete där jag skulle köra lite helger och kvällar. Eftersom omsättning är inte så hög så tänkte jag att jag skulle deklarera själv. Har läst en del samt jag tror jag förstår det mesta men ville se om kanske någon av er hittar något fel jag gjort. Köpt en bil och det är detta som gör mig osäker med avskrivning av bil samt andra regler. Vet att det finns en del konsulter på Sweclockers så förhoppningsvis kan någon av er ta en titt.

Bilen körs endast på företaget och har journal på varje km.

Siffror, allt är exkl moms.
Jag har fakturerat 138 011, jag hade kostnader på 108 828,50, bil 40 295. men om jag förstått rätt så är bil en tillgång så egentliga kostnader är 68 533,50.

Jag har fyllt i NE billagan som ni kan se på bild, har gjort avdrag på bilen med 20%. Hade varit riktig hjälpsam om ni kunde gå lite igenom, om jag gjort något fel.

Det jag har fyllt i är b4 på 32 235, dvs bilens inköpspris på 40 295-20%
B9: Vad som fanns den 31 dec 2024 på kontot.
R1: 138 011, fakturerat exkl moms.
R5: 68 533,50, dvs kostnader utan bilens kostnad..
B10: B9+b4, kassa och bank+ bilen värde?
R10: Bilens avskrivning på 20%, 40 295x0.2= 8059
R11: 61 418, fakturerat (138 011) - kostnader (68 533,50)- bilens avskrivning(8059)

Lite inte på mig fullt ut.

Tycker det ser korrekt ut, men gällande B4: Bör inte värdet vara inköpspriset? Du skriver ju av värdet i R10 med inköpspriset som start.

I nästa års deklaration bör alltså bilen värderas till 32 236 kr i B4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Mycket är offentligt men det är större risk att någon ser din post här som leder till att dom tar reda på mer om just dig pga denna post.
Så tänker jag.

Angående ditt problem skulle jag höra med banken eller kanske ringa skatteverket och be om råd?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Inte alla. En hel del är offentligt, men rätt mycket är inte offentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kollar du AB?

<Uppladdad bildlänk>

Ja, gick in i priser direkt. Mitt fel.

Skrivet av Henrik11:

Lite inte på mig fullt ut.

Tycker det ser korrekt ut, men gällande B4: Bör inte värdet vara inköpspriset? Du skriver ju av värdet i R10 med inköpspriset som start.

I nästa års deklaration bör alltså bilen värderas till 32 236 kr i B4.

Men iom avskrivningen på bilen då är tillgången väl värt ungefär 32k väl den 31 dec 2024?