Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Dock fortfarande inte det man vill ha,enda fördelen att den automatisk använder luften som är svalast.
Anledningen man vill ha dubbelslang är väl för att minimera undertryck och att man då drar in varmare luft

Yupp det är jag medveten om. Men kan man inte montera riktig delad enhet har man inte många val.
Har redan en moddad AC hemma, men misstänker att jag kan behöva två snart.

Har skickat mail till bolaget för att se om de kan svara bättre på om den skapar undertryck i rummet eller inte.

Den har ju en del andra fördelar som är najs, men stora frågan är ju var luften kommer från.

Att bara suga in kall filtrerad luft på kvällen är ganska stort, speciellt om den fläkten har liknande kapacitet (330 m3/h). Händer ganska ofta att det är 10c ute men över 30c inne (iallfall där jag bott). Slipper man höra kompressor eller betala elen för den samtidigt som det blir svalt inne, utan pollen/insekter/vägdamm. 330 m3/h betyder att den har nog med kapacitet för att byta all luft i lägenheten en gång i timmen för mig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

På tal om enkla lösningar. Kräver dock att man borrar hål i väggen. En polare har satt en sådan i sin buss, ja han äger och kör runt i en gammal SL buss där han gjort en lyft inuti för att kunna laga sin tävlingsbil han har med sig. Han är speciell men rolig.
Han får köra den på B kort vilket fungerar pga av ett kryphål i lagen som jag inte riktigt minns nu. dock täppte de till det efter 1998 så har man tagit sitt kort innan får man åka runt i en buss om den är rätt reggad.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av poktirity:

Själv är jag en besviken köpare av en Woods portabel AC (minns inte vilken modell men den hade "Silent" i namnet vilket måste ha varit menat som ett skämt).

Ni som ännu inte gjort mitt misstag bör vara medvetna om att alla portabla AC låter så mycket att man inte kan vara i rummet när de är i gång. Man behöver också någon anordning för att täcka fönstrets öppning där slangen går ut, ev medföljande anordningar för detta är så gott som alltid skit.

Jag har min igång i min 1a där jag är hela tiden och sover. Låter de? Ja, men det är betydligt bättre än värmen.

Fönsterkitt fungerar hur bra som helst. Enda jobbiga är när man ska flytta och behöver få bort limmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Behöver man ens en ac i Sverige? Väldigt sällan det blir bra somrar här uppe i nordpolen.

Komiskt det alltid är någon som skriver detta. Känner inte du behov av en så är det ju bra för dig. Men för oss som avskyr värme i lägenheten är det de absolut bästa investeringen man kan göra.

Nordpolen låter bra. Tyvärr är det långt ifrån någon nordpol här nere.

Permalänk
Medlem

Kom just hem ifrån Qatar med 42c i skuggan så tror nog jag kan hantera 22c i Sverige, och det har gått bra så här långt i livet. Det händer att jag öppnar fönstret en stund på kvällen, men man får vara vaksam på muggdj*vlarna

Permalänk
Medlem

Alltså: Riktiga Män använder inte AC. 😁 Riktiga män blåser på med en Värmefläkt fast det är 35 C ➕ ute.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Kom just hem ifrån Qatar med 42c i skuggan så tror nog jag kan hantera 22c i Sverige, och det har gått bra så här långt i livet. Det händer att jag öppnar fönstret en stund på kvällen, men man får vara vaksam på muggdj*vlarna

Håller med. Jag befinner mig i utlandet för tillfället. Samma sak här, vi har som minimum 35 C ➕ på dagarna (~22 C ➕ på nätterna) så Jag kommer inte att köpa en AC.

Man ska kunna ha en uniform på sig i 35 C då är man en riktig man! 🥷 😁

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Temperaturen är sällan det egentliga problemet. Det är en rejäl (!) skillnad på torra 42 och 25-26 med 100% luftfuktighet. (22 är alltid drägligt tycker jag, speciellt med svala kvällar!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Behöver man ens en ac i Sverige? Väldigt sällan det blir bra somrar här uppe i nordpolen.

På övervåningen här blir det jättevarmt, redan nu blir det varmt om solen ligger på och ändå bor jag i mellersta norrland.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Jag har en "osmart" portabel AC med fjärrkontroll som jag ville kunna slå av och på tex starta den 1 timme innan jag kommer hem från jobbet varma dagar så jag köpte en Nedis SmartLife IR fjärrkontroll. Funkar mycket bra så den kan jag rekomendera.

https://nedis.se/sv-se/product/smarta-hem/styra-och-kontrolle...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X / Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Dell 32" G3223D QHD + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Godagens
Som så många andra sagt så ska man inte ha en portabel AC som blåser ut den varma luften genom en slang.
Det är extrema volymer luft som flyttas och tar du ett par kubikmeter per timme från ett rum så måste det komma in varm uteluft någon annanstans, ofta genom samma fönster i samma rum som du vill kyla. Kontraproduktivt och extremt dyr drift.

Man bör ha som andra sagt tidigare en mini-split (luft-luft värmepump). Men, det finns också flyttbara sånna.
För husbilar och husvagnar. SlasOlson har denna:
https://www.clasohlson.com/se/Portabel-AC-f%C3%B6r-husvagn-oc...
Andra alternativ finns också. Tunnslang med kylmedia. Man hänger den över fönsterkarmen .. eller en tunn springa i balkongdörren.
Kollar man mer så kan man hitta stöddigare modeller för större ytor.

Fördelar med att inte ha en med luftslang:
tyst drift
kylan stannar där den ska, det sugs inte in varm uteluft
billig drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolander:

Godagens
Som så många andra sagt så ska man inte ha en portabel AC som blåser ut den varma luften genom en slang.
Det är extrema volymer luft som flyttas och tar du ett par kubikmeter per timme från ett rum så måste det komma in varm uteluft någon annanstans, ofta genom samma fönster i samma rum som du vill kyla. Kontraproduktivt och extremt dyr drift.

Man bör ha som andra sagt tidigare en mini-split (luft-luft värmepump). Men, det finns också flyttbara sånna.
För husbilar och husvagnar. SlasOlson har denna:
https://www.clasohlson.com/se/Portabel-AC-f%C3%B6r-husvagn-oc...
Andra alternativ finns också. Tunnslang med kylmedia. Man hänger den över fönsterkarmen .. eller en tunn springa i balkongdörren.
Kollar man mer så kan man hitta stöddigare modeller för större ytor.

Fördelar med att inte ha en med luftslang:
tyst drift
kylan stannar där den ska, det sugs inte in varm uteluft
billig drift

Har fortfarande inte sett en enda sån där lösning som skulle fungera i ett "vanligt" lägenhetsfönster, att placera en grej utanför fönstret vet ja inte om de ens skulle vara tillåtet heller.

Skulle definitivt inte kunna använda den du länkade i mina fönster iaf, vet att det finns lösningar så klart men man börjar snacka om 10k+ i kostnader då. När man använder AC'n under en limiterad period när det är som varmast så tar det rätt länge innan man börjar komma nära att spara pengar på sänkta driftkostnader.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Portabel AC måste i princip ha 2 slangar för att fungera, annars drar den bara in varm luft genom varenda glipa i huset.
Vill man investera så är värmepump och AC samma sak, kör bara i olika riktningar beroende på årstid, värmepump lär vara 4 gånger bättre än konventionell el-uppvärmning på vintern. Svårt att få tid för hantverkare att installera värmepump nu dock, de är köbildning då elpriserna motiverar denna produkt mer än tidigare.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med om övriga som varnar för AC med slang. Helt värdelöst och energiineffektivt sätt att kyla ned luften inomhus.

Technology connections can förklara varför

Det korrekta sättet att fixa det på är luftvärmepump. En del utanför huset, en del innanför.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 32GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Systemlagring: WD Black SN750 1TB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Borde inte en bra lösning kunna vara att såga till en skiva som är aningen mindre än fönstret, och sedan sätta en gummilist runt denna skiva för att sedan försiktigt "kila fast" den varje gång man vill köra sin AC. Självklart två slangar monterade i hål för till- och frånluft. Då skulle man slippa rester från tejp eller annan påverkan.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Varför pratar folk om luftvärmepumpar? Alla vet att en luftvärmepump är bättre. Men kan man inte ha det så får man ha en portabel AC.

Känns som många troll kommit hit till tråden plötsligt, är de för Swec slängde denna tråden på startsidan som folk kommenterar massa dravel?

Portabel AC är långt ifrån optimalt, men det är betydligt bättre än inget på sommaren, för min del så gjorde portabla ACn att somrarna blev drägliga inomhus istället för plågas och må skit.

Permalänk
Medlem

Håller med, tråden är portabel AC för oss som inte kan installera värmepumpsmonster och ofta sitter i lägenheter. Har 3 olika electrolux här hemma. Blir kallare men mycket meck med fönster/glipor och mycket ljud men ett måste på varm sommar.

Också mycket nyfiken på de nyare modellerna med två rör och möjlighet att dra in kall luft utifrån utan kyleffekt på kvällar men inte sett några vettiga recensioner. Allmänt dåligt med jämförande recensioner fast det kommer nya modeller hela tiden. Kanske svårt att testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Håller med, tråden är portabel AC för oss som inte kan installera värmepumpsmonster och ofta sitter i lägenheter. Har 3 olika electrolux här hemma. Blir kallare men mycket meck med fönster/glipor och mycket ljud men ett måste på varm sommar.

Också mycket nyfiken på de nyare modellerna med två rör och möjlighet att dra in kall luft utifrån utan kyleffekt på kvällar men inte sett några vettiga recensioner. Allmänt dåligt med jämförande recensioner fast det kommer nya modeller hela tiden. Kanske svårt att testa

Skulle jag köpa idag hade jag nog inte ens kollat på de med en slang just för det börjat komma fler tvådelade och tvåslangade varianter även om det inte finns så mycket recensioner.

Man kan vara rätt säker på att de som är tvådelade är såklart mest effektiva men det kräver egentligen markplan eller balkong och på andraplats de med två slangar och båda är mycket mer effektiva en de med en slang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Kan bara hålla med om övriga som varnar för AC med slang. Helt värdelöst och energiineffektivt sätt att kyla ned luften inomhus.

Det korrekta sättet att fixa det på är luftvärmepump. En del utanför huset, en del innanför.

TC har en fantastisk kanal men massor av bra videor.

Men...

Han är amerikan och har därför deras perspektiv i videon. Han jämför portabel AC i videon med fönstermonterade enheter och stora enheter som sitter installerade och kyler hela deras hus. Dessa två system finns i regel inte i europeiska hus eftersom vi har fönster med gångjärn och flyttar värme runt i husen med vattenrör eller elkabel, inte med luftkanaler. Således är det enda andra alternativet vi har luft-luft VP och det kan bli svårt i en hyresrätt.

Portabel AC är ganska kass, men för många av oss, mig själv inkluderat, finns inget alternativ.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag har inte sett denna live. Dessa har man längtat efter länge när man för tillfället bor i Lgh. Men problemet är väl att inte går
sätta på vissa typer av fönster som är vanligt i Sverige.Alla andra portabla låter så in i helvete mycket. Det
är som höra en gammal dammsugare och ett riktigt gammalt kylskåp samtidigt.

Till er alla som tycker 30 grader inne är skönt när det är 10 grader ute och sol är bra och fint för ni tycker
riktiga män inte behöver AC så kan ni ta denna lägenheten och bo där på sommaren.Den finns i Laholm
och skriv PM om ni vill ha kontakt uppgifterna ni som är så himla manliga att ni inte behöver AC.....

Så mycket skit lägenheter och hus som byggs idag och att man inte ens har solvärme isolerade fönster är
patetiskt. Så handlar inte om riktiga män behöver inte AC som många skriver här ,utan det är inga riktiga män
som tar fram hus och lgh längre. Det är utsende och mupp tänk istället. Jag bodde nyligen i ett nytt komplex
och fick flytta för det var 30 grader inne på vår och höst bara solen lyste och hälften av alla dörrar satt fel
hängda och så klart gräs på taket. Så nej hade riktiga män tagit fram detta hade AC inte behöfts där alls.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

En portabel AC med frånluftsslang är kanske inte lika effektiv som en luftvärmepump, men de kyler ner bostäder, vilket är dess syfte. Ja, det skapas ett negativt trygg, vilket gör att varm uteluft letar sig in genom otätheter, men det finns situationer där det kan vara upp emot 30 grader inne, trots att det är 20-25 ute. T.ex. felaktig ventilation, elektronik som värmer upp, solinstrålning osv. För hyresbostäder så är ju dessutom luftvärmepumpar helt uteslutet, och då är en portabel AC det enda vettiga alternativet, och för att öka effektiviteten så kan man ju köra AC:n på kvällen då utetemperaturerna har sjunkit något.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Beror nog mycket på sitt boende. I mitt hus finns inte behovet alls. Nedraget på dagen och ventilera på natten funkar utmärkt. På sommaren är vi nästan ute alltid dagtid ändå.

Har luftvärmepump men har aldrig använts för kyla..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Beror nog mycket på sitt boende. I mitt hus finns inte behovet alls. Nedraget på dagen och ventilera på natten funkar utmärkt. På sommaren är vi nästan ute alltid dagtid ändå.

Har luftvärmepump men har aldrig använts för kyla..

Själv har jag 43 grader i sovrummet med allt neddraget en sommardag med 30 ute på dagen #solhelajävladagen
Sovrummet har sol från 07 till den går ned

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Hej!

Mitt enkla lilla tips är att välja både en AC OCH en återförsäljare som kan garantera god tillgång till reservdelar under många år framöver!

AC:n, oavsett fabrikat, har bl.a. många rörliga delar samt en del inbyggd elektronik. Det är ganska vanligt att det kan bli fel på dessa. Ju billigare produkt, desto större risk är det för att även komponentkvaliteten och byggkvaliteten också är låg. Precis som för mycket annat, så kan billigt ibland bli dyrt!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Själv har jag 43 grader i sovrummet med allt neddraget en sommardag med 30 ute på dagen #solhelajävladagen
Sovrummet har sol från 07 till den går ned

Tråkigt! Har sovrum i norrläge så har bara sol in några minuter på våren. 🙂 Dock 2 värmegenererande barn i sängen så inte helt optimalt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Så mycket skit lägenheter och hus som byggs idag och att man inte ens har solvärme isolerade fönster är
patetiskt. Så handlar inte om riktiga män behöver inte AC som många skriver här ,utan det är inga riktiga män
som tar fram hus och lgh längre. Det är utsende och mupp tänk istället. Jag bodde nyligen i ett nytt komplex
och fick flytta för det var 30 grader inne på vår och höst bara solen lyste och hälften av alla dörrar satt fel
hängda och så klart gräs på taket. Så nej hade riktiga män tagit fram detta hade AC inte behöfts där alls.

Låter konstigt. Det finns ju krav på att begränsa övertemperatur när man bygger nytt nuförtiden. Har för mig att det är 26 grader som är gränsen. För att klara energikraven så kan det då krävas speciellt glas, markiser eller att man löser det med arkitekturen (fönsters storlek och placering). I min förra lägenhet, byggår 2017, så fick byggherren komplettera med markiser för att klara energikraven.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Låter konstigt. Det finns ju krav på att begränsa övertemperatur när man bygger nytt nuförtiden. Har för mig att det är 26 grader som är gränsen. För att klara energikraven så kan det då krävas speciellt glas, markiser eller att man löser det med arkitekturen (fönsters storlek och placering). I min förra lägenhet, byggår 2017, så fick byggherren komplettera med markiser för att klara energikraven.

Kravet gäller dock långvarig över temperatu?
Sen kan inte fastigheter ha temp under ute temperaturen. Ingen fastighet jag vet har kyla på tilluft i bostäder

Edit
Från HGF
"Hur får jag det svalare i lägenheten?

Under extrema väderförhållanden finns undantag från rekommendationerna för inomhustemperatur. "

https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/lagenheten/in...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Kravet gäller dock långvarig över temperatu?
Sen kan inte fastigheter ha temp under ute temperaturen. Ingen fastighet jag vet har kyla på tilluft i botaden.

Tror det är om det överstiger 10% av tiden under den varma årstiden. Men det gäller ju bara fastigheter med värdeår från när regeln kom. Jo, det finns ju en inbyggd tröghet, så absolut kan ju tempen vara lägre inomhus under perioder. Finns faktiskt flerfamiljshus där man kör frikyla på sommaren, men det är ju ganska ovanligt.
Jobbar på fastighetsbolag så jag får väl gå och fråga nån av våra energiingenjörer exakt vad som gäller.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Tror det är om det överstiger 10% av tiden under den varma årstiden. Men det gäller ju bara fastigheter med värdeår från när regeln kom. Jo, det finns ju en inbyggd tröghet, så absolut kan ju tempen vara lägre inomhus under perioder. Finns faktiskt flerfamiljshus där man kör frikyla på sommaren, men det är ju ganska ovanligt.
Jobbar på fastighetsbolag så jag får väl gå och fråga nån av våra energiingenjörer exakt vad som gäller.

Först är det väl ingen lag,utan en riktlinje från Folkhälsomyndigheten. Som Boverket hänvisar till.
Så det är ett bör och inte ett skall, alltså riktlinje.

Sen lär det finnas massa variabler om när det gäller och X antal timmar per dag etc

Visa signatur