Veckans fråga: Hur spelar du mest datorspel?

Permalänk
Medlem

Förutom något högst tillfälligt avsteg på Tablet/Smartphone så aldrig annat än mus och tangentbord. Tror det gäller så långt tillbaka som början på 90 talet, sedan har väl de flesta haft nåt TV-Spel när de var redigt små...Sony eller Atari eller så...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Spelar det mesta med mus och tangentbord men en del RPG spelserier som Assassins Creed, Dark Souls och Witcher spelar jag med handkontroll då jag tycker dessa spel har för kassa kontroller eller känsla med tangentbord och mus.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är såklart beroende på spel men de sneatse tre spelen jag avhandlat har det varit medelst Xbox elite controller eller Dual Sense.

Jag undrar vilka de tre sneaste spelen Calle har spelat är.

Permalänk
Medlem

För min del beror det helt och hållet på vilket spel jag spelar, håller jag på med en flyg- eller rymdsimulator så blir det runt 90% joystick, medans spel som Skyrim eller Borderlands är 100% mus och tangentbord, och i andra spel så kanske xbox kontrollen fungerar bäst.
I medel så blir det nog övervikt för mus och tangentbord men har tappat räkningen på hur många handkontroller och joysticks jag slitit ut de senaste 30 åren.

Permalänk
Medlem

90% mus och tangentbord.

resterande tid är det en gammal xbox 360 kontroll för side scrollers.

Permalänk
Medlem

Handkontroll när det passar, annars mus + tangentbord.

Spelar för det mesta RPGs, väldiigt lite FPS!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Jag hoppas verkligen inte att de stackare som har problem att besegra Maleina på rl1 i Elden Ring sitter med mus och tangentbord. Det skulle förklara varför så många upplever det spelet som så svårt. Jag kör inte frivilligt något spel med mus och tangentbord idag.

Ja och går att säga samma sak fast tvärtom i många andra spel. Vissa är mycket enklare med handkontroll och vissa är mycket enklare med mus.

Permalänk
Medlem

Steam deck

Jag har inte haft ett skrivbord sedan jag fick barn

Permalänk
Medlem

Jag kör 100% med mus och t-bord, förutom på gamla datorer som C64 - där är det ju joystick som gäller. Vad som är smått otroligt är att min original Wico Bathandle, inköpt 1983 (!) fungerar felfritt fortfarande. Det vore spännande att veta hur många timmar den har gått, men det är väldigt, väldigt många.

Har aldrig ägt en handkontroll och har inget intresse för dem heller.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Jag spelade med handkontroll på 80-talet och SEGA och Nintendo, men sen jag köpte PC så fann jag det mer bekvämt med mus och tangentbord. Jag köpte en svindyr (800kr) handkontroll efter att ha köpt Elden Ring för jag trodde att det skulle göra mig mer "skilled" och göra spelet enklare, men det sket sig nåt fenomenalt Bara och acceptera att såna spel, eller handkontroll längre, inte var något för mig.

la till "inte" i sitsa meningen.
Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Normalt är det mus och tangentbord som gäller för mig men de senaste veckorna har det blivit mest flight stick (Saitek X52 Pro) då jag börjat spela Elite Dangerous igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

100% >-< PC 👍
100% >-< Mus och tangentbord 🤝
100% >-< Allt annat ratas 🎮🕹

Permalänk
Medlem

100% Mus & tangentbord.

Sist jag höll en handkontroll i handen var någon gång tidigt 2000-tal, hade då upptäckt M.A.M.E. och var under en period besatt av att spela alla gamla arcade-favoriter (Flying Shark, Operation Wolf, Double Dragon, Wonderboy in MonsterLand etc. etc.) så jag köpte en controller, som efter att min "obsession" lagt sig, hamnade i källaren.

Permalänk
Medlem

Totalt sett är det nog ganska nära 50/50 mellan mus + tangentbord och handkontroll (dualsense). När jag spelar på PC så beror det på spel, FPS spelas t.ex. i stort sett alltid med mus + tangentbord, och tredje person spel m.m. blir det oftast med handkontroll. Sen spelar jag även på PS5 en del och där blir det 100% handkontroll.

Permalänk
Medlem

Gamepad i soffan. Spenderar hela arbetsdagen med mud och tangentbord vid ett skrivbord, så när jag är ledig vill jag få lite omväxling.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag sitter alltid i soffan och spelar framför en stor TV, har inte ägt ett datorbord eller datorskärm på säkert 15 år. Det är svårt att säga exakt hur mycket man lägger på respektive, men tror att runt 70% av spelandet görs med handkontroll, medan resterande 30% sker med tangentbord och mus.

Permalänk
Medlem

Som många andra har sagt så beror det på spel.
Men skulle nog säga att de senare åren så har det blivit mer handkontroll än tangentbord och mus.

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra handkontroll till PC med bluetooth? Jag har inga lediga USB-portar på min laptop. Dom är upptagna med Blu-ray-brännare, SSD-disk och trådlös mus.

Permalänk
Medlem

Lirar nästintill alla spel med handkontroll. Kör just nu en 8BitDo Ultimate 2C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Finns det någon bra handkontroll till PC med bluetooth? Jag har inga lediga USB-portar på min laptop. Dom är upptagna med Blu-ray-brännare, SSD-disk och trådlös mus.

8BitDo Ultimate 2C.

Permalänk
Medlem

Mus och tangentbord, det ytterst lilla jag spelar på datorn.
Brukar huvudsakligen bli PS5:an som får stå som spelplattform annars. Den typ av spel jag spelar mest gör sig bäst tillbakalutad i soffan med spelkontroll.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

8BitDo Ultimate 2C.

Den här typ? Funderar på att köpa.

https://www.inet.se/produkt/6611901/8bitdo-ultimate-2c-tradlo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

8BitDo Ultimate 2C.

Fungerar den med lite äldre spel? Jag spelar Quake III Arena och Grand Theft Auto: San Andreas – The Definitive Edition på datorn. Det skulle vara skönt med en kontroll.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Älskar svaret ”Dansmatta” 😂👍🏼

Hade faktiskt en sådan till mitt PSX en gång i tiden… ahh, those were the times ! 🤩

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Just nu M+TB > VR > Kontroll > Steam Deck.
Brukar välja kontroll över M+TB om det är plattform, fighting, äventyr/walking sim, arkadracing osv.

M+TB för allt som kräver precision vilket i princip blir alla spel där man skjuter.