Permalänk
Medlem

Kan jag använda den här handkontrollen?

Kan jag köpa den här handkontrollen och använda till Quake III Arena och Grand Theft Auto San Andreas - The Definitive Edition.

Fungerar den till dessa två spel på Steam? Jag har aldrig haft en handkontroll till PC innan så jag är lite osäker på om spelen måste ha stöd för handkontroll. Kan jag använda Bluetooth även till datorn? Jag har ej plats för 2,4 GHz-dongel. Alla USB-portar är upptagna.

https://www.inet.se/produkt/6611901/8bitdo-ultimate-2c-tradlo...

Permalänk
Medlem

Ja blåtanden funkar även på datorer. Förutsatt att det inte råkar vara något kompatibilitetsproblem med just din mottagare såklart.

Rekomenderar ändå att du gör plats för den medföljande dongeln. Brukar vara både smidigare och stabilare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Spelen måste såklart ha stöd för handkontroll för en bra upplevelse, även om det brukar gå att trixa till det genom att mappa upp knapparna till tangentbordet.

Vad jag ser så har Q3 Arena inget "native" support men folk har fått det att fungera ändå.
GTA verkar har kontroller support så bör fungera utmärkt.

EDIT: En billig USB Hub tar annars hand om problemet med att du har slut på USB portar.

EDIT2: Version 2 av denna som inkluderar en väldigt trevlig laddstation finns nu också:
https://www.inet.se/produkt/6612317/8bitdo-ultimate-2-wireles...
Den har dock bara 3 färger.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Ja blåtanden funkar även på datorer. Förutsatt att det inte råkar vara något kompatibilitetsproblem med just din mottagare såklart.

Rekomenderar ändå att du gör plats för den medföljande dongeln. Brukar vara både smidigare och stabilare.

Ok, jag får köpa en USB-hub då.

Tror du handkontrollen har stöd för spelen jag nämnde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Spelen måste såklart ha stöd för handkontroll för en bra upplevelse, även om det brukar gå att trixa till det genom att mappa upp knapparna till tangentbordet.

Vad jag ser så har Q3 Arena inget "native" support men folk har fått det att fungera ändå.
GTA verkar har kontroller support så bör fungera utmärkt.

EDIT: En billig USB Hub tar annars hand om problemet med att du har slut på USB portar.

EDIT2: Version 2 av denna som inkluderar en väldigt trevlig laddstation finns nu också:
https://www.inet.se/produkt/6612317/8bitdo-ultimate-2-wireles...
Den har dock bara 3 färger.

Ok. Är det svårt att mappa upp knapparna till tangentbordet? Skulle vara kul att få den att fungera med Quake III Arena. Men kul att den fungerar med GTA iallafall.

Jag ska köpa en USB hub.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Ok. Är det svårt att mappa upp knapparna till tangentbordet? Skulle vara kul att få den att fungera med Quake III Arena. Men kul att den fungerar med GTA iallafall.

Jag ska köpa en USB hub.

Några korta googlingar visar att det kan vara lite problematiskt att få till bra med Q3Arena. Men det går...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Några korta googlingar visar att det kan vara lite problematiskt att få till bra med Q3Arena. Men det går...

Jag kör Quake III Arena med mus och tangentbord och GTA San Andreas med kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Ok, jag får köpa en USB-hub då.

Tror du handkontrollen har stöd för spelen jag nämnde?

Du kan såklart pröva med BT först. Men blir känslan lite att "detta känns gummiband" så är det bara att ändra då isåfall.

Som påpekats ovan. Kontroller har inte stöd för några spel, OS, spel elller deras mellanlager (som Steam tex) har stöd för kontroller.

I Quakes fall verkar det lite oklart om det behövs mellanlager eller ej. Det verkar finnas någon remaster som har kontrollstöd medan originalet inte hade det. Har även för mig det fanns på vissa konsoller, och där fanns rimligen kontrollstöd.

Med en Steam kontroll eller Steamdeck blir det möjligen enklare att göra en välfungerande översättning från mus och tangentbord. Men bör funka med andra program.

Tror inte ens jag som kontrollfantast skulle föredra just Quake med kontroll dock. Men ibland är det såklart ändå bästa alternativet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Finns inte inbyggda fusk lika ofta på PC så det kommer ju bli svårare beroende på spel så klart. (menar det där med att man inte behöver sikta exakt rätt utan saker söker sig till fienden mer eller mindre som en magnet).

Beror så klart på vad man spelar, har just spelat genom hela Doom och Doom2 och där kan man ju inte titta upp och neråt men det finns fiender långt upp och långt ner som man kan egentligen inte sikta exakt på dom men träffar det gör man med allt bara man vridit sig ditåt.

På Quake ettan kan man titta upp och ner och där har man skruvat av det något. Vet inte vilka spel som har mycket sånt för kör själv mest FPS och där måste man sikta exakt rätt och därför är mus totalt överlägset. Har väldigt svår att sitta och titta på när någon kör konsol.

Det bästa är om man tar sig tid några tillfällen och lär sig att spela bättre med mus för det blir mycket roligare när man lärt sig det.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Kan jag köpa den här handkontrollen och använda till Quake III Arena och Grand Theft Auto San Andreas - The Definitive Edition.

Fungerar den till dessa två spel på Steam? Jag har aldrig haft en handkontroll till PC innan så jag är lite osäker på om spelen måste ha stöd för handkontroll. Kan jag använda Bluetooth även till datorn? Jag har ej plats för 2,4 GHz-dongel. Alla USB-portar är upptagna.

https://www.inet.se/produkt/6611901/8bitdo-ultimate-2c-tradlo...

Gå inpå stem och kolla i butiken, skrolla ner till systemkraven... På högra sida står det om det vad det finns stöd för och sybolen hel gamepad för fullt stöd, halv för det går men kan va nånting, saknas det då går det inte via Steam enbart(kan ju finnas mod som fixat det i få fall).

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Betyder det här att den bara har stöd för Xbox-kontroller, eller fungerar det med kontrollen jag länkade till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Betyder det här att den bara har stöd för Xbox-kontroller, eller fungerar det med kontrollen jag länkade till?<Uppladdad bildlänk>

Det kommer gå utmärkt med den kontroller du planerat köpa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det kommer gå utmärkt med den kontroller du planerat köpa.

Ok, tack så mycket. Jag köpte kontrollen nu för 399 kr på inet.se. Den kommer på måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Betyder det här att den bara har stöd för Xbox-kontroller, eller fungerar det med kontrollen jag länkade till?<Uppladdad bildlänk>

Det betyder att Steam har en färdig konfiguration for Xbox-kontroller till det spelet. Andra kontroller fungerar högst troligt också, men om knapparna skiljer sig från en Xbox-kontroller så kan man behöva konfigurera knapparna i Steam. Spelet visar kanske inte rätt ikoner för knapparna heller, t.ex. om man har en PS-kontroller och spelet visar Xbox-ikoner istället.

Men kontrollern du köpt använder ju Xbox-layout, så den stora majoriteten spel med kontrollerstöd fungerar troligtvis utan att du behöver göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det betyder att Steam har en färdig konfiguration for Xbox-kontroller till det spelet. Andra kontroller fungerar högst troligt också, men om knapparna skiljer sig från en Xbox-kontroller så kan man behöva konfigurera knapparna i Steam. Spelet visar kanske inte rätt ikoner för knapparna heller, t.ex. om man har en PS-kontroller och spelet visar Xbox-ikoner istället.

Men kontrollern du köpt använder ju Xbox-layout, så den stora majoriteten spel med kontrollerstöd fungerar troligtvis utan att du behöver göra något.

Ok, tack så mycket, då förstår jag. Jag får kontrollen på måndag, så får se om jag lyckas få den att fungera med GTA. Det skulle vara kul då jag kopplat laptopen till TV:n.

Permalänk
Medlem

Jag såg en recension på kjell.com:

"En otroligt prisvärd kontroll. Enda nackdelen är att det inte verkar gå att få x-input via Bluetooth, utan man måste använda dongeln om man vill ha det."

Vad innebär x-input? Jag ska nämligen köra med Bluetooth.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Jag såg en recension på kjell.com:

"En otroligt prisvärd kontroll. Enda nackdelen är att det inte verkar gå att få x-input via Bluetooth, utan man måste använda dongeln om man vill ha det."

Vad innebär x-input? Jag ska nämligen köra med Bluetooth.

What Are the Differences Between XInput and DirectInput? XInput is newer, so it's easier to use and is generally found in a wider range of modern gamepads. In comparison, DirectInput is a much older API, so old that it's considered a legacy API by Microsoft.

Men jag skulle säga att i nyare spel kvittar det antagligen, dock kan det vara svårt att få Xinput att fungera i gamla saker

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

What Are the Differences Between XInput and DirectInput? XInput is newer, so it's easier to use and is generally found in a wider range of modern gamepads. In comparison, DirectInput is a much older API, so old that it's considered a legacy API by Microsoft.

Men jag skulle säga att i nyare spel kvittar det antagligen, dock kan det vara svårt att få Xinput att fungera i gamla saker

Jag förstod inte riktigt.

Jag ska spela Grand Theft Auto The Trilogy The Definitive Edition. Det är nyutgåvor av GTA III, GTA: Vice City och GTA: San Andreas på Steam.

Kommer det att fungera om det inte går att få Xinput via Bluetooth?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Jag förstod inte riktigt.

Jag ska spela Grand Theft Auto The Trilogy The Definitive Edition. Det är nyutgåvor av GTA III, GTA: Vice City och GTA: San Andreas på Steam.

Kommer det att fungera om det inte går att få Xinput via Bluetooth?

Ja

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag fick kontrollen att fungera med GTA. Jag var bara tvungen att pilla lite i inställningarna i Steam så fick jag kontrollen att fungera.

Edit: Jag kör med Bluetooth och det fungerar smidigt, så dongeln är överflödig.

Permalänk
Medlem

Jag har ju vibrator i min handkontroll, men den vibrerar inte när jag spelar GTA. Måste spelet ha stöd för vibrationer i handkontrollen? Det fungerar ju bra utan vibrationer med, men det hade varit kul om det vibrerade.

Permalänk
Skrivet av Pruttmuff:

Jag har ju vibrator i min handkontroll, men den vibrerar inte när jag spelar GTA. Måste spelet ha stöd för vibrationer i handkontrollen? Det fungerar ju bra utan vibrationer med, men det hade varit kul om det vibrerade.

Spelet ska ha rumblefunktion

Men kan va avsaknaden av xinput som gör att det inte fungerar.

Dock har jag för mig att directinput ska ha rumble också men kan handla om att spelet ev inte stödjer directinput ocd därför rumblefunktionen inte fungerar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Spelet ska ha rumblefunktion

Men kan va avsaknaden av xinput som gör att det inte fungerar.

Dock har jag för mig att directinput ska ha rumble också men kan handla om att spelet ev inte stödjer directinput ocd därför rumblefunktionen inte fungerar.

Jag spelar Grand Theft Auto San Andreas - The Definitive Edition, jag vet inte om det har stöd för rumblefunktion. Jag ska testa att sätta i dongeln, men måste ha en ledig USB-port först. Jag har ju den externa SSD-disken jag har spelen på på en port och musen på en port. Blu-ray-brännaren är på en USB C-port, så den porten kan jag inte använda.

Permalänk
Medlem

Sätt i dongeln och låt windows hitta den osv.
När det är gjort så starta spelet, ta ut musen, sätt i dongel. Bör funka.

Btw.. inte alla kontroller får till rumble med BT.
Det är en sak som gör att en kontroller kan vara billig eller dyr.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Sätt i dongeln och låt windows hitta den osv.
När det är gjort så starta spelet, ta ut musen, sätt i dongel. Bör funka.

Btw.. inte alla kontroller får till rumble med BT.
Det är en sak som gör att en kontroller kan vara billig eller dyr.

Jag ska testa att koppla ur musen och sätta dongeln där. Det är ju en laptop så jag har ju mus med pekplatta inbyggd.

Fungerar Rumble då så köper jag den här USB-hubben: https://www.amazon.se/AXFEE-USB-portar-USB-splitter-f%C3%B6rl...