Meddela användare när inlägg tas bort

Permalänk
Medlem

Jag förstår varför inlägget blev borttaget, men jag motsäger mig metoderna.

1. Man ska alltid säga till om tråden går OT.
2. Om det inte fungerar, säger man till en gång till och raderar de inlägg som är OT.
3. Om det inte fungerar, ger man berörda personer en varning.

Det hör ju till vett och etikett när det kommer till forum. Om en moderator inte har tid till att vara moderator, borde personen i fråga inte vara moderator. Att vara moderator är ett ideellt arbete och bör bara utföras av de som har tid att avvara och givetvis brinner för forumet i fråga.

Att bara radera inlägg utan att säga ett ord, är bara respektlöst och meningslöst. Personen i fråga kommer då inte att lära sig något. Och i värsta fall, skapar det bara mer irritation, vilket kommer att ge moderatorerna ännu mer arbete i framtiden.

Det känns lite som att SweClockers idag är forumens svar på Twitter, eller något i den stilen.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag förstår varför inlägget blev borttaget, men jag motsäger mig metoderna.

1. Man ska alltid säga till om tråden går OT.
2. Om det inte fungerar, säger man till en gång till och raderar de inlägg som är OT.
3. Om det inte fungerar, ger man berörda personer en varning.

Det hör ju till vett och etikett när det kommer till forum. Om en moderator inte har tid till att vara moderator, borde personen i fråga inte vara moderator. Att vara moderator är ett ideellt arbete och bör bara utföras av de som har tid att avvara och givetvis brinner för forumet i fråga.

Att bara radera inlägg utan att säga ett ord, är bara respektlöst och meningslöst. Personen i fråga kommer då inte att lära sig något. Och i värsta fall, skapar det bara mer irritation, vilket kommer att ge moderatorerna ännu mer arbete i framtiden.

Det känns lite som att SweClockers idag är forumens svar på Twitter, eller något i den stilen.

Precis! Det är ju typ samma sak som att ens barn gör något fel, men att man inte lär barnet vad hen har gjort för fel. Same shit, different story.

Jag håller med om att jag gick för mycket off-topic i sagda tråd, men jag visste inte ett smack vad jag gjorde för fel. Nu vet jag inte hundraprocentigt vad jag gjorde för fel, men jag och andra i denna tråd har ett humm om vad det kan vara.

Man önskar ju att den skyldige (moderatorn som tog bort inlägget/inläggen) kommer fram i denna tråd och faktiskt skriver till mig varför främst mitt inlägg togs bort. Då skulle jag vara såpass nöjd att låta dom låsa den här tråden.

Om jag var forumsägare/administratör och fick veta vem som var moderatorn, skulle jag ge denne en varning för ett dåligt beteende. Och om samma beteende upprepas flera gånger trots fler varningar, nedgradera moderatorn till en vanlig användare.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Hej.

Jag skrev ett inlägg i "Var köper ni Windows 11?" för snart 2 timmar sen, och nu är det helt borta. Ingen förvarning om borttagningen, inget inlägg i tråden från moderatorn som tog bort inlägget, och inte heller något PM om händelsen. Såg att flera inlägg har tagits bort från tråden också.

Detta fick mig att bli rejält upprörd. Om något inlägg tas bort, meddela användaren då och skriv varför inlägget togs bort!

Väldigt dålig stil.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Generellt om ett inlägg manuelt tagis bort som bryter mot någon forumregel brukar ingen notis ges.

Har inte läst inlägget men kan tänka mig något som iaf är och petar på §7 baserat på ämnet.

Mitt inlägg på samma tråd blev redigerat (delvis borttagen) pga. §7 som du säger, fick ingen notis heller. Jag kan säga att jag brukar (ehe, inte att det händer ofta, men hänt ett par gånger) få notis ifall min kommentar har tagits bort helt i alla fall. Sen kanske gråzoner inte alltid har en bra motivation bakom och moderator väljer det säkra före det osäkra genom att ta bort dem, och antingen inte orkar eller tänker att det är bäst val att undvika onödig diskussion kring det genom att inte ge notis.

Även om jag håller med TS så kan jag förstå moderatorernas sida och tycker inte det är en stor grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Mitt inlägg på samma tråd blev redigerat (delvis borttagen) pga. §7 som du säger, fick ingen notis heller. Jag kan säga att jag brukar (ehe, inte att det händer ofta, men hänt ett par gånger) få notis ifall min kommentar har tagits bort helt i alla fall. Sen kanske gråzoner inte alltid har en bra motivation bakom och moderator väljer det säkra före det osäkra genom att ta bort dem, och antingen inte orkar eller tänker att det är bäst val att undvika onödig diskussion kring det genom att inte ge notis.

Även om jag håller med TS så kan jag förstå moderatorernas sida och tycker inte det är en stor grej.

Du fick en anledning till varför. Jag fick ingen förklaring till varför över huvud taget. Det finns de som håller tyst för de inte orkar, inte bryr sig, eller vad nu anledningen kan vara. Jag orkar och jag bryr mig. Jag vill få anledningar till varför mina inlägg blir redigerade eller borttagna. Hur ska jag annars kunna lära mig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Du fick en anledning till varför. Jag fick ingen förklaring till varför över huvud taget. Det finns de som håller tyst för de inte orkar, inte bryr sig, eller vad nu anledningen kan vara. Jag orkar och jag bryr mig. Jag vill få anledningar till varför mina inlägg blir redigerade eller borttagna. Hur ska jag annars kunna lära mig?

Du gick in i en diskussion om linux i en tråd som handlar om var folk köper sin Windows licens, är det verkligen svårt att lista ut varför det blev rensat?

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Airikr:

Hej.

Jag skrev ett inlägg i "Var köper ni Windows 11?" för snart 2 timmar sen, och nu är det helt borta. Ingen förvarning om borttagningen, inget inlägg i tråden från moderatorn som tog bort inlägget, och inte heller något PM om händelsen. Såg att flera inlägg har tagits bort från tråden också.

Detta fick mig att bli rejält upprörd. Om något inlägg tas bort, meddela användaren då och skriv varför inlägget togs bort!

Väldigt dålig stil.

Hej!

Rutinen ser ut som sådan när inlägg plockas bort på grund av regelbrott:

1. Inlägget raderas

2. Användaren kontaktas med motivering bakom borttagningen

Det finns vissa tillfällen där #2 inte sker och det är när det plockas bort flera inlägg i ett svep, vilket sker om det är flera inlägg bryter mot reglerna, eller är ett OT-sidospår. När massborttagning ska detta kommuniceras i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Du gick in i en diskussion om linux i en tråd som handlar om var folk köper sin Windows licens, är det verkligen svårt att lista ut varför det blev rensat?

Jag förstår anledningen, men jag fick inte veta ett smack om varför mina inlägg blev raderade (vilken regel). Och det är det som fick mig att bli upprörd.

Skrivet av Enviro:

Hej!

1. Inlägget raderas

Det finns vissa tillfällen där #2 inte sker och det är när det plockas bort flera inlägg i ett svep, vilket sker om det är flera inlägg bryter mot reglerna, eller är ett OT-sidospår. När massborttagning ska detta kommuniceras i tråden.

Hej och tack för ditt svar.

Tack för informationen, men absolut ingenting från moderatorn skrevs ut i tråden om vad som hade hänt (ta en titt själv). Hen hade bara rensat tråden och sen gått vidare med sitt liv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag kopierade inlägget som jag alltid gör innan publicering, men har det tyvärr inte kvar i urklipp (gjorde annat efter publiceringen). Men inlägget var ett svar till en som uttalade sig om att spel i Linux brukar vara 30-40% (eller vad det nu igen var) mindre prestanda, jämfört med i Windows.

Har du inte urklippshistorik aktiverat? Riktigt bra funktion. Klicka på WIN+V så kan du se historiken, man måste dock aktivera det första gången så inte säkert du har det igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Har du inte urklippshistorik aktiverat? Riktigt bra funktion. Klicka på WIN+V så kan du se historiken, man måste dock aktivera det första gången så inte säkert du har det igång.

Använder ingen sådan historik av integritetsmässiga skäl. Vad jag vet, har Linux ingen sådan funktion alls, utan man måste installera en tredjepartsmjukvara för att aktivera det. Har inte utforskat den delen för jag gillar inte att ha en historik av mina urklipp Har testat det, gillade det inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag förstår anledningen, men jag fick inte veta ett smack om varför mina inlägg blev raderade (vilken regel). Och det är det som fick mig att bli upprörd.

Du skrev "Hur annars ska jag lära mig?" vilket jag tolkade som att du inte förstod, men det är ju bra att du lärt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Hej!

1. Inlägget raderas

Jag har fått en del inlägg raderade också och har vid extremt få tillfällen fått något PM om det. T.ex. idag fick jag ett inlägg raderat, jag svarade på ett inlägg som inte hade en bild visa ditt senaste inköp tråden och då raderades båda inläggen utan att något kommunicerades i tråden eller ett PM till mig heller.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Använder ingen sådan historik av integritetsmässiga skäl. Vad jag vet, har Linux ingen sådan funktion alls, utan man måste installera en tredjepartsmjukvara för att aktivera det. Har inte utforskat den delen för jag gillar inte att ha en historik av mina urklipp Har testat det, gillade det inte.

Vet inte hur det är i gnome, men KDE har det aktiverat by default i de distar jag provat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Vet inte hur det är i gnome, men KDE har det aktiverat by default i de distar jag provat.

KDE har ju typ allt som man är "bortskämd" med från Windows-tiden xD Använder annars XFCE och därmed inte Gnome

Visa signatur