Prisjakt är helt förstörd?!

Permalänk
Medlem

Nu verkar de ha förstört filtreringen också...

När man för någon produktkategori väljer att filtrera på "Tillverkare" och sedan ska kryssa för några favoriter, så funkar inte checkboxarna?

Inget händer när jag klickar checkboxarna, testade med tre olika webläsare.

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

När man för någon produktkategori väljer att filtrera på "Tillverkare" och sedan ska kryssa för några favoriter, så funkar inte checkboxarna?

Inget händer när jag klickar checkboxarna, testade med tre olika webläsare.

Märkte det också idag. Trasig sida.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Märkte det också idag. Trasig sida.

Samma här! Butiksfiltreringen fungerar inte längre.

Riskkapitalbolag kommer inte gynna prisjakts användare eller deras säkerhet.

Permalänk
Medlem

Sidan har alltså blivit ännu sämre nu. Jag trodde inte det var möjligt!

Tyckte ändå den kunde vara användbar ibland, gå in på kategori av saker, filtrera och tex under Övrigt lägga till Lanseringsdatum som en kolumn som man kunde sortera på, eller vad man då ville lägga till från filtret.

Men nu finns inte ens vyerna kvar att välja bland (stora ikoner, små ikoner och lista).
Istället finns "Utvärdera" som ger någon typ av lista, men där kan man bara lägga till ett fåtal förvalda kolumner.

Ren koskit. Aldrig sett nån liknande avveckling av en fungerande tjänst.

Hoppas verkligen inte bolag fortfarande betalar för att listas på Prisjakt!

Permalänk
Medlem

Google Trends visar en halvering i intresse senaste 5 åren.
Trodde det skulle vara ännu sämre, men det är såklart ändå uselt.

https://trends.google.com/trends/explore?date=today%205-y&geo...

Permalänk

Det vore inte orimligt att priser på datorhårdvara / kringutrustning listades på en sida som Sweclockers.

Det förvånar mig att fler inte gett sig in i prislistning. ”Risken” att bli uppköpt av riskkapitalism verkar total.

Visa signatur

// 5800X + 3070ti | 2st 5600 + 3070 | 4670K + 1650 (pensioneras snart) | 3x släpbara med Linux | Macbook pro M3 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ändlighet:

Det vore inte orimligt att priser på datorhårdvara / kringutrustning listades på en sida som Sweclockers.

Det förvånar mig att fler inte gett sig in i prislistning. ”Risken” att bli uppköpt av riskkapitalism verkar total.

Absolut.
Måste bli enklare att bygga en sådan sida med hjälp av AI också kan tyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Absolut.

Det är att få tag på prislistorna flera gånger om dagen som troligen är problemet, du kan inte sitta och skrapa alla siter helatiden.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ekonomin bakom brukar bygga på aktivt deltagande från butiker med någon form av kickbacks på länkar till produkterna.

Alltid enkelt att tänka till en idé om att ta hjälp av AI för en databas. Fast detta är ju bara en av flera delar av något större som måste till för att få ett resultat där nedlagd tid faktiskt leder till mat på bordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ändlighet:

Tror tyvärr att marknaden/målgruppen för lösa datordelar är på tok för liten för att det ska löna sig. Datoranvändandet minskar väl för varje år och detsamma gäller väl andelen som köper lösa delar?

Skrivet av Amd81:

AI kan absolut underlätta och snabba upp många delar av processen, men det krävs fortfarande rätt mycket kompetens bakom tangentbordet. Annars hade nätet kryllat av lyckosökare som skapat egna Prisjaktssidor med hjälp av diverse AI-tjänster. Men det gör det inte.

Skrivet av VinterSolen:

Det är att få tag på prislistorna flera gånger om dagen som troligen är problemet, du kan inte sitta och skrapa alla siter helatiden.

Varken Prisjakt eller Pricerunner skrapar några sidor efter priser eller annan data. Butiker som listas på dessa sidor tillhandahåller produktdata och priser i något slags datafil som pristjänsterna läser in via en URL. Hos Pricerunner kan du läsa om hur deras fil ser ut: https://www.pricerunner.se/info/getting-started

Det är rätt många i den här tråden som tror att det är en barnlek att smälla ihop en sådan här tjänst, men trots att det gått rätt många månader sedan den här tråden startade, så har ingen av dessa begåvningar smällt ihop en Prisjakts-dödare och tjänat enkla miljoner

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Amd81:

Sidan har alltså blivit ännu sämre nu. Jag trodde inte det var möjligt!

Tyckte ändå den kunde vara användbar ibland, gå in på kategori av saker, filtrera och tex under Övrigt lägga till Lanseringsdatum som en kolumn som man kunde sortera på, eller vad man då ville lägga till från filtret.

Men nu finns inte ens vyerna kvar att välja bland (stora ikoner, små ikoner och lista).
Istället finns "Utvärdera" som ger någon typ av lista, men där kan man bara lägga till ett fåtal förvalda kolumner.

Ren koskit. Aldrig sett nån liknande avveckling av en fungerande tjänst.

Hoppas verkligen inte bolag fortfarande betalar för att listas på Prisjakt!

Numera helt omöjligt att söka fram något baserat på även de mest grundläggande egenskaperna i många fall, när så många specifikationer är helt felaktiga eller saknas, det har alltid funnits gap här och där, men känns fasen bara sämre och sämre varje gång man försöker använda den.

På sidospår så noterade jag att Pricerunner verkar ha tagit bort kravet på att man måste vara inloggad för att se mer än tre månaders prishistorik, bra det, imo! Kändes lite småfånigt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superfrog:

Tror tyvärr att marknaden/målgruppen för lösa datordelar är på tok för liten för att det ska löna sig. Datoranvändandet minskar väl för varje år och detsamma gäller väl andelen som köper lösa delar?

PC verkar växa för spel åtminstone.
https://www.sweclockers.com/nyhet/41002-pc-lockade-dubbelt-sa...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Varken Prisjakt eller Pricerunner skrapar några sidor efter priser eller annan data. Butiker som listas på dessa sidor tillhandahåller produktdata och priser i något slags datafil som pristjänsterna läser in via en URL. Hos Pricerunner kan du läsa om hur deras fil ser ut: https://www.pricerunner.se/info/getting-started

Det är rätt många i den här tråden som tror att det är en barnlek att smälla ihop en sådan här tjänst, men trots att det gått rätt många månader sedan den här tråden startade, så har ingen av dessa begåvningar smällt ihop en Prisjakts-dödare och tjänat enkla miljoner

Det var lite det jag menade.

Att göra siten i sig själv, är enkelt, men att få tag på all prisinformation, utan att behöva skrapa sida efter sida konstant, är det svåra. Du skulle behöva kontakta varje enskild butik för att få tillgång till listorna

Permalänk
Medlem

Jag tror att den enda versionen som kan bli bra är den som skrapar allt och inte samarbetar med någon butik.

Jag gissar att den gamla thebuyersguide gjorde detta och den fungerade ju bra så länge den levde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det var lite det jag menade.

Att göra siten i sig själv, är enkelt, men att få tag på all prisinformation, utan att behöva skrapa sida efter sida konstant, är det svåra. Du skulle behöva kontakta varje enskild butik för att få tillgång till listorna

Prisinformationen är ändå den enklare biten. Få fram all produktinformation, så att det går att söka på egenskaper/funktioner hos produkterna, det är nog betydligt jobbigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Prisinformationen är ändå den enklare biten. Få fram all produktinformation, så att det går att söka på egenskaper/funktioner hos produkterna, det är nog betydligt jobbigare.

Ang den tekniska produktinformation så är det väl upp till företagen, återförsäljare och butiker att peta in den informationen om de vill sälja, eller åtminstone vara med när filtren aktiveras. Å andra sidan har jag sett så många felaktigheter så man undrar om det är med flit.

Ett exempel på en engelsk butik vars pris presenteras som kronor, men det är GBP.
https://www.prisjakt.nu/search?query=terra%20amd%20ryzen
Vem (i hela världen) kan man lita på?

Permalänk
99:e percentilen

Dela en lista? Lol, den var bra!

Nu får man inte ens dela en lista längre. Skissade lite på en server precis, men kom på att jag inte ville att det skulle ligga en NIC i listan, så tog bort den. Ändrade även ordningen. Ingenting av det syns när man klickar på länken, trots att listan ser ut som den ska när jag tittar på den "live", även efter att ha laddat om sidan. Hur jag än gör – gör listan privat och delar den igen etc – vägrar Prisjakt ge mig en ny länk eller uppdatera innehållet i den befintliga.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nu får man inte ens dela en lista längre. Skissade lite på en server precis, men kom på att jag inte ville att det skulle ligga en NIC i listan, så tog bort den. Ändrade även ordningen. Ingenting av det syns när man klickar på länken, trots att listan ser ut som den ska när jag tittar på den "live", även efter att ha laddat om sidan. Hur jag än gör – gör listan privat och delar den igen etc – vägrar Prisjakt ge mig en ny länk eller uppdatera innehållet i den befintliga.

Ligger inget NIC i listan för mig iaf.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hyllbert:

Ligger inget NIC i listan för mig iaf.

NICe! Jag kunde inte få bort den hur jag än uppdaterade och hade mig. Nu är jag på mobilen, och då får man tydligen inte se listor överhuvudtaget: länken öppnas i Prisjakt-appen, som högaktningsfullt skiter i att visa listan, utan bara trycker upp "Tips och inspiration" samt "Fortsätt där du slutade" i mitt ansikte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

NICe! Jag kunde inte få bort den hur jag än uppdaterade och hade mig. Nu är jag på mobilen, och då får man tydligen inte se listor överhuvudtaget: länken öppnas i Prisjakt-appen, som högaktningsfullt skiter i att visa listan, utan bara trycker upp "Tips och inspiration" samt "Fortsätt där du slutade" i mitt ansikte.

Haha, fint.