Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Permalänk
Medlem

Japp, pga. Alla har fått solceller

Permalänk
Medlem

Helt idiotiskt att de fortfarande subventionerar installation av solceller nu när det istället är ett problem med överproduktion.

Det borde plockas bort helt och om något isåfall flyttas över till subventionen av lagringslösningar då dessa tyvärr även med den subvention som finns är svåra att räkna hem.

Lite off topic, men intressant även om det inte går att jämföra så här rakt av givetvis:

En MG5 kostar just nu 299 900kr (listpris) och har 50.3kWh batteri, det ger ca 5965kr/kWh.

Tibber Homevolt 13.3kWh utan subvention kostar 129 505kr, vilket ger ca 9749kr/kWh.

Med subventionen/bidraget så kostar det 66 695kr, vilket ger ca 5015kr/kWh.

Så nästan dubbla priset mot att köpa en bil räknat utan subvention och ungefär samma pris med subvention. (per kWh).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Helt idiotiskt att de fortfarande subventionerar installation av solceller nu när det istället är ett problem med överproduktion.

Det borde plockas bort helt och om något isåfall flyttas över till subventionen av lagringslösningar då dessa tyvärr även med den subvention som finns är svåra att räkna hem.

Lite off topic, men intressant även om det inte går att jämföra så här rakt av givetvis:

En MG5 kostar just nu 299 900kr (listpris) och har 50.3kWh batteri, det ger ca 5965kr/kWh.

Tibber Homevolt 13.3kWh utan subvention kostar 129 505kr, vilket ger ca 9749kr/kWh.

Så nästan dubbla priset mot att köpa en bil räknat utan subvention och ungefär samma pris med subvention. (per kWh).

Jag anser att subventioner och bidrag är av ondo. Pris mot kund kommer till slut alltid justeras till det kunden har möjlighet att betala. Så ger staten 50% subvention så ökar priserna mot kund lika mycket vilket ger effekten att staten (skattebetalare) betalar för högre vinstmarginal hos företagen.

Den största skillnaden mellan ett bilbatteri och en hembatteri som i den jämförelsen du gjorde är att det första ses som en kostnad och det andra som en investering. Alla vet att bilar är svarta hål för privatekonomin men de flesta hoppas och tror sig kunna få batterilösningar för hemmet återbetalda över en viss tid. Det ger ganska stor skillnad i priskänslighet, vilket såklart företagen som säljer hembatterier vet om.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Tycker batterilösningar blir mer och mer intressant. Försvinner 60öringen och effekttariff införs (inget av det har inträffat för mig än) så ändras kalkylen rejält. Lönsamheten flyttas från att sälja solel till att försöka undvika kostnader...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Tycker batterilösningar blir mer och mer intressant. Försvinner 60öringen och effekttariff införs (inget av det har inträffat för mig än) så ändras kalkylen rejält. Lönsamheten flyttas från att sälja solel till att försöka undvika kostnader...

De är på tok för dyra än så länge bara.

Kan vi kommer ner till 50k för 20-30kWh så börjar det bli intressant.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Effekttarifferna skall väl vara igång för de flesta nu i år tror ag... Även fast EU säger 2027 Det enda jag inte hittat är om när lägenheter får det

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Effekttarifferna skall väl vara igång för de flesta nu i år tror ag... Även fast EU säger 2027 Det enda jag inte hittat är om när lägenheter får det

Eon tidigast våren -26 och Vattenfall kommer nog införa ännu senare. Eon har skickat ut så kunder kan se vad effektavgiften skulle bli på ett ungefär om du jämför med 2024. Fönster mellan 00-06.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Jag anser att subventioner och bidrag är av ondo. Pris mot kund kommer till slut alltid justeras till det kunden har möjlighet att betala. Så ger staten 50% subvention så ökar priserna mot kund lika mycket vilket ger effekten att staten (skattebetalare) betalar för högre vinstmarginal hos företagen.

Lite OT men: det är långt ifrån en generell sanning - förutsätter ju dysfunktionell marknad där konkurrensen mellan företagen inte funkar (och om det är en dysfunktionell marknad där man tar kan ta ut 50% övervinster kommer det bli ett incitament för för fler aktörer att ta sig in på marknaden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Eon tidigast våren -26 och Vattenfall kommer nog införa ännu senare. Eon har skickat ut så kunder kan se vad effektavgiften skulle bli på ett ungefär om du jämför med 2024. Fönster mellan 00-06.

En bekant till farsan säger att EON har effekttariffer aktiverat för honom redan nu.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Intressant! Hoppas Vehicle-To-Grid (V2G) kommer på bred front.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

En bekant till farsan säger att EON har effekttariffer aktiverat för honom redan nu.

Antagligen har han Ellevio och i allmänhet inte koll på någonting

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Skrivet av Json_81:

Ett Nissan Leaf batteri på 62 kWh kostar ju under 1200 kr/kWh. Visserligen begagnat men ändå. Här finns ett exempel på hur man kan använda det i hemmet (Dala finns på Sweclockers, men kommer inte ihåg vad han heter här). Inga gröna avdrag men om man kan el är priset galet mycket lägre än efter avdraget. Det svåraste är nog att hitta en elektriker som är villig att koppla in det på elnätet.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Ni som räknat på det och har lite bättre koll, vad är den bästa och mest prisvärda modulära batterilösningen?
Ser gärna en enkel möjlighet att uppgradera över tid allteftersom priserna går ner.

Har en SolarEdge SE7K växelriktare och en peak på 6.44 kWp fördelat på 23 paneler.
Fjärrvärme och elbil.

2024 var förbrukningen 8928 kWh fördelat på 79% elnät (7045kWh) och 21% solceller (1883kWh).
Genererade 5734Kwh förra året, varav 3851kWh gick tillbaka till elnätet och 1883kWh då till förbrukning.
2358kWh gick till laddning av elbil.

EL4 och Tibber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Skrivet av Json_81:

Dom priserna kommer det inte gå ner till då all kommer tjäna mera pengar så är det snarare så att priset kommer stå still och röra sig lite upp och ner

Skrivet av Swedishchef_90:

Med effektbaserad prissättning skapas incitament för kunden att bidra till att jämna ut dessa toppar, så att elnätet kan användas mer effektivt. Från och med 1 januari 2027 ska alla elnätsföretag ha infört effektavgifter.

Skrivet av Dhanjel:

Ni som räknat på det och har lite bättre koll, vad är den bästa och mest prisvärda modulära batterilösningen?
Ser gärna en enkel möjlighet att uppgradera över tid allteftersom priserna går ner.

Har en SolarEdge SE7K växelriktare och en peak på 6.44 kWp fördelat på 23 paneler.
Fjärrvärme och elbil.

2024 var förbrukningen 8928 kWh fördelat på 79% elnät (7045kWh) och 21% solceller (1883kWh).
Genererade 5734Kwh förra året, varav 3851kWh gick tillbaka till elnätet och 1883kWh då till förbrukning.
2358kWh gick till laddning av elbil.

EL4 och Tibber.

Installera batteri slutet av Juli förra året fick effekttariff i oktober och kan säga att jag kappa mina toppa väldigt bra dagtid med 24kw batteri istället för att ha toppar på 11kw så fick jag ner dom till 6kw.

Har med elbil har inte kollat hur mycket jag ladda den förra året, jag har inte fjärrvärme vilket också är kostnad med KW pris på förbrukning plus abonnemangsavgift.
Har grannar som dragit in fjärrvärme då elen var så dyr en vinter med så som den kostar här skulle jag aldrig kunna räkna hem att koppla in fjärrvärme vad det kostar jämfört med va elen kostar för mig.

Men jag köpte in 12872,3 Kw förra året(2024) året innan 15657Kw (2023)nu kan man inte jämföra rakt av då vintertid kan variera mycket beroende på temperaturen samt inte haft batteri hela året.
Producera 10956,28Kw 2024 sålde 5355,5Kw använd 5600,78Kw

Att jag skaffa batteri var inte för att tjäna pengar på balansering av nätet som många vil ha batteri för att tjäna pengar utan jag ville ha batteri för att minska inköp av el och kapa effekt topparna på vintern.

Även om nu elen skulle kosta 0 öre på sommaren så får du betala en överföringsavgift/moms/elskatt och effekt avgift med för mig
Är inte elen som är det dyra utan alla avgifter.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Dom priserna kommer det inte gå ner till då all kommer tjäna mera pengar så är det snarare så att priset kommer stå still och röra sig lite upp och ner

Med effektbaserad prissättning skapas incitament för kunden att bidra till att jämna ut dessa toppar, så att elnätet kan användas mer effektivt. Från och med 1 januari 2027 ska alla elnätsföretag ha infört effektavgifter.

Installera batteri slutet av Juli förra året fick effekttariff i oktober och kan säga att jag kappa mina toppa väldigt bra dagtid med 24kw batteri istället för att ha toppar på 11kw så fick jag ner dom till 6kw.

Har med elbil har inte kollat hur mycket jag ladda den förra året, jag har inte fjärrvärme vilket också är kostnad med KW pris på förbrukning plus abonnemangsavgift.
Har grannar som dragit in fjärrvärme då elen var så dyr en vinter med så som den kostar här skulle jag aldrig kunna räkna hem att koppla in fjärrvärme vad det kostar jämfört med va elen kostar för mig.

Men jag köpte in 12872,3 Kw förra året(2024) året innan 15657Kw (2023)nu kan man inte jämföra rakt av då vintertid kan variera mycket beroende på temperaturen samt inte haft batteri hela året.

Att jag skaffa batteri var inte för att tjäna pengar på balansering av nätet som många vil ha batteri för att tjäna pengar utan jag ville ha batteri för att minska inköp av el och kapa effekt topparna på vintern.

Även om nu elen skulle kosta 0 öre på sommaren så får du betala en överföringsavgift/moms/elskatt och effekt avgift med för mig

Jag vet också om 2027 men har inte hittat när lägenheter får det. Jag har Ellevio och de införde för alla förutom lägenhet i januari

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Dum fråga kanske men varför lyckas du inte få ner topparna mer än till 6kw? Meningen om jag skaffar batteri så är det för att få en topp på max 1kw. Men kanske inte gör någon skillnad på räkningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Menar du att batterier skiljer sig från all annan teknik?
Givetvis kommer de gå ner i pris, eller få ökad kapacitet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Dum fråga kanske men varför lyckas du inte få ner topparna mer än till 6kw? Meningen om jag skaffar batteri så är det för att få en topp på max 1kw. Men kanske inte gör någon skillnad på räkningen.

Antar att VR inte är större för att kapa resten.

Själv har jag en Emaldo på 20kwh på gång om ett par veckor, gamla VR på 6kw blir utbytt till deras HVR på 10kw, så kommer kunna kapa alla mina egna toppar. Kan återkomma med en review av det efter installation om det är intressant för någon.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Allt beror på vad din månad snittar, Ellevio åtminstone tar 3 största topparna och delar på 3 och sen gånger 84kr
Så peak 6x84= 504kr

Så är elen dyr och man inte ser någon prognos eller att man har långvariga toppar så är det bättre att jämna ut dags kurvan än att dämpa den temporärt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

För att jag flyttar toppen till natten då jag typ har halva priset för att ladda batteriet på natten i Effekt avgift.
Eftersom det beräknas på högsta toppen under 1 timme på dagen och på natten. så att pressa det under 6kw skulle inte göra så stor skillnad samtidigt som det var första vintern så jag ville vara på säkra siden att inte dra ur batteriet vid fel tidpunkt samtidigt som om elen var dyr någon timme så gick den inte och tog all ström från batteriet istället för på nätet.
allt handlar om att hitta balans på hur man ska använda det.

Skrivet av Json_81:

Menar du att batterier skiljer sig från all annan teknik?
Givetvis kommer de gå ner i pris, eller få ökad kapacitet.

Exempel tycker du att 1.5Volts Batteri som du köper i affären har blivit billigare för att dom är billigare att tillverka?
Men processorer har ju med blivit billigare för att det är billigare att tillverka?
Tur är att maten är så mycket billigare att producera nu förtiden än för 20år sedan så den med är billigare nu än då.

Det som blir billigare är det man vill sälja ut.

Även om saker skulle bli billigare att tillverka så väljer man att ta igen vinsten på att utveckla produkten för att kunna utveckla nästa produkt.

För att gör elbilar billigare så väljer dom att ta bort massa funktioner och sätta i mindre batterier.

Sedan finns det säkert något undantag.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Exempel tycker du att 1.5Volts Batteri som du köper i affären har blivit billigare för att dom är billigare att tillverka?
Men processorer har ju med blivit billigare för att det är billigare att tillverka?
Tur är att maten är så mycket billigare att producera nu förtiden än för 20år sedan så den med är billigare nu än då.

Det som blir billigare är det man vill sälja ut.

Även om saker skulle bli billigare att tillverka så väljer man att ta igen vinsten på att utveckla produkten för att kunna utveckla nästa produkt.

För att gör elbilar billigare så väljer dom att ta bort massa funktioner och sätta i mindre batterier.

Sedan finns det säkert något undantag.

1,5V har helt klart blivit billigare.

Processorer, jodå, de är både billigare och har enormt mycket mer prestanda.

Mat har över tid också blivit ganska billigt.
Visst har det varit ett bakslag senaste tiden men går vi längre tillbaka är det ändå billigare nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

För att jag flyttar toppen till natten då jag typ har halva priset för att ladda batteriet på natten i Effekt avgift.
Eftersom det beräknas på högsta toppen under 1 timme på dagen och på natten. så att pressa det under 6kw skulle inte göra så stor skillnad samtidigt som det var första vintern så jag ville vara på säkra siden att inte dra ur batteriet vid fel tidpunkt samtidigt som om elen var dyr någon timme så gick den inte och tog all ström från batteriet istället för på nätet.
allt handlar om att hitta balans på hur man ska använda det.
.

Tänkte inte på att det är effektavgift på natten.. Värdelöst. :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Tänkte inte på att det är effektavgift på natten.. Värdelöst. :/

Egentligen helt sjukt, ingen belastning men ändå kostnad. Jag hoppar remissen om att de enbart får tag ut avgiften OM nätet är överbelastat och inte som nu, generellt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

1,5V har helt klart blivit billigare.

Processorer, jodå, de är både billigare och har enormt mycket mer prestanda.

Mat har över tid också blivit ganska billigt.
Visst har det varit ett bakslag senaste tiden men går vi längre tillbaka är det ändå billigare nu.

Mer prestanda ja men billigare vet jag inte.
en 3570K 2012 kosta 212 Dollar så ca 2000:- då
Core i9 14900KS idag kostar lite över 8000:- nu

Båda var top processor när dom släpptes
Vist man tjänar mer nu än då men priset har inte gått ner.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Så du jämför alltså en i5 med en i9? Inte riktigt jämförbart.

Snarare att Intel Core i7-3960X från 2012 var motsvarigheten till dagens Core i9-14900KS i fråga om position i produktlinjen (högsta konsumentnivå). Den hade ett lanseringspris om $999 USD, dvs den kostade mer än dagens i9-14900KS (som hade ett lanseringspris om $699), både då och i justerat penningvärde.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Och en pentium 2 kostade 10k.

Snyggt att du jämför i5 och i9 med, det är inga problem att hitta en cpu som springer cirklar runt en 3570k för 2000.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att inte sälja producerad el som inte används när det blir minuspriser? Vi har inget batteri. Vi säljer ofta mer än vad vi gör av med under dagtid men har ingen lust att betala för att sälja el.

Vi har en "Smart Meter" (DTSU666) som inte är installerad, är det något den kan ordna?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Är det möjligt att inte sälja producerad el som inte används när det blir minuspriser? Vi har inget batteri. Vi säljer ofta mer än vad vi gör av med under dagtid men har ingen lust att betala för att sälja el.

Vi har en "Smart Meter" (DTSU666) som inte är installerad, är det något den kan ordna?

Även med minus priser går du väl+ pga bas ersättningen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

I år vill du sälja ändå, så länge det inte blir minuspriser på över 60öre så får du ut 60öre per såld kWh på skatten sen.
Det är den största behållningen av solel som marknaden ser ut just nu.
Annorlunda nästa år dock när dom tar bort det.

Har själv undrat om det finns någon smidig lösning, men har inte forskat i det.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte fått Effektariffer än (EON kund) men jag förstår verkligen inte hur dom tänkt med det här.
Om dom inte tar produktionen på nätet i beaktning så blir det så enormt snedvridet, och motarbetar sig själv.

Ta hur marknaden ser ut nu under vår/sommar/tidig höst.
Då kostar ofta elen bara några öre mitt på dagen (eller tom minuspris) pga stora Sol farmer i andra EU länder, samt många privatpersoner med solel.
Och istället kommer eltopparna på sena kvällar och nätter.
Men om jag då vill ha ett abonnemang där jag har timprissättning så ger det mig fördel att använda så mycket el som möjligt mitt under dagen när elen är billig, men eltariffen säger att det är bäst jag använder el under natten för att då får jag halverade toppar.

Elevio har dessutom flyttat hela avgiften i princip till effektavgiften.
Så du kan inte komma ifrån att betala typ 800-1000kr i månaden.
Sen tar dom bara 6,25öre per kWh istället, så om jag gör av med 1000kWh eller 100kWh på en månad så är avgiften till nätägaren nästan oförändrad (skiljer bara ca 60kr) så länge jag har samma eltoppar i båda exemplen.
(Skatt skiljer ju självklart dock, men jag pratar avgiften)

Hur är det här systemet bra för nätet och balanseringen?
Jag förstår verkligen inte hur det är tänkt alls!
Det måste ju vara betydligt bättre för nätet om jag gör av med 20kWh mitt på dagen när det är överproduktion, istället för att jag flyttar dom till natten för att kapa mina toppar, när det är "underproduktion" (förhållandevis)

Som det här systemet är uppbyggt försvinner incitamentet att ha timmpris nästan helt!
Självklart finns det undantag, men systemen jobbar verkligen stenhårt mot varandra!

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE