Utvecklare kör Linux i Excel

Permalänk
Melding Plague

Utvecklare kör Linux i Excel

Att köra Excel på Linux är inget ovanligt, men för första gången har någon gjort tvärt om.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

AktiveX kom år 1996 och man kunde i princip köra vad som helst i webbläsaren, Excel, Word m.m. Vad skiljer sig detta projekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

AktiveX kom år 1996 och man kunde i princip köra vad som helst i webbläsaren, Excel, Word m.m. Vad skiljer sig detta projekt?

Det står i artikeln hur det funkar, så du kan ju jämföra med andra sätt att emulera Risc-V i ActiveX du känner till.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det står i artikeln hur det funkar, så du kan ju jämföra med andra sätt att emulera Risc-V i ActiveX du känner till.

Jag har sett stora saker köra i activeX, det är dock en förlegad tid, inget som används idag. Det användes innan HTML5, alltså snart 15år sedan eller något.
Syftet var att man ville för 25 till 15 år sedan ha en applikation köra i Internet Explorer precis som om applikationen fanns lokalt.

Att kolla koden hur .dll komponenten laddas, så öppnar jag inte en .xlsm fil, han borde ha lagt VBA koden utanför.

Efter att ha läst så har jag kommit fram till är att det speciella är att någon har lagt ner mycket tid på att utveckla detta, det är säkerligen superkomplicerat och så. Men nyheten att man kan ladda .dll filer i Excel, Word, Internet Explorer etc och köra större applikationer är snart 30 år gammal.

Permalänk
Medlem

Känns bra för säkerheten!

Finns ett skäl till att jag alltid ogillat ActiveX och numera även Edge WebView2. Är inte helt positiv till hur saker och ting kan bakas in överallt mha osäkra ramverk.

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga... varför??
Finns det något att lära av att köra Linux i Excel eller är det bara någon med för mycket tid över som vill glänsa?

Frågar av okunskap, inte dryghet.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Skrivet av walkir:

Känns bra för säkerheten!

Finns ett skäl till att jag alltid ogillat ActiveX och numera även Edge WebView2. Är inte helt positiv till hur saker och ting kan bakas in överallt mha osäkra ramverk.

Undra hur många företag som hade skiten runt år 2010? Och vilka problem de fick när det framförallt var Internet Explorer som de körde detta i. Ingen ville röra gamla Internet Explorer några år efter 2010. Och jag gissar att ställen som använder denna lösning idag bara är ett fåtal. Sedan finns det interna programlösningar vilket är en annan historia.

Skrivet av NcLr:

Finns det något att lära av att köra Linux i Excel eller är det bara någon med för mycket tid över som vill glänsa?

För att han kan.
Det är många som har gjort projekt med olika syfte som uppmärksamhet eller visa för en själv att man kan.
Jag har i min ungdom gjort några såna saker som ett VBA-spel i Excel, inget märkvärdigt, men jag gör nu inte om det nu då jag saknar tiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NcLr:

För att IT inte lät honom installera något på datorn.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Å ena sidan coolt.

Å andra sidan, är det verkligen vettigt att kunna köra vad som helst i Excel ?
Att Excel blir en större säkerhetsrisk om den tillåter folk att köra precis vad som helst istället för att begränsar funktionaliteten mer till vad programmet är till för.

Permalänk
Medlem

Lät lite kul fram till att fusket nämndes. Tumme ner för min del.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har sett stora saker köra i activeX, det är dock en förtegen tid, inget som används idag.

"En förtegen tid"?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Gissar att "förlegad" är ordet som lilla ankan söker

Permalänk
Skrivet av ISbit:

Gissar att "förlegad" är ordet som lilla ankan söker

Stämmer. En webbläsare som hjälpte mig att stava rätt och då bytte ord.. Det gäller att läsa igenom vilket ord den byter till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Att köra Excel på Linux är inget ovanligt, men för första gången har någon gjort tvärt om.

Läs hela artikeln här

Jag skulle säga att köra Excel i Linux är ganska ovanligt, särskilt en modernare utgåva som inte allts fungerar med wine etc.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

När kommer första nivån av inception ske?
Linux i Excel i Linux
eller
Excel i Linux i Excel

Det är den viktigaste frågan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

För att IT inte lät honom installera något på datorn.

😂

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB