Permalänk
Medlem

Tystaste 140 mm RGB-fläktarna?

Jag vill ha tag i dom tystaste RGB-fläktarna som finns. Datan över ljudnivån på alla dom olika fläktar som finns verkar dock inte vara så pass tillförlitlig som jag hade hoppats då vissa reviews säger emot andra. Visst, man får ta i beaktan att ljudprofilen ändras vid olika varvtal - men fortfarande så känns det här lite som en djungel för mig.

Har testat följande och kör dom främst runt 800 rpm:
- Phanteks M25. Hade dessa först, men hörde ett svagt brummande från dom så bestämde mig för att testa något annat.

- Cooler Master Sickle Flow (Potentiellt en äldre variant då dom saknade daisy-chain kopplingar, men från vad jag förstår ska allt annat vara samma som dom nyare)
Dessa lät lite mer än M25:orna, så jag blev inte nöjd här heller.

Ingen av dom väsnas ju direkt, men jag vill ha det så Tyst det bara går.
Och kanske är det så att det inte blir nämnvärt tystare än såhär - eller finns det fläktar som är märkbart bättre vad det gäller ljudvolym?
Och ja, det måste vara RGB och PWM-fläktar. För som vi alla vet är RGB = mer fps!

Har googlat runt lite, men tycker man får lite olika besked på olika ställen. Så därför tänker jag att jag kollar här, om det finns någon som har bra input i frågan?

Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma sits och vill få ner ljudnivån på min dator. Sitter med två Corsair ML140 Pro fläktar och tre Fractal prisma AL 120mm fäktar. Måste varva ner dom vlädigt myckat föra att få tyst.
Jag själv funderar på att skaffa sex stycken av dessa fläktar https://www.inet.se/produkt/5325175/be-quiet-light-wings-lx-1... dock 120mm varianten

fel länk
Permalänk
Medlem

På rak arm skulle jag tippa på att Arctic P14 (finns med rgb & pwm, vit eller svart) borde vara både effektiv & tyst, eftersom klassiska P14 icke-rgb är det.

MEN, alla Arctic P14 (och P12 förutom kanske Pro-varianten) har resonansproblem, värre än de allra flesta andra fläktar. Dels tjuter de i vissa rpm-områden, men dessutom tjuter de nästan alltid när de rampar upp eller ned rpm.

Men om man kör en P14 i "rätt" rpm-område och inte rampar upp eller ned så mycket så är den riktigt bra.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Ĥej!

En vanlig miss som många gör, är att underdimmensionera storleken och kvaliteten på chassit och dess inbyggda fläktar. Val av chassit är en av de viktigaste komponenterna som styr vilken ljudvolym en dator kommer att avge! Chassit styr även möjligheterna till god kylförmåga.

Beroende på vilket chassi du nu har, så kan funderingarna på val av fläktar eventuellt vara att börja i helt fel ände.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

På rak arm skulle jag tippa på att Arctic P14 (finns med rgb & pwm, vit eller svart) borde vara både effektiv & tyst, eftersom klassiska P14 icke-rgb är det.

MEN, alla Arctic P14 (och P12 förutom kanske Pro-varianten) har resonansproblem, värre än de allra flesta andra fläktar. Dels tjuter de i vissa rpm-områden, men dessutom tjuter de nästan alltid när de rampar upp eller ned rpm.

Men om man kör en P14 i "rätt" rpm-område och inte rampar upp eller ned så mycket så är den riktigt bra.

Håller helt klart med att de kan låta en del vid vissa varvtal.
Jag har 5st P14 Max i chassit där en ger tickande ljud vid ca 500-550rpm. Samt har jag 4st P12 Max på GPU och CPU, dessa tjuter vid start från 0rpm.

Men det är ju lätt att styra fläktarna via lämplig programvara typ: Rem0's Fancontrol eller i Linux CoolerControl.
Arctics fläktar brukar vara bra speciellt för sitt pris

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070, CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 32GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Men det är ju lätt att styra fläktarna via lämplig programvara typ: Rem0's Fancontrol

Detta har jag börjat använda. Riktigt trevligt och bra program.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelian:

Jag vill ha tag i dom tystaste RGB-fläktarna som finns. Datan över ljudnivån på alla dom olika fläktar som finns verkar dock inte vara så pass tillförlitlig som jag hade hoppats då vissa reviews säger emot andra. Visst, man får ta i beaktan att ljudprofilen ändras vid olika varvtal - men fortfarande så känns det här lite som en djungel för mig.

- Phanteks M25. Hade dessa först, men hörde ett svagt brummande från dom så bestämde mig för att testa något annat.

- Cooler Master Sickle Flow (Potentiellt en äldre variant då dom saknade daisy-chain kopplingar, men från vad jag förstår ska allt annat vara samma som dom nyare)

Och kanske är det så att det inte blir nämnvärt tystare än såhär - eller finns det fläktar som är märkbart bättre vad det gäller ljudvolym?
Och ja, det måste vara RGB och PWM-fläktar. För som vi alla vet är RGB = mer fps!

Har googlat runt lite, men tycker man får lite olika besked på olika ställen. Så därför tänker jag att jag kollar här, om det finns någon som har bra input i frågan?

Kolla upp och se om du hittar reviews på dessa, kanske kan vara något

be quiet! Light Wings LX 140mm PWM

be quiet! Light Wings 140mm PWM

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem

Jag brukar reglera fläktkurvorna i BIOS. Lite meckigare när man håller på såhär Men gillar att inte behöva ha en mjukvara till det.

Kör just nu ett Phanteks XT chassi, helt utan några paneler, och det är i princip ingen skillnad mot när jag sätter på panelerna, så tvivlar på att det har med det chassit att göra. Men har du mer djupgående tankar om det @Trum-Petaren får du gärna dela med dig!

Körde Arcticfläktar i mitt förra chassi och var rätt nöjd med dom - men då var dom verkligen bara svarta och tysta. Nu vill jag ha det lite festligare tänkte jag.
Be quite! brukar ju vara väldigt bra just när det gäller ljudnivå, så kanske ska ge dom en chans? Är det någon av er som testat dom?

Permalänk
Medlem

Kör just nu ett Phanteks XT chassi, helt utan några paneler, och det är i princip ingen skillnad mot när jag sätter på panelerna, så tvivlar på att det har med det chassit att göra.

Exakt detta är en mycket vanlig missuppfattning. Det är inte sidorna på ett chassi som påverkar någonting nämnvärt när det gäller ljudnivån från chassit. Sidorna har faktiskt relativt liten betydelse.

Det som istället gör ett chassi volymsvagt eller inte, är framförallt chassits storlek, chassits byggkvalitet och chassits byggkvalitet på fläktarna och dess antal. Ju större chassit och dess fläktar är, desto större chans är det att du får en tyst/volymsvag dator. Välj ett så stort och väldesignat chassi som plånboken tillåter är mitt tips! I varje fall om kylning, komponenternas livslängd och ljudnivå känns viktigt för dig.

Du har ett litet chassi och av en inte så jättehög byggkvalitet om jag ska vara helt ärlig. Det innebär att du nog kan laborera med fläktbyten tills du spyr utan att lyckas få ut en jättestor positiv effekt i chassits ljudvolym. Ett riktigt bra chassi och dess fläktar ger oftast mycket mer.

Här är alltså anledningen till varför jag så starkt ogillar när vissa personer här på forumet ger bra rekommendationer på det ena och det andra, men att dom samtidigt snålar till vansinne på chassit och på CPU-kylningen! Då är det inte så konstigt att problem kan uppstå av diverse slag och som man sedan behöver åtgärda i efterhand! Detta leder oftast till en onödig merkostnad. Det lönar sig så gott som alltid att betala en aningen mer på dessa komponenter redan från första början. Då får man dessutom en bättre balans på hela datorbygget och bra balans är alltid rätt!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Spännande tankar och tack för input.

Jag tror dock jag ger en ny uppsättning fläktar en chans till innan jag överväger att byta chassi dock - det får bli plan B om nästa uppsättning fläktar inte ger det resultat jag vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Håller helt klart med att de kan låta en del vid vissa varvtal.
Jag har 5st P14 Max i chassit där en ger tickande ljud vid ca 500-550rpm. Samt har jag 4st P12 Max på GPU och CPU, dessa tjuter vid start från 0rpm.

Men det är ju lätt att styra fläktarna via lämplig programvara typ: Rem0's Fancontrol eller i Linux CoolerControl.
Arctics fläktar brukar vara bra speciellt för sitt pris

I mitt förra chassi hade jag sex P14. Bra fläktar, definitivt, men jag blev tokig på kakafonin av tjut som kunde uppstå, oftast vid rampning. Hade två cpu-tempstyrda på radiator, två gpu-tempstyrda och två gpu+cpu-tempstyrda.

I mitt nuvarande har jag tre P12 av nyare revision, som istället brummar. Jag är less. De åker ut så fort Noctua orkar släppa nästa generation 120mm (som de ju ska göra det här kvartalet).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelian:

Körde Arcticfläktar i mitt förra chassi och var rätt nöjd med dom - men då var dom verkligen bara svarta och tysta. Nu vill jag ha det lite festligare tänkte jag.

Som sagt, Arctic P14 finns i rgb-varianter nuförtiden, vitt eller svart.

https://www.arctic.de/en/P14-PWM-PST-A-RGB/ACFAN00276A

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Som sagt, Arctic P14 finns i rgb-varianter nuförtiden, vitt eller svart.

https://www.arctic.de/en/P14-PWM-PST-A-RGB/ACFAN00276A

Ja jag ska gräva lite i vilka reviews som finns där - men du verkade ju inte supernöjd med dina? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

I mitt förra chassi hade jag sex P14. Bra fläktar, definitivt, men jag blev tokig på kakafonin av tjut som kunde uppstå, oftast vid rampning. Hade två cpu-tempstyrda på radiator, två gpu-tempstyrda och två gpu+cpu-tempstyrda.

I mitt nuvarande har jag tre P12 av nyare revision, som istället brummar. Jag är less. De åker ut så fort Noctua orkar släppa nästa generation 120mm (som de ju ska göra det här kvartalet).

Ljud av alla dess slag är otroligt svårt och en hel vetenskap. Missljud är många gånger ännu svårare!
Brum kan orsakas av olika saker, t.ex. dålig avskärmning i en eller flera kompnonenter, dålig strömanpassning, från t.ex. PSU, eller vibrationer som fortplantar sig och avger ett brummande ljud. Så innan du har lokaliserat med säkerhet var brumljudet kommer ifrån, så är det svårt att veta exakt vad som felar. Fläktbyte kan kanske vara lösningen, men det är inte självklart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du ska INTE köpa de tystaste chassifläktarna för de kommer sannolikt inte ge tillräcklig kylning. Utan du ska köpa fläktar av bra kvalité som kan reglerats över stort intervall. Sen är det fråga om att optimera placering och styrning av fläktarna för att få dom att snurra så långsamt som möjligt men samtidgt ge tillräcklig kylning i din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelian:

Ja jag ska gräva lite i vilka reviews som finns där - men du verkade ju inte supernöjd med dina? ^^

Jag verkligen HATAR oljud, och kör all kylning så tyst som möjligt, och då sticker resonanstjut och andra oljud ut ordentligt. Jag är ingen bra referens för gemene man när det kommer till sådant.

Om du inte upplevde problem med de du hade tidigare så tippar jag på att du inte kommer göra det med de här nyare heller - men jag kan förstås inte säga hur mycket det annorlunda materialet i fläktbladen kan påverka saken (genomskinligt brukar inte tillverkas av samma material).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Ljud av alla dess slag är otroligt svårt och en hel vetenskap. Missljud är många gånger ännu svårare!
Brum kan orsakas av olika saker, t.ex. dålig avskärmning i en eller flera kompnonenter, dålig strömanpassning, från t.ex. PSU, eller vibrationer som fortplantar sig och avger ett brummande ljud. Så innan du har lokaliserat med säkerhet var brumljudet kommer ifrån, så är det svårt att veta exakt vad som felar. Fläktbyte kan kanske vara lösningen, men det är inte självklart.

Jo, jag är väl medveten om detta, och har frenetiskt jagat och dräpt oljudskällor (varav spoltjut är det mest besvärliga) i åtminstone 20 års tid. Det är P12:orna som spökar i det här fallet, har bland annat testat stänga av alla andra fläktar. Med tanke på tidigare erfarenhet med en bunt P14 och P12 av olika revision så är det med hög sannolikhet det gamla vanliga; resonansproblematik, då det hörs mer i vissa varvtal.

De mest oljudsfria fläktarna jag känner till är Noctua NF-A12x25 och NF-A14x25 G2, tyvärr, eftersom de är så förbannat dyra (och bruna, fy fan). De är inte helt resonansfria (det är ingen fläkt), men nära nog. Jag kan inte höra det alls på det avstånd jag normalt sitter ifrån dem. Vindbruset hör jag, men ingen tonalitet, och white noise är ok.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelian:

Köp bra fläktar och köp belysning separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Köp bra fläktar och köp belysning separat.

Ja, alltså, Noctua NF-A14x25 G2, när de kommer i svart färg mot slutet av året (kanske, Noctua är inte snabbast) + separat belysning vore oerhört svårslaget ljudmässigt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Lite Offtopic, då Noctua inte har RGB-fläktar. Men det enda negativa är väl priset för Noctua. Ifall man klarar sig utan RGB, samt vissa har väl synpunkter på färgerna.

Samt verkar det vara lite sisådär med Arctic vissa fläktar verkar ha missljud, och andra låter ingenting. Så missljuden verkar vara lite beroende på batch osv. Har aldrig hört talas om någon Noctua som har haft missljud eller liknade.
Jag har kört Noctua i massor av år tidigare och har det i min server, de bara går och går och går utan några konstiga ljud.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070, CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 32GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Noctua förut också och varit supernöjd - men med det chassi jag har nu så vill jag ha något som man kan titta på utan att få aids i ögonen
Och som sagt, rgb är det jag är ute efter.

Kikat på lite andra lösningar med belysning också, men tycker inte att det blir riktigt lika snyggt tyvärr. LED-listerna var väl okej-ish, men inte riktigt rätt kände jag, tyvärr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelian:

Jag har kört Noctua förut också och varit supernöjd - men med det chassi jag har nu så vill jag ha något som man kan titta på utan att få aids i ögonen
Och som sagt, rgb är det jag är ute efter.

Kikat på lite andra lösningar med belysning också, men tycker inte att det blir riktigt lika snyggt tyvärr. LED-listerna var väl okej-ish, men inte riktigt rätt kände jag, tyvärr!

Noctua tog fram en serie med svarta fläktar för folk som inte uppskattar den klassiska bruna.
(Enligt deras egna roadmap så kommer även gen 2 fläktar senare i år)

https://noctua.at/en/products/product-lines/line-chromax
Bara att välja fläkt och sedan den färg du vill ha på kablarna o antivibrationskuddarna.

RGB är bäst separat, finns ändlöst mycket RGB lister, lampor och styrsystem som man kan välja mellan.
Själv känns det konstigt att kompromissa på kylning/ljud bara för att man vill ha 2kr LED inbyggd i fläkten.

Permalänk
Medlem

For the record slutade det med att jag köpte dessa efter att ha provlyssnat (vilken nörd man är ändå...) på en polares dator som också kör dom:
https://www.inet.se/produkt/5325171/be-quiet-light-wings-lx-1...

Funkar hur bra som helst! Hör inte ett knyst från dom. Ljuset är inte riktigt top-tier, men man kan inte få allt.
Jag är mycket nöjd