Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Fedora är en bra distro, men annars kan man köra med Win 10 LTSC så håller det till 2027.

Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021 har dock support till 2032.

@Oldskool:
Med 8 GB Ram och Intel i7 4510U CPU kan du köra Windows 11 utan några större problem. Använd Rufus som andra också tipsat om.

Sen räcker det oftast med WinUtil från Chris Titus för att debloata Windows.

Permalänk
Medlem

1. Windows LTSC (sök i forumet)
2. Linux mint med Cinnamon är nog en av de distro som är lätt å mest lik Windows. Zorin OS och Q4OS bygger på Debian och är också ok å funkar mkt bra på äldre hårdvara. Mint bygger på Ubuntu. Kubuntu linux om du är mer avancerad användare med lite kunskap. Mina föräldrar är 80+ å kan ingenting. De kör Mint sedan 3år ed gott resultat å jag fjärr administrerar vid problem 🤣🤣.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk

En fråga angående diverse Linux-distron som ersättare till Windows 10: vilket Linux-distro är i dagsläget mest lämpligast för att köra Windows 10 i VM:s (t.ex. VirtualBox eller motsvarande i Linux-världen)?

Min tokiga tanke är att ha en ny dator med 96 GB i ram med ett 7900XTX grafikkort med något Linux-distro installerat och då veva igång en Win 10 64-bit VM-instans med 32 GB ram tilldelat för att enbart kunna spela icke-Linux-kompatibla spel!😅

Eller kommer det att krångla alldeles för mycket med grafikkortsdrivrutiner till AMD 7900XTX som då även ska "passthrough:as" till själva VM-instansen?🤔

Vore det bättre med bara två olika partitioner och Dual-Boot där Windows 10 64-versionen är ej uppkopplad mot internet? Dock bliré svårt med Multiplayer-spel då!

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

En fråga angående diverse Linux-distron som ersättare till Windows 10: vilket Linux-distro är i dagsläget mest lämpligast för att köra Windows 10 i VM:s

Det är QEMU/KVM med VirtIO du ska kolla in.

Val av frontend är en smaksak, men Gnome Boxes eller Virtual Machine Manager (virt-manager) är mina favoriter.

Finns även stöd för att köra mot en riktig partition på disken, så att du kan både köra virtuellt och dualboota mot samma Windows-installation.

Även distro är en smaksak. Själv kör jag Ubuntu 24.04 LTS på en laptop med 8GB RAM. Funkar utmärkt att dra igång W10 LTSC i QEMU/KVM med bra prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

8 GB Ram, intel i7 4510U CPU.. Men det låter som att det borde funka med en vanlig Ubunu, bortsett från att jag nog får glömma pekskärmen..

Pekskärm lär funka galant i de flesta distros.
Jag hade lite utmaningar med att hitta en för min egna 2in1 men Fedora löste det 100% och har dessutom ett tabletläge som stänger av tangentbordet likt Lenovos egna mjukvara.

Jag kommer aldrig gå tillbaka och för varje år som går förstår jag mindre och mindre varför folk fortsätter våndas med MS…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

En fråga angående diverse Linux-distron som ersättare till Windows 10: vilket Linux-distro är i dagsläget mest lämpligast för att köra Windows 10 i VM:s (t.ex. VirtualBox eller motsvarande i Linux-världen)?

Min tokiga tanke är att ha en ny dator med 96 GB i ram med ett 7900XTX grafikkort med något Linux-distro installerat och då veva igång en Win 10 64-bit VM-instans med 32 GB ram tilldelat för att enbart kunna spela icke-Linux-kompatibla spel!😅

Eller kommer det att krångla alldeles för mycket med grafikkortsdrivrutiner till AMD 7900XTX som då även ska "passthrough:as" till själva VM-instansen?🤔

Vore det bättre med bara två olika partitioner och Dual-Boot där Windows 10 64-versionen är ej uppkopplad mot internet? Dock bliré svårt med Multiplayer-spel då!

Mvh,
WKF.

Svaret på frågan "vilken distro" är som vanligt "den med häftigast logga", lite skämtsamt uttryckt men det du kan i princip göra allt på alla distros. Debian kanske är lite väl utdaterad på sina håll om man jagar de absolut senaste versionerna (men, då kan du alltid lägga in nyare repos och köra på uppdaterade versioner så det går som sagt fortfarande oavsett distro).

Vad gäller det du frågar om så går det absolut jättebra. Just AMD-kort vet jag inget om att köra passthrough på, jag tror att vissa av dem kräver att du dumpar grafikkortets BIOS till en separat fil och använder för att kortet ska fungera i en VM men det är eventuellt inte så på ett 7900XTX.

Vad gäller multiplayerspel i en VM så är det lite så att ju svettigare de är, desto lägre är chansen att du kan spela dem i en VM ändå. Fortnite, The Finals och den typen av spel kan du t.ex. glömma. WoW funkar utmärkt. Det har att göra med anticheat på kernelnivå som gör allt för att upptäcka att du spelar i en virtuell maskin och då kommer strejka eller banna dig för fusk. Resonemanget är att de då inte kan vara säkra på att du inte manipulerar minnet i Windows från din Linuxmaskin för att fuska, vilket väl kanske har en poäng.

Annars är det bara att tuta och köra. Jag använder som ovan skriver KVM/Qemu med virt-manager som frontend och det fungerar oförskämt bra. Jag kör dock med ett Nvidiakort och använder datorns iGPU för Linux och kör sedan looking-glass för att titta in i Windowsmaskinen så att man kan ha den som ett fönster i sin vanliga fönsterhanterare och inte behöver hålla på med en extra skärm eller att byta input på skärmen för att komma åt sin virtuella maskin. Det är, för mig som inte spelar rankade multiplayerspel ändå, en på alla sätt och vis bättre upplevelse än att spela native i Windows.

Vill du kunna använda ditt 7900XTX både i Linux OCH i Windows blir det ett extra lager av krångel då du måste ha script som klipper bort GPUn från Linux och byter drivrutin när du startar din VM och sedan gör tvärtom när du stänger av den. Det är dock inte heller något som är omöjligt på något sätt och jag ska själv göra det i min setup för att kunna använda mitt Nvidiakort för lokala LLM:er när jag inte tänkte spela. Har bara inte orkat dit än.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anthra:

Nyaste är GNOME 48 och det har hänt en del med touch-stödet i de senaste versionerna.

Nuvarande Pop bygger på Ubuntu 22.04, som i sin tur använder GNOME 42*.

Nuvarande Debian är 12, som i sin tur använder GNOME 44*.

Jag skulle prova någon distro med nyare GNOME om jag ville att touch ska fungera bra.

*Snabb huvudräkning vilken GNOME-version beroende på halvåret distron kom.

Det här är guld!
För ja. Jag såg ju att pop_os LTS var rätt gammal.

Men jag v5eg inte hur gnome-utvecklingen sett ut.
Så det här var rådet jag behövde. Tackar!

Testar fedora nästa här då.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har kört MX Linux på en 14 år gammal laptop och det fungerar rätt snabbt.

Permalänk
Medlem

Testa:

Q4OS Plasma
Linuxmint
Q4OS Trinity (går att köra även på PII, PIII och PIV - saknar dock stöd för tablets eller explicit stöd för tablets).

Tablets och touchscreens får bättre stöd 2024, 2025 och framåt, men det kan vara bra att googla sådana funktioner och se ifall någon annan lyckats installera Linux med alla funktioner på plats, ifall problemet lösts eller liknande.
LinuxMint har många workarounds för avvikande firmware, installationsskydd och hårdvara.

https://www.q4os.org/forum/viewtopic.php?id=4673
https://q4os.org/forum/viewtopic.php?id=5050

https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=425679
https://www.reddit.com/r/linuxmint/comments/1fuhoj3/how_good_...

Som synes kan Linuxmint vara första testanhalt för en tablet-pc med avvikande hårdvara. Q4OS Plasma kan dock vara snäppet vassare i många andra avseenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Generellt skulle jag säga "så mellanmjölk det går". Är man ny i linuxvärlden bör man titta mot de stora och väldokumenterade distributionerna som riktar sig till kreti och pleti först och främst.
Ubuntu av lämplig smak, gärna LTS (22.04 alt. 24.04), Fedora (om man vill ha det nyaste lite oftare och kan stå ut med en in-place-uppgradering en eller helst två gånger om året), undvik alltför obskyra derivat av saker och ting. Det kommer att bespara dig en hel del huvudvärk (och möjligen ge dig viss annan om du har nischade behov) och öka chansen för att andra stött på samma problem som du.

Detta. Bara kör helt vanliga Ubuntu. Då är det lätt att hitta och få hjälp vid behov.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här är guld!
För ja. Jag såg ju att pop_os LTS var rätt gammal.

Men jag v5eg inte hur gnome-utvecklingen sett ut.
Så det här var rådet jag behövde. Tackar!

Testar fedora nästa här då.

Det kommer en ny Debianversion i sommar.

Det kommer antagligen en ny Popversion till hösten.
Den nya pop är inne på alfa 7, så jag tycker nog att de borde gå över till beta och sedan släppa den riktiga versionen snart.
Tänk dock på att den gamla pop bygger på GNOME + pops egen extension Cosmic.
Medan den nya versionen bygger på en helt ny och egenproducerad skrivbordsmiljö som heter Cosmic och som i princip ser likadan ut som den gamla.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BrottOchStraff:

Också sugen att testa tiny11. Men lite orolig över att det kan smyga in vad som helst i den installationen egentligen om man inte har kunskap nog själv att kolla

Bara kolla vad källkoden gör och googla på det:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Generellt skulle jag säga "så mellanmjölk det går". Är man ny i linuxvärlden bör man titta mot de stora och väldokumenterade distributionerna som riktar sig till kreti och pleti först och främst.
Ubuntu av lämplig smak, gärna LTS (22.04 alt. 24.04), Fedora (om man vill ha det nyaste lite oftare och kan stå ut med en in-place-uppgradering en eller helst två gånger om året), undvik alltför obskyra derivat av saker och ting. Det kommer att bespara dig en hel del huvudvärk (och möjligen ge dig viss annan om du har nischade behov) och öka chansen för att andra stött på samma problem som du.

Instämmer. Kört Debian i typ 25 år, efter att ha tröttnat på att Slackware (då) inte hade någon pakethanterare. I stort mindre trassel med etablerade mellanmjölksdistar, och de få gånger det är nåt kan man nästan räkna med att någon i jättecommunityn runt det har stött på samma problem. Enda gången jag ser någon anledning alls att köra något annat är väl om det finns något specifikt behov som Debian inte täcker, eller att det helt enkelt inte finns till enhet i fråga.

En enorm bonus som vuxit fram över åren är att väldigt mycket annat är baserat på Debian numera. Senaste exemplet var när jag började leka med Proxmox för inte längesen. Oerhört trivsamt att ha järnkoll på det underliggande systemet redan från början.

Givetvis gäller ovanstående oavsett vilket Debianderivat man väljer, exempelvis Ubuntu.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Linux Mint är fantastiskt. Tveklöst den distro som gett mig minst friktion. Jag har använt det i säkert tio år.
Jag har också en gammal Surface och på den kör jag Ubuntu. Pekskärmen funkar fint och jag tyckte hela gränssnittet i Ubuntu kändes som mer naturligt för touch. Jag har dock för mig att jag fick googla lite innan jag fick det att fungera som jag ville med webläsaren. Jag kör Chromium på den och med den läsaren har jag för mig att touchstöd "kom med paketet" men det var inte lika uppenbart för mig hur jag skulle få touch att funka i Firefox. Jag är absolut inte någon fena på Linux för övr.

Permalänk
Medlem

Istället för att folk ska basera sina alternativ och önskemål på ett flertal röster så finns det hjälp att få:

https://endof10.org/

Följer man länken och scrollar en bit så kommer man till distroväljaren. Jag gjorde testet och fick resultatet att den Distro jag valde för 10 år sedan fortfarande är rätt för mig. De som kom upp som andra och tredje förslag passade mig väldigt bra de med. Så distroväljaren verkar sund.

Edit: Okej, så länken fanns visst inte kvar under steg 1. Men här är distroväljaren: https://distrochooser.de/

Permalänk
Medlem

1. Linux Mint XFCE
Fördelar: Väldigt användarvänlig, lik Windows till utseendet, bra stöd för multimedia och drivrutiner.
Systemkrav: Ca 1 GB RAM (rekommenderat 2+ GB), 15 GB disk.
Rekommenderas för: De flesta som vill ha något lätt men ändå fullt fungerande.

2. Xubuntu
Fördelar: Officiell Ubuntu-variant med XFCE, snabb och stabil.
Systemkrav: 1 GB RAM (rekommenderat 2+ GB).
Rekommenderas för: Lite äldre maskiner, lätt att komma igång med.

De flesta moderna Linux-distributioner fungerar med pekskärm, men stödet kan variera lite beroende på distro, drivrutiner och hårdvaran i din laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

8 GB Ram, intel i7 4510U CPU.. Men det låter som att det borde funka med en vanlig Ubunu, bortsett från att jag nog får glömma pekskärmen..

Som andra påpekat kommer en sådan maskin förmodligen inte ha några problem med Windows 11 när du använder Rufus.

Du har också alternativet att köra Windows 10 (Home/Pro) med support från Microsoft som de annonserat kommer kosta 30 USD för privatpersoner eller köra med patchar från 0patch. Antar att äldre applikationer är mer intressant än att använda en så gammal enhet som vardagsdator.

Vill du köra Linux är distribution ingen större sak, men med Intel HD Graphics 4400 får du inte fullt Vulkanstöd och videoacceleration är lite knepigare än med senare processorer, det mesta kommer fungera utan Vulkan och 1080p-video bör fungera utan hårdvaruacceleration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag kört det på speldatorn, skol-laptopen och en VM och inga problem på typ två år.
Enda som strulade lite var att skolan använde onedrive (vilket krävde en register ändring för att återställa).

Funderat på något precis sånt här. Misstänker att prestandan överlag blir bättre utan massor av bloat som ligger i bakgrunden och tuggar. De flesta program man behöver installerar man själv ändå.
Lite små pillande kan man stå ut med om det skulle behövas.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag har en äldre laptop som kör Windows 10. Vad borde jag dra in för enkel distro istället för Windows nu när MS inte längre uppdaterar W10 ?
OBS 1 : Den har svag hårdvara, är ca 10 år gammal så gärna något lättdrivet.
OBS 2: Den hade Windows 8 ursprungligen, så det hade ju varit kul med något som klarar en pekskärm.
Nej det går inte att installera W11 på den.

Skrivet av Oldskool:

TLDR tänk inte så mycket på vilken linux distribution du ska välja då de flesta är väldigt lika, skillnaden är ungefär som lika godis i olika smaker där vi alla föredrar en viss smak före en annan.

Den hårdvaran är kraftig nog för valfri linux distribution utan att du behöver välja bort något.
Som nybörjare bör du alltid välja bort distributioner som är rullande utgåvor (rolling release) de är inte anpassade för nybörjare då det ofta kommer uppstå problem du inte vet hur du ska hantera.
I övrigt kan du välja fritt men välj en av de stora distributionerna så blir det lättare att finna svar på frågor och problem.
Angående skrivbordsmiljö (DE) eller fönsterhanterare (WM) så är även det valfritt men jag rekommenderar en skrivbordsmiljö som KDE plasma som är mest likt om du kommer från windows 10 samt fungerar väldigt bra på betydligt äldre och klenare hårdvara men det finns även gnome eller xfce om du vill ha något mer avskalat.
Sist jag testade så drog XFCE och KDE plasma likvärdigt med resurser medan gnome använde mer minne och CPU men det kan skilja beroende på användning samt har du tillräckligt i datorn för samtliga alternativ.
Jag rekommenderar en DE (Desktop Environment) för en som är ny istället för en WM (Window Manager) då en DE innehåller de verktyg som de flesta behöver medan en WM i stort sett endast visar saker på skärmen och du måste själv finna olika verktyg för det du vill göra som t.ex filhanterare.
Om du vill använda pekskärmen så bör du välja KDE plasma eller gnome som skrivbordsmiljö.

Det bästa är att du enkelt kan byta DE/WM när du känner för det så tänk inte så mycket på att råka välja fel och de flesta distributioner har fler likheter än de flesta tror när användandet av linux distributioner är nytt, den största skillnaden är pakethanteraren för att installera och uppdatera program i övrigt är det mesta likt.
Hårdvarustöd är även det likt mellan de olika distributionerna då drivrutiner normalt finns i linuxkärnan (kerneln) så i ett linuxsystem uppdaterar du normalt inte drivrutiner utan du uppdaterar kerneln med undantag för för t.ex nvidia drivrutiner som är proprietära och installeras separat samt ominstalleras om kerneln uppdateras men i vissa distributioner så hanteras det av pakethanteraren så du märker inte av det.
Om det finns frågor om anpassade och minimala installationer när du ska installera så bör du som nybörjare alltid välja full installation då du inte förstår vad du väljer bort och vad det kan påverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Som jag förstod hade trådskaparen inget emot Win11, utan det var datorn som var för gammal.

Ska man krångla med LTSC IoT kan man lika gärna titta på Win11-versionen.
Dels går den utmärkt att köra på äldre datorer, dels finns inte gränsen 2027 (även om det säkert kommer en framtida gräns när Win12 släpps).

Krångla med LTSC? Jag kommer inte på att formula nått ord som inte låter elakt på skämtsamt sätt på denna tid på dygnet men är du galen 😅 windows 10 utan LTSC är det krångliga bokstavligen rena fröjden från 1 sec med LTSC.

Har inte provat LTSC 11 utan bara vanliga och väljer here windows ME före det ö... men du har en bra poäng då kan man lika gärna använda 11 LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag kommer aldrig gå tillbaka och för varje år som går förstår jag mindre och mindre varför folk fortsätter våndas med MS…

För att saker inte fungerar i Linux på min Intel NUC. Får verkligen inte ljud via HDMI i Linux, fungerar utmärkt i Windows

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har själv gjort lite forskning – eller snarare folk jag känner har testat. Min favorit har varit Ubuntu, men för någon som är ointresserad av teknik och bara vill att det ska fungera, är Linux Mint mer naturligt. Mint bygger på Debian/Ubuntu, så det är samma grund.

Mint liknar Windows väldigt mycket. Linux klarar hårdvara helt okej numera – touchscreen är inga problem, till exempel i Ubuntu när jag har testat på Lenovo.

Skrivare: Något som kör PCL 6 eller där det står HP på brukar fungera bra. Epson fungerar också, men kan vara lite meckigare. Jag har Xerox och Brother-skrivare som kör PCL 6 – där fungerar det utmärkt. Det bör även fungera med PCL 3, som är vanligt på budget-HP-skrivare för 599 kr från Clas Ohlson. (Skrivaren har haft samma chassi i över 10 år, men de byter modellnummer och bläckpatroner lite då och då.)

Själv kör jag Ubuntu 24.04 LTS på en Intel(R) Core(TM) i9-11900F @ 2.50 GHz som huvuddator. Sedan kör jag Ubuntu 24.04 LTS på en ZBook med en Intel i7-processor av 6:e generationen, och jag har även Linux på en gammal uttjänt laptop.

(Jag tyckte det var synd att slänga den. Jag behövde en router, eftersom jag just nu bor på ett hotell – så jag ville kunna ta emot hotellets Wi-Fi och skapa ett eget litet NAT-nätverk för mina prylar. Dessutom ville jag ha en radio som separat enhet, så den gamla uttjänta laptopen fick två uppgifter: att vara router och radio.)

Den bootar upp Debian och startar Firefox i fullskärm, där den laddar den här hemsidan: https://radio.televinken.org/. Då har man både klocka, radio,veckonr och datum på en egen skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tiny11 låter intressant det ska jag kika på. Knappast så man använder alla windows program och "features" såsom data insammling.

Skrivet av hakd:

Jag kört det på speldatorn, skol-laptopen och en VM och inga problem på typ två år.
Enda som strulade lite var att skolan använde onedrive (vilket krävde en register ändring för att återställa).

Kollade upp det där om den ger mer prestanda men verkar ju inte spela någon roll. Tiny11 är helt enkelt inte menat för nyare datorer. Men ja kan ju vara skönt att slippa data insamling. Jag har Revo uninstaller som kan avinstallera alla program jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Tycker man har dessa val.

Antingen petar man in Windows, om man inte är så tekniskt lagd en nyinstallation är inte alls dumt för bara det gör systemet rappt och ja vist man lär kunna köra vidare på 10 ett tag om man vill. Det är bara att vara försiktig och köra nån gratis scanning via nätet regelbundet. panda och nån annan har.

Kollar man bara på film så riskerar man ändå inte något. Bra att göra, leta upp chipset drivutinen på tillverkarens hemsida. plocka bort allt du inte behöver, ställ in datorn att gå på prestanda, bocka i kantutjämning, då slipper du kantig text överallt.

W11 samma där. Du kan göra en installtionsUSB med Rufus.

Eller om man tycker det är kul att prova på Linux, ser det som att du har ganska bra kräm ändå och då är det Ubuntu som gäller om man är ny. Den petar in allt du behöver så det är bara att installera och börja bekanta sig med systemet.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

Krångla med LTSC? Jag kommer inte på att formula nått ord som inte låter elakt på skämtsamt sätt på denna tid på dygnet men är du galen 😅 windows 10 utan LTSC är det krångliga bokstavligen rena fröjden från 1 sec med LTSC.

Det går alldeles utmärkt att köra både Win11 Home/Pro på en gammal dator.
Antingen kan jag berätta hur man gör ett litet registerhack, eller så rekommenderar jag Rufus.
Inte krångligt alls.

Det är inga problem att installera LTSC IoT - men du får en 90 dagars testversion.
Jag kan förklara hur man kommer runt 90-dagars-spärren, men jag är ganska säker på att då bryter jag mot forumets regler - det är min definition av "krångligt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Kollade upp det där om den ger mer prestanda men verkar ju inte spela någon roll. Tiny11 är helt enkelt inte menat för nyare datorer. Men ja kan ju vara skönt att slippa data insamling. Jag har Revo uninstaller som kan avinstallera alla program jag vill.

https://youtu.be/e0V7lOF33dg?si=LKLfJDBSeOyYw5tJ

Jo du kommer uppleva datorn som rappare och kvickare med dessa bantade versioner. Windows vräker ju på med ett gigantiskt paket ingen varken bett om eller vill ha, man hoppas att folk skall börja använda något av allt det där och sen börja ta betalt senare om alla använder det.

Alla små program som är i gång tar upp processorkraft.
Det gör att webbläsare och annat slöas ner något. Eller windows uppdate tar längre tid på sig med mera med mera.

Men en sån version får man mer resurser till annat.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeP123:

Kör W11 på 2st föråldrade Mac mini 2014 med bara 4gb ram och nån i5 variant samt SSD, de upplevs inte segare än med W10. Uppdateringar har kommit som vanligt men jag tror även W10 kommer få uppdateringar oavsett vad MS säger nu, annars väntar stora botnät i framtiden för miljontals kommer ligga kvar på W10 i många år..

Kan varmt rekommendera OCLP (OpenCore Legacy Patcher) om man vill köra senaste eller senaste MacOS på sina gamla Mac-burkar. Funkar mkt bra!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För att saker inte fungerar i Linux på min Intel NUC. Får verkligen inte ljud via HDMI i Linux, fungerar utmärkt i Windows

Vilken CPU-generation är det? Just Comet Lake PCH cAVS verkar ha haft onödigt mycket problem i Linux.

Annars är just Windows lösningen i många fall Aldrig fel att välja operativsystem efter vilka behov man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThurahT:

Istället för att folk ska basera sina alternativ och önskemål på ett flertal röster så finns det hjälp att få:

https://endof10.org/

Följer man länken och scrollar en bit så kommer man till distroväljaren. Jag gjorde testet och fick resultatet att den Distro jag valde för 10 år sedan fortfarande är rätt för mig. De som kom upp som andra och tredje förslag passade mig väldigt bra de med. Så distroväljaren verkar sund.

Edit: Okej, så länken fanns visst inte kvar under steg 1. Men här är distroväljaren: https://distrochooser.de/

Intressant. När jag kollade baserat på mina preferenser så dök Zorin OS upp högst på listan.
Har aldrig hört talas om det förut så ska nog prova att ge det en chans för att se om det kan vara något intressant.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Intressant. När jag kollade baserat på mina preferenser så dök Zorin OS upp högst på listan.
Har aldrig hört talas om det förut så ska nog prova att ge det en chans för att se om det kan vara något intressant.

Zorin OS är typ som Ubuntu (Gnome) med ArcMenu och Dash to Panel förinstallerat.