Riskkapitalbolag köper Prisjakt för en halv miljard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Men köpte inte Klarna Pricerunner?

Jo, precis?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nja, de måste fortfarande följa lagen kring sånt, har du avböjt så lär du inte få mer än idag.

Får redan nu någon enstaka reklam från appen på mobilen jag inte önskar mig
Bara bevakningar

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Enshittification continues.

Inget bra har någonsin kommit från att ett företag blir uppköpt av riskkapitalister.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Håller med att funktionaliteten var bättre/enklare tidigare men det jag ser som största problemet är att man länkar till mindre seriösa företag. Företag som inte har organisationsnummer, medlemsavgifter m.m. Sidan i sig har tappat väldigt mycket förtroende.

Permalänk
Medlem

Miljardindustri men ändå blir tjänsten sämre för varje år.
Mer reklam om den men mindre bra innehåll.
Saknas fundamentala sökfilterinställningar när det kommer nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag vet inte hur utbrett det är ännu, men det har cirkulerat uppgifter om att Google Shopping ska börja använda dynamisk prissättning. Tanken är att priserna på produkterna som visas ska sättas utifrån den data företaget har om dig som person. Lite läskigt.

Hehe, visst, Svenne Kokosnöt skulle ju bli rekt som vanligt, men frågan är om det inte skulle vara till fördel för nördar som ser sådant som en utmaning? Hade nog funnit rätt stort nöje i att kringgå systemet och fejka en rabattprofil. Givet att vi som roar oss med sådant inte är så många, så har det potential att kunna funka i längden också.

Skrivet av Alexraptor:

Inget bra har någonsin kommit från att ett företag blir uppköpt av riskkapitalister.

Nä, det brukar ofelbart grusa alla eventuella tidigare ambitioner om kundupplevelse, den enda kvarvarande målsättningen blir att krama varenda möjligt öre ur produkten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag vet inte hur utbrett det är ännu, men det har cirkulerat uppgifter om att Google Shopping ska börja använda dynamisk prissättning. Tanken är att priserna på produkterna som visas ska sättas utifrån den data företaget har om dig som person. Lite läskigt.

Stora hotet är nog tjänster dom GPT shop. Gissar att företag kommer pröjsa för att få sina produkter promotade i AI tjänsterna.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jo, precis?

Känns lite sådär om Klarna köper upp de två största prisjämförelsesiterna som finns i Sverige.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag skulle tro att tanken är precis tvärtom, att de ska kunna tjäna mer pengar på dig beroende på vad du har för intressen och inkomst.

Ja det var min första tanke, intresse och köpstyrka trissar upp priserna för dig. Så man måste vara noga med att aldrig hämta information om det som intresserar en på nätet.. sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Känns lite sådär om Klarna köper upp de två största prisjämförelsesiterna som finns i Sverige.

Fast här är det alltså riskkapitalbolaget som tidigare ägt Pricerunner en tid och sedermera sålt det till Klarna som nu köpt Prisjakt.

Att de i framtiden ska sälja även Prisjakt till just Klarna känns inte särskilt sannolikt, tycker jag iaf.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babovand:

Efter flera månader finns fortfarande bara ett B850 moderkort på hela prisjakt.

https://www.prisjakt.nu/c/moderkort?615=44097

Så nej de är helt trasigt. Har mer exempel på saker som saknas helt men behövs nog inte att lista alla.

Ursäkta men hur söker du? Eller är det kategori du klickar in på och det du syftar till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Det gör de inte. Gamla Pricerunner-snubben lämnade när det såldes till Klarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En halv MILJARD?! Några miljoner hade varit närmare min magkänsla, det är ju bara ett skal kvar

De har en omsättning på nästan en halv miljard, det är ingen konstig summa. Lite åt det låga hållet kanske, men Schibstedt har ju inte lyckats förvalta det särskilt väl

Skrivet av evil penguin:

Att de i framtiden ska sälja även Prisjakt till just Klarna känns inte särskilt sannolikt, tycker jag iaf.

De vet vad som behöver göras, Klarna vet vad de kan förvänta sig. Inte så orimligt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Oanvändbart ändå. Filtreringsmöjligheterna är ännu mer opålitliga än på Amazon, och det säger en del.

"IPS" - Nej, det var en VA
"144hz" - nehe det var 60 hz
"8tb hdd" - Nää den är 3tb såklart

Osv, osv..

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Gav upp på prisjakt för några år sedan när jag insåg hur illa tjänsten hade blivit, och samtidigt insåg att Pricerunner inte alls var fullt så dåligt som det var förr.
Så jag har nästan uteslutande använt Pricerunner sedan dess, men nu när Klarna lagt ner Pricerunner-appen och hänvisar till Klarna-appen där de gjort ett extremt halvhjärtat försök till att baka in Pricerunner-funktionaliteten som dessutom verkar sakna hur många produkter som helst, så står jag nu lite handfallen. Jag hoppas att den gamla Pricerunner-snubben kan styra Prisjakt till rätt kurs igen så vi åtminstone har en duglig tjänst.

Permalänk
Medlem

Kan bara hoppas att det blir bättre på ett otal punkter, för Prisjakt har kontinuerligt sjunkit i kvalité och användbarhet i så många år att jag tappat räkningen.

Använder fortfarande tjänsten, men den är inte ensam, det blir alltid att kolla på andra ställen också.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det stämmer mycket väl. Har även egen erfarenhet från två tillfällen.

Förhoppningarna för Prisjakt är låga, förväntar mig att det bara kommer bli ännu sämre.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Jag hoppas innerligt att de gör så att man kan sortera bort alla dessa skräpbutiker som påstås ha saker inne för x pris och förstör prishistoriken.

Och denna j--la BuyersClub där priser visas som sen kräver medlemskap och avgift för att handla.

Permalänk
Medlem

Vilken skön känsla att se hur rent och fint allt var en gång.

Bara en så enkel sak som att allt inte var bländande vitt gör enorm skillnad.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem

Riskkapital och en halv miljard, bådar inte gott. Pengarna måste in någonstans. Samtidigt får man hoppas det ploppar upp något nytt som Boolio gjorde när Hemnet köptes upp. Man kan ju inte ha ensamrätt på sökvägar till produkter.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eloj:

Vilken skön känsla att se hur rent och fint allt var en gång.

Bara en så enkel sak som att allt inte var bländande vitt gör enorm skillnad.

Den versionen känns ändå ganska rörig med diverse rutor som ligger huller om buller när man scrollar ner, spolar man fram några år så var det lite mer ordning på gränssnittet.

Men den nuvarande versionen av framsidan är nog den rörigaste av alla, och känns en aning desperat med sina två identiska sökrutor ovanpå varandra.

Permalänk
Medlem

Ge oss gamla Prisjakt igen! Nya designen är katastrofalt dåligt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag fattar liksom inte varför man lägger tid o pengar på att omdesigna något som redan är bra till att bli skitdåligt. Nuvarande gränssnitt är bedrövligt.

Permalänk
Medlem

Ganska lustigt
Pricerunner såldes för 9 miljarder då dom aldrig genererat vinst.
Prisjakt säljs för 500 miljoner och drar in bra med deg.

Permalänk
Skrivet av Mortac:

Jag fattar liksom inte varför man lägger tid o pengar på att omdesigna något som redan är bra till att bli skitdåligt. Nuvarande gränssnitt är bedrövligt.

Nu är det varning för gubbsurhet här men jag tycker det är en sjuka som återfinns överallt nuförtiden. I strävan att allt ska se så enhetligt och stilrent, eller nåt, ut så blir det så sjuka snedkliv i hur UI designas. Färre alternativ/rader text tar många gånger mer yta än tidigare, man måste ju scrolla ner flera sidor för att se information som i exemplet prisjakt förr i världen upptog en halv sida. Överskådligheten är rikskass, detta lyckas även Microsoft med i Windows. Att förr i världen öppna egenskaper för ljud/ljudkort/ljudenheter, till exempel, ledde till rutor med olika symboler och rutor/alternativ man direkt hittade till med blick och muspekare för att åstadkomma det man ville se/ändra. Idag är det en stor skärm med flera rader text, utan symbolik eller rutor, där man verkligen måste läsa hela meningar en och en för att hitta dit man vill. Man dör dumdöden.

Permalänk
Medlem

Den designades om för att vara "mobile first" och att utvecklarna inte tyckte det var fräckt och modernt att koda i PHP.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Babovand:

Så nej de är helt trasigt. Har mer exempel på saker som saknas helt men behövs nog inte att lista alla.

De ligger alla sorterade under AM5, men utan chipset-designering. Jag antar att ett moderkort initialt blev felsorterat p.g.a. läs/skriv-fil i data från en återförsäljare, sen sorterades resten på samma ställe eftersom de var snarlika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Det är för att du (och många här) missförstår vem som är kunden, det är inte du. Det är butikerna som betalar för att vara med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babovand:

Man får på vissa saker söka på namnet så söker du på AMD B850 så får du upp massor med resultat. Dom har nog missat lägga in dom i rätt kategori eller något sådant. Har märkt det ibland på vissa varor. Har nån gång kontaktat supporten som fixat till det.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5