Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Intressant. När jag kollade baserat på mina preferenser så dök Zorin OS upp högst på listan.
Har aldrig hört talas om det förut så ska nog prova att ge det en chans för att se om det kan vara något intressant.

Zorin är OK.
Det räknas om en nybörjarvänlig distro med ett trevligt välkomstprogram som hjälper en att komma igång.

I princip alla distros och även windows, kan man numera välja light mode / dark mode.
De flesta användare tycker bättre om dark mode.
Min personliga åsikt är att Zorin är en av de få distros som ser bättre ut i light mode än dark mode.

Dess största svaghet är att det är lite äldre.
Det det bygger på och brukar ligga ett år efter Ubuntu LTS.
Det betyder att nuvarande Zorin bygger på Ubuntu 22.04 och till hösten kommer nog nya Zorin som bygger på Ubuntu 24.04.
Numera är det inget stort problem att köra äldre linux, för man brukar använda lösningar som Flatpak för att ha de senaste versionerna av alla program.

Vanliga Zorin bygger på GNOME, men har ett halvdussin förkonfigurerade layouter så man slipper hålla på med GNOME Extensions.
Vill man kunna ändra utseendet på skrivbordet bortom de förkonfigurerade layouterna är det dags att lämna Zorin.

Tycker man om förkonfigurerade layouter, men vill ha mer, kan jag rekommendera distron Makulu Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Funderat på något precis sånt här. Misstänker att prestandan överlag blir bättre utan massor av bloat som ligger i bakgrunden och tuggar. De flesta program man behöver installerar man själv ändå.
Lite små pillande kan man stå ut med om det skulle behövas.

Prestandan man tjänar beror helt på hur pressad din dator är.
Har du massa ram och cpu över när du spelar så gör det troligen ingen skillnad.
Men du slipper bloat program och du kan minimera hur mycket microsoft samlar in om dig.

Så i mina ögon så är inget att förlora på det.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vilken CPU-generation är det? Just Comet Lake PCH cAVS verkar ha haft onödigt mycket problem i Linux.

Annars är just Windows lösningen i många fall Aldrig fel att välja operativsystem efter vilka behov man har.

Det är 7:e generations Intel Core i3 den har

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Zorin är OK.
Det räknas om en nybörjarvänlig distro med ett trevligt välkomstprogram som hjälper en att komma igång.

I princip alla distros och även windows, kan man numera välja light mode / dark mode.
De flesta användare tycker bättre om dark mode.
Min personliga åsikt är att Zorin är en av de få distros som ser bättre ut i light mode än dark mode.

Dess största svaghet är att det är lite äldre.
Det det bygger på och brukar ligga ett år efter Ubuntu LTS.
Det betyder att nuvarande Zorin bygger på Ubuntu 22.04 och till hösten kommer nog nya Zorin som bygger på Ubuntu 24.04.
Numera är det inget stort problem att köra äldre linux, för man brukar använda lösningar som Flatpak för att ha de senaste versionerna av alla program.

Vanliga Zorin bygger på GNOME, men har ett halvdussin förkonfigurerade layouter så man slipper hålla på med GNOME Extensions.
Vill man kunna ändra utseendet på skrivbordet bortom de förkonfigurerade layouterna är det dags att lämna Zorin.

Tycker man om förkonfigurerade layouter, men vill ha mer, kan jag rekommendera distron Makulu Linux.

Är det till någon nackdel om man spelar spel att disten är lite äldre? Orsakar det problem med de nyaste spelen?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anthra:

Det kommer en ny Debianversion i sommar.

Det kommer antagligen en ny Popversion till hösten.
Den nya pop är inne på alfa 7, så jag tycker nog att de borde gå över till beta och sedan släppa den riktiga versionen snart.
Tänk dock på att den gamla pop bygger på GNOME + pops egen extension Cosmic.
Medan den nya versionen bygger på en helt ny och egenproducerad skrivbordsmiljö som heter Cosmic och som i princip ser likadan ut som den gamla.

Bra med mer release-info. Tackar!

Det är nog debian jag bör köra. Vill slippa större updates ofta.

Men nu blir det fedoratest först iaf och så får jag omvärdera efter sommaren/när det trycker på med uppdateringar.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021 har dock support till 2032.

@Oldskool:
Med 8 GB Ram och Intel i7 4510U CPU kan du köra Windows 11 utan några större problem. Använd Rufus som andra också tipsat om.

Sen räcker det oftast med WinUtil från Chris Titus för att debloata Windows.

Ja om man använder IOT men vanliga har till 2027.

"Windows 10 Enterprise LTSC 2021 will reach the end of support on Jan 12, 2027 and Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021 will reach the end of support on Jan 13, 2032"

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Är det till någon nackdel om man spelar spel att disten är lite äldre? Orsakar det problem med de nyaste spelen?

Jag vet inte.

Med hjälp av flatpak kan man alltid installera de senaste programmen, inkl. senaste Steam.
D.v.s. du kommer alltid kunna spela dina spel.

Problemet är att för något år sedan bestämde sig NVIDIA äntligen för att börja stödja Linux.
Det betyder att det har hänt och fortsätter hända massor med saker med NVIDIA-drivers till Linux just nu.

Kör man en äldre version av Linux får man ofta äldre drivrutiner för grafiken, vilket kan ge en sämre upplevelse.
Men detta vet de som gör distros, så för vissa äldre distros får man uppdaterat till senaste grafikdrivrutinerna.
Tyvärr har jag ingen koll på vilka distros som uppdaterar grafikdrivrutiner för äldre versioner.

Jag vet att Pop ser till att ha uppdaterade grafikdrivrutiner.
Jag vet att i Mint kan man uppdatera till senaste Linuxkärnan.
Men det är allt jag vet eftersom jag inte använder den typen av distros..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För att saker inte fungerar i Linux på min Intel NUC. Får verkligen inte ljud via HDMI i Linux, fungerar utmärkt i Windows

Ja, jag är själv inne på att antingen hacka in Windows 11 på min Intel NUC eller att testa W10 LTSC. Vill fortsätta köra min gamla NUC som HTPC med alla fördelar som detta ger med HDR/4K med klienterna för Netflix, etc.

Min Intel NUC har i5-7260U med 8GB RAM och 250GB M2 SSD (grafik är inbyggda Iris+ 640).

Någon som testat att köra en forcerad W11-update på en sådan?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ja, jag är själv inne på att antingen hacka in Windows 11 på min Intel NUC eller att testa W10 LTSC. Vill fortsätta köra min gamla NUC som HTPC med alla fördelar som detta ger med HDR/4K med klienterna för Netflix, etc.

Min Intel NUC har i5-7260U med 8GB RAM och 250GB M2 SSD (grafik är inbyggda Iris+ 640).

Nästan precis likadan som jag har, dock kör jag med i3 7100u och den fungerar alldeles utmärkt på 11:an för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Ja om man använder IOT men vanliga har till 2027.

"Windows 10 Enterprise LTSC 2021 will reach the end of support on Jan 12, 2027 and Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021 will reach the end of support on Jan 13, 2032"

Om man ska vara petig, så är vanliga LTSC 2019 supportad till 9 Jan, 2029. Så varför skulle man vilja välja något som både är mer bloatat och långsammare?

Speciellt på äldre känd hårdvara (likt trådskaparens laptop) som aldrig kommer att bytas ut.

Hade kanske känt annorlunda med en helt ny dator från 2025, men då är det även ännu mer fritt fram med en debloatad Windows 11.

Väntar just nu på en sprillans ny Lenovo Thinkpad med Ultra 5 125U på jobbet. Ska bli intressant att se om den kan prestera bättre än min gamla tweakade i7-8565U (Geekbench 1639/5067).

På pappret ska den vara snabbare, men sett till medelvärdena på Geekbench så lär den istället prestera betydligt sämre utan extra handpåläggning.

Permalänk
Medlem

Ska man vara petig så är det mycket Windows snack i fel del av forumet.

Permalänk
Medlem

Hittills har jag sett:

Mint
Lubuntu
Ubuntu
Debian
Zorin
Kubuntu
Fedora
Pop!OS
Q4OS
MX
Xubuntu.

Tacka f-n för att det bara finns ett Windows!

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk

Windows 10 LTSC 2021, kan ju vara ett val om man vill fortsätta använda Windows 10, eller?
Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021, with an extended end date of January 13, 2032.

Edit: Såg att flera redan nämnt detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Hittills har jag sett:

Mint
Lubuntu
Ubuntu
Debian
Zorin
Kubuntu
Fedora
Pop!OS
Q4OS
MX
Xubuntu.

<Uppladdad bildlänk>

Så låter det när man inte kan Linux. Alla distros är i princip samma sak. Bootloader, kärna, uppstartshanterare, pakethanterare och lite olika user-space-konfigurationer. Vilken distro du väljer bör baseras på vilken pakethanterare föredrar du och hur mycket/vad vill du ha direkt efter installation. I princip alla distros kan formas till att se ut/bete sig som alla andra med några få undantag.

Som PewDiePie sa: bara välj en. Om man väljer en distro med större användarbas så kommer det vara lättare att Googla, "hur gör jag X i min distro?".

Permalänk
Medlem

Enda ersättaren är win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Hittills har jag sett:

[massor med distros]

Jag förstår inte varför folk hakar upp sig på att det finns massor med Linuxdistros, men bara ett windows.

För det första finns det inte bara ett windows.
Det finns windows 11, windows 10, samt att några på forumet fortfarande kör windows 7.
Det är 3 olika bara där.

Sedan delas varje version upp i Home, Pro, Server, Enterprise, Ltsc, Iot.
Det är 6 * 3 = 18 olika versioner.

Sedan finns det fristående versioner (som antagligen inte är lagliga då de inte görs av Microsoft).
De jag kommer på på rak arm är:
Tiny Windows, Ghost Spectre, Ameliorated, AtlasOS, ReviOS.
Det finns säkert fler, men nu är vi uppe i 18 + 5 = 23 versioner.

Nu protesterar någon och säger att man inte kan jämföra olika windowsversioner med linuxdistros.
Helt rätt.
Det är nämligen mindre skillnad mellan olika distros än det är mellan de olika windowsversionerna.

Varför finns det olika distros?
För att vem som helst kan göra en egen distro.
Ja, DU kan göra en egen distro.

Om jag kan räkna upp 5 windowsversioner som inte är gjorda av Microsoft och därför är olagliga - hur många linuxdistros tror du det blir om det är lagligt för vem som helst?

Argumentet brukar nu vara att Linuxcommunityt borde styra upp det hela, så det blir färre distros och därför lättare för nybörjare.
Varför då?
Låter det vettigt att det bara borde finnas ett bilmärke, t.ex. Ford, för att det ska bli lättare för nya bilförare att välja bil?
Låter det vettigt att vi bara har två sporter: fotboll som sommarsport och ishockey som vintersport. Förbjud friidrott, simmning, basket, skidskytte, golf, ja allt annat - så det blir lättare för nya sportfånar.
Låter det vettigt att bara ha fyra sorters lösgodis? Cocosprickar, Skumbananer, Ferraribilar, Lakritsbåtar. Ta bort allt annat, så det blir lättare för nya godisätare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Onedrive finns inte, inte heller Windows Store. Store får man in genom en rad i kommandotolken, och Onedrive likaså.

Alla Windows Store appar går numera att ladda hem direkt från hemsidan, så Windows Store är väl ganska överflödigt numera?

https://apps.microsoft.com/

@Oldskool:
Du för säga till om det blir alltför mycket Windows-snack här.

Ser gärna fler Linux-användare, men är själv splittrad mellan macOS, Ubuntu och Windows tack vare att alla OS har sina styrkor och svagheter.

@anthra:
Du missade "Pro for Workstations" samt alla "N"- och "KN"-versioner av Windows

Permalänk
Medlem

Zorin OS blev det för morsans dator när hon behövde byta från Win7. Printers, scanners etc allt fungerar som det skall, liknar Windows i utseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Alla Windows Store appar går numera att ladda hem direkt från hemsidan, så Windows Store är väl ganska överflödigt numera?

https://apps.microsoft.com/

Ingen aning faktiskt.
Jag följde bara instruktionen där jag hämtade hem min LTSC IoT, ni vet den där sidan som Swec tipsade om för att aktivera sitt Windows...
De påstår iaf att Store behövs för att installera Winget. Well, who am I to know better?

Men ska vi fortsätta och prata tips, så säger jag UniGetUI, hämtar hem det mesta där, så fixar progget uppdateringar osså.
Jag petar in Chocolate och avaktiverar Store däri, sen är det bara att köra!

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Enda ersättaren är win 11

Gamla datorer har inte TPM. Därför är inte Windows 11 ett alternativ.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk

Det finns ju alternativa versioner av Windows 11 som inte har krav på TPM eller viss generation av CPU. Jag kan tipsa om att prova Windows 11 LTSC IoT, en debloatad och härlig version av Windows 11 med säkerhetsuppdateringar i 10 år trots avsaknad av TPM m.m. Problemet är licensnyckel, men google är er vän...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Gamla datorer har inte TPM. Därför är inte Windows 11 ett alternativ.

Har TPM 2.0 på min (Intel NUC gen 7), men tyvärr en generation för gammal Intel CPU (i5-7260U) för att officiellt kunna uppgradera till W11.

Provade BypassCPUCheck → Sätt värdet till 1 (om processorn inte finns med på den officiella kompatibilitetslistan) under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Setup\LabConfig men tyvärr no go.

Några tips?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har TPM 2.0 på min (Intel NUC gen 7), men tyvärr en generation för gammal Intel CPU (i5-7260U) för att officiellt kunna uppgradera till W11.

Provade BypassCPUCheck → Sätt värdet till 1 (om processorn inte finns med på den officiella kompatibilitetslistan) under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Setup\LabConfig men tyvärr no go.

Några tips?

Ja. Du gör ditt USB med Rufus. (och klickar i rätt rutor)

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Några tips?

Skrivet av mrTLU:

Ja. Du gör ditt USB med Rufus. (och klickar i rätt rutor)

Här är ett exempel på vilka olika inställningar Rufus har:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Får du samma bildkvalité på streamingsidor som via deras appar? Eller hur gör du?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

yada yada

Du har inte fel. Visst finns Windows i flera varianter, men om man strikt följer releasesekvensen är det egentligen bara tre versioner som är aktuella idag – och samtliga bygger på Windows 11. För konsumenter handlar det dessutom bara om två: Home och Pro. Enterprise är inte riktad mot konsumenter.

Det är just den stora mängden distributioner och bristen på standardisering som ibland skapar problem för Linux. Missförstå mig inte – jag använder Linux, har gjort det sedan Mandrake-tiden – men i begränsad omfattning. Det är inte kul att börja lära sig en distro, vänja sig vid dess logik, och sedan se den försvinna. Då står man där och måste börja om.

Jämförelsen med bilar har visserligen sina poänger, men skillnaden är ändå att alla bilar delar vissa grundläggande egenskaper: ratt, motor, fyra hjul. Det finns en standard som gör det möjligt att förstå och använda ett nytt bilmärke utan att behöva lära om allt från grunden. En tant som kört Amazon hela livet kan i princip sätta sig i en Tesla och komma iväg – kanske inte helt friktionsfritt, men det är görbart.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_distributions talar sitt tydliga språk. Vem pallar?

XKCD fattar redan och har gjort det länge

Jobba du på med din distro... det blir kanonbra...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Så låter det när man inte kan Linux. Alla distros är i princip samma sak. Bootloader, kärna, uppstartshanterare, pakethanterare och lite olika user-space-konfigurationer. Vilken distro du väljer bör baseras på vilken pakethanterare föredrar du och hur mycket/vad vill du ha direkt efter installation. I princip alla distros kan formas till att se ut/bete sig som alla andra med några få undantag.

Som PewDiePie sa: bara välj en. Om man väljer en distro med större användarbas så kommer det vara lättare att Googla, "hur gör jag X i min distro?".

Tack.

Permalänk
Medlem

Windows10 kommer ju inte sluta fungera, har du lite koll på vad du gör på nätet så kan du köra din Windows 10 tills datorn dör av ålder, har folk panik eller? gud...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Linux Mint kanske vore något? Inget som vad jag vet funkar med pekskärm men du får en bra Linux-dist med det mesta som du behöver.

+1 för Linux Mint 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Det är inte kul att börja lära sig en distro, vänja sig vid dess logik, och sedan se den försvinna. Då står man där och måste börja om.

Lustigt nog samma argument som Windowsanvändare använt:
Win 3.11 > Win 95
Win 95 > Win XP
Win XP > Win 7
Win 7 > Win 10
Win 10 > Win 11
Så vad är fördelen att uppgradera Windows jämfört med att uppgradera Linux?

Det gäller för övrigt inte bara Linux och Windows, det gäller allt i vårt samhälle. Du ska höra hur min pappa svär och min mamma gråter varje gång det är dags att byta TV och de inte får någonting att fungera.

Vill man inte att saker runt en ska ändras skulle man levt på 1700-talet, då kunde man leva ett helt liv utan att alltför mycket ändrades runt en.
Men nu lever vi på 2000-talet och ungefär allt i hela samhället ändras på ett decennium.
Det finns ett antal filmer som går ut på att huvudpersonen "somnar" och sedan vaknar 100 år in i framtiden.
Jag gissar att de flesta av dagens människor skulle ha stora problem att anpassa sig om de somnade idag och vaknade i maj 2035.

Det du beskriver är inte ett linuxproblem, utan ett samhällsproblem.
Vill du inte ha alltför stora förändringar rekommenderar jag BSD med XFCE eller LXQt, det lär fungera nästan likadant om 10 år som det gör idag.