Tips på litet bord till dator + hur slipper man dammkaos?

Permalänk
Medlem

Tips på litet bord till dator + hur slipper man dammkaos?

Tja!

Behöver lite tips från er kloka grabbar och tjejer. Jag har nyligen skaffat en ny dator och vill inte ställa den på golvet som jag gjorde med min gamla, för den blev sjukt dammig över tid. Letar därför efter ett litet, stabilt bord eller ställ som jag kan ha bredvid skrivbordet bara för chassit.

Om nån har några schyssta tips på nåt som inte tar upp för mycket plats men ändå känns rejält och som kan vara praktiskt (plats för prylar i/under), hojta gärna!

Sen, om vi ändå snackar damm, har redan börjat kolla lite på air purifiers/luftrenare för att hålla setupen fräschare. Är det nån som har erfarenhet av det? Eller har ni några andra smarta knep för att slippa dammsuga varannan dag och ändå ha en clean rig?

Alla tips uppskattas!

Permalänk

Får du inte plats med burken på bordet?

Annars finns det lite olika modeller att köpa. Testa att googla datorhållare. Finns med hjul eller som man skruvar fast under skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Mitt skrivbord är fullt :/ Spelar det någon roll hur högt över golvet datorn är? Kollade upp det nu och tänker om jag köper en datorhållare med hjul så kanske det motverkar syftet för då är den ju ändå nära golvet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agroma:

Mitt skrivbord är fullt :/ Spelar det någon roll hur högt över golvet datorn är? Kollade upp det nu och tänker om jag köper en datorhållare med hjul så kanske det motverkar syftet för då är den ju ändå nära golvet

Finns hängare för under bord också. Bästa är filter och rengöring.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agroma:

Är det nån som har erfarenhet av det? Eller har ni några andra smarta knep för att slippa dammsuga varannan dag och ändå ha en clean rig?

Alla tips uppskattas!

Se till att ha övertryck i chassit. Mer fläktar som blåser in (med bra dammfilter) än fläktar som blåser ut.
Sen varierar ju kvalitén på dammfiltren. Vissa tillverkare tycker en mesh-plåt med en massa hål som är på tok för stora kan klassas som "dammfilter". Nylonstrumpor kan fungera till vissa byggen, men ha koll på temperaturen.

Dammsug rummet ofta om du har husdjur.

Visa signatur