Permalänk
Medlem
Skrivet av Blodpuddingen:

Utveckla tack. Majoriteten av "felen" är handhavandefel pga idioter som inte förstår tekniken. Jag sparar ledigt ett par tusenlappar på att köpa en Jula gräsklippare som kan göra allt det som din Gardena eller Husqvarna kan göra.

Det finns reservdelar så du kan reparera roboten. De är uppbyggda så du kan byta det som slits. Mjukvaran är påkostad och grundligt utprovad. De är slitstarka och brukar gå många år innan du måste byta annat än knivar.
Knivdiskarna är vettiga och lätta/billiga att byta blad på.

Utan att veta exakt funktionen hos Biltemas & Co klippare så är det högst tveksamt det blir billigare i längden. En gräsklipparrobot går ju rätt många timmar och utomhus i vatten/sand/jord, det tenderar att slita ner billiga apparater.

Men lycka till med Jula-klipparen.
Ni som har Julas Meec-klippare/Biltema: Finns det guidekabel, Meec verkar sakna det? Kan man ställa om klipparen får köra över gränsslingan/hur långt den får passera slingan? Kör klipparna offset till laddstationen eller i samma spår hela tiden? Kör klipparen tillbaka där den slutade vid laddning? (Ett måste på många tomter). Kan man se slingsignalstyrka, batteristatus och liknande i appen?
Kan man guida klipparen till "svåra" områden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Vad har folket för uppfattning om klippare utan begränsningskabel? Jag kikar närmast på dessa två:

Dreame A1: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11996418
Roboup 1200 Pro: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13504266

Båda verkar rätt intressanta, men frågan är om Dreame är värd det betydligt högre priset?

Det enda ”negativa” som verkar finnas är GPS stolpen till Roboupen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Färskt klipp för er som gillar det tekniska kring Husqvarnas nyaste GPS-klippare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Vad har folket för uppfattning om klippare utan begränsningskabel? Jag kikar närmast på dessa två:

Dreame A1: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11996418
Roboup 1200 Pro: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13504266

Båda verkar rätt intressanta, men frågan är om Dreame är värd det betydligt högre priset?

Nu verkar Roboup ha försvunnit ur Netonnets sortiment. Jag skrev och frågade kundtjänst men fick ett ganska generiskt svar att dom helt enkelt inte säljer den längre. Verkar inte finnas någon annan som säljer den här i norden heller?

Permalänk
Medlem

Känns sketchy att köpa ett oetablerat märke om man behöver få något fixat under garantin eller reservdelar senare.

Den finns på norska netonnet fortfarande men inte otänkbart att den plockas bort snart.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Första sommaren med Worx Landroid L800 snart avklarad. Det blir ett blandat betyg. Jag är inte direkt missnöjd, men skulle jag kunna backa bandet så hade jag inte köpt den igen.

Största problemet är dålig viktfördelning, den är för framtung - dålig design.
Min tomt har komplicerad form och många sluttningar. Ibland när den kör i nedförsbacke mot begränsningskabeln och greppet är sämre, så slirar den när den ska backa, och hamnar utanför.
Ett annat problem är i svängar, viktfördelningen gör den trögsvängd och den har en tendens att börja slira och förstöra gräsmattan.

Som jämförelse fastnade min gamla McCulloch R600 i det gamla huset endast en gång den här sommaren, men tomten är platt och relativt okomplicerad.

Men, jag har successivt förbättrat förutsättningarna och nu går den i all fall ett par veckor mellan stoppen.
*rostfri tandad stålskiva ytterst på hjulen
*större batteri 5Ah vs 2Ah
*förstärkt gräset på några utsatta ställen med armeringsnät
*startar klippning senare för mindre dagg och styr klippning efter väderprognos
*lagt om slingan på ett par ställen där det sluttar.

Behöver fräsa bort ett par stubbar som skapat problem några gånger.
Kommer eventuellt prova att fästa en vikt bakom bakhjulen nästa år.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk

Dreame A1 nersatt till 15 000:-.

Sugen på en själv!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Första sommaren med Worx Landroid L800 snart avklarad. Det blir ett blandat betyg. Jag är inte direkt missnöjd, men skulle jag kunna backa bandet så hade jag inte köpt den igen.

Största problemet är dålig viktfördelning, den är för framtung - dålig design.
Min tomt har komplicerad form och många sluttningar. Ibland när den kör i nedförsbacke mot begränsningskabeln och greppet är sämre, så slirar den när den ska backa, och hamnar utanför.
Ett annat problem är i svängar, viktfördelningen gör den trögsvängd och den har en tendens att börja slira och förstöra gräsmattan.

Som jämförelse fastnade min gamla McCulloch R600 i det gamla huset endast en gång den här sommaren, men tomten är platt och relativt okomplicerad.

Men, jag har successivt förbättrat förutsättningarna och nu går den i all fall ett par veckor mellan stoppen.
*rostfri tandad stålskiva ytterst på hjulen
*större batteri 5Ah vs 2Ah
*förstärkt gräset på några utsatta ställen med armeringsnät
*startar klippning senare för mindre dagg och styr klippning efter väderprognos
*lagt om slingan på ett par ställen där det sluttar.

Behöver fräsa bort ett par stubbar som skapat problem några gånger.
Kommer eventuellt prova att fästa en vikt bakom bakhjulen nästa år.

Work säljer några andra hjul till den som fungerar mycket, mycket bättre än de som sitter där original.

Permalänk
Medlem

Fick detta i min Husqvarna app
(har en 430X)

https://ibb.co/hFdQm77F

För en gräsklippare som börjar närma sig 30kkr så kan man tycka att Husqvarna skulle bjuda sina kunder på den uppdateringen….

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Fick detta i min Husqvarna app
(har en 430X)

https://ibb.co/hFdQm77F

För en gräsklippare som börjar närma sig 30kkr så kan man tycka att Husqvarna skulle bjuda sina kunder på den uppdateringen….

Hur gammal är den? Jag antar att de som sålts de närmsta åren har 4g modulen eftersom de skriver tillverkningsår 2016-2021. Sen är det väl få företag som uppgraderar hårdvara gratis om det inte är fabrikationsfel på grejerna. Men man kan ju tycka att de borde köra 5g i modulen när de ändå håller på för det lär väl stödjas längre än 4g nätet? Lär tyvärr bli samma sak med bilar och de kostar långt över 30 000kr nya. Man får ju till och med ofta betala för GPS kartor ex i min bil kostar det ca 1500kr/år eller 3 år för 3000kr om man vill ha uppdaterade.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur gammal är den? Jag antar att de som sålts de närmsta åren har 4g modulen eftersom de skriver tillverkningsår 2016-2021. Sen är det väl få företag som uppgraderar hårdvara gratis om det inte är fabrikationsfel på grejerna. Men man kan ju tycka att de borde köra 5g i modulen när de ändå håller på för det lär väl stödjas längre än 4g nätet? Lär tyvärr bli samma sak med bilar och de kostar långt över 30 000kr nya. Man får ju till och med ofta betala för GPS kartor ex i min bil kostar det ca 1500kr/år eller 3 år för 3000kr om man vill ha uppdaterade.

Min 430X är från 2019.
Tolkar jag texten rätt så gör uppdateringen bara i samband med service så du åker på den kostnaden oxå…

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Min 430X är från 2019.
Tolkar jag texten rätt så gör uppdateringen bara i samband med service så du åker på den kostnaden oxå…

Ja troligtvis om du vill få det rabatterade priset. Men jag skulle höra av mig till dom och höra vad du hade för alternativ. Och sen fundera över om du verkligen behöver ha den uppkopplad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Bestämde mig för att sälja min Landroid. Har skrivit lite om den i tidigare inlägg. Förhoppningsvis kommer en köpare imorgon. Lite pengar i sjön men inte så illa ändå.

Då brinner det i knutarna att hitta en ersättare. Funderar väldigt starkt på Mammotion Luba Mini 800. Någon annan man borde kolla på? Har lite utmanande tomt med sluttningar och grusväg.

Begränsningskabel är dock nedgrävd redan så kan eventuellt tänka mig en sådan igen.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem

husqvarna med GPS alla gånger igen även om den är dyr. Vi förändrar väldigt mycket i vår trädgård och det tar 5 minuter att lägga till nya buskar / trä etc som avgränsningsområde. Eller som i höstas lägga till område under äppelträdet och nu till våren enkelt avaktivera samma igen. Vi har ett litet dike på tomten där det samlas vatten som vi undviker och klipper när det är torrt. Hur smidig som helst, anpassning på +-1cm i efterhand för att inte tala om klippresultatet som lämnar inget att önska. Har haft 4 eller5 landroid innan. Den sista gav jag iväg gratis gladeligen.

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

@tombman: håller med, tror att Husqvarna är bästa valet i väldigt många fall.

Jag får ta en funderare - har en grusgång på tomten och även några branta sluttningar. Grusgången tror jag de flesta klippare med bra tyngdpunkt klarar. Problemet med min Landroid är att vridmomentet blir för stort när den ska svänga, då den har lång hjulbas och hög vikt på framdelen, så där börjar den ofta gräva sig ned. Sluttningarna däremot, de hade jag från början tänkt klippa med trimmer, men en robot med AWD skulle klara lutningen, därav mina funderingar på Luba.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem

Nån som har någon erfarenhet av Dreame A1 Pro? Säljs just nu på kampanj av flera återförsäljare.

Slingan till min Gardena har gått av och har inte lyckats hitta brottet. Inte sugen på att lägga om 600+ meter kabel så funderar på om det är läge att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Nån som har någon erfarenhet av Dreame A1 Pro? Säljs just nu på kampanj av flera återförsäljare.

Slingan till min Gardena har gått av och har inte lyckats hitta brottet. Inte sugen på att lägga om 600+ meter kabel så funderar på om det är läge att uppgradera.

Inte lyckats hitta, hur gör du då? Man hittar alltid brotten. Svårast är om du har många dåliga skarvar eller liknande som ger hög resistans, då kan det vara lönt att byta delarna av slingan som har många skarvar.
Men hittar brotten gör man alltid.

Permalänk
Medlem

Har testat med AM-radio med hörlurar men tycker mig höra signal hela vägen. Har lånat en kabelbrottssökare som jag tänkte kolla med i helgen, men det kanske också är en ursäkt för att uppgradera. 😉

Permalänk

Beställde precis lite nya reservdelar till robotgräsklipparen (Husqvarna 310 från 2015) som är i tjänst hos min mor.

Nästan förvånad att batteriet hållt så länge på den. Dock så har den ju varit inställd på att endast klippa sammanlagt en dag per vecka ungefär, när vädret tillåter. Till skillnad från när man låter den gå o snurra runt nästan konstant så förstår man ju då att batteriet inte slits så mycket.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Vip8888:

Den funkar bra för min del, recensionerna online är ganska sanningsenliga.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Då fick jag tag i en Luba Mini igår. Bauhaus fick in ~60st (nätlager + butik utanför Oslo) och de tog slut samma dag, var samma sak förra veckan med 1500m2-varianten.

RTK-antennen åkte upp i går, lite kabeldragning osv kvar. Tänkte sätta upp laddstationen senare i dag och försöka komma igång och mappa tomten ikväll

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av glemmy:

<Uppladdad bildlänk>
Då fick jag tag i en Luba Mini igår. Bauhaus fick in ~60st (nätlager + butik utanför Oslo) och de tog slut samma dag, var samma sak förra veckan med 1500m2-varianten.

RTK-antennen åkte upp i går, lite kabeldragning osv kvar. Tänkte sätta upp laddstationen senare i dag och försöka komma igång och mappa tomten ikväll

Den ser så himla awesome ut! Inväntar med spänning om den är lika bra som recensenterna säger

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Den ser så himla awesome ut! Inväntar med spänning om den är lika bra som recensenterna säger

Jag har höga förväntningar

Ska uppdatera i tråden om någon vecka när den fått rulla ett tag.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem

Kan någon i tråden köpa och recensera en Ecovacs eller Dreame Mova tack. Är de bra?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Mammotion Luba Mini AWD - jag kan inte hålla mig, måste skriva lite intryck såhär långt efter 48 timmar.
Några plus/minus, jämför speciellt med min förra Worx Landroid L800 som gick på samma tomt, men även en Mculloch jag köpte 2018 som gick vid det gamla huset.
Min tomt är ~600 m2 och relativt komplicerad med två olika nivåer med höjdskillnad, en grusgång, träd, studsmatta.

+ Otroligt smidig konfigurering. Om man räknar bort montering av utrustning (RTK och laddstation) så var den igång och klippte på under en timme. Då råkade jag köra runt tomten två gånger när jag skulle mappa. Enkelt att sätta upp no-go zoner.

+ Som väntat har den mycket bra framkomlighet. De har nyligen grävt för fiber längs med min tomt så det är några partier med lös jord. Tack vare breda däck och 4wd så passerar den fint över här. Skonsam mot gräsmattan med "trepunktssväng".

+ Det tar ungefär 1,5 arbetsdag (hade tänkt köra den 10:00-20:00) att klippa tomten färdigt. Skulle uppskatta att Worx behövde 3 gånger så lång tid pga att den går slumpmässigt.

- Hinderdetekteringen verkar överdrivet "försiktig", Worx gick nästan mot objektet innan den svängde ett par cm ifrån, men Luba lämnar en hel del oklippt gräs (kan ju bero på ikke "cut to edge" när jag tänker efter).

- Relativt kort sladd till laddstation och RTK. Laddstationen kunde jag koppla direkt till ett uttag på husväggen med min Landroid, men nu var det för kort.

- Lämnar en hel del längs kanterna. Min Worx hade "cut to edge" med klippskivan förskjuten till höger. Inte så att den tog ända in till kanten men den nya lämnar 5-10cm mer. Det är inget problem om man kan köra den förbi gräskanten, men om man har rabatt etc så är det inte lika lätt. Ingen stor grej.

- Verkar känsligt för smuts, har klagat att kameran är smutsigt.

- Laddkontakterna uppfattar jag som en dålig konstruktion. Det är två fjädrande tappar som trycker mot baksidan. Minsta lilla smuts mellan här borde leda till dålig kontakt, men det återstår att se om det blir ett problem.
Worx och Mcculloch bygger på två metallytor som glider mot varandra och på så sätt rengörs kontaktytan.

Visa signatur

Det var High noon.