Permalänk

Är en elektrisk luftrenare värt pengarna?

Köpte en gång en luftkompressor på Biltema som var tänkt att användas för att blåsa rent datorn från damm men den blev aldrig använd. Mycket beroende för att jag var rädd för att vattenläckage och att den låter väldigt mycket. Sedan dess har jag bara kört med luft på burk men det är värdelöst då trycket i dem snabbt blir sämre bara efter ett par blåsningar och de är dyra också för den mängden man köper.

Jag har kollat på en sådan där IT Duster elektrisk blåsare på Inet. Är de bra? ESD-säkra? Är det värt att införskaffa en? Min dator blir ganska snabbt dammig speciellt vid utrymmen i chassit som är svåra att torka av.

Tacksam för alla svar!

Permalänk

Ändra till positiv pressure på fläktar å sätt damm filter på ingångarna så har du mindre problem
Fortfarande damm men bra mycket mindre

Överflöd luft blåses ut genom alla hål istället för å suga in damm

Permalänk
Skrivet av Great Games Archive:

Ändra till positiv pressure på fläktar å sätt damm filter på ingångarna så har du mindre problem
Fortfarande damm men bra mycket mindre

Överflöd luft blåses ut genom alla hål istället för å suga in damm

Hur ändrar man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Min dator blir ganska snabbt dammig speciellt vid utrymmen i chassit som är svåra att torka av.

Det låter spontant som att du även behöver städa lite oftare utanför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur ändrar man det?

Fler/mer mängd luft in i chassit än ut från chassit.

har du t.ex. 4st chassifläktar, sätt 3 in och 1 ut (om vi nu tänker att alla går i samma hastighet )
Sen har du bra fläktfilter på de som drar in luften, så bör du få ett mindre problem med damm.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Beror ju på vart man bor. nytt hus med massa textilier som dammar eller gammalt hus som dammat klart och om han har datorn i ett ställe där husets ventilation naturligt samlar allt damm.

Skaffade en elektrisk på temu fungerar ypperligt. obegripligt att köpa en kompressor liksom sån brutal overkill kan ju faktiskt orsaka skada om du är ovarsam. Fast egentligen borde man ju ha en monstersug istället så inte allt damm tillåts återcirkulera.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av 1Z3C0LD:

har du t.ex. 4st chassifläktar, sätt 3 in och 1 ut (om vi nu tänker att alla går i samma hastighet )
Sen har du bra fläktfilter på de som drar in luften, så bör du få ett mindre problem med damm.

precis som han säger fler in än ut, riktningen på fläkten borde väl synas på dom flesta fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Köpte en gång en luftkompressor på Biltema som var tänkt att användas för att blåsa rent datorn från damm men den blev aldrig använd. Mycket beroende för att jag var rädd för att vattenläckage och att den låter väldigt mycket. Sedan dess har jag bara kört med luft på burk men det är värdelöst då trycket i dem snabbt blir sämre bara efter ett par blåsningar och de är dyra också för den mängden man köper.

Jag har kollat på en sådan där IT Duster elektrisk blåsare på Inet. Är de bra? ESD-säkra? Är det värt att införskaffa en? Min dator blir ganska snabbt dammig speciellt vid utrymmen i chassit som är svåra att torka av.

Tacksam för alla svar!

100% värt det.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Okej nu skrev jag "dammigt snabbt" vilket jag tar tillbaka. Det stämmer! Vad jag menade är att det är svårt att komma åt utrymmen som man normalt inte dammar av. Datorn står också på golvet. Det är inte mer dammigt hemma hos mig än hos någon annan.

Skrivet av 1Z3C0LD:

Tack!

Permalänk
Medlem

Har en BigBoi Buddi. Blåser rent ordentligt 😎

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 Plus - CPU: Core i7 12600k - Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tacksam för alla svar!

Elektriska luftblåsare är inte ESD säkra. Det enda som är säkert är tryckluft på burk och kompressor med ESD säker slang.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

Elektriska luftblåsare är inte ESD säkra. Det enda som är säkert är tryckluft på burk och kompressor med ESD säker slang.

Finns det inga ESD-säkra sådana då? Var säljs dem?