Warner Bros: "Kontodelning ska ha konsekvenser"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag kan inte säga att det är si eller så i absoluta termer.
Men som nämnt ovan i tråden upplever säkert många en likhet med att köpa en film/musik som man gjorde förr - där dessa har kunnat delas med exemeplvis då familjen.
Det är ju lagligt att göra så med film och musik på fysisk media i Sverige - trots att det inte ingår i licensen.
Det är detta vi betalar extra för på varje hårddsik, varje SDkort, varje konsol som säljs och varje mobil. Alla laptops och alla läsplattor som säljs i landet. Till copyswede.

Här kan det nog upplevas som att tekniklagarna skrivits för icke-generellt där det tillåts på skiva - men inte genom streamingtjänsten som numer ersatt skivorna.

Inte minst då när avgifterna på lägringsenheter är kvar och detta ska betalas - men att dela med sig till familj får man inte längre.

Ptja, vi närmar oss ett läge där man kan argumentera för att befintlig lagstiftning kring Copyswedes avgift är obsolet eftersom ingen köper någonting längre och kopierar utan bara licensierar och strömmar, och att de då isf får flytta över en ny avgift till att läggas på allas internetanslutningar istället för att passa den nya verkligheten.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av kellox:

Det är väl ganska enkelt, ifall en kund inte är nöjd med en tjänst av någon anledning så slutar de betala för den och hittar andra alternativ. Vilket ju inte händer här då de har ökat antal kunder markant istället.

Som sagt, om företag ska påverkas av detta behöver bara konsumenterna rösta med plånboken, vilket de inte gör. Såklart ingen kund gillar sånt här, men huvudsaken är att det fungerar för företaget, deras uppgift är att tjäna pengar i slutändan.

Markant är att ta i, i tre kvartal låg de på runt 0% antal nya kunder och rent av en liten dipp efter de införde hårdare krav mot kontodelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ptja, vi närmar oss ett läge där man kan argumentera för att befintlig lagstiftning kring Copyswedes avgift är obsolet eftersom ingen köper någonting längre och kopierar utan bara licensierar och strömmar, och att de då isf får flytta över en ny avgift till att läggas på allas internetanslutningar istället för att passa den nya verkligheten.

0.1 öre per MB nedladdat. 0.3 öre per MB uppladdat (mer suspekt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Fast om jag köper en Bluray så kan jag dela ut den till min mor som kan titta på den och sen ge tillbaka. Varför kan jag inte dela ett abonnemang med en familjemedlem? Så länge det finns ev. begränsningar på hur många som kan använda abonnemanget samtidigt så betalar jag fortfarande för att kunna streama innehåll, det spelar ingen roll vem som streamar innehållet.

För att du accepterade villkoren när du startade tjänsten?

En köpt fysisk produkt är inte samma sak som en prenumerationstjänst.

Är snarare som att du skaffar ett personligt gymkort och sen kräver att din kompis ska kunna använda det när du inte är där. Eller är det okej att ha begränsningar i bara vissa medlämskap/tjänster men inte när det kommer till videostreaming?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Själv ser jag hellre att man bara stryker rätten att privatkopiera helt. Ta bort avgiften.
Tidigare har det inte varit ett alternativ. Men numer är det ju faktiskt det. Främst då för att upphovsrättsinnehavare har möjligheter att skydda sig från framställning av fysiska kopior av lagligt köpt material på ett sätt som inte gick när lagen blev till.
Koperingsskydd på bluray och streamingtjänster som i realtid rapporterar in användandemönster.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Nej men är nog för att många som fick hot om det valde att betala istället!

Samt konsekvenser får vi alla redan, youtubes hårdare tag mot addblockers som felar och appliceras på personer utan addblockers, tjänsteleveratörer som höjer priser osv osv.

Ganska logiskt att om säg 10% av netflix användare skulle dela konto så kommer det äta på netflix marginaler vilket kommer leda till en av två saker, högre priser eller mindre/sämre utbud.

Fast nu gör du samma antagande som branschen gjort i årtionden. Att om jag inte får det gratis så kommer jag betala för det istället, vilket inte är sant, jag kommer bara inte konsumera innehållet.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Ni som tycker det är helt okej att dela sitt konto med andra.. var går gränsen? hur många ska man kunna dela sitt konto med? hela familjen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Markant är att ta i, i tre kvartal låg de på runt 0% antal nya kunder och rent av en liten dipp efter de införde hårdare krav mot kontodelning.

Sedan införandet av åtgärder mot kontodelning i maj 2023 har Netflix ökat sitt prenumerantantal med över 60 miljoner, från cirka 238 miljoner till över 301 miljoner vid slutet av 2024. Denna tillväxt tillskrivs främst att tidigare användare av delade konton nu tecknar egna abonnemang.

Det är en ganska markant ökning enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv ser jag hellre att man bara stryker rätten att privatkopiera helt. Ta bort avgiften.
Tidigare har det inte varit ett alternativ. Men numer är det ju faktiskt det. Främst då för att upphovsrättsinnehavare har möjligheter att skydda sig från framställning av fysiska kopior av lagligt köpt material på ett sätt som inte gick när lagen blev till.
Koperingsskydd på bluray och streamingtjänster som i realtid rapporterar in användandemönster.

Det tycker jag skulle vara dumt.
Vill dessutom flika in att lagstiftningen kring inskränkningar i upphovsrätten (rätten till privatkopiering) även gäller för hyrda verk, samt inte specificerar att det enbart skulle gälla för fysiska kopior.
Formuleringen kring brytande av DRM är dessutom uppbyggd så att det "enbart" är olagligt att distribuera mjukvaran, eller att använda den i kommersiellt syfte, privat bruk och innehav verkar inte olagligt.
Vilket gör att det är fritt fram (ur legal vinkel) att privatkopiera ditt favoritmaterial från de streamingtjänster du prenumererar på.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Provade HBO Nordic när Game of Thrones var ganska nytt. Slutade rätt snabbt när man fick sämre bildkvalitet trots att det var deras serie...

Permalänk
Medlem

Mja, egenhostad Emby, Plex, Jellyfin osv. går att kontodela med vänner och familj så mycket kan vill, plus så funkar det ofta himla mycket smidigare än streamingtjänsternas appar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Mja, egenhostad Emby, Plex, Jellyfin osv. går att kontodela med vänner och familj så mycket kan vill, plus så funkar det ofta himla mycket smidigare än streamingtjänsternas appar

Fast det blir väl inte en så billig lösning dock.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Reyintaz:

Arbetskamraten har Netflix och under en händelsefattig vecka av nätter så passade vi på att glo en serie. Vi fick inte se klart serien för det var utanför hushållet.

Så, ägaren av kontot blev begränsad att se på innehållet själv. Jättebra

Hänt oss 3 gånger så vi nu sagt upp alla tjänster.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Precis, konsekvenser som påverkar legit användande bara för att andra väljer att bryta mot avtalet, bara en anledning att hata mot kontodelare då dom är orsaken inte Netflix som bara försvarar sig tjänst.

Hade ALLA följt villkoren dom accepterade när dom startade tjänsten så hade detta aldrig hänt.

Fast så ser det ut överallt och jag antar att du inte går och hatar på allt hela tiden.

Om alla hade följt lagarna så hade vi kunnat avskaffa polisen och haft skattelättnader och alla hade haft råd med egna prenumerationer på Max och Netflix.
Logiskt? Nej, ett naivt önsketänkande och ett totalt onödigt argument.

Själv använder jag inte någon sådan tjänst, den smörjan med gråfilter som produceras idag klarar jag mig utan.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Om jag köper en beg film på bluray, rippar den och sen kastar den fysiska kopian - är det något brott i att ha kvar den rippade versionen?

Vart går sedan gränsen för privat kopiering? Om den rippade kopian delas direkt till släkt och vänner (ingen publik delning), är det skillnad på att ge ut en fil eller ett konto till plex eller dylikt?

Har sagt upp alla tjänster utom crynchyroll. Streamingtjänster är ett jävla ocker

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Smygpirater alltså, varför inte bli pirat på riktigt?

Visa signatur

<3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reyintaz:

Arbetskamraten har Netflix och under en händelsefattig vecka av nätter så passade vi på att glo en serie. Vi fick inte se klart serien för det var utanför hushållet.

Så, ägaren av kontot blev begränsad att se på innehållet själv. Jättebra

Precis denna kritik jag haft tidigare när Netflix började sin häxjakt. Vad är ett hushåll? Vid den tidpunkten var min dotter skriven hos mig, men hon var väldig sällan hemma. Tillhör hon då hushållet?

Det känns konstigt att ingen av dessa plattformar (vad jag vet) har personliga login typ som Spotify har. Det hade blivit en mycket tydligare modell än nu när de kör samtidiga streams. Det hade löst även andra problem. I mitt fall så är vi två skilda föräldrar som flyttat ihop. Det innebär att det finns barn som bor här varannan vecka. Med tex Netflix så vill jag inte logga in vårt konto på deras enheter eftersom kontot flyttar sig om man försöka casta till tex en smart TV. Detta hade löst sig mer eller mindre själv om det hade varit en stream per användare istället. Fine om de inte har koll på att kontot flyttar sig. De hade märkt problemet om någon försökt använda det samtidigt som de själva.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Och generella mätningar visar att torrenttrafiken över i näten… oväntat ?

Alltså VI HADE JU DET BRA !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kellox:

Sedan införandet av åtgärder mot kontodelning i maj 2023 har Netflix ökat sitt prenumerantantal med över 60 miljoner, från cirka 238 miljoner till över 301 miljoner vid slutet av 2024. Denna tillväxt tillskrivs främst att tidigare användare av delade konton nu tecknar egna abonnemang.

Det är en ganska markant ökning enligt mig.

Hade antalet användare ökat snabbare om de inte utfört ändringen? Är ju knappa 15% ökning på ett år, jämfört mot tidigare år då de ökat med mer än 25-30% användare per år... såatte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast det blir väl inte en så billig lösning dock.

10k för att sätta upp en dator som sedan rullar 10 år?
Såg någon skriva 1.8 kWh per dag. 310 öre/kWh enligt Google.

Så 1.8*310/100*365+1000 =1203,67 kr / år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Har själv lekt pirat tidigare och fått en del konsekvenser, tur nog inte ekonomiska men har då direkt accepterat det då jag såklart förstod att bryter man ett avtal/regler osv så kommer det förr eller senare konsekvenser för ens agerande.

Hur urbota oduglig får man vara att åka på konsekvenser av fildelning?

Sen tycker jag det är helt absurt att du jämför piratkopiering med att jag fått lov att nyttja samma Max-konto som säg mitt syskon eller föräldrar betalar för... Juridiken har du ju inte koll på i alla fall, det är ett som är säkert.

Sen har den här typen av idioti mycket riktigt konsekvenser även om man inte delar konto. Det blev exempelvis massor med krångel med Netflix när min flickvän växlade mellan att bo hemma hos sig, hemma hos mig och hemma hos sina föräldrar. Eller måste jag blunda så inte jag råkar se något om hon ska få streama Netflix i min lägenhet också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Om jag köper en beg film på bluray, rippar den och sen kastar den fysiska kopian - är det något brott i att ha kvar den rippade versionen?

Vart går sedan gränsen för privat kopiering? Om den rippade kopian delas direkt till släkt och vänner (ingen publik delning), är det skillnad på att ge ut en fil eller ett konto till plex eller dylikt?

Har sagt upp alla tjänster utom crynchyroll. Streamingtjänster är ett jävla ocker

Jag tycker det är en mycket intressant frågeställning, till stor det för att det (vad jag vet) finns 0 fall/dommar som rör privatkopiering, utan enbart mot personer som piratkopierar, och dessutom tjänar pengar på det.
Men eftersom lagstiftningen tillåter att du gör en kopia på ett verk som du hyrt, och då enbart haft tidsbegränsad tillgång till, så borde det vara ok att ha kvar en kopia av ett verk som har blivit förstört.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Det tycker jag skulle vara dumt.

Men varför?

För gemene man är fysiska kopior till vänner förlegat. Behövs det liksom?
Streamingtjänsternas "ladda ner lokal kopia" funkar ju i länder även som inte tillåter privatkopiering.
Streamingtjänsterna ser ändå till att låsa ner kontodelning oavsett - på samma sätt som man infört kopieringsskydd på fysisk media trots att vi bör få privatkopiera.

Vi fortsätter kopiera stillbilder förstås. Meems, bagrunder and all that. Sure! Fast här saknas erstättningsmodell för upphovsrättsinnehavarna.

Skrivet av sweisdapro:

Vill dessutom flika in att lagstiftningen kring inskränkningar i upphovsrätten (rätten till privatkopiering) även gäller för hyrda verk, samt inte specificerar att det enbart skulle gälla för fysiska kopior.
Formuleringen kring brytande av DRM är dessutom uppbyggd så att det "enbart" är olagligt att distribuera mjukvaran, eller att använda den i kommersiellt syfte, privat bruk och innehav verkar inte olagligt.
Vilket gör att det är fritt fram (ur legal vinkel) att privatkopiera ditt favoritmaterial från de streamingtjänster du prenumererar på.

Jag tror att det är såhär också. Fast jag är lite osäker.
Har ett minne av att jag läst att man kan avtala bort rätten att spela in.
Lite som när kopieringsskydd juridiskt förhindrar oss från att kopiera trots att vi får kopiera.

Men oavsett. SVTplay och youtube kräver ju inte licenser så inga avtal som kan vara i vägen. Borde rimligen vara sammalika som att spela in från canalplus förr i tiden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tycker det är mer än rätt att dom agerar och försvarar sina tjänster.

Vill man leka pirat så får man acceptera konsekvenserna

Det får dom väll göra, men för mig som har en lägenhet i en stad, och en villa i en annan, vad är alternativet för mig?

Ta Viaplay till exempel, där blir man utloggad och måste ange aktiveringskod varje gång det upptäcks en inloggning från en annan enhet. De erbjuder flera strömmar när det är F1, exempelvis, men jag kan inte titta på dom på olika enheter (telefon, padda, sekundär TV). En Google TV dongle räknas också som en enhet som registreras, så i villan så kan jag inte titta på den nedre TVn, och sedan den övre utan att bli utloggad, det är samma nät/router/hushåll.

Och Ja, jag betalar för mina tjänster (men förmodligen inte länge till)

Grejen med tjänsterna var ju att man skulle kunna kolla i sommarstugan, på tåget osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

gör det inte?

man tar del av en tjänst/vara utan att betala

att ladda ner en film utan att betala gör en till (pirat)

Att då kringå att betala för netflix genom att åka snålskjuts på polarens är väl ändå samma sak? Man bryter mot tjänstens regler och betalar inte för den.

Är nog även en av få som inte gillar att använda addblockers på tjänster som jag faktiskt använder mig av (typ youtube) då personer som använder det bara förstör för alla som faktiskt följer reglerna.

"Att då kringå att betala för netflix genom att åka snålskjuts på polarens är väl ändå samma sak? Man bryter mot tjänstens regler och betalar inte för den"

Då borde det vara olagligt å att låta se film ihop med sin polare då bara din polare betalar før tjænsten........

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag tycker det är en mycket intressant frågeställning, till stor det för att det (vad jag vet) finns 0 fall/dommar som rör privatkopiering, utan enbart mot personer som piratkopierar, och dessutom tjänar pengar på det.
Men eftersom lagstiftningen tillåter att du gör en kopia på ett verk som du hyrt, och då enbart haft tidsbegränsad tillgång till, så borde det vara ok att ha kvar en kopia av ett verk som har blivit förstört.

Precis. Hur långt får man sen gå i delningen av denna kopia.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av kelthar:

Nä, men det är mot deras policy / terms of service. Så jag tycker att de har all rätt att neka eller begränsa tjänst när man ingått ett avtal med dem. Det är ju trots allt ett avtal.

Pirat kanske är fel ord. Avtalsbrott? Missbruk?

Sen så får jag väl också säga att jag sagt alla streamingtjänster utom Netflix och Spotify. Och snart kommer antagligen Netflix reduceras till ett billigare abbonemang också.

För jag tycker inte att de är värda de längre.

Äran missnöjd så säger man upp abbet och påminner andra att göra det också.

Nån form av avtalsbrott kanske det är:) Hela streamingindustrin gick för fort och alla slåss istället för att hitta en gemensam
Jag själv har aldrig betalat för något annat än Spotify (och ett kortt ag Plex Pass) ur egen ficka.

Skrivet av KAN1N:

Streamingbolagen får ju sätta typ vilka användaravtal de vill. Så det beror väl på hur man ser det.

Hoppas det kan bli någon typ av reglering på hur de får hålla på för det är ju extremt otydligt med många streamingtjänster vilka utbud man får och när dessa finns att se. Borde ju finnas krav på typ exakt schema vad som kommer streamas under de månader du betalat för.

Sen är det olika per land också så det är extremt otydligt.

Och att ”köpa” digital media för streaming är ännu värre. Rena vilda västern vad streamingbolagen får göra där. Ta bort licenser hit och dit utan ersättning med mera.

Ah men precis, allt är ju skit i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sosseres:

10k för att sätta upp en dator som sedan rullar 10 år?
Såg någon skriva 1.8 kWh per dag. 310 öre/kWh enligt Google.

Så 1.8*310/100*365+1000 =1203,67 kr / år?

Jag trodde tanken var att streama något innehåll också men det kanske man inte behöver betala för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag trodde tanken var att streama något innehåll också men det kanske man inte behöver betala för?

Iden är väl att man piratkopierar innehållet helt och hållet? Skickar in begäran att ladda ner filmen man vill se och sedan titta på den via lokal/internet streaming?

Om man vill göra det lagligt så blir det så klart en hel del mer jobb och pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ja, eftersom du i >9999/10000 måste kringgå ett kopieringsskydd för att rippa den i läsbart format. Privatkopiering gäller inte verk med kopieringsskydd.