Warner Bros: "Kontodelning ska ha konsekvenser"

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Precis. Hur långt får man sen gå i delningen av denna kopia.

Det är om möjligt ännu mer oklart, men det enda som nämnts är "privat bruk", vilket i mina ögon är väldigt brett i hur det kan tolkas.
Att dela en plex-server med polarna är i mina ögon helt rimligt, så länge det inte är några okända personer, eller pengar involverade.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Ja, eftersom du i >9999/10000 måste kringgå ett kopieringsskydd för att rippa den i läsbart format. Privatkopiering gäller inte verk med kopieringsskydd.

Jodå, helt ok att kringå kopieringskydd, finns inget i lagen som säger att det inte får göras.

De relevanta styckena

Citat:

52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359).

52 e § Det är förbjudet att tillverka, importera, överföra, sprida genom att exempelvis sälja eller hyra ut, eller i förvärvssyfte inneha anordningar, produkter eller komponenter eller att tillhandahålla tjänster som
1. marknadsförs eller utannonseras i syfte att kringgå en teknisk åtgärd,
2. utöver att kringgå en teknisk åtgärd endast har ett begränsat intresse från förvärvssynpunkt eller ett begränsat förvärvsmässigt användningsområde, eller
3. huvudsakligen är utformade, konstruerade, anpassade eller framtagna i syfte att möjliggöra eller underlätta kringgående av en teknisk åtgärd. Lag (2005:359).

52 d § säger att det är ok att kringå tekniskt skydd för att kunna se eller lyssna på verket
52 e § Förbjuder inte innehav av skyddsbrytade verktyg för privat bruk

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Dela konto med ett par hushåll är väl knappat att leka pirat?

Anti-pirat snacket slår ofta knut på sig själva i att försöka försvara sina påståenden...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av NodCommander:

Anti-pirat snacket slår ofta knut på sig själva i att försöka försvara sina påståenden...

Dela konto är väl mer ett eventuellt avtalsbrott. "Leka pirat" för mig är att ladda ned media, att behålla en kopia.
Dessa tjänster borde verkligen tänka om ett par varv.

Permalänk
Medlem

Sämre utbud, reklam och liknande samtidigt som man höjer priserna.

För att se det jag vill se måste jag ha 7 olika tjänster vilket kostar ~900 kr/mån. Fram tills att det kommer ett Spotify för film och serier som kostar <300 kr/mån så ser jag det jag vill se på andra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men varför?

För gemene man är fysiska kopior till vänner förlegat. Behövs det liksom?
Streamingtjänsternas "ladda ner lokal kopia" funkar ju i länder även som inte tillåter privatkopiering.
Streamingtjänsterna ser ändå till att låsa ner kontodelning oavsett - på samma sätt som man infört kopieringsskydd på fysisk media trots att vi bör få privatkopiera.

Vi fortsätter kopiera stillbilder förstås. Meems, bagrunder and all that. Sure! Fast här saknas erstättningsmodell för upphovsrättsinnehavarna.

Jag tror att det är såhär också. Fast jag är lite osäker.
Har ett minne av att jag läst att man kan avtala bort rätten att spela in.
Lite som när kopieringsskydd juridiskt förhindrar oss från att kopiera trots att vi får kopiera.

Men oavsett. SVTplay och youtube kräver ju inte licenser så inga avtal som kan vara i vägen. Borde rimligen vara sammalika som att spela in från canalplus förr i tiden.

För att det (som jag tolkar det) inte är begränsat till fysiska kopior, fysikalitet omnämns inte i lagstiftningen alls, varken för verket eller kopian.
Detta kan ha att göra med att den, slog det mig precis, tillkom under en period när en stor del av privatkopieringen gjordes på "streamat" material (TV och Radio), och inte bara fysiska verk.
Inte heller EU-direktivet som ligger bakom verkar ha någon form av begränsning i sin formulering (skriver ut de styckena nedan)

Att det skulle vara förbjudet att kringgå kopieringsskydd som privatperson är något (jag tolkar) inte stämmer, och aldrig egentligen prövats i rätten.
Jag länkade dem ovan, men skriver de relevanta styckena här också.

52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359).

52 e § Det är förbjudet att tillverka, importera, överföra, sprida genom att exempelvis sälja eller hyra ut, eller i förvärvssyfte inneha anordningar, produkter eller komponenter eller att tillhandahålla tjänster som
2. utöver att kringgå en teknisk åtgärd endast har ett begränsat intresse från förvärvssynpunkt eller ett begränsat förvärvsmässigt användningsområde, eller
3. huvudsakligen är utformade, konstruerade, anpassade eller framtagna i syfte att möjliggöra eller underlätta kringgående av en teknisk åtgärd. Lag (2005:359).

Dold text
Skrivet av Infosoc-direktivet:

Artikel 2

Rätten till mångfaldigande

Medlemsstaterna skall föreskriva en ensamrätt att tillåta eller förbjuda direkt eller indirekt, tillfälligt eller permanent, mångfaldigande, oavsett metod och form, helt eller delvis

a) för upphovsmän: av deras verk,

b) för utövande konstnärer: av upptagningar av deras framföranden,

c) för fonogramframställare: av deras fonogram,

d) för framställarna av de första upptagningarna av filmer: av original och kopior av deras filmer,

e) för radio- och televisionsföretag: av upptagningar av deras utsändningar, trådöverförda såväl som luftburna, inklusive kabel- och satellitsändningar.

Artikel 5

Undantag och inskränkningar

2. Medlemsstaterna får föreskriva undantag eller inskränkningar från den rätt till mångfaldigande som avses i artikel 2 i följande fall:
b) För mångfaldigande på alla typer av medier utfört av en fysisk person för privat bruk och där syftet varken direkt eller indirekt är kommersiellt, under förutsättning att rättsinnehavarna får rimlig kompensation varvid hänsyn skall tas till huruvida de tekniska åtgärder som avses i artikel 6 har tillämpats på det berörda verket eller alstret eller inte.

Artikel 6

Förpliktelser i fråga om tekniska åtgärder
1. Medlemsstaterna skall ge tillfredsställande rättsligt skydd mot kringgående av effektiva tekniska åtgärder om personen som utför kringgåendet känner till eller har skälig anledning att anta att han eller hon utför en sådan handling.

2. Medlemsstaterna skall ge tillfredsställande rättsligt skydd mot tillverkning, import, spridning, försäljning, uthyrning, marknadsföring i försäljnings- eller uthyrningssyfte eller innehav i kommersiellt syfte av anordningar, produkter eller komponenter eller tillhandahållande av tjänster som

a) marknadsförs eller utannonseras i syfte att kringgå, eller

b) endast har ett begränsat kommersiellt intresse eller användningsområde av betydande art utöver att kringgå, eller

c) huvudsakligen är utformade, konstruerade, anpassade eller framtagna i syfte att möjliggöra eller underlätta kringgående av

en effektiv teknisk åtgärd.

4. Trots det rättsliga skyddet enligt punkt 1, i avsaknad av frivilliga åtgärder från rättsinnehavarnas sida, inbegripet avtal mellan rättsinnehavare och andra berörda parter, skall medlemsstaterna vidta lämpliga åtgärder för att säkerställa att rättsinnehavarna gör det möjligt för en person, som enligt nationell lagstiftning har rätt att utnyttja undantag eller inskränkningar i enlighet med artikel 5.2 a, 5.2 c-e, 5.3a-b eller 5.3 e, att utnyttja sådana undantag eller inskränkningar i den mån som behövs för att sådana undantag eller inskränkningar skall kunna utnyttjas, om denna person har laglig tillgång till det skyddade verket eller alstret i fråga.

Medlemsstaterna får även vidta sådana åtgärder när det gäller en person som har rätt att utnyttja ett undantag eller en inskränkning enligt artikel 5.2 b, om inte rättsinnehavarna redan möjliggjort mångfaldigande för privat bruk i den mån som behövs för att undantaget eller inskränkningen i fråga skall kunna utnyttjas och i enlighet med bestämmelserna i artikel 5.2 b och 5.5, utan att rättsinnehavarna hindras från att i enlighet med dessa bestämmelser vidta lämpliga åtgärder vad avser antalet exemplar vid mångfaldigandet.

Källor:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELE...
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

EDIT: i EUs text är det tydligare, men orsaken till att vi har "kassettavgiften" och privatkopiering, är att det är ett betydligt större jobb för medlemsstaterna att se till att Artikel 6 med sitt krav på "tillfredsställande rättsligt skydd" för att de tekniska skydden efterlevs än att tillåta privatkopieringen.
Alltså, 5.2b är frivillig att tillåta eller förbjuda för medlemsstaterna i EU, men om de inte tillåter privatkopiering (tar bort kassettskatten) så måste de se till att tekniska skydd efterlevs samt att se till att överträdelser kan straffas (min tolkning)

EDIT2: alla som hävdar att BR är undataget, notera att 5.2b explicit säger "mångfaldigande på alla typer av medium" i EUs direktiv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

---------

§ 7 - MOD
Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja utan tvekan! Om man förväntar sig få saker gratis och att man hur som kan bryta mot dom regler en tjänsteleverantör har satt upp för att för att man ska utnyttja deras tjänst så får man acceptera konsekvenserna!

Säger inte att jag alltid gillar reglerna eller stör mig på dom men är helt klart inom deras rätt och ärligt talat, gillar man det inte så använd inte tjänsten om man inte kan acceptera konsekvenserna av sitt agerande.

Har själv lekt pirat tidigare och fått en del konsekvenser, tur nog inte ekonomiska men har då direkt accepterat det då jag såklart förstod att bryter man ett avtal/regler osv så kommer det förr eller senare konsekvenser för ens agerande.

Finns redan gott om "fria" ställen att hitta allt material sånt blir ju mer och mer intressant ju mer låst man blir av alla tjänster. Går dessutom att slippa eventuella konsekvenser via vpn

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem

Har gått åt helt fel håll, 511 tjänster som har en serie/film var som man vill se.

De konkurrerar inte ens med varandra längre, erbjuder prenumerationer till sina konkurrenter på sin egen plattform osv.

Kartell skulle det kallas i andra branscher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Ni som tycker det är helt okej att dela sitt konto med andra.. var går gränsen? hur många ska man kunna dela sitt konto med? hela familjen?

Jag tycker att om jag betalar Netflix för 4st streams så ska man också kunna använda 4st streams.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

För att det (som jag tolkar det) inte är begränsat till fysiska kopior, fysikalitet omnämns inte i lagstiftningen alls, varken för verket eller kopian.
Detta kan ha att göra med att den, slog det mig precis, tillkom under en period när en stor del av privatkopieringen gjordes på "streamat" material (TV och Radio), och inte bara fysiska verk.
Inte heller EU-direktivet som ligger bakom verkar ha någon form av begränsning i sin formulering (skriver ut de styckena nedan)

Det är för att få dela konton alltså. Problemet är att utgivarna inte bryter mot lagen av att hindra dig att dela konton heller. Så du bereds inte automatiskt tillgång till kontodelning av rådande lagstiftning ändå.
Jag ser fortfarande inte skillnaden mot länder där man inte får privatkopiera ärligt talat.
Förutsättningarna är samma som exempelvis i USA.
Är det någon faktisk fördel att ha kvar rätten att provtkopiera?

Skrivet av sweisdapro:

Att det skulle vara förbjudet att kringgå kopieringsskydd som privatperson är något (jag tolkar) inte stämmer, och aldrig egentligen prövats i rätten.
Jag länkade dem ovan, men skriver de relevanta styckena här också.

Dold text

Källor:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELE...
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

EDIT: i EUs text är det tydligare, men orsaken till att vi har "kassettavgiften" och privatkopiering, är att det är ett betydligt större jobb för medlemsstaterna att se till att Artikel 6 med sitt krav på "tillfredsställande rättsligt skydd" för att de tekniska skydden efterlevs än att tillåta privatkopieringen.
Alltså, 5.2b är frivillig att tillåta eller förbjuda för medlemsstaterna i EU, men om de inte tillåter privatkopiering (tar bort kassettskatten) så måste de se till att tekniska skydd efterlevs samt att se till att överträdelser kan straffas (min tolkning)

EDIT2: alla som hävdar att BR är undataget, notera att 5.2b explicit säger "mångfaldigande på alla typer av medium" i EUs direktiv.

Jag ska inte säga att jag kan all upphovsrättslagstiftning. Det är tämligen snårigt med ett gäng olika lagar som hanterar olik delar. Tillåtelse ges i en lag men det kan finnas begräsningar från andra lagar.
Så det är lätt att missa undantagen.
Därav min försiktiga hållning. Få har bra överblick på hela juridiken här.
Men ja - jag vet ju inte om det jag läst innan på området faktiskt stämmer. Så är det helt klart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är för att få dela konton alltså. Problemet är att utgivarna inte bryter mot lagen av att hindra dig att dela konton heller. Så du bereds inte automatiskt tillgång till kontodelning av rådande lagstiftning ändå.
Jag ser fortfarande inte skillnaden mot länder där man inte får privatkopiera ärligt talat.
Är det någon faktisk fördel att ha kvar rättwn att provtkopiera?

Jag ska inte säga att jag kan all upphovsrättslagstiftning. Det är tåmligen snårigt med ett gäng olika lagar som hanterar olik delar. Tillåtelse ges i en lag men det kan finnas begräsningar från andra lagar.
Så det är lätt att missa undantagen.
Därav min försiktiga hållning. Få har bra överblick på hela juridiken här.

Nja, det är inte för att kontodela, vilket jag inte tror faller under privatkopiering (jag menar att privatpersoner enligt rådande lagstiftning har rätt att kopiera innehåll från streamingtjänster för privat bruk), men kan vara värt att nämna att det inte är OLAGLIGT att kontodela.

Har vi verkligen flera lagar som hanterar olika delar, jag har inte sett några andra de gånger jag googlat på det, och den jag länkar är rätt omfattande, om du vet med dig någon annan så får du gärna dela den.
Precis som du är jag bara lekman, så tar gärna del av all info du kan hitta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är det någon faktisk fördel att ha kvar rättwn att provtkopiera?

Har du någonsin:
- Gjort en backup på eventuellt upphovsrättsskyddad media (bilder från internet, köpta digital musik eller rippade CD-skivor, diverse videofiler köpta digitalt eller rippade dvd/bluray-skivor, inspelade liveströmmar eller spelsessioner osv.)?
- Gjort backup på din hårddisk, inklusive ditt OS eller diverse köpt eller licensierad programvara?
- Öht kopierat något som helst som kan påverkas av upphovsrätten för privat bruk från ett medium till ett annat, i syfte av bekvämlighet, backup eller arkivering?

Grattis, då har du nyttjat din rätt till privatkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Har du någonsin:
- Gjort en backup på eventuellt upphovsrättsskyddad media (bilder från internet, köpta digital musik eller rippade CD-skivor, diverse videofiler köpta digitalt eller rippade dvd/bluray-skivor, inspelade liveströmmar eller spelsessioner osv.)?
- Gjort backup på din hårddisk, inklusive ditt OS eller diverse programvara du köpt?
- Öht kopierat något som helst som kan påverkas av upphovsrätten för privat bruk från ett medium till ett annat, i syfte av bekvämlighet, backup eller arkivering?

just mjukvara är dock undantaget från undantaget enligt lagen, och får egentligen inte framställas kopior av

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jodå, helt ok att kringå kopieringskydd, finns inget i lagen som säger att det inte får göras.

De relevanta styckena
52 d § säger att det är ok att kringå tekniskt skydd för att kunna se eller lyssna på verket
52 e § Förbjuder inte innehav av skyddsbrytade verktyg för privat bruk

Du vet mycket väl att du tolkar texten på ett "unikt" sätt. Är du möjligtvis jurist eller annan lämplig yrkeskategori?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Dela konto är väl mer ett eventuellt avtalsbrott. "Leka pirat" för mig är att ladda ned media, att behålla en kopia.
Dessa tjänster borde verkligen tänka om ett par varv.

Och framförallt att dela vidare i blindo. Jag gör skillnad på att t.ex dela en låt jag tycker om med en kompis så att han kan lyssna på den (eftersom vi sitter 700 km ifrån varandra kan vi inte lyssna i samma rum) och att lägga upp samma låt på någon torrent som vem som helst kan dra hem.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

just mjukvara är dock undantaget från undantaget enligt lagen, och får egentligen inte framställas kopior av

URL har dock speciella bestämmelser kring just detta, så det är inte helt undantaget. Just exemplet backup kan fortfarande anses giltigt enl. 2 kap. 26g §.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är en rätt annorlunda mantra i jämförelse med streamingtjänster år 2017:
https://live-production.wcms.abc-cdn.net.au/1f0ea7bedd55095c7f0f6ce82845195b?src

Det där åldrades inte särskilt väl.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Finns redan gott om "fria" ställen att hitta allt material sånt blir ju mer och mer intressant ju mer låst man blir av alla tjänster. Går dessutom att slippa eventuella konsekvenser via vpn

Om konsekvenserna är att tjänsterna blir mer och mer strikta med att upprätthålla villkoren och ökar priserna så gör inte en vpn någon skillnad, ända man då har uppnått är att förstöra för alla andra.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Nja, det är inte för att kontodela, vilket jag inte tror faller under privatkopiering (jag menar att privatpersoner enligt rådande lagstiftning har rätt att kopiera innehåll från streamingtjänster för privat bruk), men kan vara värt att nämna att det inte är OLAGLIGT att kontodela.

Har vi verkligen flera lagar som hanterar olika delar, jag har inte sett några andra de gånger jag googlat på det, och den jag länkar är rätt omfattande, om du vet med dig någon annan så får du gärna dela den.
Precis som du är jag bara lekman, så tar gärna del av all info du kan hitta

Ja nu var det ett helt gäng år sedan jag kollade på lagstiftnigen kring upphovsrätt sist. Men jag vill minnas att det inte alls var så samlat som exmpelvis kkl eller liknande som är samlat under en eller några få lagar där det finns stor tydlighet. Det är både luddigare och styrt av lagar från fler håll. Med mer komplexa undantag - i båda riktningar.

Jag tror för övrigt jag hittat var som fått mig att tvivla.
https://lawline.se/answers/ar-det-lagligt-att-gora-en-skarmin...

Har lawline rätt? Jag vet inte. Jag säger inte att det är absolut sanning. Bara att det är svårt ;).

Skrivet av Timmy Fox:

Har du någonsin:
- Gjort backup på din hårddisk, inklusive ditt OS eller diverse köpt eller licensierad programvara?

Ja. Många gånger är det gjort ;).
Men det är ju en central del att det är grejer man höll på med för 10-30 år sedan. Folk i gemen köper inte CDskivor med musik och gör kopior till sina vänner längre.
Inte heller gör man kopior på vinlyslivor. Eller på VHSband eller kassettband. Och nyare filmformat är olagligt att kopiera till vänner. Man får inte bryta kopieringsskyddet.
Så jag vågar påstå att det här med privatkopiering knappt används i folks vardag längre.
Det har blivit tämligen inaktuellt att privatkopiera - sedan rätt så länge.

Jag har diskuterat privatkopieringsfrågan ungefär en oändlig mängd gånger i forumet genom åren. De flesta gångerna knaske innan 2013 ;). Så jag skulle nog uttrycka det som att jag har hyfsat bra koll på området.

För mjukvara gäller inte rätten att privatkopiera. Så backup på hårddisken med program och så räknas inte in.
Men. Det går fint att göra backups på hårddiskar även i länder som inte ger utrymme för privatkopiering. Den här delen är ändå ganska relevant. För vad går att göra i länder som inte har rätten att privatkopiera i dagsläget?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av NodCommander:

Och framförallt att dela vidare i blindo. Jag gör skillnad på att t.ex dela en låt jag tycker om med en kompis så att han kan lyssna på den (eftersom vi sitter 700 km ifrån varandra kan vi inte lyssna i samma rum) och att lägga upp samma låt på någon torrent som vem som helst kan dra hem.

Ah precis:) Stor skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Du vet mycket väl att du tolkar texten på ett "unikt" sätt. Är du möjligtvis jurist eller annan lämplig yrkeskategori?

Vad är det för unikt med min tolkning, det jag skriver är precis vad det står i lagen, ingenting annat. Jag är bara lekman, men ser inte hur det spelar in i det hela, är du jurist?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja nu var det ett helt gäng år sedan jag kollade på lagstiftnigen kring upphovsrätt sist. Men jag vill minnas att det inte alls var så samlat som exmpelvis kkl eller liknande som är samlat under en eller några få lagar där det finns stor tydlighet. Det är både luddigare och styrt av lagar från fler håll. Med mer komplexa undantag - i båda riktningar.

Jag tror för övrigt jag hittat var som fått mig att tvivla.
https://lawline.se/answers/ar-det-lagligt-att-gora-en-skarmin...

Har lawline rätt? Jag vet inte. Jag säger inte att det är absolut sanning. Bara att det är svårt ;).

Jag vill hävda att de inte har rätt, på två punkter (kom ihåg att jag är lekman);
1. jag ser inte hur 12 § URL förbjuder kopiering av digital upplaga, den förbjuder digitala kopior av digitala sammanställningar vilket jag inte tror att en film/episod ur en serie faller under.
(t.ex skriver Lagen.nu följande i en kommentar till URL: "Femte stycket får den praktiska konsekvensen att om man köper en CD-ROM-skiva med ett digitalt uppslagsverk kan man spara delar av detta på sin hårddisk om det underlättar användningen och om man köper tillgång till en databas på Internet kan man kopiera delar av den till sin hårddisk för att läsa texter utan att vara uppkopplad mot Internet." vilket helt motsäger att det är förbud mot digitala kopior på digitala förlagor)
Följande kan vara relevant

Citat:

5 § Den som genom att sammanställa verk eller delar av verk åstadkommit ett litterärt eller konstnärligt samlingsverk har upphovsrätt till detta, men hans rätt inskränker icke rätten till de särskilda verken.

2. att ett verk inte skulle vara offentliggjort för att det är på en streamingtjänst, men att hyrfilm och köpfilm är det

Citat:

8 § Ett verk anses offentliggjort, då det lovligen gjorts tillgängligt för allmänheten.

[S2]Verket anses utgivet, då exemplar därav med upphovsmannens samtycke förts i handeln eller eljest blivit spridda till allmänheten. Lag (1973:363).

2 §
Verket görs tillgängligt för allmänheten i följande fall:
1. När verket överförs till allmänheten. Detta sker när verket på trådbunden eller trådlös väg görs tillgängligt för allmänheten från en annan plats än den där allmänheten kan ta del av verket. Överföring till allmänheten innefattar överföring som sker på ett sådant sätt att enskilda kan få tillgång till verket från en plats och vid en tidpunkt som de själva väljer.
4. När exemplar av verket bjuds ut till försäljning, uthyrning eller utlåning eller annars sprids till allmänheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kellox:

Inte direkt, sedan Netflix införde stopp mot kontodelning har deras antal prenumeranter och intäkter ökat rejält. Aktien är upp över 200% på två år. Så det fungerar uppenbarligen.

Företag ändrar sig bara när konsumenten röstar med plånboken, vilket i stort sett ingen gör i detta fallet.

Mja, så är det med det mesta i prenumerationsväg innan motståndet blir påtagligt tyvärr. Sålänge det är en avgift som knappt märks i det stora hela så tickar de på för att "använder det knappt, men (suck) vad det är krångligt att säga upp.."

Möjligen blir det annorlunda när väl regleringen om enkelt utträde börjar gälla.

Givetvis kommer bolagen att försöka hitta omvägar för det med att valla in kunderna på.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ah yes,,, the old 'let's treat our paying customers as criminals'

Permalänk
Medlem

Synd att folk fortfarande betalar för skiten när företagen spottar dem i ansiktet. Sade upp Netflix när de började höja priserna och införde åtgärder mot delning av konton, när de själva bundlar saker för att "rättfärdiga" sin prissättning som man inte har någon nytta av. Max sade jag upp när de började införa begränsningar på sina "livstidsrabatter".

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Om konsekvenserna är att tjänsterna blir mer och mer strikta med att upprätthålla villkoren och ökar priserna så gör inte en vpn någon skillnad, ända man då har uppnått är att förstöra för alla andra.

Nu var inte vpn riktat mot streamingen.

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kellox:

Inte direkt, sedan Netflix införde stopp mot kontodelning har deras antal prenumeranter och intäkter ökat rejält. Aktien är upp över 200% på två år. Så det fungerar uppenbarligen.

Företag ändrar sig bara när konsumenten röstar med plånboken, vilket i stort sett ingen gör i detta fallet.

Aktien har inget med hur bra företaget mår.
De är upp 25% i intäkter över tre år vilket får ses som stagnation jämfört med tidigare…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är rumsrent att skriva längre. Men de driver sin kundbas, som de i mångt och mycket, fått att lämna fildelning, tillbaka till ThePirateBay!
Man kan ju undra om de haft ett generations skifte i ledningen. Bytt ut de smarta människorna mot ett gäng med näsan i mobilen o hjärnan full i termiter?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Vet inte om det är rumsrent att skriva längre. Men de driver sin kundbas, som de i mångt och mycket, fått att lämna fildelning, tillbaka till ThePirateBay!
Man kan ju undra om de haft ett generations skifte i ledningen. Bytt ut de smarta människorna mot ett gäng med näsan i mobilen o hjärnan full i termiter?

Det tråkiga med börsnoterade företag. Allt som görs är för att gå med mer vinst än tidigare år - allt annat är ett misslyckande. Så länge de märker att de kan mjölka mer pengar ur sina kunder än de förlorar på folk som säger upp tjänsten så kommer det fortsättas.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14