Har satt lösenord i bios och glömt det.

Permalänk

Har satt lösenord i bios och glömt det.

Hej alla, jag heter Mikael och är ny här.

Jag har en fråga om lösenord.

Jag skapade lösenord när jag var inne i BIOS och naturligtvis har jag glömt det.

Kan man typ ta bort batteriet och dra ur strömkabel, samt trycka på startknappen som en vän sade.

Jag vill kolla med er för säkerhets skull?

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Det bör inte vara några problem.

Rekommenderar att när du tar ut batteriet så ta du också bort strömsladden och trycker på starta knappet ett par gånger, sen väntar du någon minutinnan du sätter tillbaka allt och startar, så lär de vara löst

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Hej Mikael, och välkommen!

Hur man nollställer bios varierar mellan olika moderkort och inkluderar ibland en bygling som kan variera rätt friskt mellan modeller och tillverkare. Kolla manualen för just ditt moderkort.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Pratar du om ett vanligt moderkort från handeln i en hemmabyggd eller butiksbyggd dator – svaret är ja du rensar BIOS/UEFI-lösenordet med clear CMOS.

Pratar du om en fabriksbyggd dator är svaret inte lika enkelt.

Om du tittar i manualen för ditt moderkort eller dator om den är fabriksbyggd hittar du svaret svart på vitt. Du hittar även hur du kör en clear CMOS utan att ta ut batteriet. Kan även vara värt att se över inställningarna efter du rensat.

Permalänk

Tack för svar, ska kolla manualen.

Permalänk

generellt sett brukar bioslåsets nyckel sparas separerat från övriga inställningar i ett minne som inte nollställs när man rensar inställningar.

så brukar behövas att man kopplar på sig på det minneschippet och modifierar innehållet.

men kan vara värt ett försök men troligen kommer du behöva skicka kortet till någon med hårdvaran och kunskapen hur man nollar lösenordsminnet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows