Krönika: Windows lever på lånad tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Jag säger inte att du har fel här men noterar att du länkar till en gammal faq (Valve borde plocka ner eller åtminstone lägga in en banner eller nått.). Det där är från 2013 och första försöket med steam machine - mycket har hänt sen dess, t.ex. så är steam os numera baserat på Arch linux och inte Debian.

Både i FAQ:n de länkar från sin egna startsida, och på startsidan säger de att SteamOS är baserat på Debian men mycket riktigt skriver Wikipedia Arch Linux. Nåväl. Kanske säger något om Steam också?

Permalänk
Medlem

Alltså det är lite löjligt att läsa tråden nu. Det är många som säger att linux desktop är si eller så, utan att ha provat själva uppenbarligen.

Kan vi vara överens om dessa OBESTRIDLIGA FAKTA iallafall:
-Man måste inte använda terminalen för att installera program på linux desktop
-För många av de största distron finns ett GUI där man kan installera applikationer genom att söka och klicka, likt playstore eller app store
-Det går att använda linux desktop utan att använda terminalen

Sen skulle jag vilja tillägga lite synpunkter som känns rätt självklara:
Är linux desktop problemfritt och rätt för alla? Nej. Är windows problemfritt och rätt för alla? Nej.

Men kan vi sluta att säga att linux desktop måste vara jättesvårt och att det är omöjligt för Svensson att använda det because terminalen etc. Det stämmer inte längre, har inte stämt på länge. Många använder bara datorn som en webklient och att hantera dokument mer eller mindre, och för det klarar man sig fint på linux desktop, utan terminalen.

Permalänk
Skrivet av gusnan:

Och när du säger "Att det finns skräp är en sak", så bevisar du ju bara min poäng - Windows-folk har inget tålamod att lära sig något nytt överhuvudtaget.

Vilken e-post-klient jag än skulle nämna så är det ju skräp enligt dig som uppenbarligen har testat alla, så då är det ju bättre att inte nämna någon alls.

Det är att smart och har inget med tålamod att göra. Behovet finns inte att lära sig något nytt om det man har fungerar tillfredställande. Alltså finns det oftast ingen mening med att byta til Linux desktop. Ett OS är inte speciellt avgörande för att man ska få arbetet gjort. Det finns massor av nya saker att lära sig som är mer intressanta än en ny desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej det är det inte.... Till och med någon innan här skrev ju om att man måste installera från rätt plats för samma program annars blir det fel... Bara en sådan sak gör Linux svårare.

Sen vet jag inte hur mycket tant Agda gör register hack eller jagar dll filer

Jo det är det. Finns inget problem med "installera från rätt plats" om du inte drar parallelen till windows där EXE-fil från webbsida A inte fungerar på senare än windows 8 och på webbplats B är samma fil endast för win10/11

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Det är att smart och har inget med tålamod att göra. Behovet finns inte att lära sig något nytt om det man har fungerar tillfredställande. Alltså finns det oftast ingen mening med att byta til Linux desktop. Ett OS är inte speciellt avgörande för att man ska få arbetet gjort. Det finns massor av nya saker att lära sig som är mer intressanta än en ny desktop.

Så skönt för alla som har tröttnat på all Windows reklam, spamware, och spyware. "Äsch, det finns intressantare saker att göra än att lära sig en ny desktop". Då är ju problemet löst.

Tack för diskussionen, jag lämnar den nu.

Permalänk
Medlem

Och varför är en vettig mailklient något man inte kan förvänta sig i Linux? Jag förstår inte din poäng med det?

Ang. mailklient så kanske BlueMail kanske vara värd att kolla in. Fungerar fint i Linux, Windows och macOS samt finns även till mobila enheter:

https://bluemail.me

Lite mer likt vad man förväntar sig av en modern mailklient idag, än vad smått omoderna Thunderbird erbjuder.

Däremot kör jag främst med respektive onlinetjänst privat. På jobbet är det Outlook som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ang. mailklient så kanske BlueMail kanske vara värd att kolla in. Fungerar fint i Linux, Windows och macOS samt finns även till mobila enheter:

Lite mer likt vad man förväntar sig av en modern mailklient idag, än vad smått omoderna Thunderbird erbjuder.

Däremot kör jag främst med respektive onlinetjänst privat. På jobbet är det Outlook som gäller.

'Testade den igår, DEB:en startar inte ens, flatpaken är skitseg. Snap tvärvägrar jag att installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

'Testade den igår, DEB:en startar inte ens, flatpaken är skitseg. Snap tvärvägrar jag att installera.

Ingen AppImage? Tvärvägrar Snaps här också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ingen AppImage? Tvärvägrar Snaps här också.

nä ingen appimage.

Bluemail ligger närmast emClient i utseende, och har en livstidslicent för inte så dyrt.

Kör idag BetterBird i brist på något bättre. Testar mailspring, men den är sådär.

Permalänk

Jag använder Outlook och Gmail på privata/firman. Inte perfekta men betydligt enklare att integrera flera olika mailkonton och dess kalendrar.specielt enterprise delarna
De har dessutom en okej skräp mails filtrering.

Vad jag hittar på Linux så saknar varje klient något, antingen fungerar den inte i en viss distro eller så måste man söka efter plugins för något som är standard i Windows

Och uppdaterar man fel grej i Linux så slutar ibland allt att fungera...
Den enda jag hittar är Thunderbird men den har problem med en del buggar och den är dessutom 100% vid liv pga Google (genom Mozilla)

Jag har kört Evolution över tio år till jobbgrejer. Flera mejlkonton. Bra skräpfilter dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tack dock verkar den inte vara så kanon som nästa användare under dig påpekade det

Skrivet av FattarNiInte:

Jag har kört Evolution över tio år till jobbgrejer. Flera mejlkonton. Bra skräpfilter dessutom.

Den verkar okej dock syncar den inte kalender,men det kanske är ett Linux problem (enligt trådar jag läst)samt loggar ut Outlook konton då och då

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Tack dock verkar den inte vara så kanon som nästa användare under dig påpekade det

Den verkar okej dock syncar den inte kalender,men det kanske är ett Linux problem (enligt trådar jag läst)samt loggar ut Outlook konton då och då

Kan nog också påpeka att outlook i windows är rena skitet, så nu kan du inte använda windows heller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Kan nog också påpeka att outlook i windows är rena skitet, så nu kan du inte använda windows heller..

Syncar allt jag behöver oavsett konto... Visst att Proton är bättre men med kalender sync ihop med mail är kanon och underlättar planeringen

Outlook innan 365 var dock bättre

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av VinterSolen:

Det fungerar hjälpligt med Outlook Classic, men med en otrevlig annons. Frågan är bara hur länge den versionen får vara kvar...

Kollegorna tittar på mig som om jag vore ett UFO. De har nog aldrig jobbat på en arbetsplats som kräver Exchange

Permalänk

Känner igen Sunet och linux-distarna. Fick 10mbit i studentrummet 1999, alla benchmarkade sina linor via FTP Sunet genom att dra ner linux-distar, men nästan ingen fattade mer än så haha. Universitetet körde Red Hat i salarna om jag minns rätt, jösses vad stenålders det kändes jämfört med XP (som många hade klonat för snabb ominstallation, buggigt värre).
Instämmer med artikeln, Windows är ju inget som används i grundskolan, alla kör ju Chromebook och Google Docs så MS är okänd mark för en tonåring som inte är Gamer, dottern på 15 år har inte hört talas om office-suiten hehe. Nästa "ointresserade" generation kommer nog köra Google-grejer av vana..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Outlook classic fungerar utmärkt. Bytt tillbaka varje gång jag testa nya versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja de yngre möjligen men mina brosbarn som är mellan 11-15 år kör alla pc och alla deras vänner.

Det kan absolut ha med ålder att göra, mina är mindre än så än så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Det kommer inte att hända på ett bra tag om ens någonsin.
Ett användarvänligt OS ska inte behöva någon input i terminal. Tänk att många knappt kan hantera Windows som det är.

Precis detta. Vi lämnade DOS för rätt länge sedan och sitta med terminalkommandon är så 1990 tal som det kan bli. Om Linux upphör med terminalberoendet så kommer det nog ta fart samt så klart drivrutinstöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Precis detta. Vi lämnade DOS för rätt länge sedan och sitta med terminalkommandon är så 1990 tal som det kan bli. Om Linux upphör med terminalberoendet så kommer det nog ta fart samt så klart drivrutinstöd.

Varför är det så många som uppenbarligen aldrig har använt linux som kommenterar om hur de tror att linux funkar?

Håller med @Mikael07:

Skrivet av Mikael07:

Alltså det är lite löjligt att läsa tråden nu. Det är många som säger att linux desktop är si eller så, utan att ha provat själva uppenbarligen.

Kan vi vara överens om dessa OBESTRIDLIGA FAKTA iallafall:
-Man måste inte använda terminalen för att installera program på linux desktop
-För många av de största distron finns ett GUI där man kan installera applikationer genom att söka och klicka, likt playstore eller app store
-Det går att använda linux desktop utan att använda terminalen

Sen skulle jag vilja tillägga lite synpunkter som känns rätt självklara:
Är linux desktop problemfritt och rätt för alla? Nej. Är windows problemfritt och rätt för alla? Nej.

Men kan vi sluta att säga att linux desktop måste vara jättesvårt och att det är omöjligt för Svensson att använda det because terminalen etc. Det stämmer inte längre, har inte stämt på länge. Många använder bara datorn som en webklient och att hantera dokument mer eller mindre, och för det klarar man sig fint på linux desktop, utan terminalen.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Utgår ifrån att du med tant Agda menar en äldre dam, som i de ungas ögon räknas som totalt okunnig inom teknik.
Eller som de unga i forumet brukar uttrycka sig: stoppar utvecklingen..

Luta dig tillbaks och tänkt efter: All teknik du äger och utnyttjar dagligen, vilka kom på ideerna till den?
Överallt runt omkring dig, allt du använder i arbetslivet och i privatlivet, är prylar som tant Agda och andra gamlingar uppfunnit.
Vi pensionärer är inte helt bakom flötet. Vi har varit med att ta landet/Världen från medeltid till ett modernt samhälle.
Det är inte mycket som de yngre generationerna bidragit till gällande samhällsutveckling..

Så sluta känna dig självgod och inse de äldres värde för utvecklingen inom teknik och övriga områden i samhället.

Det går inte att stava till tant Agda utan Ada.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Varför är det så många som uppenbarligen aldrig har använt linux som kommenterar om hur de tror att linux funkar?

Håller med @Mikael07:

Jag har installerat och provat Linux med GUI i närtid (Ubuntu) men alltid måste man ned på något sätt till terminalen och köra kommandon för att installera något speciellt som behövs. Det är lite som om powershell är ett måste i Windows för att installera en ny feature t ex, som jämförelse, vilket inte behövs om det inte är väldigt special.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daniel75:

Jag har installerat och provat Linux med GUI i närtid (Ubuntu) men alltid måste man ned på något sätt till terminalen och köra kommandon för att installera något speciellt som behövs. Det är lite som om powershell är ett måste i Windows för att installera en ny feature t ex, som jämförelse, vilket inte behövs om det inte är väldigt special.

Jag känner inte igen det riktigt.

Jag har kört lite linuxdistar headless på raspberries senaste 8 åren som man bara styr med terminal med SSH. Sure. Det är några få kommandon som används där.
Men jag anser mig själv vara tämligen grön på den sidan av linux ändå.

För de vanliga datorerna jag har linux på:
Jag har aldrig tagit fram en terminal på min steamdeck exempelvis.
Har ändå använt desktopen där en del. Ritat loggor till vänner, satt upp olika linuxdistar för raspberries (min enda SDkortläsare just nu nämligen), som surfdator framför TVn med trådlösa grejer. Installerat andra spelklienter än steam har jag också.
No terminal ;).

Har gågna månaden testat några olika linuxvarianter för en surface pro 3. Som jag då vill ska fungera smidigt med bara touch. Inget tangentbord kopplat ens. Nog för att det var en del strul med stödet för touch under testerna (därför jag fick byta några vändor). Men inget av det där löstes med terminaler heller.
Skulle man behöva fixa grejer i terminalen så skulle jag också givit upp.

Så från det jag upplevt har det på riktigt inte behövts någon terminal.

Däremot har jag behövt använda terminal när jag installerar windows på senare tid. Så min upplevelse är faktiskt att windows varit mer terminalberoende hehe.

Själv upplever jag väl snarare att fragmenteringen av linux är det som gör det hela lite extra svårt. Inte för att utbud behöver vara dåligt - men det kräver förståelse för vad skillnaderna faktiskt är för att man ska kunna göra val som passar en.
Och det här kräver en del förkovring.

Edit:
Jo - jag känner visst igen det du beskriver. Det här tänkte jag ju börja med haha.
Det här var min upplevelse för ett gäng år sedan också.
Min poäng var att jag inte stött på terminalberoendet alls på samma sätt när jag testat linux på senare år.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det ser ut med managering av Linux desktops? Jag har bara jobbat med Windows-klienter, och där är det ofta massor med inställningar osv man vill trycka ut centralt på både på dator- och användarnivå. Finns det verkligen motsvarande för Linux desktops? Hur ser det ut med katalogtjänster?

Sådant måste finnas för att företag av lite större storlek ens ska titta åt det hållet, och då har vi inte ens börjat på kompatibla applikationer och skjuta ut dem centralt eller sköta patchning för den delen... Det är mycket som måste klaffa helt enkelt.

Jag gillar Linux, körde det på både laptop och desktop när jag pluggade för sisådär 15 år sedan. Men väl i yrkeslivet har MS dominerat totalt, så jag har inte lika bra koll där längre.

Permalänk
Medlem

Tog steget för några veckor sedan och installerade pop_os. Var förvånansvärt enkelt att komma igång och spela. Pop_os har en image med nvidias drivrutiner så skönt att slippa leta rätt drivare själv.

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Dagens Linux blir ett Windows i alla bemärkelser.. När man når samma nivå av att "saker bara funkar" då kan man börja ta en "större" andel men det är nog "tyvärr" långt kvar. Bara en så enkel sak om Linux nuvarande "uppdateringar" "städar" bort alldeles för mycket / complieringar har för mycket utomstående beroenden. Docker löser detta så fint för server sidan. Men Linux är en LÅNGväg ifrån att ha den typen av kompatibelitet som gjort windows till en fortsatt härskare så länge.

Nej men snälla Du tänker på hur det var 10-20 år sedan.. Installera Linux Mint t.ex. eller kör den utan att installera från ett usb minne. Det är mycket enklare att installera och använda än Windows, dessutom snabbare (inga problem att köra den på en gammal dator med 4Gb RAM, 100Gb disk som knappt orkar starta nån version av Windows), säkrare och framför allt ingen samlar in all information om dig, vad du gör, tvingar dig registrera dig etc... Inga antivirus är nödvändiga heller. Eventuella nätverksdiskar, skrivare och webcam hittas automatiskt. Du kan lätt hitta massor av program som är bra att ha, utan att surfa runt och leta på webben. Inga som helst problem med uppdateringar heller.

Det här med att det finns färre saker som "stör" medan du använder datorn är en stor grej på Linux desktop. Man kan koncentrera sig och jobba i fred så att säga. Jag kan så klart optimera och stänga av massa saker på Windows 10/11 också, men det tar tid och kunskap. Upplevelsen out-of-the-box är en katastrof på Windows tycker jag... Den försöker hjälpa dig även om du inte vill med allt möjligt och pracka på dig deras lösningar, program och reklam... Du har noll av sånt på Linux. Rent, prydligt och det är du som bestämmer, inte operativsystemet hur det ska fungera, se ut och om/när det ska uppdateras.

Klart det finns en uppsjö av andra mindre nybörjarvänliga distributioner, men Mint är det självklara valet för nån som "vill bara att det fungerar och kan inget om datorer". Så länge du inte måste använda några specifika windowsprogram klara du dig med allt man brukar använda datorer till. Känns att många har ingen aning hur långt har Linux desktop kommit, eller så provar de fel distribution.

I dag är det mycket mer strul och störande saker i Windows än i distributioner som Linux Mint, eller Ubuntu eller varför inte Garuda KDE Dragonized ? Det sista kan vara lite mer för nördar men trotts det fungerar blixt snabbt och stabilt. Andra nybörjarvänliga distributioner kan vara OpenSuse eller Zorin OS, bara att prova det kostar inget ju! Skillnader för vanliga människor är oftast bara utseendet... Lycka till !

Permalänk
Medlem

Har använt Linux sedan begynnelsen mer eller mindre, mitten av 1990-talet. Dock använder jag Windows på min speldator ändå eftersom det bara är enklare med gamingtillbehör, digitala spelbutiker, eventuella anticheat, mods med mera.

Skulle säkert klara mig fint med Linux då jag sällan spelar varken det allra senaste eller särskilt många av "e-sportspelen". Men ser ingen anledning. Jag gör inget vettigt på speldatorn ändå så de kan sno mina uppgifter bäst de vill, bryr mig inte nämnvärt.

Arbetar gör jag dock i Linux, men jag jobbar mest med kod och ssh och såna saker. Det lilla jag kan behöva Office eller Photoshop till duger alternativen gott och väl till. Hade jag jobbat som grafiker, med DTP eller som musikproducent hade det sett annorlunda ut. Dock skulle den halvan av Excelanvändarna på svenska arbetsplatser som använder Excel för att det är "ett bra rutnät att göra listor i" lika gärna kunnat köra LibreOffice Calc.

Sen går det idag att använda Linux utan terminalen, men varför skulle man vilja göra det? Terminalen är lite av poängen snarare än något nödvändigt ont. Ett extremt flexibelt och effektivt verktyg som är en fundamental del i UNIX-liknande system av en anledning, inte av misstag eller för att GUIs saknas. Det tar heller inte särskilt många timmar att lära sig de grunder man kan behöva, och vill man inte göra det finns det ingen anledning att köra Linux.

Linux kommer inte ta över någon desktop för det finns helt enkelt inga fördelar med Linux för en väldigt stor del av användarna. De bryr sig inte om open source, integritet, prestanda, terminalkommandon, automatisering, hyfsad POSIX-kompatibilitet eller någonting som hör till Linux styrkor. Kidsen (främst de något äldre kidsen som studerar på universitet kanske) idag kör macOS för det är hippt. Det gör också allt som någon som studerar på universitet idag behöver, vare sig det är Python, Photoshop eller Word.

Det här har ju Microsoft snappat upp på senare år, att alla utvecklare kör macOS eller Linux. Det är därför Windows fått WSL, WinGet, Windows Terminal och så vidare und so weiter.

Det har sagts att i år är "the year of Linux on the desktop" i 25 år, men det har aldrig hänt, och det kommer inte hända med SteamOS heller. För det finns helt enkelt ingen poäng med det.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Dubbelfel.

1. För det som de flesta använder en dator till, så behöver man inte terminalen.

2. Terminalen är inget ålderdomligt eller dåligt. För den som vill lära sig så kan man göra saker väldigt effektivt i terminalen. För många uppgifter går det snabbare än gui för den som är van. Och man slipper installera nya verktyg för minsta lilla grej man kan tänkas vilja automatisera. Terminalen är grym, men som sagt man måste inte använda den.

Permalänk

Nej, ta över kommer inte Linux att göra så klart. Men håller inte med dig att det är ingen poäng att använda det alls. Även om man inte bryr sig om allt du skriver så de flesta använder datorer de för att bara surfa och olika onlinetjänster. Speciellt på en lite klenare dator är det perfekt med Linux. Tyvärr vet inte de flesta om nåt som heter Linux och inga affärer säljer datorer med förinstallerat Linux.

Det är och förblir ett nischat OS. Men Mac OS är också nischat och litet, bara 10% använder Mac OS, 71% Windows (som är mycket mindre än det var inte så länge sedan...) och Linux hamnar på drygt 4%... Det måste finnas en poäng för många med den i så fall, eller är det bara "nördar" som är de 4% ?

Flera av mina icke datorkunniga bekanta och kunder använder Linux desktop med framgång och helt utan strul eller klagomål. Många gånger när jag hjälper nån, speciellt med lite klenare dator som är "färdig att skrota", frågar om det är det är OK med Linux istället för att slänga pengar på en ny billig dator med Windows 11 som är redan slö från dag ett! Svaret är oftast "bara det funkar och liknar Windows så spelar det ingen roll". Att det blir t.ex. mycket säkrare osv är bara en bonus.

PS. 4% är förresten lika mycket som krävs att ett parti ska komma in i riksdagen

Permalänk
Medlem

Tror Linux kan gå upp ett par % när stödet för WIN10 ryker.
Får bli att smacka in en dist på mediadatorn då.
Men jag tror anledningen att man inte byter är att man investerat i programvaror för Windows.
Och tid. Man har ju faan ingen tid att lära sig nåt längre
T ex jag som kör Cubase med en massa dyra pluggar. Ska jag gå över till nåt annat?
Kommer inte att hända

Permalänk
Skrivet av Fluidage:

Tror Linux kan gå upp ett par % när stödet för WIN10 ryker.
Får bli att smacka in en dist på mediadatorn då.
Men jag tror anledningen att man inte byter är att man investerat i programvaror för Windows.
Och tid. Man har ju faan ingen tid att lära sig nåt längre
T ex jag som kör Cubase med en massa dyra pluggar. Ska jag gå över till nåt annat?
Kommer inte att hända

Ja visst. Tid och att lära sig nytt.. det är ett problem även för mig, det köper jag. Har själv dual boot med Win 11 bara för att ibland hoppa in i Photoshop istället för att lära mig Gimp 3 Men 99% av allt jag och kollegan på jobbet gör funkar minst lika bra eller bättre på Linux.

Och att "lära sig Linux" finns det dock inget behov, ett barn klarat av det, och min 90 åriga mormor. Ser och funkar mer eller mindre som ett Windows 7. Ok om du behöver speciella program. Det är en annan sak.