Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Krönika: Windows lever på lånad tid

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Och det är därför Linux aldrig kommer slå igenom. För många val och dålig support för personer som inte kan leta sig fram i text

Många val är en bra sak med Linux!
Använd det som passar dej!
(Dock EndeavourOS är best Distro!)

Intressant att du nämnde support, EndeavourOS har förvisso ingen traditionell Support men en Hjälpsam Community som hjälper dig om du får problem eller litar tips på bra program(även Devs för EndeavourOS dyker upp och hjälper).

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Många val är en bra sak med Linux!
Använd det som passar dej!
(Dock EndeavourOS är best Distro!)

Intressant att du nämnde support, EndeavourOS har förvisso ingen traditionell Support men en Hjälpsam Community som hjälper dig om du får problem eller litar tips på bra program(även Devs för EndeavourOS dyker upp och hjälper).

Gäller ju att du ens kommer dit... Hur många användare vänder sig till ett community för hjälp om man kommer från Windows?

Gissar på 0 personer personligen, och nej valmöjligheter och att man ens kan välja fel är inte bra.
Man bör ha ett system och olika teman istället, inte sju hundra distros där den ena är sämre än den andra och vissa inte ens supportas längre

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Man bör ha ett system och olika teman istället, inte sju hundra distros där den ena är sämre än den andra och vissa inte ens supportas längre

Men det där kommer ju med hela idén med GNU/Linux. Iom att det är fri mjukvara så kan man göra vad man vill med den, och därmed kommer det att se ut som det gör. Det är en fördel, och inte en nackdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Men det där kommer ju med hela idén med GNU/Linux. Iom att det är fri mjukvara så kan man göra vad man vill med den, och därmed kommer det att se ut som det gör. Det är en fördel, och inte en nackdel.

Han sade ju precis att du skulle undvika alla stora distros, det kan ju omöjligt vara en fördel. För då skulle inte distro valet kunna vara "fel".
För gemeneman skall det vara få val och inget av dessa skall vara fel utan enbart visuel skillnad

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Om någon hade gjort en "emClient" mailklient till linux hade jag gladeligen betalat för en hel licens till mot vad jag betalade för den till windows. Tyvärr så finns det bara skit-klienter till linux (imo)

Är väl mycket det senare som är problemet.
Det utvecklas inte lika välpolerade och "bra" applikationer utan ekonomiska motiv, samtidigt som det generellt förväntas att det ska vara fritt på Linux vilket gör att utvecklare inte heller utvecklar kommersiella applikationer för det.
Om inställningen från användarna skulle vara att betala för applikationer även på Linux, så skulle det även utvecklas mer betalapplikationer för det. Marknaden anses väl inte tillräckligt lönsam. Därför blir det bara de mindre bra till det.

Om någon stor kommersiell aktör satsar hårt på att även utveckla för Linux så ökar graden av Linux-användande sannolikt, men då måste distributionerna också vara enkla och välpolerade. Alternativt att det utvecklas något alternativ som är bättre än de kommersiella, men vem ska ta kostnaden för det?

Att satsa stora resurser som sen inte kommer att skapa lönsamhet är det få som är villiga att göra.
Men ja, skulle någon vara beredd att satsa mycket skulle det säkert gå.
Det räcker tyvärr inte med entusiaster för att skapa den förändringen, pengarna måste finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Är väl mycket det senare som är problemet.
Det utvecklas inte lika välpolerade och "bra" applikationer utan ekonomiska motiv, samtidigt som det generellt förväntas att det ska vara fritt på Linux vilket gör att utvecklare inte heller utvecklar kommersiella applikationer för det.
Om inställningen från användarna skulle vara att betala för applikationer även på Linux, så skulle det även utvecklas mer betalapplikationer för det. Marknaden anses väl inte tillräckligt lönsam. Därför blir det bara de mindre bra till det.

Om någon stor kommersiell aktör satsar hårt på att även utveckla för Linux så ökar graden av Linux-användande sannolikt, men då måste distributionerna också vara enkla och välpolerade. Alternativt att det utvecklas något alternativ som är bättre än de kommersiella, men vem ska ta kostnaden för det?

Att satsa stora resurser som sen inte kommer att skapa lönsamhet är det få som är villiga att göra.
Men ja, skulle någon vara beredd att satsa mycket skulle det säkert gå.
Det räcker tyvärr inte med entusiaster för att skapa den förändringen, pengarna måste finnas.

Jag har iaf hitintills betalat för ett linux-program (som jag kan minnas nu) och det är VueScan, typ den enda som funkar med min brother-scanner och som inte krashar hipp som happ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Precis. Det är spel med root-kitten som inte funkar till annat än windows, och dessa spel är oftast skit ändå

Det struntar kidsen i

Permalänk
Medlem

I min värld så använder inte de som använder Windows för att de faktiskt vill och föredrar Windows.
De gör det antingen för att det följde med datorn o de kunde inte bry sig mindre, bara det funkar...... Eller för att någon specifik mjukvara man är beroende av enbart är kompatibel med Windows och det saknas alternativ.

Krönikan ger mig hopp, jag har gett mig tusan att jag kommer få uppleva en tid när open source operativsystem är kraftigt dominerande och det som ses som det normala, även på desktop.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Fast du köpte inte en licens, du köpte en stulen/genererad licens som någon annan betalar för.

Juste. Det låter troligt att Microsoft låter softkeyworld finnas år ut och år in med "Microsoft Gold Partner" stämplat överallt på siten om dom säljer stulna nycklar...

Och kom inte dragandes med deras 300 kronor fejk rabatt som att det är det billigaste. Finns alltid kuponger från ex. dlcompare som tar det ner till 20-50 spänn beroende på typ av licens, Home / Pro / OEM key vs Retail osv. Köpt mer än tio nycklar av dom genom åren. Det är legit. Som sagt att pirat nycklar finns absolut, men de skulle inte överleva att låtsas vara Microsoft partner i flera år.

Hatar när folk häver ur sig sån skit som du gör utan att kolla läget först. För nu när jag dementerar med bevis så kommer flera ändå aldrig att läsa det och tro att licenserna "måste" kosta iaf 200 för att vara äkta. Vilket inte är sant.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla trådar men ett av Linux problem på desktopsidan finns här... https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Linux_Dis....

Att det skulle vara en fördel med en massa distar är nys. Ska man konkurrera med Windows, kom överrens om en dist och se till så att alla jobbar på den istället för att alla ska göra sin egen för de andra inte är bra och denna är bäst hit och dit. För alla andra finns Arch...

Själv kommer jag säkert behålla Windows ett bra tag till på min desktop. Det finns inga nackdelar, funkar och har gjort så i väldigt många år till både utveckling och förlustelse. Det mesta server är redan på Linux sen länge men där finns ju vim så vad ska man med en desktop i Linux till?

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem

Han sade ju precis att du skulle undvika alla stora distros, det kan ju omöjligt vara en fördel. För då skulle inte distro valet kunna vara "fel".
För gemeneman skall det vara få val och inget av dessa skall vara fel utan enbart visuel skillnad

Där har du lite av poängen. Du kommer att få lika många olika distro-rekommendationer som folk som ger rekommendationer. Jag säger tvärt emot den som sa att du skulle undvika "stora" distros - det är ett lätt val, bara installera Debian och var nöjd så har du allt du behöver.

Och det är det som är grejen med fri mjukvara. Du KAN inte göra så det blir få val, utan som jag sa tidigare:

Skrivet av gusnan:

Iom att det är fri mjukvara så kan man göra vad man vill med den, och därmed kommer det att se ut som det gör. Det är en fördel, och inte en nackdel.

Och då kanske Linux överhuvudtaget inte är för "gemene man". Då får det väl vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Men dom finns redan. Och har funnits i flera år tack vare nämnda Proton. Kör själv OpenSUSE Tumbleweed och alla PC spel jag kör fungerar förutom de tävlingsinriktade med anti-cheat där nästan alla vägrar Linux.

Och det är där skon fortsatt kommer klämma. SteamOS löser inte Fortnite, det löser inte Valorant eller League och det finns fler exempel. Även jag som techy förälder som ändå kan lösa problemen är inte sugen på att förklara varför ett visst spel inte går att spela med kompisarna.

Sen 1500 för Windows. Mannen. Ingen som kan bygga ihop datorn själv skulle köpa lös fysisk Window Licens från en svensk butik. Köpte window 11 för en månad sen för 30 spänn som fungerade alldeles utmärkt. Microsoft bryr sig inte ett skit om man ens betalar för Windows om det är hemma bruk, det är bara företag dom bryr sig om och dom vet att är alla vana vid Windows hemma så blir det det på laptopsen på jobbet.

Microsoft kommer kriga så in i bänken om Linux ens får tillstymmelsen till fotfäste på hemma marknaden, speciellt om det är hos kidsen.

Men för vad det är värt så hoppas jag du har rätt. Det är en vacker utopi du målar upp ❤️

Jag undrar om skon verkligen kommer fortsätta klämma där? Generellt brukar den där sortens envishet släppa fantastiskt snabbt när det står klart att man förlorar pengar på den. Mediamarkt kan få utgöra exempel. Du minns säkert hur de vägrade onlinehandel första tiden efter lanseringen i Sverige, och lade ord i munnen på kunderna om att dessa vill klämma och känna på grejerna innan köp på ett nära nog arrogant sätt. Sedan kom den ekonomiska verkligheten snabbt ikapp, och webshopen på mediamarkt.se lanserades pang bom.

Kör en tillräckligt stor del av de aktuella spelhusens målgrupp Linux kommer även de spelen släppas till Linux. Man kommer hitta lösningar på de eventuella fuskproblemen om man vinner på att göra det. Det är till hundra procent en ekonomisk fråga. Sedan är det förstås så att precis alla tycker "nä det går inte!" så länge det inte kostar något

Hehe, nä, ingenting tyder på att Microsoft bryr sig det minsta om den direkta avkastningen från försäljning av Windows längre. Man har ju t ex gett bort uppgraderingar till de senaste versionerna gratis, och har inte hört talas om ett enda fall - ens bland företag - där någon blivit nailad för att ha piratat Windows. Maximal etableringsgrad är mer värd i sig, pengarna finns i ägande av kedjan och de programsviter, tjänster, etc som Windows agerar plattform för.

Instämmer också helt om krigande så in i bänken. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om man släppte Windows fritt för vem som helst att installera och använda som svar om Linux började få för stora marknadsandelar bland spelande kids. Den där tusenlappen Microsoft inte får idag kommer sannolikt förränta sig stort när kid i fråga inte hamnar i deras och inte någon annans ekosystem.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Att det skulle vara en fördel med en massa distar är nys. Ska man konkurrera med Windows, kom överrens om en dist och se till så att alla jobbar på den istället för att alla ska göra sin egen för de andra inte är bra och denna är bäst hit och dit. För alla andra finns Arch...

Skrivet av Asken12345:

Själv kommer jag säkert behålla Windows ett bra tag till på min desktop.

Varför börjar inte du då? Installera Debian och få alla att fokusera på den. Det funkar dåligt med "alla borde fokusera på en distro", om du inte ens kan fokusera på en själv. Så, visa att det inte bara är snack, installera Debian så följer alla efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Det mesta server är redan på Linux sen länge men där finns ju vim så vad ska man med en desktop i Linux till?

Linux desktop fungerar bra till det allra mesta jag använder datorn till. Så jag menar att det är bra att den finns. Vad skulle man vinna på att den inte finns menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

I min värld så använder inte de som använder Windows för att de faktiskt vill och föredrar Windows.
De gör det antingen för att det följde med datorn o de kunde inte bry sig mindre, bara det funkar...... Eller för att någon specifik mjukvara man är beroende av enbart är kompatibel med Windows och det saknas alternativ.

Krönikan ger mig hopp, jag har gett mig tusan att jag kommer få uppleva en tid när open source operativsystem är kraftigt dominerande och det som ses som det normala, även på desktop.

Ja, lite så är det men mer för att de inte orkar lära sig något nytt. Vilket OS är helt irrelevant så länge det är som vanligt.

På businessidan som jag jobbat på i större delen av mitt liv har jag aldrig stött på någon som kör Linux. En del Mac. I vissa utvecklingsavdelningar använder någon eller några Linux men de har också varit få. Snarare Mac där också. Där jag jobbar nu, som är beroende av bidrag, kör man Windows rakt genom även om vi skulle spara pengar på licenser. Så vitt jag vet finns det bara en som kör Linux och han har alltid problem med kamera och ljud när han presenterar i Meet.

Alternativet till Windows är nog att köra en Mac

Hoppas du för din önskan uppfylld

Visa signatur

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Varför börjar inte du då? Installera Debian och få alla att fokusera på den. Det funkar dåligt med "alla borde fokusera på en distro", om du inte ens kan fokusera på en själv. Så, visa att det inte bara är snack, installera Debian så följer alla efter.

Om du läser igen så ser du att jag är inte alls intresserad av att byta till Linux. Behöver som större delen av de som använder en dator inte välja ett annat os än Windows. De dagarna jag behöver prova drar jag igång en Live CD eller en VM i proxmox.

Saken är att det är ju just vad Windows och OS X har gjort. De fokuserar på en "distro" och är såledels betydligt mer framgångsrika än Linux. Det är väldigt få som använder Linux så att det kortsiktigt skulle hända något ser jag som osannorlikt och ännu mindre så om inte alla som vill ha Linux som desktop går samman.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Linux desktop fungerar bra till det allra mesta jag använder datorn till. Så jag menar att det är bra att den finns. Vad skulle man vinna på att den inte finns menar du?

Det är ju bra att det funkar till det mesta för dig... vad funkar det inte till? Jag å andra sidan har inget som inte Windows inte funkar till...

Det som är dåligt är alla distros. Inte Linux på desktop.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Om du läser igen så ser du att jag är inte alls intresserad av att byta till Linux. Behöver som större delen av de som använder en dator inte välja ett annat os än Windows. De dagarna jag behöver prova drar jag igång en Live CD eller en VM i proxmox.

Saken är att det är ju just vad Windows och OS X har gjort. De fokuserar på en "distro" och är såledels betydligt mer framgångsrika än Linux. Det är väldigt få som använder Linux så att det kortsiktigt skulle hända något ser jag som osannorlikt och ännu mindre så om inte alla som vill ha Linux som desktop går samman.

Så du är en av dom som INTE vill ha Linux som desktop, och har åsikter om hur Linux borde göra. Bra där. Ta och fokusera på dom operativsystem som du använder istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Så du är en av dom som INTE vill ha Linux som desktop, och har åsikter om hur Linux borde göra. Bra där. Ta och fokusera på dom operativsystem som du använder istället.

Skrev jag inte heller

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Windows lever absolut på lånad tid, men de har lånat mycket tid, har en rejäl skvätt kvar och har fortfarande god kredit.

Jag har jobbat med att utveckla och drifta linuxplattformar (en stor del av det som desktop-os) i snart åtta år och är det något jag är säker på så är det att Windows sitter säkert i båten under överskådlig framtid.

Wall-of-text-rant-varning, tl;dr i botten.

De första styrkor många ser med Linux är även dess svagheter ute i arbetslivet - valfrihet i gränssnitt och FOSS är kalas för hemmapularen, men ska man ta det till en enterprisenivå så fungerar det inte att supportera femtioelva desktop-environments och att bara erbjuda mjukvaror som förvisso är kompetenta på hemmanivå, men undermåliga i en professionell miljö.
Dessutom finns det en stor anledning till att man väljer jättarnas proprietära och svindyra lösningar - man vill kunna ha någon att ställa krav på och ställa till svars när det inte fungerar.

Det finns på pappret tre linuxdistributioner på enterprisenivå - RedHat, Ubuntu och SuSE (den sistnämnda är ett dåligt skämt och inget jag skulle vilja sätta i drift i större skala, men det är en annan historia) - och det vi ser när det kommer till just vad som är supporterat är att det är ett tämligen begränsat system som exkluderar den här valfriheten vi gärna tänker på som fördelarna med en linux-desktop.

Men visst finns det ett alternativ, man anställer en egen driftenhet med linuxkompetens! Problemet är då att resten av IT-miljön troligen är såpass nischad med fokus på Windows att det kommer att vara ett rent helvete att skohorna in linuxprocesser i det hela, och snart ser några pappersvändare att det här med Linux absolut inte var gratis och dessutom verkar ju allt gå så mycket långsammare (om man bortser från de tiotusentals timmar som lagts ner på att bygga den Windows-leverans man redan har). Att man dessutom inte kan använda <infoga nischad proprietär mjukvara här> är ju fullständigt bananas!

Windows är nischat för kontorsarbete på ett sätt som valfri linuxdist inte är. Hemanvändarna är inte en nämnvärd fokusgrupp, det är ett nödvändigt ont för att alla ska "kunna" Windows och således behålla de stora lukrativa supportavtalen med företagen, och så länge de är störst där så kommer de stora enterprisemjukvaruutvecklarna inte att lägga ner nämnvärd kraft på att leverera sin mjukvara annat än till Windows (och i vissa nischade branscher, MacOS), och så håller Microsoft sig fortsatt störst.

Inte heller kommer Linux att vinna över hemanvändarna så länge det är ett jäkla otyg med de mest fundamentala saker ...
Jag har använt Linux i varierande omfattning sedan 2012 och jobbat med det sedan 2017, men likväl när jag skulle köra in Ubuntu på desktop:en här hemma för någon vecka sedan, ja då tog det mig en halvtimme att reda ut varför nvidiadrivarna inte spelade boll med mig - fet chans att lilla Lisa skulle reda ut det innan hon gett upp och installerat Windows igen.
DaVinci Resolve visade sig inte stödja grundläggande codecs på Linux, att använda systemkameran som webbkamera är allt annat än trivialt tydligen, och andra småsaker sådär som kommer att avskräcka migranter om de råkar välja fel dist (om det ens finns en "rätt" dist).
Den här typen av problem går ofta att lösa i en enterprisemiljö, men det skrämmer iväg hemanvändare.

Visst, det är i det närmaste trivialt att göra en linuxinstallation idag, men det är inte alltid trivialt att få en fullt fungerande desktop om man råkar ha lite för nischade behov.

Kan SteamOS vara en väg mot att slå undan "alla kan Windows"?
Ja, kanske ... men högst osannolikt. Det är inte spelplattformar som eftersöks på kontoren, det är en supporterad plattform som snabbt kan sättas i drift (eller helst redan är i drift, be that on-prem eller i molnet) och där majoriteten av verksamhetens behov kan uppfyllas, och ärligt talat är en fönsterhanterare sällan alltför olik en annan ...

Lite löst sammanhängande, avkortat och inte direkt korrekturläst raljerande från mig, men ja ...
TL;DR:
Linux skulle utan tvekan kunna utgöra grunden för en plattform att ersätta Windows med i alla led - men då behöver vi ha en nischad desktop-dist med enterprisesupport och stöd av det från (nästan) alla mjukvaruleverantörer på enterprisenivå, som dessutom fyller behoven (och helst även ett upplevt behov som Windows inte uppfyller) för en majoritet av de hemanvändare som finns kvar, och det kommer inte att hända inom överskådlig framtid, tyvärr.

Jag hoppas givetvis att jag har jättefel och att 2026 kommer att vara the year of the Linux desktop! Let's make it happen!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Skrev jag inte heller

Det är väldigt lätt att tolka

Skrivet av Asken12345:

Om du läser igen så ser du att jag är inte alls intresserad av att byta till Linux.

som att du inte är intresserad av att byta till Linux.
Men jag ska alltså tolka det som att du vill ha Linux som desktop. Ok.

För att du har åsikter om hur Linux borde göra tror jag åtminstone jag har tolkat rätt. Men det kanske inte heller stämmer?

Permalänk
Medlem

Så där, installerade Linux på en tredje dator, tog inte lång tid att hitta Linux-buggar tex HDR fungerar nu vilket är helt nytt för Linux. Men det finns ett reglage för att ändra ljusstyrka i HDR, rör man det hårdfryser datorn, men men HDR fungerar(i dom program som stöder det, inte så många).

Att Wayland fungerar med Nvidia och att RTX5080 fungerar är imponerande, vi får se hur jag lyckas stå ut med att använda Linux utan att boota in i Windows men sannolikt inte länge åt gången.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

@Crazy Ferret bra rant och jag håller med om det mesta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Det är väldigt lätt att tolka
som att du inte är intresserad av att byta till Linux.
Men jag ska alltså tolka det som att du vill ha Linux som desktop. Ok.

För att du har åsikter om hur Linux borde göra tror jag åtminstone jag har tolkat rätt. Men det kanske inte heller stämmer?

Så länge det inte finns konsensus och en gemensam dragkraft för en specifik Linux desktop även bland "nördarna" (räknar mig själv som en sån men använder os som ett verktyg) kommer jag inte att byta. Att vi som företag skulle välja Linux ser jag inte som troligt heller. För att det ska hända behöver det finnas marknadskrafter som drar. Annars kommer bara ytterligare en ny dist.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Windows är betydligt mer stabilt och bibehåller sin prestanda på ett helt annat sätt än tidigare generationer före typ Windows 7. Slutat leta efter alternativ och ominstallerat bara efter större byte av hårdvara exempelvis moderkort.

Hur mycket jag än gillar macOS och GNU/Linux, så kan jag inte mer än hålla med dig.

Annars är det lite som du indirekt säger ang. Windows. Om något strular, så handlar det oftast om felande drivrutiner.

Edit:
Fixade mitt problem i Waterfox. Det var "Suspected fingerprinters" i "Enhanced Tracking Protection" som bråkade med typsnitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

77,68% har de av den globala marknaden så du behöver inte oroa dig...

Edit: de kids jag känner bryr sig inte om operativ system bara deras spel fungerar så enkelt dom möjligt och där lär windows vara kung ett bra tag till.

De kids jag träffar har aldrig använt varken mus eller tangentbord, bara paddor och telefoner

Jag tror traditionell PC är något som totalt kan försvinna med de nya mobilgenerationerna, allts för den stora massan

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Slutat leta efter alternativ och ominstallerat bara efter större byte av hårdvara exempelvis moderkort.

Jag har inte ens ominstallerat efter det, och jag bytte allt-allt samt gick från Intel 9700 till AMD 7600X nu senast 😅
Installerade senast om mellan Windows 7 och 10..

Har dock aldrig ens funderat på annat, Proton intresserar mig inte och Steam OS är för grunt för att jag ska vilja ha det.
Sen jo, ungarna använder ju knappt windows, men det är ju till deras nackdel snarare än Linux fördel haha..

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur mycket jag än gillar macOS och GNU/Linux, så kan jag inte mer än hålla med dig.

Var inne en sväng i min Linux-miljö precis och upptäckte till min förvåning att japanska tecken inte fungerade på YouTube i Waterfox. Testade även i Chrome där det fungerar felfritt.

I min Windows-miljö fungerar däremot japanska tecken fint i alla webbläsare inkl. Waterfox.

Just sådant här får mig att fundera på om GNU/Linux egentligen är värt besväret.

Jag skulle nog istället kanske ställa mig frågan om Waterfox är värt besväret. För jag antar att du inte har installerat Waterfox i din linuxinstallation från din distros förråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Det finns värre saker att fundera över, kommer kriget snart och kommer människan överleva alla idiotiska vapen
med dårar som förfogar över dessa.

Jag hoppas på Windows 12,13,14...............

Eller hur. Det finns ett psykologiskt fenomen jag glömt bort namnet på som garanterar att om en grupp människor introduceras till en mycket högre levnadsstandard kommer deras "problem" ta nya former men det kommer alltjämnt utpekas problem i alla fall.

Sverige på 80-talet: "Det görs ledstänger till lekparksbodar som har småfarliga kemikalier i plasten!"

Sierra Leone på 80-/90-/00-/10-/20-talet: "min syster och jag har ingen mat så vi äter köttet från ett ruttet hundhuvud på en soptipp."

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming Plus
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: GIGABYTE Radeon RX 7600 GAMING OC 8Gb
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston Renegade 1Tb - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De kids jag träffar har aldrig använt varken mus eller tangentbord, bara paddor och telefoner

Ser själv inget större behov av varken mus eller tangentbord såvida jag inte aktivt dokumenterar eller programmerar.

Bildbehandling (Affinity, Pixelmator) och videoredigering (DaVinci Resolve) går fint direkt på iPad. Musikskapande likaså. Dock krymptes min iPad från en iPad Pro 11" till en iPad Mini nyligen