Har använt Linux sedan begynnelsen mer eller mindre, mitten av 1990-talet. Dock använder jag Windows på min speldator ändå eftersom det bara är enklare med gamingtillbehör, digitala spelbutiker, eventuella anticheat, mods med mera.
Skulle säkert klara mig fint med Linux då jag sällan spelar varken det allra senaste eller särskilt många av "e-sportspelen". Men ser ingen anledning. Jag gör inget vettigt på speldatorn ändå så de kan sno mina uppgifter bäst de vill, bryr mig inte nämnvärt.
Arbetar gör jag dock i Linux, men jag jobbar mest med kod och ssh och såna saker. Det lilla jag kan behöva Office eller Photoshop till duger alternativen gott och väl till. Hade jag jobbat som grafiker, med DTP eller som musikproducent hade det sett annorlunda ut. Dock skulle den halvan av Excelanvändarna på svenska arbetsplatser som använder Excel för att det är "ett bra rutnät att göra listor i" lika gärna kunnat köra LibreOffice Calc.
Sen går det idag att använda Linux utan terminalen, men varför skulle man vilja göra det? Terminalen är lite av poängen snarare än något nödvändigt ont. Ett extremt flexibelt och effektivt verktyg som är en fundamental del i UNIX-liknande system av en anledning, inte av misstag eller för att GUIs saknas. Det tar heller inte särskilt många timmar att lära sig de grunder man kan behöva, och vill man inte göra det finns det ingen anledning att köra Linux.
Linux kommer inte ta över någon desktop för det finns helt enkelt inga fördelar med Linux för en väldigt stor del av användarna. De bryr sig inte om open source, integritet, prestanda, terminalkommandon, automatisering, hyfsad POSIX-kompatibilitet eller någonting som hör till Linux styrkor. Kidsen (främst de något äldre kidsen som studerar på universitet kanske) idag kör macOS för det är hippt. Det gör också allt som någon som studerar på universitet idag behöver, vare sig det är Python, Photoshop eller Word.
Det här har ju Microsoft snappat upp på senare år, att alla utvecklare kör macOS eller Linux. Det är därför Windows fått WSL, WinGet, Windows Terminal och så vidare und so weiter.
Det har sagts att i år är "the year of Linux on the desktop" i 25 år, men det har aldrig hänt, och det kommer inte hända med SteamOS heller. För det finns helt enkelt ingen poäng med det.