Rösta fram t-shirt till communityt!

Behöver hjälp att hitta rätt ram-minne

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp att hitta rätt ram-minne

Hej
Jag gör som en hel del. Jag tar hjälp av expertisen dvs er
Jag har en gamla speldator och den har 2 platser för ram-minne på moderkortet.
Dom som sitter där är 2*4gb dvs 8gb. Men har problem med att köra nyare spel pga den säger att jag har för lite minne.
Nu vill jag gradera upp ram-minnet men vet inte vilket som kan passa och vilken gb och mz som är lämplig. Jag googla men jag fatta inte vad jag läste då jag skrev in vilket moderkort jag hade.. Det står max minne 64gb.. hmm
Det jag tänkte mig var 2*8gb dvs 16gb
Eller??
Det som sitter i min dator är MSI B350M Gaming pro Ms-7A39 version 1

Det jag fick fram då jag googla var detta som för mig är rena grekiskan

2 x DDR4 memory slots, support up to 64GB *ComboPI 1.0.0.3-based and above BIOS are required.
- Supports DDR4 1866/ 2133/ 2400/ 2667(OC)/ 2933(OC)/ 3200(OC)+ MHz*
• Dual channel memory architecture
• Supports non-ECC UDIMM memory
• Supports ECC UDIMM memory (non-ECC mode)
* A-series / Athlon™ X4 processors support up to DDR 2400 MHz only. Please refer www.msi.com for more information on compatible memory.

Kan någon hjälpa mig med att hitta lämpliga minnen som skulle passa?
Gärna med länk till produkten
mvh

Danne

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-mannen:

Hej
Dom som sitter där är 2*4gb dvs 8gb. Men har problem med att köra nyare spel pga den säger att jag har för lite minne.
Nu vill jag gradera upp ram-minnet men vet inte vilket som kan passa och vilken gb och mz som är lämplig. Jag googla men jag fatta inte vad jag läste då jag skrev in vilket moderkort jag hade.. Det står max minne 64gb.. hmm
Eller??

2 x DDR4 memory slots, support up to 64GB *ComboPI 1.0.0.3-based and above BIOS are required.
* A-series / Athlon™ X4 processors support up to DDR 2400 MHz only. Please refer www.msi.com for more information on compatible memory.

mvh

Danne

Kingston Fury 32gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-mannen:

Hej
Eller??

mvh

Danne

Vilken CPU har du?

Att jag frågar är att CPU'n (UEFI/BOS) är lika avgörande vilka minnen du kan använda som moderkortet.

Vilket framgår av https://www.msi.com/Motherboard/b350m-gaming-pro/support#mem

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Vilken CPU har du?

Att jag frågar är att CPU'n (UEFI/BOS) är lika avgörande vilka minnen du kan använda som moderkortet.

Är det inte mer så att det är onödigt att köpa för snabbt pga CPUn? Dvs, man eldar för kråkorna att köpa för snabbt, men det funkar…

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

ta bara det billigaste 3200 eller 3600 kittet.

https://www.inet.se/produkt/5303931/kingston-fury-16gb-2x8gb-...
Alternativt denna om man vill ta steget till 32gb
https://www.inet.se/produkt/5304531/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Skulle det mot förmodan inte fungera med hastigheten så ställer man bara ner den, men med AM4 så borde inte 3200/3600 vara något problem oavsätt moderkort/cpu! Kan dock vara värt att uppdatera bios till senaste ifall att du sitter på en väldigt gammal version. Instruktioner för det finns på moderkortets hemsida under support fliken.

https://www.msi.com/Motherboard/b350m-gaming-pro/support

Skrivet av Bengt-Arne:

Vilken CPU har du?

OBS! Va försiktigt här dock, har du en "Bristol Ridge series APU" (se bild nedan) så är den senaste versionen på bios som du kan uppdatera till version "7A39v2L"

När det kommer till AM4 så är det väll ändå bara att köra på valfritt kitt i önskad mängd/hastighet, är väl ändå först med AM5 och ddr5 som det blir lite mer klurigt med val av minne.

Skrivet av mrTLU:

Är det inte mer så att det är onödigt att köpa för snabbt pga CPUn? Dvs, man eldar för kråkorna att köpa för snabbt, men det funkar…

Inte direkt någon prisskillnad så finns ingen anledning att inte köpa 3200/3600 minnen när det kommer till ddr4.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Det beror på vad man vill och generation men ja det påverkar ganska lite, eller jämför man det absolut långsammaste mot snabbaste så skiljer det nog en del men inte särskilt mycket men det skulle vara intressant att se tester på det. men säker 4% på FPS i spel säkert.

Nä det är mer som att när man letar minnen så kollar man vad som är optimalt och på AMD i dag säger alla 6000 cl30. För mig betyder det att skulle man hitta ett minnen under som är tokbilligt vi säger rea 60% då är det värt att stå ut med vetskapen om att man får leva med 3 FPS mindre. Samtidigt hittar men ett snabbare minne/lägre timings för samma pris ja då tar man självklart det i stället.

På ddr2kommer jag inte ihåg. är ju ett tag sen.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Vilken CPU har du?

Kan ju luras i bland, vendorlist är ju bara en uppskattning. Säg så här i stället. Det är otroligt få minnen som inte fungerar.

En MAC book pro mid 12 som jag lekt med nyligen är petig. provat flera minnen som inte fungerar på den datorn. Alla mina PC laptops har svalt det mesta bara man hållit sig till Specifikationen. mina stationära är det samma sak med. Då snackar vi Intel. Intel är väldigt förlåtande.

Dessutom, lägger till med väldigt många klarar mer minnesmängd än vad dom är specade till. Förutom rent mjukvara som 32bit OS klarar bara 4 GB ram. och ger 3.8 i praktiken. men man kan peta i större minnen. Det fungerar. intel moderkort tar nästan allt.

många gånger samma på 64 bitars os.

Det är ju en standard på minnena så man kan sätten i mycket snabbare dram men moderkortet klarar inte det då går det bara långsammare. Men det fungerar.

poängen är att det är inte så petigt, ta det som är billigast.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-mannen:

Hej
Eller??

mvh

Danne

Titta efter det snabbaste 3200 MHz, efter där har du cl så det ska du kolla vad den klarar också, lägre är bättre.
Du har två saker att göra. kolla vendorlist där står det vilka minnen som tillverkaren har testat som fugerat. men man testade bara några vid det tillfället, tillverkaran har aldrig tid att testa alla förekommande minnen på marknaden som fanns just då. man kommer inte testa minnen som kom ut efteråt. men jag lovar det massor kommer fungera. Det är bara något enstaka som inte fungerar.

Sen har du processorn. Den ska klara det också och det kan skilja åt en del.

men oftast så fungerar i stort alla minnen, det är bara det att dom går lite långsammare om processorn inte klarar det snababre minnen men det kommer fungera bra ändå.

Så det första du gör är att kolla vad som går max och utgår från det. Sen kollar du vad som finns på marknaden. Välj det bästa du kan få tag på till bäst pris men betala inget idiotpris. Ofta lägger butiker ut gammal minnen till ockerpris för att dom vet att det blir svårt att få tag på för den som måste ha minnen så dom hoppas att någon köper. Har sett vissa som säljer dyrare än nypris. Så det du nått billigt så greppa dom i vissa fall.

Har vart med om att kånka gamla minnen i kartong , tusentals DDR2 som ingen ville ha så det gick till tippen. lite lägre minnesmängd dock. Man kan få tag på DDR2 minnen väldigt billigt bara man har lite tålamod. jag har hittat nån som sålt moderkort och processor och minnen billigare än vad nån annan ville ta för bara samma minnen enbart

Visa signatur

Permalänk
Medlem

338 SEK
G.Skill F4-3200C16D-16GIS Aegis DDR4 16 GB PC 3200 CL16 KIT (2x8GB)

https://www.amazon.se/dp/B07YV61K16/?tag=prisjakt05-21&creati...

546 SEK
G.Skill AEGIS - DDR4-32 GB - PC3200 cl 16
https://www.amazon.se/dp/B07YV6DKJK/?tag=prisjakt05-21&creati...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Kan ju luras i bland, vendorlist är ju bara en uppskattning. Säg så här i stället. Det är otroligt få minnen som inte fungerar.

Nej det är inte en uppskattning, det är testade minnen som moderkortstillverkaren garanterar fungerar i utsatt profil. Det betyder såklart heller inte att inga andra minnen fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Det stämmer!
Åtminstone för det mesta, även om stöd för olika minnen varierar mellan olika generationer. Då främst för A-serien, men även för den första generationen Ryzen, alltså 1xxx serien. Där beror det mer på UEFI/BIOS stöd. Främst då dom flesta 350 moderkort levererades med mindre mängd flashminne, varvid tillverkarna fick prioritera vad dom ville ha i BIOS. Så ibland är även BIOS ver av intresse.

Skrivet av norrby89:

ta bara det billigaste 3200 eller 3600 kittet.

https://www.inet.se/produkt/5303931/kingston-fury-16gb-2x8gb-...
Alternativt denna om man vill ta steget till 32gb
https://www.inet.se/produkt/5304531/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Skulle det mot förmodan inte fungera med hastigheten så ställer man bara ner den, men med AM4 så borde inte 3200/3600 vara något problem oavsätt moderkort/cpu! Kan dock vara värt att uppdatera bios till senaste ifall att du sitter på en väldigt gammal version. Instruktioner för det finns på moderkortets hemsida under support fliken.

https://www.msi.com/Motherboard/b350m-gaming-pro/support

När det kommer till AM4 så är det väll ändå bara att köra på valfritt kitt i önskad mängd/hastighet, är väl ändå först med AM5 och ddr5 som det blir lite mer klurigt med val av minne.

Inte direkt någon prisskillnad så finns ingen anledning att inte köpa 3200/3600 minnen när det kommer till ddr4.

Stämmer att prisskillnaden inte är stor, däremot om man köper ett kitt på 3600 MHz och behöver ställa ner det, då får man även krångla med timing för att behålla en del av hastigheten. Orsaken är att dom flesta minnen har en bashastighet på 2133 MHz och en eller två olika på annonserad hastighet, som 3600 MHz minne har en 2133 MHz och två 3600 MHz profiler.

Så har man ett kitt på 3600 MHz CL18 och måste ställa ner det till 3200 MHz då står det fortfarande kvar på CL18 fastän det med säkerhet hade klarat CL16.

Skrivet av Modellören:

Det beror på vad man vill och generation men ja det påverkar ganska lite, eller jämför man det absolut långsammaste mot snabbaste så skiljer det nog en del men inte särskilt mycket men det skulle vara intressant att se tester på det. men säker 4% på FPS i spel säkert.

Nä det är mer som att när man letar minnen så kollar man vad som är optimalt och på AMD i dag säger alla 6000 cl30. För mig betyder det att skulle man hitta ett minnen under som är tokbilligt vi säger rea 60% då är det värt att stå ut med vetskapen om att man får leva med 3 FPS mindre. Samtidigt hittar men ett snabbare minne/lägre timings för samma pris ja då tar man självklart det i stället.

På ddr2kommer jag inte ihåg. är ju ett tag sen.

Som jag skrev ovan...

Min fråga var baserat på att ge ett mer optimalt råd, där ett 3600 MHz DDR4 för det mesta har CL 18 eller CL16 och ett 3200MHz minne för det mesta har cl 16 eller 14.
Alltså, att användaren skulle slippa behöva att gå in och ändra olika timing för optimal hastighet.

Det DDR5 som du nämner med 6000 MHz och CL30 har precis samma timing/väntetid som DDR4 minnena som har 3600 MHz CL18 eller 3200 MHz CL16.

Ett CL16 kan skicka 12,5% mer information än ett CL18, går man andra håller så skiljer det 11,1% i hastighet, om då alla andra tider följer med, vilket är rätt brukligt.

CL anger väntetiden för ett minne innan det kan förväntas kunna skicka eller ta emot information, ju längre väntetid desto lägre total minneshastighet. Sen så tar givetvis cachen i CPU'n och döljer dom 12,5%/11,1% till viss del, åtminstone så länge det inte är minnesintensiva applikationer.

På DDR2 så fungerade det mesta, var i princip bara hastigheten som satte stopp. För DDR(1) så var det klurigt ibland då det fanns lite olika typer av minne (läs Bank/Row). Var främst märkesmaskiner och instickskort med cachekontrollers för raid, som kunde ställa till det. Minnet fungerade, men hastigheten blev medioker.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nej det är inte en uppskattning, det är testade minnen som moderkortstillverkaren garanterar fungerar i utsatt profil. Det betyder såklart heller inte att inga andra minnen fungerar.

Jo det är typ av en uppskattning att såna här minnen och liknade från andra tillverkare passar. En nånstans skriver det direkt ut i klartext överst."Vi kan inte testa alla förekommande minnen på hela marknaden vi har varken tid eller resurser, välj något som är lika dant då kommer det i dom flesta fall fungera" Dom minnen vi testat är bara en fingervisning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

2x16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jo det är typ av en uppskattning att såna här minnen och liknade från andra tillverkare passar. En nånstans skriver det direkt ut i klartext överst."Vi kan inte testa alla förekommande minnen på hela marknaden vi har varken tid eller resurser, välj något som är lika dant då kommer det i dom flesta fall fungera" Dom minnen vi testat är bara en fingervisning.

Minnena på QVL är testade, det är ett faktum. Minnen som inte är på listan är i huvudsak inte testade. Minnen som är testade som inte fungerar listas inte. Jag aldrig sett en moderkortstillverkare beskriva listan som en fingervisning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Vilken tillverkare skriver så?
Det ger inte sken av någon seriös aktör, personligen skulle jag hållit mig milsvida ifrån dom.

Tar du sen och tittar i listan för moderkortet B350M GAMING PRO så ser du hur off/dåliga råd har getts i tråden.
Just med tanke på att ingen visste vad för CPU som satt i moderkortet.
Är rent ut skrämmande när någon ber om hjälp och får råd som inte är baserade på fakta. Skämmigt!

Misstänker att ingen ens orkade att besöka tillverkarens sida där det i rött står:
The memory compatibility depends on the CPU memory controller when the clock rate is over 3000 MHz.

Källan till texten: https://www.msi.com/Motherboard/b350m-gaming-pro/support#mem

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Hej
Jag har jobbat borta och nu tillbaka. Tack alla som svara.
Jag ska se om jag kan vara till hjälp med att luska ut CPU

Processor AMD Ryzen 5 1500X Quad-Core Processor, 3700 Mhz, 4 kärnor, 8 logiska processorer
BIOS-version och -datum American Megatrends Inc. 2.90, 2017-09-19
SMBIOS-version 3.0

Permalänk
Medlem

Har inte tagit mig in i Bios än men jag kommer..
Det som stör mig är min okunskap.. Om hur allt fungerar
Ett exempel är detta med hackavståndet eller Notch på ram-minnet.. Jag har i datorn nu två fungerande 4gb DDR4 corsair vengeance
Och jag köpte 2st Kingston Fury DDR4 2*8gb 3200 T/s CL 16-18-18 dvs
https://www.inet.se/produkt/5303931/kingston-fury-16gb-2x8gb-....
Det gick inte så bra. Fast bägge var DDR4 så hade dom olika "hack"/uttag/notch som gör att jag inte får dit dom.. Varför?? Är jag helt NOOB? Har jag vänt dom fel eller ska man flytta den där plastbiten i "slottet" kortet ska sitta i?? Fattar inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-mannen:

Har inte tagit mig in i Bios än men jag kommer..
Det som stör mig är min okunskap.. Om hur allt fungerar
Ett exempel är detta med hackavståndet eller Notch på ram-minnet.. Jag har i datorn nu två fungerande 4gb DDR4 corsair vengeance
Och jag köpte 2st Kingston Fury DDR4 2*8gb 3200 T/s CL 16-18-18 dvs
https://www.inet.se/produkt/5303931/kingston-fury-16gb-2x8gb-....
Det gick inte så bra. Fast bägge var DDR4 så hade dom olika "hack"/uttag/notch som gör att jag inte får dit dom.. Varför?? Är jag helt NOOB? Har jag vänt dom fel eller ska man flytta den där plastbiten i "slottet" kortet ska sitta i?? Fattar inte

Alla DDR4-minnen har samma formfaktor (förutom SO-DIMM för laptops som är kortare), och hacket sitter inte exakt i mitten så att det inte går att montera dem åt fel håll. Så ja, du har troligtvis vänt dem åt fel håll om de inte passar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Vilken tillverkare skriver så?
Det ger inte sken av någon seriös aktör, personligen skulle jag hållit mig milsvida ifrån dom.

Tar du sen och tittar i listan för moderkortet B350M GAMING PRO så ser du hur off/dåliga råd har getts i tråden.
Just med tanke på att ingen visste vad för CPU som satt i moderkortet.
Är rent ut skrämmande när någon ber om hjälp och får råd som inte är baserade på fakta. Skämmigt!

Misstänker att ingen ens orkade att besöka tillverkarens sida där det i rött står:
The memory compatibility depends on the CPU memory controller when the clock rate is over 3000 MHz.

Källan till texten: https://www.msi.com/Motherboard/b350m-gaming-pro/support#mem

I dit fall så kommer bara minnet klocka ner till det som "datorn" klarar av. Kan du förklara det dåliga i det ! Om man nu kan få ett minne som är billigare vilket är den stora poängen här faktiskt.

"jag rycker på axlarna"

Det enda som händer är att det kommer gå på max möjliga hastigt, det vill säga längre än vad minnet är specificerad till. Vad gör det om man fick det billigare ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Minnena på QVL är testade, det är ett faktum. Minnen som inte är på listan är i huvudsak inte testade. Minnen som är testade som inte fungerar listas inte. Jag aldrig sett en moderkortstillverkare beskriva listan som en fingervisning.

Dom skrev att "Vi har testat dom här minnena och det betyder att dom här minnena fungerar". Det betyder inte att andra minnen inte fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

I dit fall så kommer bara minnet klocka ner till det som "datorn" klarar av. Kan du förklara det dåliga i det ! Om man nu kan få ett minne som är billigare vilket är den stora poängen här faktiskt.

"jag rycker på axlarna"

Det enda som händer är att det kommer gå på max möjliga hastigt, det vill säga längre än vad minnet är specificerad till. Vad gör det om man fick det billigare ?

Som jag fattar det, så kan ett snabbt minne som nerklockas, vara långsammare än än ”långsamt”, som är rätt anpassat för cpu/moderkort.
Dessa timings, om jag hajjar rätt.

Vi pratar nån/några procent skillnad, men…

I min dator (numera docker-server) kör jag DDR4 3x16GB. Av två olika sorter/hastigheter/timings, och den datorn har då aldrig krånglat eller varit seg så jag märker iaf.
Men ska det vara korrekt, så.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-mannen:

<Uppladdad bildlänk>

Dina minnen kör i 2133 enligt den bilden, du måste välja en minnesprofil om du vill köra dem i högre hastighet. Jag tror att du kan använda den stora A-XMP-knappen uppe till vänster för att göra det.

Skrivet av mrTLU:

Som jag fattar det, så kan ett snabbt minne som nerklockas, vara långsammare än än ”långsamt”, som är rätt anpassat för cpu/moderkort.

Om du t.ex. har 3200-minnen och ställer ner dem till t.ex. 2133 utan att ändra något annat än frekvensen så kommer de sannolikt vara långsamma än "riktiga" 2133-minnen eftersom de då lär ha högre timings. Men om man optimerar inställningarna så kommer de sannolikt vara snabbare även vid lägre frekvenser eftersom minneskretsarna lär vara bättre.

Skrivet av mrTLU:

I min dator (numera docker-server) kör jag DDR4 3x16GB. Av två olika sorter/hastigheter/timings, och den datorn har då aldrig krånglat eller varit seg så jag märker iaf.

Det tappar du däremot prestanda på, eftersom du inte kan köra riktig dual channel med 3x16. Det blir kanske flex mode så att 2x16 kör i dual channel och övriga 16 i single, men det är ju inte direkt optimalt. Fast å andra sidan är det bättre med långsamt men tillräckligt minne än snabbt minne som tar slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Dom skrev att "Vi har testat dom här minnena och det betyder att dom här minnena fungerar". Det betyder inte att andra minnen inte fungerar.

Exakt så. Som jag skrev tidigare, det finns massor med otestade minnen, man kan välja att köpa testade eller otestade minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Exakt så. Som jag skrev tidigare, det finns massor med otestade minnen, man kan välja att köpa testade eller otestade minnen.

Ja och bygger du på Am4 i dag så hittar man knappt "testade" minnen och om i stort allt funkar då är det inte nått problem, likaså är det inget problem att köpa otestade minnen på AM5 heller. Dessutom så finns det ofta trådar på nätet Redit och andra ställen om något specifikt minne inte fungerar men av alla minnen som kommer ut så är det väldigt ovanligt att man råkar ut för ett minne som inte fungerar. på nya moderkort så bukar man släppa BIOS med mer stöd som ju AMD är väldigt duktiga på.
jag väljer ju heller ett minne för neråt halva priset eller en fjärdedel och hänger inte upp mig på att "men det är inte med på Vendorlist" det har jag tjänat många hundralappar på genom åren.

Skulle säga att enda gången man bör se upp är om man köper en helt ny modellserie, gärna en ny sockel och ligger på köpknappen precis på nysläppet, det är som att be om problem men om det blir problem så kan det lika gärna fixat sig på förta BIOS.

Nu snackar vi hemmabyggen, det är ju en helt annan sak för företag med kritisk verksamhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Är timings samma så är det samma. Det blir inte långsammare för att man "klockat ner" och klarar den en timing så kör den på det.

I ditt fall så gör den på det "sämsta minnet och tar den hastigheten" + Som en annan säger det är sämmre med tre minnen så kan man köpa två så ska man göra det om man ska dra nytta av två minneskanaler.

Men som i ditt fall om man kör server så lär det inte spela mindre roll beroende på vad man gör så klart. Det viktigaste är alltid att inte minnet tar slut i ditt fall. Så tar det slut med minne så kan du stoppa i ungefär vad som helst på den fjärde platten. Det lär påverka tre procent i prestanda i vilket fall så det spelar inte så stor roll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

"jag rycker på axlarna"

Ett billigare minne som kanske inte ens fungerar, bara för att någon nonchalant rycker på axlarna. Och som det verkar inte orkar kolla upp eller ta in...

Förstår att du inte verkar ha en aning om hur minnesprofiler fungerar, när du skriver klockar ner sig automatiskt.
Minnet kommer då endast att köra i 2133 MHz, vilket är vad som minnet rapporterar förutom då 3200 MHz eller vad det är tillverkaren av minnet anger. Grunden i minnesprofiler är 2133 MHz där det sen kommer en eller två (vanligast) med den hastighet det säljs som. så säljs det som 3600 MHz då finns det en profil på 2133 MHz och två profiler på 3600 MHz...

Visst finns det en del minne som har 3600 Mhz/ 3200 MHz /2133 MHz profil, men absolut inte alla, så skulle det inte fungera med 3600 MHz eller 3200 MHz, ja då hamnar man på 2133 MHz.

Det blir per automatik ett rätt dyrt minne!

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ett billigare minne som kanske inte ens fungerar, bara för att någon nonchalant rycker på axlarna. Och som det verkar inte orkar kolla upp eller ta in...

Förstår att du inte verkar ha en aning om hur minnesprofiler fungerar, när du skriver klockar ner sig automatiskt.
Minnet kommer då endast att köra i 2133 MHz, vilket är vad som minnet rapporterar förutom då 3200 MHz eller vad det är tillverkaren av minnet anger. Grunden i minnesprofiler är 2133 MHz där det sen kommer en eller två (vanligast) med den hastighet det säljs som. så säljs det som 3600 MHz då finns det en profil på 2133 MHz och två profiler på 3600 MHz...

Visst finns det en del minne som har 3600 Mhz/ 3200 MHz /2133 MHz profil, men absolut inte alla, så skulle det inte fungera med 3600 MHz eller 3200 MHz, ja då hamnar man på 2133 MHz.

Det blir per automatik ett rätt dyrt minne!

Jasså bara en gång har jag fått minnen som inte funkat. Resten av gångerna har jag lyckats knipa minnen till riktig bra pris. Senast med fel XMP profil till mitt Am5 bygge och vet du vad. Det fingerar ändå, moderkortet känner av profilen och det var inte med på Vendorlist då när jag byggde min dator. Det funkar med full speed. Hadde jag enbart kört på Vendrolist då hade det kostat dubbelt.

har precis byggt mig en labbserver på Intel N100 du kan kolla vad intel anger som är max ram. Det stårr utryckningen att max är 16 GB , jag köper så klart några helt andra minnen som inte är med på Vendorlist 32GB ram och det fungerar. Du vet det här med verkligheten vettu... Nästan tänkt beställa ett 64GB för att kolla om det fungerar.

Hur kan det bli dyrare om det är billigare? Du som jag vet att det finns reor, i bland riktigt bra reor.

Tror vi har skillnaden på nån som glor i specar lite för mycket mot en som vet hur det funkar där ute i verkligheten. har kollar detta på massor med gammal datorer och det är vänligt ofta man kan göra lite hur som helst och jag skulle säga att fungerar det inte då har man bara extrem otur.

Procenten du pratar om är på pappret men i verkligheten i ett spel så kan det vara värt att ta ett minne som kostar hälften med tappade tre procent FPS. Det du säger gäller inte, du kan själv kolla på folk som visar det på YouTube.

Det är samman orsak till varför man väljer fyra minnestickor i ställer för två om man behöver betydligt större minnesmängd. Så gör ju en del faktiskt där ute. man vill ha den priset... jämför två mot fyra om man vill ha 128GB ram.

vill du slänga pengar i sjön när du bygger så är det helt upp till dig. Jag vill bygga så billigt man kan för pengar man kan ha kul med svårare än så är det inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jasså bara en gång har jag fått minnen som inte funkat. Resten av gångerna har jag lyckats knipa minnen till riktig bra pris. Senast med fel XMP profil till mitt Am5 bygge och vet du vad. Det fingerar ändå, moderkortet känner av profilen och det var inte med på Vendorlist då när jag byggde min dator. Det funkar med full speed. Hadde jag enbart kört på Vendrolist då hade det kostat dubbelt.

har precis byggt mig en labbserver på Intel N100 du kan kolla vad intel anger som är max ram. Det stårr utryckningen att max är 16 GB , jag köper så klart några helt andra minnen som inte är med på Vendorlist 32GB ram och det fungerar. Du vet det här med verkligheten vettu... Nästan tänkt beställa ett 64GB för att kolla om det fungerar.

Hur kan det bli dyrare om det är billigare? Du som jag vet att det finns reor, i bland riktigt bra reor.

Tror vi har skillnaden på nån som glor i specar lite för mycket mot en som vet hur det funkar där ute i verkligheten. har kollar detta på massor med gammal datorer och det är vänligt ofta man kan göra lite hur som helst och jag skulle säga att fungerar det inte då har man bara extrem otur.

Procenten du pratar om är på pappret men i verkligheten i ett spel så kan det vara värt att ta ett minne som kostar hälften med tappade tre procent FPS. Det du säger gäller inte, du kan själv kolla på folk som visar det på YouTube.

Det är samman orsak till varför man väljer fyra minnestickor i ställer för två om man behöver betydligt större minnesmängd. Så gör ju en del faktiskt där ute. man vill ha den priset... jämför två mot fyra om man vill ha 128GB ram.

vill du slänga pengar i sjön när du bygger så är det helt upp till dig. Jag vill bygga så billigt man kan för pengar man kan ha kul med svårare än så är det inte.

Har du ens en källa till dina påståenden, förutom dig själv?

Även jag kan dra sagor, men jag föredrar att hålla mig till fakta!

Om du känt till att halvledartillverkare alltid specificerar sina kretsar i förhållande till lasten på utgången, då hade du även vetat att två minnesstickor på en minneskontroller ger en större last och därmed sänker möjligheten till att nå högre hastighet "frekvens" och "timing". Visst kan man sätta två minnesstickor på en minneskontroller, vilket då praktiskt betyder att man avsäger sig hastighet.
Vilket egentligen endast är normal fysik.

Det jag reagerar mot är att du utan att veta om vilken CPU sin sitter i AM4 sockeln, går in och helt utan belägg påstår att:

1. "ALLA" DDR4 fungerar

2. Det kommer inte att påverka spelprestanda mer än några procent.

3. ]Att DDR4 klockar mer till närmaste fungerande, vad du nu menar med det, då standarden endast anger "3 st" minnesprofiler för XPM SPD ROM.

Allt ovan är totalt skitsnack! Och absolut ingen hjälp till den som ställer en fråga.

1. "ALLA" DDR4 fungerar
Nätet är fullt med folk som inte har kollat kompatibilitet. Där dom tror att 4x DDR4 skall ge samma hastighet som 2x DDR4 osv...
https://forums.tomshardware.com/threads/ram-problems-with-am4...
https://forums.tomshardware.com/threads/4-sticks-of-ram-not-w...
https://rog-forum.asus.com/t5/amd-500-400-series/can-t-get-fu...

Tog några random, man skulle kunna fylla en bok med bara länkar till misslyckanden.

2. Det kommer inte att påverka spelprestanda mer än några procent.Tomb Raider
Om du nu menar att några procent är +50% så okej...

Eller CS där det skiljer knapt 28%

Jag skulle kunna fortsätta med en rätt lång lista, men tror nog att jag visat poängen.
Källa till bilderna är:

Vid testen så sätter testaren hastigheten för minnena manuelt, då han annrs endast haft TRE minensprofiler att arbeta med. Vilket helt följer XPM SPD standarden upp till DDR4.

Vilket direkt tog oss till 3. ]Att DDR4 klockar mer till närmaste fungerande, vad du nu menar med det, då standarden endast anger "3 st" minnesprofiler för XPM SPD ROM.

Vet verkligen inte vad du pratar om med "på pappret" och som vanligt helt utan att ha något belägg eller källa! Vilket för tankarna till en annan tråd...
Här kommer ännu en källa: Gamers Nexus som visar på något över 45% skillnad i ett spel med olika minneshastigheter för Ryzen 3000.
https://gamersnexus.net/guides/3508-ryzen-3000-memory-benchma...

Minnet klockar ner till den första fungerande minnesprofilen som finns i SPD ROM'et, där den lägsta är 2133 MHz. Vilket även är det normala som en nybuggd PC startar med. Man får altså manuellt ange vilken SPD profil man vill använda.
Fungerar det inte med den profilen så brukar PC hoppa ner till den första enligt logiken den skall fungera.

Nu är det även så att fungerande hastighet är beroende av minneskontrollerns design, vilken tillverkningsprocess som använts "node", vilken topologi som moderkortstillverkaren har valt. Upp till det så är även UEFI/BIOS avgörande då det är BIOS ansvar att ställa alla register i minneskontrollern.
Kommer inte att gå in mer på BIOS, topologi eller tillverkningsprocess, förutom att tillverkningsprocessen varierar över generation av AM4 CPU och även inom var generation.

Här är vad AMD har angett för en del generationer på AM4:
Notera att en del inte kommer över 3000 MHz, varvid dom går ner till 2133 MHz om man skulle använda 3600 MHz DDR4.

A-seriens APU

Picasso

Raven Ridge

Ryzen 1000 serie Summit Ridge GF 14mn LP Zen(1)

Finns även några CPU'er tillverkade på 12nm som AMD angett DDR4 2933

För Ryzen 2000 serie Pinnacle Ridge GF 12nm LP Zen+

För Ryzen 3000 serie Matisse TSMC 7FF Zen2

Att du haft en enorm tur, eller kanske inte med säkerhet vet om dina minne kör med rätt hastighet är inget som rör mig i ryggen.
Om det nu inte leder till felaktiga råd till folk som frågar om råd!

Så snälla, håll dig tll fakta och inte bara tro, det senare är enbart en dålig lek med andras pengar, resurser och tålamod...
Enligt mig så är det direkt skamligt beteende. Tyvärr!

Visa signatur

--