Skrivet av Modellören:
Jasså bara en gång har jag fått minnen som inte funkat. Resten av gångerna har jag lyckats knipa minnen till riktig bra pris. Senast med fel XMP profil till mitt Am5 bygge och vet du vad. Det fingerar ändå, moderkortet känner av profilen och det var inte med på Vendorlist då när jag byggde min dator. Det funkar med full speed. Hadde jag enbart kört på Vendrolist då hade det kostat dubbelt.
har precis byggt mig en labbserver på Intel N100 du kan kolla vad intel anger som är max ram. Det stårr utryckningen att max är 16 GB , jag köper så klart några helt andra minnen som inte är med på Vendorlist 32GB ram och det fungerar. Du vet det här med verkligheten vettu... Nästan tänkt beställa ett 64GB för att kolla om det fungerar.
Hur kan det bli dyrare om det är billigare? Du som jag vet att det finns reor, i bland riktigt bra reor.
Tror vi har skillnaden på nån som glor i specar lite för mycket mot en som vet hur det funkar där ute i verkligheten. har kollar detta på massor med gammal datorer och det är vänligt ofta man kan göra lite hur som helst och jag skulle säga att fungerar det inte då har man bara extrem otur.
Procenten du pratar om är på pappret men i verkligheten i ett spel så kan det vara värt att ta ett minne som kostar hälften med tappade tre procent FPS. Det du säger gäller inte, du kan själv kolla på folk som visar det på YouTube.
Det är samman orsak till varför man väljer fyra minnestickor i ställer för två om man behöver betydligt större minnesmängd. Så gör ju en del faktiskt där ute. man vill ha den priset... jämför två mot fyra om man vill ha 128GB ram.
vill du slänga pengar i sjön när du bygger så är det helt upp till dig. Jag vill bygga så billigt man kan för pengar man kan ha kul med svårare än så är det inte.
Har du ens en källa till dina påståenden, förutom dig själv?
Även jag kan dra sagor, men jag föredrar att hålla mig till fakta!
Om du känt till att halvledartillverkare alltid specificerar sina kretsar i förhållande till lasten på utgången, då hade du även vetat att två minnesstickor på en minneskontroller ger en större last och därmed sänker möjligheten till att nå högre hastighet "frekvens" och "timing". Visst kan man sätta två minnesstickor på en minneskontroller, vilket då praktiskt betyder att man avsäger sig hastighet.
Vilket egentligen endast är normal fysik.
Det jag reagerar mot är att du utan att veta om vilken CPU sin sitter i AM4 sockeln, går in och helt utan belägg påstår att:
"ALLA" DDR4 fungerar
Det kommer inte att påverka spelprestanda mer än några procent.
]Att DDR4 klockar mer till närmaste fungerande, vad du nu menar med det, då standarden endast anger "3 st" minnesprofiler för XPM SPD ROM.
Allt ovan är totalt skitsnack! Och absolut ingen hjälp till den som ställer en fråga.
1. "ALLA" DDR4 fungerar
Nätet är fullt med folk som inte har kollat kompatibilitet. Där dom tror att 4x DDR4 skall ge samma hastighet som 2x DDR4 osv...
https://forums.tomshardware.com/threads/ram-problems-with-am4...
https://forums.tomshardware.com/threads/4-sticks-of-ram-not-w...
https://rog-forum.asus.com/t5/amd-500-400-series/can-t-get-fu...
Tog några random, man skulle kunna fylla en bok med bara länkar till misslyckanden.
2. Det kommer inte att påverka spelprestanda mer än några procent.Tomb Raider
Om du nu menar att några procent är +50% så okej...
Eller CS där det skiljer knapt 28%
Jag skulle kunna fortsätta med en rätt lång lista, men tror nog att jag visat poängen.
Källa till bilderna är:
Vid testen så sätter testaren hastigheten för minnena manuelt, då han annrs endast haft TRE minensprofiler att arbeta med. Vilket helt följer XPM SPD standarden upp till DDR4.
Vilket direkt tog oss till 3. ]Att DDR4 klockar mer till närmaste fungerande, vad du nu menar med det, då standarden endast anger "3 st" minnesprofiler för XPM SPD ROM.
Vet verkligen inte vad du pratar om med "på pappret" och som vanligt helt utan att ha något belägg eller källa! Vilket för tankarna till en annan tråd...
Här kommer ännu en källa: Gamers Nexus som visar på något över 45% skillnad i ett spel med olika minneshastigheter för Ryzen 3000.
https://gamersnexus.net/guides/3508-ryzen-3000-memory-benchma...
Minnet klockar ner till den första fungerande minnesprofilen som finns i SPD ROM'et, där den lägsta är 2133 MHz. Vilket även är det normala som en nybuggd PC startar med. Man får altså manuellt ange vilken SPD profil man vill använda.
Fungerar det inte med den profilen så brukar PC hoppa ner till den första enligt logiken den skall fungera.
Nu är det även så att fungerande hastighet är beroende av minneskontrollerns design, vilken tillverkningsprocess som använts "node", vilken topologi som moderkortstillverkaren har valt. Upp till det så är även UEFI/BIOS avgörande då det är BIOS ansvar att ställa alla register i minneskontrollern.
Kommer inte att gå in mer på BIOS, topologi eller tillverkningsprocess, förutom att tillverkningsprocessen varierar över generation av AM4 CPU och även inom var generation.
Här är vad AMD har angett för en del generationer på AM4:
Notera att en del inte kommer över 3000 MHz, varvid dom går ner till 2133 MHz om man skulle använda 3600 MHz DDR4.
A-seriens APU
Picasso
Raven Ridge
Ryzen 1000 serie Summit Ridge GF 14mn LP Zen(1)
Finns även några CPU'er tillverkade på 12nm som AMD angett DDR4 2933
För Ryzen 2000 serie Pinnacle Ridge GF 12nm LP Zen+
För Ryzen 3000 serie Matisse TSMC 7FF Zen2
Att du haft en enorm tur, eller kanske inte med säkerhet vet om dina minne kör med rätt hastighet är inget som rör mig i ryggen.
Om det nu inte leder till felaktiga råd till folk som frågar om råd!
Så snälla, håll dig tll fakta och inte bara tro, det senare är enbart en dålig lek med andras pengar, resurser och tålamod...
Enligt mig så är det direkt skamligt beteende. Tyvärr!