Philips lanserar 3D-utskrivna reservdelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Tänk däremot på att 3D-filament inte alltid är gjort för att ha mot huden så var försiktig så du inte får i dig onödiga mikroplaster.

Du menar att man andas in mikroplaster när man kör 3d skrivaren, eller? För hudkontakt hittar jag ingenstans att det skulle innebära att man får i sig mikroplaster. (Du får gärna ta fram lite källa på det, för jag tycker det låter som rent skitsnack och lögn)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Faktiskt inte då Eindhoven ligger i Noord-Brabant.

Nederländerna, traditionellt ofta kallat Holland, är ett land i Västeuropa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Ser inte bekymret med deras ”special” kontakt, de har ju haft den i decennier.

Rätta mig om jag har fel men tror det har med IP-klassningen att göra.

Sen är ju USB-C smidig men fruktansvärt ömtålig

Stämmer inte. Jag har en 4 år gammal modell och den nya som jag beställt nyligen då batteriet på den äldre börjat bli trött.

Den äldre är till höger, och den nya till vänster. Den äldre kom med den kombinerade laddaren med sladd och den nya bara med en sladd med en USB i ena änden. Jag trodde jag skulle kunna använda samma kabel till båda men icke, kontakten är annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Du menar att man andas in mikroplaster när man kör 3d skrivaren, eller? För hudkontakt hittar jag ingenstans att det skulle innebära att man får i sig mikroplaster. (Du får gärna ta fram lite källa på det, för jag tycker det låter som rent skitsnack och lögn)

Som nämnt ovan syftade jag inte med att det absorberas mot huden utan snarare dåliga utskrifter med lösa plastflisor.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Trodde verkligen att sådana här maskiner skulle ingå, att allt som går att ladda med usb-c skulle behöva göra det. Att Philips byter till usb-c på laddsidan har bara med att de slipper skicka med en laddare. Vilket egentligen är bra för miljön men skulle vara smidigare om det var i maskinänden också.

Det där med att inte skicka med laddaren är smart för företagen på många sätt. Transporterna blir billigare om alla laddarna kan skickas i en separat container (de är ju samma år från år ändå), och det är ett sätt att ge butiker lite mer marginal eftersom de kan sälja en lös laddare med hög marginal och ta mindre marginal på rakapparaten som är den folk jämför priset på.

Detta sagt: det har en högst märkbar miljöeffekt också, även om det givetvis vore bättre om det vore USB-C i andra änden också. EU fegade ur här när de inte ställde det kravet på alla laddningsbara prylar

Skrivet av medbor:

Många av de tyska bolagen är ganska coola, de är mer av en stiftelse än vinstdrivande och har väldigt långsiktig planering i deras drift. Bosch och Philips i alla fall, kanske Miele är liknande? Trevligare än ren kapitalism som många andra gör, detta är bara ett exempel på utfall från den typen av drift

Tyska företag har ofta en stark kontrollerande ägare. Om det inte är en ägarfamilj så kan det vara en stad, en lokal region eller en stiftelse. Dessa tenderar att tänka längre än nästa kvartal, och då blir det mer miljöinitiativ.

(Philips är som sagt från Nederländerna, och är fortfarande familjeägt av jag vet. Känner en person som är ingift i den familjen.)

Skrivet av Mörksuggan:

Förlåt, var otydlig med vad ABS plast används. Dom flesta produkter i plast är ofta gjorda i ABS. Den är ofta hård och hållbar och tål smällar utan att gå sönder. När den väl går sönder så spricker det oftast. Och ska du 3D printa ut ABS så bör du ha en sluten printer med kolfilter. Annars kommer ens bostad lukta väldigt fränt.

ABS var väldigt vanligt för utskrifter förr, idag är det lite utfasat. För riktig plastproduktion (formsprutning) så är ABS lite mellanklass - starkt men inte jättestarkt och inte heller jättedyrt. Det är dock långt ifrån den vanligaste plasten. Överlägset vanligast är PE (vilket också finns i många varianter) följt av PP, PS och PVC. Skulle tro att ABS hamnar nånstans runt plats 10 på listan av de vanligaste. Stryker vi plastpåsar, kablar och skum så blir det väl lite högre, men jag kan inte tänka mig att den gått om PP.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nederländerna, traditionellt ofta kallat Holland, är ett land i Västeuropa.

"Användandet av Holland som synonym för Nederländerna kan uppfattas som exkluderande och nedsättande, i synnerhet för personer som inte bor i Nord- eller Sydholland. Den nederländska regeringen arbetar aktivt för att användandet av ordet Holland ska avvecklas internationellt. 2019 valde landet att tävla i Eurovision Song Contest 2020 under namnet Nederländerna istället för Holland."

Nederländerna brukar i vardagligt tal ofta benämnas Holland, vilket är en vanlig traditionell synonym eller exonym för landet världen runt. Namnet används numera främst informellt men har historiskt använts som formellt namn för landet av flera olika länder. I Sverige har såväl namnet Nederländerna som Holland använts i officiella sammanhang.

Historiskt syftar namnet Holland på den historiska regionen vid samma namn som är uppdelad i de nederländska provinserna Nord- och Sydholland. Då dessa tidigare var de mest utvecklade och i egenskap av kustprovinser hade mer kontakt med andra länder kom nederländare att kallas för holländare i andra länder.

Användandet av Holland som synonym för Nederländerna kan uppfattas som exkluderande och nedsättande, i synnerhet för personer som inte bor i Nord- eller Sydholland. Den nederländska regeringen arbetar aktivt för att användandet av ordet Holland ska avvecklas internationellt. 2019 valde landet att tävla i Eurovision Song Contest 2020 under namnet Nederländerna istället för Holland.

Dold text

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nederl%C3%A4nderna

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nederländerna, traditionellt ofta kallat Holland

Holland är bara en liten del av Nederländerna, på inget sätt synonymt med hela landet. Ett bra exempel på när "tradition" bara är direkt fel.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

"Användandet av Holland som synonym för Nederländerna kan uppfattas som exkluderande och nedsättande, i synnerhet för personer som inte bor i Nord- eller Sydholland. Den nederländska regeringen arbetar aktivt för att användandet av ordet Holland ska avvecklas internationellt. 2019 valde landet att tävla i Eurovision Song Contest 2020 under namnet Nederländerna istället för Holland."

Det här läser som satir

Skrivet av backfeed:

Holland är bara en liten del av Nederländerna, på inget sätt synonymt med hela landet. Ett bra exempel på när "tradition" bara är direkt fel.

Det är en pars pro toto, inga konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det här läser som satir

Du gör som du vill, det gör det inte rätt

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt, mer sådant! Råkar ha en Philips redan men detta säkrar nog att även nästa blir en

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är 100% direkt och uppenbart felaktigt, inget annat.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

ABS/ASA avger VOC's som innehåller styrene, inte jättenyttigt att andas in så om man printer med det bör man ventilera väl och/eller ha filter med aktivt kol (givet att det har kapacitet att filtrera så gott som all luft).

Ser ingen anledning att printa med ABS om man inte har krav att prylarna ska hålla för temperaturer runt 90 grader Celsius. PLA är enkelt att printa och hårt, men ganska skört. PETG är mjukare och inte lika hållfast, så det "böjer" sig mer innan det går av helt. Både PLA och PETG avger betydligt mindre farliga ämnen än ABS/ASA och ställer inte lika höga krav på ventilation.

Sen kan man ju printa i Nylon (PA6, PA12, PAHT..), PPA, PPS eller liknande om man vill. De senare materialen tål ofta ~200 grader C (åtminstone efter annealing) så funkar för delar till hårfön och liknande, men det är betydligt dyrare material.

Riktigt trevlig idé överlag, just stödet från tillverkare själva, det bör premieras!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Känns lite smått onödigt om det inte är så att man backar över den med bilen eller tappar den i en press på jobbet.

Kommer inte göra någon nytta att skriva ut en ny del när batteriet är dåligt sedan år tillbaka.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

ska testa skriva ut en på min resin skrivare.
Vill ha en 2mm. Det som ingick var 1, 3 & 5 mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Detta är ju å andra sidan bra exempel på onödig besserwisseri, man får ju endå säga att holland som benämning för hela landet är ju mer eller mindre allmänt accepterat, både i Sverige och utomlands samt tom officiella sammanhang...

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 4870 Crossfire I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Tänk däremot på att 3D-filament inte alltid är gjort för att ha mot huden så var försiktig så du inte får i dig onödiga mikroplaster.

Du får inte i dig mikroplaster bara av att komma i kontakt med plast. Vibrationer eller friktion av att dra kammen över huden så att materialet bryts ner kan leda till det ger ifrån sig mikroplaster. Mikroplaster finns dock i allt numera, från regnvatten och livsmedel till kläder och smink. Är det skadligt så kommer du förmodligen inte leva en dag längre bara av att skriva ut kammar till din OneBlade med ett speciellt filament.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Detta är ju å andra sidan bra exempel på onödig besserwisseri, man får ju endå säga att holland som benämning för hela landet är ju mer eller mindre allmänt accepterat, både i Sverige och utomlands samt tom officiella sammanhang...

...och uppenbarligen verkar folket själva (Nederländarna) vilja ändra på det.

Visste man inte det, kan man reagera på två sätt:
- Säga "Hoppsan, det vissta jag inte, tack för info!"
eller
- Säga "Jag har alltid sagt holland och kommer fortsätta med det, och har du åsikter om det blir jag kränkt."

Det finns inget rätt eller fel, men var beredd på att folk dömer dig efter valet du gör. En liknande dispyt var uppmärksammad gällande ett klotformat bakverk för cirka ett decennium sedan. Nuförtiden är det väldigt sällan den gamla benämningen används, och de som kände sig kränkta av förändringen har dragit vidare till nya saker att känna sig kränkt över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

eller
- Säga "Jag har alltid sagt holland och kommer fortsätta med det, och har du åsikter om det blir jag kränkt."

Det finns inget rätt eller fel, men var beredd på att folk dömer dig efter valet du gör. En liknande dispyt var uppmärksammad gällande ett klotformat bakverk för cirka ett decennium sedan. Nuförtiden är det väldigt sällan den gamla benämningen används, och de som kände sig kränkta av förändringen har dragit vidare till nya saker att känna sig kränkt över.

... och uppenbarligen finns det nederländare som själva säger Holland...
Rent tekniskt är ju detta glasklart, Holland är en region i Nederländerna som är en stat i konungariket Nederländerna, men ärligt talat.

Att folk här i Sverige blir kränkta för något som har sagts i århundraden men nyligen har kommit upp på tavlan i ett annat land tyder ju mer på att man bara vill leka någon form av språkpolis å känna sig duktig.

Din historia va ju kanske inte så talande för din sak 😉

Men ja den korrekta benämning är Nederländerna...

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 4870 Crossfire I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk

Bra gjort av Philips.

Det tråkiga med mycket utvecklingen är att det går i vågor. Runt år 2010 flög typ alla radiostyrda helikoptrar, de såldes i typ alla butiker. Utvecklingen gick snabbt och idag finns det inga halvbra att köpa utan i mer udda butiker.

3D skrivare samma sak, för en 5år sedan var det väldigt stort, väldigt många hade en enkel. Idag är det mer nischat.
Problemet är tid, det får till AI så man snabbare kan göra sina modeller med mindre försök.

Jag själv leker med olika metoder att plastsvetsa med stift och annat. Alltså man har en pryl som har gått sönder, man vill så snabbt med lite arbete laga prylen. Att skriva ut en ny vore roligt, men den tiden har jag ej att cada och skriva ut x exemplar tills jag är nöjd.

Permalänk
Medlem

Inte fel i sig att kunna skriva ut så, men känns ändå mer som marknadsföring än något reellt användbart för de större massorna.

Om delar skulle säljas åtminstone vore det ju bra, långt ifrån alltid det går att hitta delar. Att ha relativt standardiserade prylar över tid och lager av dessa kunde nog bli både lönsamt och miljövänligt.

Batterierna är dock fortfarande en utmaning att hitta rätt av och byta på många saker. Att möjliggöra att köra direkt med strömadapter snarare än att batteriet måste fungera vore också bra om det var standard, nu finns det ju fortfarande många prylar där batteriet absolut måste fungera för att alls kunna använda saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

... och uppenbarligen finns det nederländare som själva säger Holland...
Rent tekniskt är ju detta glasklart, Holland är en region i Nederländerna som är en stat i konungariket Nederländerna, men ärligt talat.

Att folk här i Sverige blir kränkta för något som har sagts i århundraden men nyligen har kommit upp på tavlan i ett annat land tyder ju mer på att man bara vill leka någon form av språkpolis å känna sig duktig.

Din historia va ju kanske inte så talande för din sak 😉

Men ja den korrekta benämning är Nederländerna...

Nederländerna är ursprungligen (sen åtminstone medeltiden) en region som innefattar dagens Nederländerna, Belgien, Luxemburg och några snuttar av Tyskland och Frankrike. När det ursprungligen bildades en stat som kallade sig Nederländerna så var det så att säga ett ambitiöst namn - man signalerade att man ville kontrollera hela regionen Nederländerna, vilket man just då inte gjorde. Först 1815 enades regionen under det namnet, och 15 år senare bröt sig Belgien loss. Biten som blev kvar hette Nederländerna officiellt och kallades ibland Holland för att skilja det från hela området. Att säga Holland var då lite mer pacifistiskt, man signalerade att man inte ville återerövra Belgien.

På senare tid - jag tror det var 2019, men det är i vilket fall som helst ganska nyligen - bestämde sig Nederländerna för att de inte vill kallas för Holland längre. Vill de inte det så får vi sluta, men man kan inte riktigt gnälla över att en svensk inte har hört det. Det var OK i nästan 200 år att säga Holland om det som idag heter Nederländerna, så viss eftersläpning får vi nog acceptera.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Misstänker att miljötänket inte är det som driver här. De säljer kablar löst också och vill ogärna att jag ska plocka vilken kabel som helst här hemma. Och genom att inte skicka med en USB-laddare sparar de in litegrann ooch kan öka marginalerna.

Nåväl, Philips 9000-serien är nog med marginal den mest prisvärda apparaten på marknaden oavsett och kombinerat med en Oneblade så är en person som behöver ansa sig utrustad för alla behov. Oneblade är ju även utmärkt för tjejer som vill raka benen osv också.

Miljötänket driver aldrig, det är alltid pengarna. När det råkar sammanfalla tar man förstås i allt man kan om miljögrejen, då det lönar sig bäst.

I det här fallet kostar det väldigt lite att ha någon konstruktör att lägga några timmar på att cadda upp och testa nån pryttel ställt i relation till gratismarknadsföringen och goodwillvärdet det ger att hävda att det handlar om miljön. Det är verkligen en nobrainer.

Personligen skiter jag dock egentligen i de bakomliggande orsakerna, någonstans är det väl resultatet som räknas.

Angående laddare är det många samlade parametrar som avgör, och i allmänhet brukar det vara uträknat ner till sista öret. Vi snackar en bransch där en rimlig åtgärd för att kapa produktionskostnader kan vara att korta av sladden tre centimeter på nästa års modell.

En väldigt uppenbar fördel är att man sannolikt slipper väldigt många garantiärenden genom att köra sitt egna robusta tvåpoliga kontaktdon istället för en känslig USB C-kontakt på en apparat som slits och slängs med i våtrumsmiljö.

Kort sagt, hade de ökat avansen på apparaterna med USB C så hade de haft USB C.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

eller

Hur ska vi tänka kring Amerikanska golfen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Nu tillhör inte Mexikanska Golfen USA så det är inte ens lite samma sak, men snygg halmgubbe.
Belarus är ett bättre exempel i så fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det jobbigaste med att kalla det Nederländerna är att det saknas ett etablerat ord för folket som kommer därifrån när man inte kallar dem Holländare. Kommer ta en hundra år innan Nederländare eller Nederlänningar fastnar.

Å andra sidan så är de ok med att engelsmännen kallar dom för tyskar och istället kallar engelsmännen tyskarna för germaner, så Holländare kanske kan leva kvar i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Det jobbigaste med att kalla det Nederländerna är att det saknas ett etablerat ord för folket som kommer därifrån när man inte kallar dem Holländare. Kommer ta en hundra år innan Nederländare eller Nederlänningar fastnar.

Å andra sidan så är de ok med att engelsmännen kallar dom för tyskar och istället kallar engelsmännen tyskarna för germaner, så Holländare kanske kan leva kvar i alla fall.

Det eventuella kruxet där är väl att det redan finns en etablerad mening av nederlanders, eller försvenskat nederländare, som innefattar jättediasporan från kolonialtiden också. Dvs miljontals sydafrikaner, argentinare, kanadensare, osv är med på den bussen.

Annars vettetusan. Tror nog de allra flesta skulle begripa vad man var ute efter om man använde nederländare som synonym till holländare. Problemet är nog det motsatta i sådana fall, att folk inte har koll på den etablerade meningen, och skulle ställa sig frågande om man exempelvis använde nederländare om boer

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Att internationella vattenområden får sina officiella namn av IHO, och det organet har inte ändrat namnet på Mexikanska golfen (de har iofs inte gjort någonting annat heller sen innan jag föddes eftersom Sydkorea vägrar acceptera att havet mellan dem och Japan heter "Sea of Japan", och därför blockerar alla andra namnbestämelser). Dessutom är det rätt vanligt på svenska att bara säga "Golfen" - detta avspeglar sig i Golfströmmen - så jag tänker nog fortsätta att säga Golfen om det skulle komma upp.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Aldrig hört talas om. Menar du mexikanska golfen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Inte bara det. Nu fasar de ut bladen till först gen och det bara finns 360-bladen kvar som inte passar till de gamla. Och sedan är 360-bladen mycket dyrare än de gamla bladen. Och sedan är det som med skrivare. Maskinerna är inte dyra men bladen är mycket dyrare.

Att de gör 3d-utskifter är bara för att göra en grej av det. Gratis reklam genom nyheter, vilket de får nu genom SweC. Att de har en specialkontakt fortfarande i maskinänden borde vara emot EU-reglerna kan man tycka.

Båda bladen passar min, fanns det ett annat blad som var annorlunda?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Båda bladen passar min, fanns det ett annat blad som var annorlunda?

Det där hade jag missat, läste på nu och de nya bladen passar till gamla maskinerna. (de flesta) Brukar ta reda på sådant innan jag säger något men hade fel denna gång. Tack för upplysningen!

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se