Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Sen har väl nintendo, enligt rykten, producerat dessa i typ 12 månader vill jag minnas? Så tillgången bör ju vara god

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Ja. Situationen är väldigt annorlunda i USA, där blir det slutsålt på enstaka minuter överallt.

Man hörde ju först uttalanden från Nintendo att dom tillverkat tillräckligt många konsoler till lanserigen för att bekämpa "Scalper-gänget". När förbokningarna sedan släppte där i början på April kändes det dock som Switch 1 lanseringen upprepades igen men allt eftersom veckorna gått känns det snarare som deras initiala löfte besannats vilket är väldigt kul. Detta blir dock första gången som jag beställer en konsol vid release från ett annat land, jag föredrar alltid att beställa från svenska affärer pga. av smidigheten vid eventuella garantiärenden och dylikt. Fungerar detta så bra som jag hoppats så kommer jag nog aldrig mer stödja Bergsalas "grossistmonopol". Jag tror också och hoppas också att detta är första gången dom på riktigt kommer känna av den här trenden.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Och i Japan flaggade man att det inte räcker för releasedagen.

https://www.nintendolife.com/news/2025/04/nintendo-wont-have-...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Min senaste konsol från Nintendo är Wii, så har också köp på mig begagnade versioner av Metroid Dread, Hollow Knight, Mario Odyssey, Zelda BotW och TotK till Switch och tänker köpa Family pack + Expansion pack för att då uppgradera dessa till Switch 2 versioner Hoppas även Metroid Dread får sig en uppgradering som utnyttjar den kraftfullare hårdvaran i Switch 2. Visuellt spelar det mindre roll, men att det flyter på bättre och att laddningstiderna reduceras...

Nu har det säkert nämnts här - men får man uppgraderingen av Switch 2-versionen av Zelda Totk med Nintendo Online?
Kan man då köpa prenumeration för 1 månad, plocka åt sig uppdateringen och sedan låta bli att signa upp för en ny månad och fortfarande ha uppdateringen installerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Vad bra, tack för tipset. Valde att lägga en order (MK-bundlen samt en Pro-kontroll) här också och valde EU för att vara säker på att få en strömadapter som är kompatibel i Sverige. Någon som vet om pengarna dras direkt eller precis som i fallet med Amazon,
först vid utskick?

Håller på att gå igenom tråden, vad landade du på i EUR och SEK för både och?
Har lagt beställning på franska Amazon med en Pro Controller] och landade då på (med frakt) 633 EUR och 6 916 SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Nu har det säkert nämnts här - men får man uppgraderingen av Switch 2-versionen av Zelda Totk med Nintendo Online?
Kan man då köpa prenumeration för 1 månad, plocka åt sig uppdateringen och sedan låta bli att signa upp för en ny månad och fortfarande ha uppdateringen installerad?

Man får upgrade pack om man har den dyrare Switch Online. Däremot kommer de nästan garanterat låsa appen om man slutar prenumerationen. Tror jag iallafall.

Skrivet av Swe.Stars:

Har lagt beställning på franska Amazon med en Pro Controller] och landade då på (med frakt) 633 EUR och 6 916 SEK.

Min order med samma hamnade på 600 euro. Det är ingen extra VAT eller frakt på Nintendo heller. Vad priset blir i kr beror på kursen när pengarna dras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Min beställning (MK.bundle samt Pro-kontroll) landade på "Total: €599.98 (Inc VAT)" och med dagens kurs blir det exakt "6555SEK"

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

"The May 2025 update on Nintendo's EULA prevents users from filing class-action lawsuits against them"
https://www.reddit.com/r/nintendo/comments/1khcvkf/the_may_20...

Jag vill se detta prövat i EU.

Känns som att så fort det gick att koppla upp Neintendo till internet försvann det lilla värde som fanns.

Och dessutom:

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Man får upgrade pack om man har den dyrare Switch Online. Däremot kommer de nästan garanterat låsa appen om man slutar prenumerationen. Tror jag iallafall.

Min order med samma hamnade på 600 euro. Det är ingen extra VAT eller frakt på Nintendo heller. Vad priset blir i kr beror på kursen när pengarna dras.

Skrivet av Izak80:

Min beställning (MK.bundle samt Pro-kontroll) landade på "Total: €599.98 (Inc VAT)" och med dagens kurs blir det exakt "6555SEK"

Tack både för era svar! 🙏
Så egentligen finns det inga nackdelar med att köra via Nintendo själva?
T ex. det här med strömkälla? Verkar som att man ska välja "Från Tyskland" när man beställer. No?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

T ex. det här med strömkälla? Verkar som att man ska välja "Från Tyskland" när man beställer. No?

De har nu ändrat så att man får välja vilken strömkontakt man vill ha, så bara du väljer EU-plug så ska det inte spela någon roll vilket land du väljer.

Permalänk
Medlem

Hej, någon som kan förklara hur beställer man direkt från Nintendo? Jag har blivit medlem där för några veckor sedan men ser ingendtans där man kan beställa. Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWZ:

Hej, någon som kan förklara hur beställer man direkt från Nintendo? Jag har blivit medlem där för några veckor sedan men ser ingendtans där man kan beställa. Mvh

Du går bara till My Nintendo Store och väljer Switch 2. Man måste dock ha ett Nintendo Switch Online-medlemsskap för att få förboka, men jag vet inte om det finns något krav på hur länge man måste ha haft det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

"The May 2025 update on Nintendo's EULA prevents users from filing class-action lawsuits against them"
https://www.reddit.com/r/nintendo/comments/1khcvkf/the_may_20...

Jag vill se detta prövat i EU.

Ett användaravtal står inte över lagen, så det är lugnt. Se exempelvis:
- EU Consumer Rights Directive (2011/83/EU)
- The Unfair Contract Terms Directive (1993/13/EEC)

Båda dessa markerar tydligt att ett användaravtal inte kan ta bort grundläggande rättigheter för kunder/användare.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Bor man i Sverige så kommer man inte få den på släppdagen, så det är väl det. Förvänta dig att den dyker upp veckan efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nurfen:

Ett användaravtal står inte över lagen, så det är lugnt. Se exempelvis:
- EU Consumer Rights Directive (2011/83/EU)
- The Unfair Contract Terms Directive (1993/13/EEC)

Båda dessa markerar tydligt att ett användaravtal inte kan ta bort grundläggande rättigheter för kunder/användare.

Ja, och det gäller bara för USA så det påverkar inte oss ändå, samt att deras EULA redan hade en sån klausul sen tidigare. De ändrade bara på den så att det ska bli svårare att överbelasta dem med tvistemål, som vissa advokater i USA gillar att göra.

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle passa på att plocka upp ett par äldre switchspel på rea och ladda ner några gratisspel medan jag väntar på Switch 2, men det verkar som den svenska Nintento store sidan skiljer sig mot typ den från USA och UK. Kan inte se några priser överhuvudtaget. Hur bär jag mig åt om jag t.ex. vill se denna sida fast den svenska varianten? https://www.nintendo.com/us/store/games/#show=0&p=1&sort=df

Kan man köpa spel via webben och sedan välja att ladda ner dom till sin konsol som man kan göra med playstation spel eller är man tvungen att köpa spelen via konsolen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Tänkte jag skulle passa på att plocka upp ett par äldre switchspel på rea och ladda ner några gratisspel medan jag väntar på Switch 2, men det verkar som den svenska Nintento store sidan skiljer sig mot typ den från USA och UK. Kan inte se några priser överhuvudtaget. Hur bär jag mig åt om jag t.ex. vill se denna sida fast den svenska varianten? https://www.nintendo.com/us/store/games/#show=0&p=1&sort=df

<Uppladdad bildlänk>

Kan man köpa spel via webben och sedan välja att ladda ner dom till sin konsol som man kan göra med playstation spel eller är man tvungen att köpa spelen via konsolen?

När jag är inne på länken nedan inloggad och trycker på spel ändras priserna till SEK för mig. Har aldrig köpt via hemsidan dock så vet ej hur det funkar, handlar alltid via konsolen. Men det ser korrekt ut och jag kommer till kassan där det korrekta SEK priset visas gentemot eShop på konsolen.

https://www.nintendo.com/en-gb/Search/Search-299117.html?f=14...

För att se bra kampanjpris använder jag dock DekuDeals: https://www.dekudeals.com/

Där kan man söka samt se prishistorik på alla spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

När jag är inne på länken nedan inloggad och trycker på spel ändras priserna till SEK för mig. Har aldrig köpt via hemsidan dock så vet ej hur det funkar, handlar alltid via konsolen. Men det ser korrekt ut och jag kommer till kassan där det korrekta SEK priset visas gentemot eShop på konsolen.

https://www.nintendo.com/en-gb/Search/Search-299117.html?f=14...

För att se bra kampanjpris använder jag dock DekuDeals: https://www.dekudeals.com/

Där kan man söka samt se prishistorik på alla spel.

Tack. Då är det nog som någon sa i en annan tråd att jag först behöver länka mitt Nintendo konto till konsolen innan man kan börja köpa spel. Får ge mig till tåls helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Tack. Då är det nog som någon sa i en annan tråd att jag först behöver länka mitt Nintendo konto till konsolen innan man kan börja köpa spel. Får ge mig till tåls helt enkelt

Ja, det är tyvärr ett krav, de nämner det på supportsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Bor man i Sverige så kommer man inte få den på släppdagen, så det är väl det. Förvänta dig att den dyker upp veckan efter.

Det kan jag utan problem leva med 😄 Tack!

Permalänk
Medlem

Första Switch 2-prylen hemma. Nu är det bara vänta till den 5 Juni(om nu retrospelbutiken skickar ut så man har den tills dess). Barnen och jag är taggade!

Har beställt:
- Switch 2 MK-bundle(Från retrospelbutiken)
- 2-pack med joy-cons 2, charging-grip (Också från retrospelbutiken)
- Pro controller 2 och joy-con 2 wheels. (Från Proshop)

Gick ej att beställa Pro controller 2 från Retrospelbutiken när jag la beställningen på det ovan så fick bli från Proshop då dom var billigast på den just då och Joy-con wheels. Har aldrig förbeställt nåt från Proshop så blir lite tveksam om de skickar ut så man har till release.
Någon som förbeställt något från Proshop förut och vet hur de brukar göra med leveranser? Trist om Retrospelbutiken lyckas skicka ut till release, så sitter man där utan en Pro controller och får titta på när barnen spelar

Egentligen sugen på att beställa konsolen direkt från Nintendo och spara ytterligare 800kr. Men vi åker på semester 2 veckor den 12 juni och är osäker på om den hinner komma fram tills dess.

Permalänk
Medlem

Nu är det nära.

Från Nintendo:

Your payment will be processed

Hello,

We will prepare your pre-order for shipping shortly.

To avoid delays to your order, please ensure that sufficient funds are available on your payment method, as we will attempt to process the transaction very soon.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Squallie:

Nu är det nära.

Från Nintendo:

Hello,

To avoid delays to your order, please ensure that sufficient funds are available on your payment method, as we will attempt to process the transaction very soon.

Trevligt att de meddelar att de snart ska dra pengar så man kan vara förberedde och inte missa

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nu är det nära.

Från Nintendo:

Hello,

Fick du meddelandet via e-mail?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Fick du meddelandet via e-mail?

Japp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nu är det nära.

Från Nintendo:

Hello,

Fick samma.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Jag fick samma mail från den tyska sidan alldeles nyss.

Permalänk
Medlem

Folk rapporterar att man kan köpa Switch 2 versionen av Hogwarts Legacy för 10 euro om man äger Switch 1 versionen digitalt. Återstår att se om de gör något för ägare av fysiska versionen, förmodligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Fick också e-mailet precis, tack för tipset. Det hade hamnat i skräpkorgen och hade jag inte läst ditt meddelande så hade jag säkert missat det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Fick också e-mailet precis, tack för tipset. Det hade hamnat i skräpkorgen och hade jag inte läst ditt meddelande så hade jag säkert missat det.

Haha, samma här! Jag vitlistade Nintendo Store så jag inte missar mer..