Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Jag fattar inte riktigt (men så är jag gammal och väldigt trög också). Man väljer vilken Adapter man vill ha UK eller EU, klart och så länge är jag med, men sedan där man skall välja "Choose or confirm our shipping location and preferred language" så kan man inte välja Sverige (se bilden nedan) men trots det så kan man vid ett senare tillfälle välja sin hemadress i Sverige som leveransadress, vad betyder då egentligen detta Irland där upp i högra hörnet! Jag gillar Irländare i största allmänhet men inte så till den milda grad att jag vill sponsra någon med en gratis Switch 2 🙂 <Uppladdad bildlänk>?

Irländska flaggan är vilken butik du handlar ifrån.
Finns ingen i sverige så du får välja t ex Tyskland eller Irland.

Verkar vara lite 50/50 på vilken folk här har valt. (jag kör alltid från deras Tyska)

Permalänk
Medlem

Nintendo store kräver ju att man även har ett "Nintendo Switch Online"-medlemskap för att få köpa Switch2 via dem.
Om man inte panerar att spela online mot andra utan mest köra med familj och vänner hemma och själv på resande fot så finns det väl ingen anledning att skaffa det? Det är väl endast för att spela online (och cloud save)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Nintendo store kräver ju att man även har ett "Nintendo Switch Online"-medlemskap för att få köpa Switch2 via dem.
Om man inte panerar att spela online mot andra utan mest köra med familj och vänner hemma och själv på resande fot så finns det väl ingen anledning att skaffa det? Det är väl endast för att spela online (och cloud save)?

typ inte, om du inte vill spela spelbiblioteket som jag tror du tekniskt sett kan köra offline om du checkar in nån gång då och då (vet inte om det är en vecka eller mer mellan gångerna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Med vanliga Switch online (200kr/år) får du även tillgång till NES, SNES och Gameboy spelen som finns.

Med Switch Online expansion pack (429kr/år) får du tillgång till NES, SNES, Gameboy, Gameboy Advance, SEGA Genesis, Nintendo 64 och Gamecube spelen som finns.

Spelen du kan spela finns att se här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_Classics

Om det är av intresse såklart. När prenumerationen rinner ut måste man förnya för att fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Jag fattar inte riktigt (men så är jag gammal och väldigt trög också). Man väljer vilken Adapter man vill ha UK eller EU, klart och så länge är jag med, men sedan där man skall välja "Choose or confirm our shipping location and preferred language" så kan man inte välja Sverige (se bilden nedan) men trots det så kan man vid ett senare tillfälle välja sin hemadress i Sverige som leveransadress, vad betyder då egentligen detta Irland där upp i högra hörnet! Jag gillar Irländare i största allmänhet men inte så till den milda grad att jag vill sponsra någon med en gratis Switch 2 🙂 <Uppladdad bildlänk>?

Skrivet av Squallie:

Irländska flaggan är vilken butik du handlar ifrån.
Finns ingen i sverige så du får välja t ex Tyskland eller Irland.

Verkar vara lite 50/50 på vilken folk här har valt. (jag kör alltid från deras Tyska)

Vet inte om det skiljer egentligen eller om båda butikerna är Nintendo europe.

Anledningen till att man inte kan välja Sveriges butik är att vi kör Bergsala i norden. Anledningen till att Nintendo EU fungerar är att dem tillåter försäljning till Sverige.

Jag upplever att de flesta valt Irland, men kan ha fel. Jag själv tycker att Engelska är lättare än att köra translate från Tyska.

Enheterna verkar skeppas från samma plats om jag förstått det rätt.

Skrivet av JoeSun:

Gruppköper du familje paketet med expansion pack billigt så får du extra karaktärerna och banorna på Mario Kart 8 samt gratis uppdatering av Zelda botw och totk från switch 1 till switch 2 versionen. Jag lyckades hitta dessa spel ganska billigt begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vet inte om det skiljer egentligen eller om båda butikerna är Nintendo europe.

Anledningen till att man inte kan välja Sveriges butik är att vi kör Bergsala i norden. Anledningen till att Nintendo EU fungerar är att dem tillåter försäljning till Sverige.

Jag upplever att de flesta valt Irland, men kan ha fel. Jag själv tycker att Engelska är lättare än att köra translate från Tyska.

Enheterna verkar skeppas från samma plats om jag förstått det rätt.

Gruppköper du familje paketet med expansion pack billigt så får du extra karaktärerna och banorna på Mario Kart 8 samt gratis uppdatering av Zelda botw och totk från switch 1 till switch 2 versionen. Jag lyckades hitta dessa spel ganska billigt begagnat.

Min senaste konsol från Nintendo är Wii, så har också köp på mig begagnade versioner av Metroid Dread, Hollow Knight, Mario Odyssey, Zelda BotW och TotK till Switch och tänker köpa Family pack + Expansion pack för att då uppgradera dessa till Switch 2 versioner Hoppas även Metroid Dread får sig en uppgradering som utnyttjar den kraftfullare hårdvaran i Switch 2. Visuellt spelar det mindre roll, men att det flyter på bättre och att laddningstiderna reduceras...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Min senaste konsol från Nintendo är Wii, så har också köp på mig begagnade versioner av Metroid Dread, Hollow Knight, Mario Odyssey, Zelda BotW och TotK till Switch och tänker köpa Family pack + Expansion pack för att då uppgradera dessa till Switch 2 versioner Hoppas även Metroid Dread får sig en uppgradering som utnyttjar den kraftfullare hårdvaran i Switch 2. Visuellt spelar det mindre roll, men att det flyter på bättre och att laddningstiderna reduceras...

Min senaste var också Wii Hade Nes, Snes, N64 och Gamecube innan.
Satt uppe nästan hela natten utanför Elgiganten när Wii släpptes.

Men de tappade mig lite med Wii och WiiU hjälpte inte till att locka mig.
Med switch så finns det dock säkert nästan 20 titlar som jag skulle kunna tänka mig är kul.

Köpte också Dread, Odyssey, Zelda BotW, TotK.
Hollow Knight hade jag sen innan på PC, men äger dess amiibos så det är lite på gränsen till köp.

Utöver det så har jag köpt ca 15 spel begagnat Saknar ett fåtal till innan jag har allt jag kan tänka mig att spela.
De känns dock inte jättedyra nu när ett nytt Switch 2 spel kostar nästan lika mycket som 3 begagnade Switch 1 spel.
Har även köpt Switch 1 pro kontroller begagnat, då det verkar fungera nästan lika bra som Switch 2 Pro kontroller om man bortser ifrån Rumble HD2 och chat knappen.

My body is ready helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Nu behövs ingen invite för att köpa från Nintendo Store.

https://store.nintendo.ie/en/nintendo-switch-2-mario-kart-wor...

Tack!

Nästan värt det. Har en MK-bundle från Retrospelbutiken för 6300kr. Köper man från Nintendo.de så hamnar bundlen på 5562kr. Sparar 738kr, det är ett spel/pro controller, framförallt att de även nämner att den levereras på release-dagen.

Måste bara signa upp på en Nintendo Online-subscription.

Citat:

Delivery options
The My Nintendo Store delivers to large parts of Europe. Select your country from the drop-down menu below for information on shipping costs and estimated delivery times.

Sweden
Pre-orders of physical items

Pre-orders for physical items created up to 3 days before the release date will be delivered on the release day, after which our normal delivery terms will apply.

Edit:
Däremot i deras FAQ står det såhär. Äsch, värt det ändå, då har man hela långhelgen på sig att längta.

Citat:

Nintendo Switch 2 consoles and other products within the same order will be delivered on release day in the following markets: Germany, Netherlands, Belgium, Austria, Luxembourg, France, Italy, Spain, Portugal, Switzerland, United Kingdom and Ireland.

In the following countries, delivery may occur after the publication date due to the availability of courier services: Czech Republic, Denmark, Estonia, Bulgaria, Croatia, Cyprus, Finland, Greece, Hungary, Latvia, Lithuania, Malta, Romania, Slovakia, Slovenia, Sweden, Andorra, Gibraltar, Monaco, San Marino, Vatican City, Poland, Liechtenstein, Guernsey (Channel Islands), Jersey and Isle of Man.

Edit: De har 3-månaders Nintendo Online för 80kr, får bli det i första taget, sedan uppgradera till 12 månaders expansion pass om 3 månader.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

typ inte, om du inte vill spela spelbiblioteket som jag tror du tekniskt sett kan köra offline om du checkar in nån gång då och då (vet inte om det är en vecka eller mer mellan gångerna).

Skrivet av Entash:

Med vanliga Switch online (200kr/år) får du även tillgång till NES, SNES och Gameboy spelen som finns.

Med Switch Online expansion pack (429kr/år) får du tillgång till NES, SNES, Gameboy, Gameboy Advance, SEGA Genesis, Nintendo 64 och Gamecube spelen som finns.

Spelen du kan spela finns att se här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_Classics

Om det är av intresse såklart. När prenumerationen rinner ut måste man förnya för att fortsätta.

Skrivet av Fearnox:

Tusen tack för alla svar Det låter ju onekligen lockande. Då blir det nog ett individuellt non-expansion-kit nu och sedan uppgraderar jag det till family expansion när Switch 2 kommit hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Nu behövs ingen invite för att köpa från Nintendo Store.

https://store.nintendo.ie/en/nintendo-switch-2-mario-kart-wor...

Drar Nintendo pengar direkt eller är det som Amazon att de drar när det skickas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Drar Nintendo pengar direkt eller är det som Amazon att de drar när det skickas?

Står lite olika på olika ställen men min summering är:

Det dras inte "direkt".
Det dras som tidigast 30 dagar innan det skickas.
Det dras som senast när det skickas.
Det dras förmodligen 1-2 veckor innan det skickas.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur mycket billigare blir det att köpa från Nintendo jämfört med Amazon? Är det 10€ plus frakt så ca 17€ billigare för bundle och ca 5€ dyrare inkl frakt utan MK jämfört med Amazon.fr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Hur mycket billigare blir det att köpa från Nintendo jämfört med Amazon? Är det 10€ plus frakt så ca 17€ billigare för bundle och ca 5€ dyrare inkl frakt utan MK jämfört med Amazon.fr?

Det är ingen extra VAT via Nintendo, samt att de kör fri frakt. Så blir 510 euro på Nintendo vs 529 på Amazon Frankrike med billigaste frakt. För bundle.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Entash:

Det är ingen extra VAT via Nintendo, samt att de kör fri frakt. Så blir 510 euro på Nintendo vs 529 på Amazon Frankrike med billigaste frakt. För bundle.

Men dyrare för icke bundle antar jag. Har bokat en av varje så blir ev att optimera lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Men dyrare för icke bundle antar jag. Har bokat en av varje så blir ev att optimera lite.

470 euro via Nintendo. 465 euro via Amazon fr med frakt och VAT på. Så något billigare.

Jag kör bundle. Gillar mina spel fysiskt men Mario kart är ett sånt spel jag aldrig kommer sälja ändå. Och gött att kunna lira utan att byta kasett. Men förstår att vissa vill ha fysiskt.

Permalänk
Medlem

Beställde Switch 2 + Pro Controller hos Nintendo nu och har avbokat alla andra beställningar på Amazon och Retrospelbutiken, tycker jag har krånglat färdigt och det blir som det blir.

Hade leveransdatum 12e Juni hos Amazon.fr så bara det inte blir senare än det. Blev typ 10 euro billigare än Amazon med den snabba frakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Beställde Switch 2 + Pro Controller hos Nintendo nu och har avbokat alla andra beställningar på Amazon och Retrospelbutiken, tycker jag har krånglat färdigt och det blir som det blir.

Hade leveransdatum 12e Juni hos Amazon.fr så bara det inte blir senare än det. Blev typ 10 euro billigare än Amazon med den snabba frakten.

Jag har gjort likadant, beställt allt från Nintendo.de nu och avbeställt från Amazon.fr. De skickar ju troligtvis paketen minst en dag innan releasedagen(eftersom de stora länderna får det på releasedagen), så borde det ju komma till Sverige senast direkt efter långhelgen (kring 9 juni).

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem

Avbokade också min order från Amazon.fr och köpte från Nindendo.ie direkt. Trots att man var tvungen att köpa Nintendo Online så blev det ändå billigare, €509 vs €537. Nintendo Online kostade 200:- för ett år.

Permalänk
Medlem

Tips är att gå ihop er till en familj här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1737277-nintendo-switc...

Fungerar för alla i familjen att boka Switch 2.

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så skeppas konsolerna från samma ställe oavsett om man väljer Irland eller Tyskland på Nintendos hemsida?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Vad jag förstår så skeppas konsolerna från samma ställe oavsett om man väljer Irland eller Tyskland på Nintendos hemsida?

Det logiska vore väl att de skickar modellerna med UK-plug från Irland/UK och de med EU-plug från Tyskland. Men vem vet med Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Du ska nog inte behöva oroa dig. Tycker dom varit profesionella när jag kontaktat dom. Om du skickade mail så avvakta en stund, annars kan du göra en kommentar på din order hos dom ifall du skapade ett konto. Uppdatera gärna när du fått svar.

Jag har också lagt en beställning via Nintendo Store nu, fast den tyska. Men har inte bestämt mig än ifall jag ska avboka eller behålla den från Trader Games.

Skrev via kommentar på ordern 13:41 igår och maila dem också 21:14 igår kväll.

Nu kanske man inte ska oroa sig för tidigt, men 24h borde ju räcka. Finns väl ingen chat eller nummer som jag lätt kan nå dem på😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det logiska vore väl att de skickar modellerna med UK-plug från Irland/UK och de med EU-plug från Tyskland. Men vem vet med Nintendo.

Nintendo har bara ett primärt huvudlager i EU. Det ligger i Tyskland.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av Taggen86:

Någon som vet om det är gratis returfrakt från amazon france och spain ifall man vill returnera? och om inte hur mket kan det tänkas kosta?

Det kostar pengar, eftersom det inte är från samma land. Så de kommer ta betalt för en retur.