Nintendo kan låsa Switch-konsoler för brott mot villkor

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

fast vad jag vet brickar inte steam din dator (eller steam deck) om de skulle upptäcka emulerade spel på den

Nej, men valve har gett sig rätten att ta bort spel från konton från användare som inte gjort något fel, enda kravet är att de skall gälla en större grupp och inte någon invidivuell användare. Dvs, de har tex gett sig rätten till att ta bort GTA V från alla konton i Kanada...

Permalänk
Medlem

Jahopp, då var Switchen den sista konsolen man köpte från Nintendo, eller ja sista konsolen överhuvudtaget.

Blir PC framöver för min del och kanske lite retrokonsoler.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Handuppräckning för alla som ska bojkotta Nintendo och inte ens har läst vad det står i avtalet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Handuppräckning för alla som ska bojkotta Nintendo och inte ens har läst vad det står i avtalet!

Jag låter GBATemp tolka informationen åt mig:
https://gbatemp.net/threads/nintendo-updates-their-eula-preve...

Jag gillar homebrew i sin rätta bemärkelse, men ägnar man sig åt annan illegal verksamhet som förstör för andra spelare, så förtjänar man att få sin konsol blockad av Nintendo.

Tror även det snarare handlar om att Nintendo inte vill bli stämda för att någon försökt hacka/flasha sina konsoler där en uppdatering från Nintendo brickat dessa i efterhand.

Hur många här har faktiskt utvecklat program till någon Nintendo-pryl? Själv lekte jag en del med ANSI C till Gameboy Advance

På min Nintendo DS har jag skydd (FlashMe) just mot att bli brickad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag låter GBATemp tolka informationen åt mig:
https://gbatemp.net/threads/nintendo-updates-their-eula-preve...

Jag gillar homebrew i sin rätta bemärkelse, men ägnar man sig åt annan illegal verksamhet som förstör för andra spelare, så förtjänar man att få sin konsol blockad av Nintendo.

Tror även det snarare handlar om att Nintendo inte vill bli stämda för att någon försökt hacka/flasha sina konsoler där en uppdatering från Nintendo brickat dessa i efterhand.

Hur många här har faktiskt utvecklat program till någon Nintendo-pryl? Själv lekte jag en del med ANSI C till Gameboy Advance

På min Nintendo DS har jag skydd (FlashMe) just mot att bli brickad!

Fast det är just det, folk missar att det står "Nintendo Account Services", detta är tjänster utanför din konsol. Det står inget i detta stycket om att modifiera din konsol eller mjukvaran i allmänhet. Däremot om du kopplar upp dig mot någon av Nintendos tjänster med illegal eller modifierad mjukvara eller hårdvara som försöker kringgå skydd, hacka eller göra annat fuffens så bli bannad/brickad.

Det är väl inte mer än logiskt att de har ett stycke om att de tar till åtgärder om någon försöker bryta sig in och/eller förstöra deras tjänster online. Vill man modda och hålla på så ha den offline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fast det är just det, folk missar att det står "Nintendo Account Services", detta är tjänster utanför din konsol. Det står inget i detta stycket om att modifiera din konsol eller mjukvaran i allmänhet. Däremot om du kopplar upp dig mot någon av Nintendos tjänster med illegal eller modifierad mjukvara eller hårdvara som försöker kringgå skydd, hacka eller göra annat fuffens så bli bannad/brickad.

Det är väl inte mer än logiskt att de har ett stycke om att de tar till åtgärder om någon försöker bryta sig in och/eller förstöra deras tjänster online. Vill man modda och hålla på så ha den offline.

Jo, var på väg att nämna "Nintendo Account Services" också Xbox, Sony m.fl. har gjort detta sedan minst PS3-/360-eran, där främst hårdvaru-ID:t blockats från tjänsterna.

Får väl se vad det faktiskt innebär från Nintendos sida. På 3DS-tiden blev folk bannade av Nintendo. Hände dock främst om de kört spel innan officiella releaser eller kört homebrew "öppet".

Med nära 200 titlar köpta digitalt till Nintendo Switch sedan 2017, så vill jag inte riktigt riskera att mitt konto blir låst av Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jo, var på väg att nämna "Nintendo Account Services" också Xbox, Sony m.fl. har gjort detta sedan minst PS3-/360-eran, där främst hårdvaru-ID:t blockats från tjänsterna.

Får väl se vad det faktiskt innebär från Nintendos sida. På 3DS-tiden blev folk bannade av Nintendo. Hände dock främst om de kört spel innan officiella releaser eller kört homebrew "öppet".

Med nära 200 titlar köpta digitalt till Nintendo Switch sedan 2017, så vill jag inte riktigt riskera att mitt konto blir låst av Nintendo.

Nintendo hade liknande klausuler i sina villkor för t.ex. Wii och 3DS, och samma gäller även Microsoft och Sony, så inget har egentligen ändrats. Det hade varit en nyhet om Nintendo faktiskt började bricka konsoller, men det här är bara business as usual.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vill mest poängtera att mer och mer hårdvara man köper äger man inte längre.

Alltså inte licenser för upphovsrätt. Där har det i praktiken alltid handlat om nyttjandelicenser (även om förutsättningar ändrats här också).
Jag tänker istället på bilar, gräsklippare, konsoler, läsplattor och sådant som numer kan stängas av remote av de faktiska ägarna. Trots att man köpt grejarna.

Det är väl tänkbart att prenumerationstjänster kommer ta över allt mer. Man tvingas i ökande grad betala månads- eller årsavgifter för att produkter ska fungera fullt ut.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neon:

Det är väl tänkbart att prenumerationstjänster kommer ta över allt mer. Man tvingas i ökande grad betala månads- eller årsavgifter för att produkter ska fungera fullt ut.

Helt klart.
Och ja, mjukvara kostar ju den med faktiskt. Underskattas lätt.

Men just den där - remote brick device alltså ;). Den känns lite extra

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

yep får vänta till någon gör en switch 2 emulator

Permalänk
Medlem

kan inte med gott samvete stödja nintendo längre. Läste en kommentar tidigare i något annat forum "If you don't own what you bought, then pirating isn't stealing by that logic" och ja, det stämmer väl.

Enda platsen på världen som Nintendo borde tillämpa denna gangster metod, är isf Kina pga hur mycket IP som stjäls och kopieras där. men oss i europa? kom igen nu, hela charmen med konsoler var ju att man vart lite busig och gick till någon butik och betalade 800kr för att kunna spela alla spel på tex en ps3

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

minnss man kunde få limted eddtion av black ops 1 för 800kr på den tiden

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag steam deck som ingen kan låsa oavsett om man bryter mot villkor eller ej....
Inväntar hellre steam deck 2 eller motsvarande och Switch 2 emulator. Nintendos fula avtal kan dom köra upp.

Permalänk
Medlem

Har vi dubbelkollat så detta gäller även utanför USA innan vi blåser upp det och får det att låta som att Nintendo kan göra VILKEN WII U/SWITCH-KONSOL SOM HELST obrukbar? Eller har vi bara översatt en artikel till Svenska och hoppas på klick?

Jag försvarar inte Nintendo alls. Men ska det skrivas en nyhet om det är det väl värt att påpeka VEMS konsol som är i "riskzonen". För jag tvekar starkt på att detta är något de skulle kunna göra i Sverige/EU. Men att skriva en artikel som spelar på folks rädslor bara för att dra in lite reklampengar är lite ofräscht.